Kahoot! - Lärande ekosystem i molnet

De sista procenten verkar inte vara lätta att få tag på – nu har man skrapat ihop 85,92 %, vilket innebär att tillväxten inte längre har varit särskilt betydande. Meddelandet ovan håller oss väl uppdaterade – för en månad sedan var siffran 85,47 %. Samtidigt har anmälningsperioden förlängts igen.

Per dagens datum kl. 08.00 (norsk tid), och med förbehåll för sedvanlig verifiering, har Budgivaren mottagit accepter av Erbjudandet för totalt 5 504 972 aktier, vilket tillsammans med de 414 176 959 aktier som innehades av Budgivaren vid tidpunkten för Erbjudandets offentliggörande och de 3 760 496 aktier som förvärvats eller avtalats att förvärvas utanför Erbjudandet under anmälningsperioden, uppgår till 423 442 427 aktier, vilket motsvarar cirka 85,92 % av aktiekapitalet och rösterna i Bolaget.

..med förbehåll för förlängningen av anmälningsperioden till kl. 16:30 (norsk tid) den 28 december 2023, enligt meddelandet daterat den 14 december 2023. Aktieägare som vill acceptera Erbjudandet måste fylla i och skicka in anmälningssedeln som ingår i Erbjudandehandlingen..

Men till skillnad från vad jag först trodde, kommer det här elaka budet att gå igenom förr eller senare. Frågan är egentligen till vilket pris de sista procenten skrapas ihop för att nå 90 %. Jag vet inte om det är möjligt att de till exempel accepterar en situation där de får ihop 87 % av aktierna, och de resterande 3 % köps upp från marknaden till ett stigande pris. På grund av denna egen önskan eller förväntan har jag inte velat acceptera affären till underpris. Men om ett sådant scenario förverkligas, till vilket pris skulle de resterande 10 % lösas in, och går allt rätt till enligt reglerna då? Någon som har några tankar kring detta?

7 gillningar