Ingen märkvärdigare statistik att hitta, men väl erfarenhet av att laga bilar och deras tekniska konstruktioner.
Nu när Kamux verksamhet i Sverige verkar vända mot det bättre skulle jag öppna en ny butik där.
Jag har sagt det förut, men Umeå, en stad med 100 000 invånare, är utan Kamux.
Det finns också en färjerutt från Umeå till Finland, ifall det skulle finnas något i mellersta Sverige att importera till Finland.
Om det finns ett IKEA i Umeå, varför skulle då inte KAMUX fungera där?
Sverige skulle behöva mer omsättning; det skulle drivas med samma tunga centrala förvaltningskostnader.
Det finns enskilda journalister på Kauppalehti som njuter av bolagens vinstvarningar.
Nu när hälften av Q3 redan har gått, borde Kamux ha en ganska klar lägesbild över hur sensommaren och hösten löper. 25 % av H2-perioden har redan avverkats…
Efter en snabb googling verkar Trafi erbjuda besiktningsstatistik. Copilot analyserar åtminstone, baserat på underkännandegraden vid besiktning mellan 2017 och 2025, följande:
Slutsats: I besiktningsstatistiken från 2017 var underkännandegraden för 5–10 år gamla bilar klart lägre än i motsvarande material från 2025. Detta tyder på att bilarna som besiktades 2017 i genomsnitt hade färre fel än de som besiktades 2025.
Vem är det egentligen som fattar besluten om inköpen där? Jag undrar varför lagret är fullt av Mercedes-dieslar med runda strålkastare, nu när vinstmarginalerna rök i och med att bränslepriserna steg.
Rauli har skrivit en ny bolagsanalys om Kamux efter Q2-rapporten ![]()
Kamux Q2-resultat sjönk mer än vi förväntat oss, trots att omsättningen ökade, då den svaga efterfrågan på dieselbilar tyngde lönsamheten. Bolaget håller på att uppdatera sin strategi under slutet av året, och i samband med det förväntar vi oss särskilt kommentarer gällande de förlustbringande utländska verksamheternas status. Vi har sänkt våra prognoser något och justerat riktkursen till 1,5 euro (tidigare 1,6 euro). Vi upprepar rekommendationen minska.
Lite tävling om förstaplatsen i Finland, Kamux igår:
![]()
Saka idag:
![]()
Kamux Q2-siffra var 10 450 och något lägre för Q1, så siffrorna visar att Saka ligger före. Omsättningsmässigt är Saka redan i en klass för sig, med ett H1 på 384 MEUR medan Kamux stannade på drygt 300 MEUR.