General Atlantic ser ut att äga cirka 15 %, Kirkby 3 % och Glitrafjord 8 %.
Resten av den hittillsvarande andelen på 34,5 % innehas av andra specifika investerare samt av bolagsledningen.
“Styrelsen rekommenderar budet då det representerar en rättvis värdering av bolaget, samt betydande möjligheter att påskynda bolagets resa mot att bli världens ledande lärplattform”, sade styrelseordförande Andreas Hansson.
“Det återstår att se om de andra aktieägarna accepterar det. Eftersom budgivarna har medlemmar ur ledningen i sitt team bedömer vi det som mindre sannolikt med andra budgivare, men budet kan behöva höjas för att nå en acceptansgrad på 90 procent, vilket krävs för transaktionen.”
Själv väntar jag på ett högre bud. Jag gillar inte alls att VD:n är med och kapar bolaget. Han lovade att fortsätta som VD om budet går igenom. Det ligger ett dolt hot om att avgå i det, om inte budet går igenom. Om ett konkurrerande bud kommer och går igenom får VD:n förmodligen också sparken.
Känner ni till den norska praxisen gällande uppköpserbjudanden? I fredagens meddelande framgick det ännu inte när acceptperioden börjar, och såvitt jag förstår var det inte strikt talat ett uppköpserbjudande än, utan ett meddelande om ett avtal mellan vissa parter om att lämna ett bud.
Är detta stycke normalt i norsk praxis?:
Åtaganden som lämnats avseende aktier som representerar ca 18,94 % av det utestående aktiekapitalet kan (i stora drag) dras tillbaka om acceptperioden för erbjudandet inte inleds senast kl. 16:30 (CEST) den 31 augusti 2023, eller om en tredje part lämnar ett konkurrerande bud med ett vederlag som innebär en premie på 10 % jämfört med budpriset och styrelsen anser att villkoren i det konkurrerande budet som helhet är mer fördelaktiga för samtliga aktieägare än erbjudandet och det konkurrerande budet rekommenderas av styrelsen.
Där kan ju 18,94 % av aktierna dra sig ur avtalet om inte acceptperioden börjar senast den 31 augusti eller om det kommer ett konkurrerande bud med ett pris på minst 38,5 NOK. Eftersom 34,5 % står bakom budet kan uppenbarligen inte General Atlantic med sin andel på 15 % dra sig ur, men alla andra kan det. Är syftet bara att fiska efter ett högre bud, eller är jag för hoppfull?
DNB:s Dag Hammer skulle bli överraskad om Kahoot såldes till en aktiekurs på 35 NOK. DNB:s fonder har ett innehav på cirka 2 %.
Folketrygdfondet och DNB (totalt 7 %) kommer alltså kanske inte att acceptera uppköpserbjudandet. Baserat på dagens kursreaktion tror marknaden varken att budet går igenom eller på ett högre bud.
Kangaroo BidCo AS lämnade ett uppköpserbjudande igår. Acceptperioden löper ut den 25 augusti 2023 kl. 16:30 (norsk tid). De kan förlänga erbjudandet till som längst den 6 oktober 2023.
Andelen aktier som har åtagit sig att sälja är 37,04 %. Den 14 juli 2023 var siffran 34,5 %, vilket innebär att de efter två veckors betänketid har fått med sig ytterligare 2,54 % av aktierna. Jag tror inte att de kommer upp i 90 %. Jag tänker varken sälja eller acceptera erbjudandet.
24.8.2023 påmindes det om att budtiden löper ut 25.8.2023 kl. 16:30 NewsWeb (oslobors.no)
Och idag 25.8.2023 kl. 17:15 förlängdes budperioden med knappt två veckor fram till 6.9.2023 kl. 16:30. Denna auktion kan förlängas fram till 6.10 kl. 24:00.
Kursen idag är 33,85, vilket är 3,29 % under budpriset.
Q2 2023-rapporten var utan överraskningar. Tillväxten under H1 var svag och under H2 förväntas en högre omsättning i linje med normal säsongsvariation. Omsättningen ökar i takt med att antalet betalande användare ökar. Å andra sidan minskar det totala antalet användare. Guidning och de långsiktiga målen är förstås oförändrade.
AI syns även här. Ett nytt AI-assisterat verktyg för lärare för att skapa innehåll har presenterats.
Ännu ett nytt meddelande. Att få en större andel än så är förmodligen svårt – även om man med frasen “baserat på nyligen förda samtal förstår att andra institutioner för närvarande slutför sin utvärderingsprocess” ger en viss antydan om att mer kan vara på gång.
Per dagens datum klockan 08.00 CEST, och med förbehåll för sedvanlig verifiering, har Budgivaren tagit emot accepter av Erbjudandet för totalt 142 515 476 aktier, vilket, tillsammans med de 148 015 955 aktier som Budgivaren är villkorat berättigad till enligt investeringsavtalet daterat den 14 juli 2023, uppgår till 290 531 431 aktier, motsvarande cirka 58,95 % av aktiekapitalet och rösterna i Bolaget.
Jag har själv en position och har inte haft planer på att sälja. Det här är i mitt tycke ett svinaktigt försök, och jag accepterar verkligen inte sådant här. Jag har varit i valet och kvalet om jag skulle öka den här veckan, men jag gjorde det inte. Jag är övertygad om att det här inte går igenom!
Budgivaren kommer att tillhandahålla en uppdatering av acceptnivån innan Oslobörsen öppnar för handel den 11 september 2023, på grund av pågående räkning av mottagna accepter hos budgivarens mottagningsombud (receiving agent).
Senast måndag morgon får vi veta hur många som har accepterat budet. Själv hör jag inte till den skaran.
35 NOK är närmast ett dåligt skämt, om det går igenom så är det verkligen en chock. Förvånande att detta rånförsök inte gjordes när kursen stod och stampade mitt i vintern, samtidigt som budet på Meltwater kom.
Ingen större ökning bland dem som accepterat – 28.8, det vill säga i det föregående meddelandet, var procentsatsen 58,95 %.
Per dags dato klockan 08.00 CEST, och med förbehåll för sedvanlig verifiering, har Budgivaren mottagit accepter av Erbjudandet för totalt 165 122 186 aktier, vilket tillsammans med de 148 015 955 aktier som Budgivaren är villkorat berättigad till enligt investeringsavtalet daterat den 14 juli 2023, uppgår till 313 138 141 aktier, motsvarande cirka 63,54 % av aktiekapitalet och rösterna i Bolaget.
Förlängning av acceptperiod – godkännande
Oslo Børs har, i egenskap av tillsynsmyndighet för uppköpserbjudanden, godkänt ändringen av följande erbjudande som anges i erbjudandehandlingen daterad den 27 juli 2023, ändrad den 25 augusti och 8 september 2023, avseende:
Frivilligt erbjudande om att förvärva aktierna i Kahoot! ASA lämnat av Kangaroo BidCo AS.
Ändringen avser förlängning av acceptperioden.
Acceptperiod, efter förlängning: till den 6 oktober 2023 kl. 23:00 (CEST).
Den nuvarande förlängningens slutdatum den 6 oktober 2023 är den sista dagen som erbjudandet ursprungligen utlovades att kunna förlängas till som längst. Det är nu två veckor kvar till dess.
“The Offer Period will in no event be extended beyond 6 October 2023”
Det är ganska osannolikt att de får ihop ett ägande på 90 %, så de kommer inte att kunna tvångsinlösa våra aktier. Det vore rätt märkligt om de inte höjer budet.
Per dags dato kl. 08.00 (CEST), och med förbehåll för sedvanlig verifiering, har Budgivaren tagit emot accepter av Erbjudandet för totalt 193 467 170 aktier, vilka tillsammans med de 148 015 955 aktier som Budgivaren är villkorat berättigad till enligt investeringsavtalet daterat den 14 juli 2023, uppgår till 341 483 125 aktier, motsvarande cirka 69,29 % av aktiekapitalet och rösterna i Bolaget.
Ganska liten uppgång – exakt 5,75 procentenheter på två veckor.