Eftersom de har fått en aktiemajoritet på 2/3 kan de besluta på bolagsstämman att avnotera Kahoot från börsen. Men varför skulle de köpa bolaget om de inte får 100 % rösträtt?
Kangaroo BidColla slopade i dag ägargränsen på 90 %. De låter förstå att affären genomförs om de får myndighetsgodkännanden senast den 9 oktober 2023. Vad händer härnäst?
Genomför de alltså uppköpserbjudandet även om de bara får en andel på cirka 70 %? Sedan låter de noteringen vara kvar på börsen ett tag och börjar ”pressa” ägarna av den resterande andelen på cirka 30 % med avnotering – ”senare blir det svårt att få ut sina pengar härifrån”?
Men vad händer med priset.. sjunker det under 35 NOK efter det köpet, eller köper de aggressivt från marknaden så att priset klättrar högre?
Förrgår den 9.10.2023 kom ett meddelande NewsWeb (oslobors.no), enligt vilket 81,08 % av aktierna har accepterat budet.
Idag meddelade de NewsWeb (oslobors.no) att myndighetsgodkännanden har erhållits och att betalningen för aktierna skulle ske senast den 9.11.2023, samt:
Vid slutförandet av erbjudandet, förutsatt att villkoren för fullföljande uppfylls, avser budgivaren att lämna ett obligatoriskt bud för att förvärva de resterande aktierna i enlighet med kapitel 6 i den norska värdepappershandelslagen. Om budgivaren blir ägare till 90 % eller mer av aktierna och rösterna i bolaget, avser budgivaren att gå vidare med tvångsinlösen av de resterande aktierna i enlighet med avsnitt 4-25 i den norska lagen om allmänna aktiebolag och avsnitt 6-22 i den norska värdepappershandelslagen.
De kommer alltså att lämna ett uppköpserbjudande på de resterande cirka 19 % av aktierna, och om de når 90 %, löser de in även de sista aktierna. Frågan lyder: Till vilket pris? Idag var stängningskursen 34,80.
Tråkigt nog tar Kahoots börsresa slut. Jag hade gärna fortsatt som investerare.
Personligen har jag även andra aktier som köpts ut från börsen, vars avkastning (återlistning) jag tror på. Själv behåller jag åtminstone aktierna fram till det slutgiltiga beslutet, vad det än blir.
Hänvisning görs till erbjudandehandlingen daterad den 27 juli 2023 (“Erbjudandehandlingen”) avseende det rekommenderade frivilliga erbjudandet (“Erbjudandet”) från Kangaroo BidCo AS (“Budgivaren”) om att förvärva samtliga utestående aktier (“Aktier”) i Kahoot! ASA (“Kahoot!” eller “Bolaget”) för ett kontantvederlag om 35,00 NOK per aktie (“Erbjudandepriset”). Vidare hänvisas till pressmeddelandet daterat den 9 oktober 2023 rörande det preliminära resultatet av Erbjudandet. Hänvisning görs även till meddelandet om likvidavräkning daterat den 11 oktober 2023 (“Likvidmeddelandet”).
Erbjudandet accepterades för totalt 251 984 624 Aktier, vilket tillsammans med de 148 015 955 Aktier som Budgivaren är villkorat berättigad till enligt investeringsavtalet daterat den 14 juli 2023 (“Investeringsavtalet”), motsvarar 400 000 579 Aktier, motsvarande cirka 81,16 % av aktiekapitalet och rösterna i Bolaget. Dessutom har Budgivarens närstående enheter, Kangaroo TopCo S.à r.l., WSCP VIII Emp Investments B S.à r.l., ELQ Lux Holding S.à r.l. och Special Situations 2022 Lux S.à r.l. förvärvat eller kommit överens om att förvärva 14 470 218 Aktier, vilket tillsammans med Aktierna under Budgivaren och de Aktier som Budgivaren är villkorat berättigad till enligt Investeringsavtalet, motsvarar sammanlagt 414 470 797 Aktier, representerande cirka 84,10 % av aktiekapitalet och rösterna i Bolaget.
Förutsatt att övriga fullföljandevillkor förblir uppfyllda fram till likvidavräkningen av Erbjudandet eller frånfalls av Budgivaren, kommer likvidavräkning att ske senast torsdagen den 9 november 2023, vilket är tjugo (20) Bankdagar (enligt definitionen i Erbjudandehandlingen) efter Likvidmeddelandet.
Efter fullföljandet av Erbjudandet, under förutsättning av fullföljandevillkoren, avser Budgivaren att lämna ett pliktserbjudande för att förvärva resterande Aktier i enlighet med kapitel 6 i den norska värdepappershandelslagen (verdipapirhandelloven). Om Budgivaren blir ägare till 90 % eller mer av Aktierna och rösterna i Bolaget, avser Budgivaren att genomföra en tvångsinlösen av resterande Aktier i enlighet med 4-25 § i den norska allmänna aktiebolagslagen (allmennaksjeloven) och 6-22 § i den norska värdepappershandelslagen.
Så drygt 84 % är insamlat, och nu försöker de få de resterande ca 6 procentenheterna.
9.11.2023 85,47 % uppnått NewsWeb (oslobors.no) Kursen är nu 35,36, vilket är 1 % över budpriset.
Det behövs fortfarande ca 26 miljoner aktier för att nå 90 %. Veckoomsättningen var under de föregående två veckorna ca 1 miljon aktier. Igår var omsättningen redan 1,3 miljoner aktier.
De sista procenten verkar inte vara lätta att få tag på – nu har man skrapat ihop 85,92 %, vilket innebär att tillväxten inte längre har varit särskilt betydande. Meddelandet ovan håller oss väl uppdaterade – för en månad sedan var siffran 85,47 %. Samtidigt har anmälningsperioden förlängts igen.
Per dagens datum kl. 08.00 (norsk tid), och med förbehåll för sedvanlig verifiering, har Budgivaren mottagit accepter av Erbjudandet för totalt 5 504 972 aktier, vilket tillsammans med de 414 176 959 aktier som innehades av Budgivaren vid tidpunkten för Erbjudandets offentliggörande och de 3 760 496 aktier som förvärvats eller avtalats att förvärvas utanför Erbjudandet under anmälningsperioden, uppgår till 423 442 427 aktier, vilket motsvarar cirka 85,92 % av aktiekapitalet och rösterna i Bolaget.
..med förbehåll för förlängningen av anmälningsperioden till kl. 16:30 (norsk tid) den 28 december 2023, enligt meddelandet daterat den 14 december 2023. Aktieägare som vill acceptera Erbjudandet måste fylla i och skicka in anmälningssedeln som ingår i Erbjudandehandlingen..
Men till skillnad från vad jag först trodde, kommer det här elaka budet att gå igenom förr eller senare. Frågan är egentligen till vilket pris de sista procenten skrapas ihop för att nå 90 %. Jag vet inte om det är möjligt att de till exempel accepterar en situation där de får ihop 87 % av aktierna, och de resterande 3 % köps upp från marknaden till ett stigande pris. På grund av denna egen önskan eller förväntan har jag inte velat acceptera affären till underpris. Men om ett sådant scenario förverkligas, till vilket pris skulle de resterande 10 % lösas in, och går allt rätt till enligt reglerna då? Någon som har några tankar kring detta?
Folketrygdfondet har i dag, 22.12.2023, accepterat ett erbjudande om att sälja 24 791 923 aktier i Kahoot! ASA och äger efter detta netto inga aktier i bolaget, motsvarande en ägarandel på 0 %.
Det här verkar nu vara mycket avgörande. Jag förväntar mig alltså att de når upp till 90 % och löser in resten av investeringarna till samma pris.
Btw. vad kan det ha erbjudits för extra för att en så pass stor ägare ska gå med på affären nu?
Japp, tyvärr. Jag hängde kvar i hopp om att de skulle gå med på att man fick förbli ägare för resten (aka Meltwater). Det blir norsk torsk till jul, inget att göra åt. Det här är riktigt tråkiga fall, och det ger ingen bra bild av hur fina bolag kapas billigt. Tvångsinlösen suger IMO.
Har jag förstått det rätt att när jag inte sålde aktierna för 35 NOK, så kommer de i vilket fall som helst att tvångsinlösa resten av aktierna nu när de har fått över 90 % av aktierna?
Hur går detta till i praktiken?
Det blir en förlust hur som helst, men det är främst de praktiska sakerna som intresserar.
Finns det mer erfarna personer som kan förklara?
Det är förmodligen precis vad som kommer att hända under de närmaste 6–12 månaderna. Och priset blir troligtvis detsamma, 35 NOK. Det kan hända att det börjar trilla in en del brev i brevlådan, men inget hindrar en från att sälja på börsen redan i morgon. Det är min uppfattning, och jag sitter i samma båt som du – min egen investering ligger förvisso på plus i NOK, men inte i EUR.
Själv säljer jag nog på börsen snart och öppnar ett NOK-konto där jag låter investeringen ligga ett tag.
Det tog inte så värst länge. Pengarna kom tillbaka redan nu, affären/rånet gjordes 18.1 kl. 21.30. Transaktionsavgifterna undveks när man inte sålde på börsen, annars var caset i sin helhet ungefär .
Det blev tiotusen i torsk på det här investeringscaset. Jag var ganska säker på att allt skulle gå bra även om kursen harvade i botten.
Det ovanliga med det här var att jag till och med hade hört folk prata om Kahoot! utanför investeringsforum, och det gav mig en sorts Peter Lynch-aktig känsla. Han hade säkert en liknande känsla när han insåg att hans frus strumpbyxtillverkare var noterad på börsen och han investerade i den på den tiden.
Japp, den här typen av meddelanden har kommit. Faktiskt väntade jag själv också på att se om settlement skulle ske då den 19.1, och ja, det gjorde det. Historien är i princip slut, eller ja, man kan fortfarande klaga – men jag kommer åtminstone inte själv slösa tid på det.
Oslo Børs har beslutat att avnotera aktierna i Kahoot! ASA från handel på Oslo Børs. I enlighet med Rule Book II avsnitt 2.11.2 (3) har Oslo Børs den 19 januari 2024 fattat följande beslut: “Aktierna i Kahoot! ASA kommer att avnoteras från Oslo Børs från och med den 23 januari 2024. Sista handelsdag kommer att vara den 22 januari 2024.”
Likvidavräkning av det erbjudna priset för tvångsinlösen kommer att ske omkring den 19 januari 2024. Ett meddelande om tvångsinlösen kommer att skickas till alla tidigare aktieägare som omfattas av tvångsinlösen och vars adresser är kända. Dessutom kommer tvångsinlösen att tillkännages via den elektroniska kungörelsetjänsten hos det norska företagsregistret (Norwegian Register of Business Enterprises).
Eventuella invändningar mot, eller avvisande av, det erbjudna priset för tvångsinlösen måste göras senast kl. 23:59 (norsk tid) den 18 mars 2024.