IonQ - Pionjär inom kommersialisering av kvantberäkning

IonQ är världens första publikt noterade bolag som ”rent” utvecklar kvantberäkning. IonQ:s mission är: “build the world’s best quantum computers to solve the world’s hardest problems.” Bolaget grundades 2015 och noterades på New York-börsen den 1.10.2021, genom en SPAC-transaktion utförd av dMY Technology Group, Inc. III.

Varför jag tog upp bolaget här på forumet – kanske följande saker tillsammans var intressanta för mig:

• Världens första noterade Quantum-bolag –> det kan vara en vägvisare de närmaste åren
  • Det pågår en global boom inom kvantberäkning – stater investerar mycket pengar
  • Den högsta ledningen (CEO, CTO, Chief Scientist) är kunskaps- och erfarenhetsmässigt USA:s absoluta spets inom ICT & vetenskap. Alla har starka, betydande personliga kontakter till t.ex. Amazon, Google, MIT, University of Maryland
  • CTO och Chief Scientist är grundande delägare, och VD:ns far var astronaut!
  • IonQ har ett partnernätverk på premium-nivå:
    o centrala samarbetsavtal med bl.a. Amazon, Google, Microsoft, SoftBank, IBM och NVIDIA
    o Accenture har åtagit sig att hitta kommersiella mål
    o Fidelity är intresserade av: more accurate models for portfolio management, electronic trading, asset pricing …

Bolaget hade en omsättning på ca 200 000 dollar under Q3/2021
I samma sammanhang höjde bolaget värdet på sin orderbok från 5 miljoner till 15 miljoner.

Marknadsvärdet är ca 2,5 miljarder dollar. Kassan uppgår till lite under 600 miljoner, praktiskt taget skuldfri.

Om man investerar i detta bolag är investeringen fortfarande av Venture Capital-karaktär. Allt är ju fortfarande bara i sin linda för bolagets del.

När man granskar IonQ får man samtidigt kanske ett nytt perspektiv på molnets utveckling och kanske ytterligare förståelse för varför de ovan nämnda stora jättarna fortsätter att frodas år efter år. Quantum är en extra booster för molnet. Kvantberäkning kommer att köras från molnet, Quantum as a service, QaaS.

Om bolaget intresserar, så kan det vara värt att titta på denna presentation:

29 gillningar

Jag har inte undersökt företaget närmare, men eftersom det är en deSPAC från förra året med en värdering på nästan 3 miljarder och praktiskt taget 0 omsättning, och vars kursgraf för de senaste 12 månaderna ser ut så här:

Bör alla som överväger att köpa noga överväga om de vill köpa över NAV på denna marknad. Det känns som att alla deSPAC:ar nu pressas ner till 4-6 dollar, oavsett företag.

9 gillningar

Så är det. En ganska betydande björnmarknad pågår just nu.

2 gillningar

Jag gjorde en liten jämförelse. Kul att höra vad panelen bakom skärmarna tycker. Jag är själv intresserad av att amerikanerna tänker brett på ekosystemet och att i princip vem som helst kan ansluta sig till kvantberäkningar från molnet (QaaS). Den finska/europeiska versionen börjar lugnt på en lokal (on-premise) grund.

2 gillningar

Dessa använder också olika teknik. Kvantdatorer är fortfarande i sin linda och mycket grundforskning återstår. Tekniken och att få den att fungera tillräckligt felfritt är en sak. En annan, kanske viktigare, är kvantalgoritmer, vars utveckling fortfarande kräver mycket arbete.

I Finland bygger arbetet till stor del på erfarenheten från kylaboratoriet i Otnäs och den höga internationella nivån inom forskningen. Här finns också välfungerande kopplingar till superdatorberäkningar och det ekosystem det skapar.

Jag följer fortfarande med intresse. Det finns alldeles för mycket hype inom branschen. Det enda säkra är att det kommer att finnas plats för många företagare under lång tid framöver. Det är synd att småinvesterare bara kan delta i ett. Jag skulle genast investera i Bluefors.

5 gillningar

Tack för att du vidareutvecklade ämnet på ett mångsidigt sätt. Rigetti Quantum Computing är också noterat via Supernova Partners Acquisition Company.

1 gillning

Jag gick igenom en undersökning beställd av inhemska IQM om High Performance Computing Centers (HPC-centra) och deras framtidsutsikter för kvantberäkning. Resultatet att övergången från molnet till mer lokala (on-premises) lösningar ökar är enligt mig ganska märkligt. Speciellt med tanke på de betydande fördelarna med molnövergången för utveckling av informations- och kommunikationsteknik (ICT) och kontinuerliga tjänster. Man bör dock notera att detta är ett beställningsarbete från IQM.

https://www.meetiqm.com/uploads/documents/IQM-Atos-State-of-quantum-HPC-research-2021.pdf

3 gillningar

Här är ett typiskt exempel på hur kvantberäkning konkret försöker utnyttjas; i detta fall söker Hyundai en konkurrensfördel för sina elbilar i form av bättre batterier, som en del av sin strategiperiod som sträcker sig till 2025. Kvantberäkning används för simuleringar som identifierar optimala användningssätt för batterier. Håller tummarna för att de får bra resultat.
https://investors.ionq.com/news/news-details/2022/IonQ-and-Hyundai-Motor-Partner-to-Use-Quantum-Computing-to-Advance-Effectiveness-of-Next-gen-Batteries/default.aspx

5 gillningar

Den här bilden nedan illustrerar väl utvecklingsstadiet för kvantdatorer. Det krävs fysiker med doktorsgrad för att skapa modeller som ger maskinerna den önskade kraften. Bilden är klippt från länken till den faktiska forskningsrapporten som jag hittade i nyheten nedan. Och marknaden försöker prissätta även denna nya innovation “N-qubit Toffoli gate” så gott den kan :slight_smile:

https://investors.ionq.com/news/news-details/2022/Duke-University-and-IonQ-Develop-New-Quantum-Computing-Gate-Only-Possible-on-IonQ-and-Duke-Systems/default.aspx

1 gillning

I sin utmärkta video går Sabine Hossenfelder igenom olika kvantberäkningsteknologier och aktörer inom området. Värt att kolla in.

5 gillningar

Olika aktörer och teknologier har jämförts. IonQ verkar ha presterat bäst i sin grupp:

Se mer här:

1 gillning

Nu kan utvecklare av kvantalgoritmer på Microsofts Azure Quantum Platform testa sina algoritmer på en av världens bästa kvantdatorplattformar (se min tidigare delning), nämligen IonQ Aria.
https://investors.ionq.com/news/news-details/2022/IonQ-Aria-Newest-Quantum-Computer-Coming-to-Microsofts-Azure-Quantum-Platform/default.aspx

3 gillningar

IonQ:s Q4-rapport har kommit ut. Företaget “slog” en marknadsandel på 2,5 miljarder dollar mot 2,1 miljoner i omsättning 2021. Jag har inte undersökt det, men jag antar att detta är världsrekordet i P/S. Det finns lite bevis/år av tillväxt, men vi arbetar med den information vi har – företaget femdubblar alltså omsättningen i år. Och prognoserna/uppskattningarna för framtiden förutspår en liknande tillväxtfaktor. Företaget ser alltså en nioställig orderstock som möjlig under de närmaste åren. Idag kan vi förundras över de siffror som företaget publicerat, vi återkommer till substansen en annan gång. Men slutligen vill jag säga att företagets siffror och substans ser riktigt bra ut tillsammans idag. De kommer inte att gå i konkurs omedelbart, kassans storlek är 600 miljoner dollar.
https://investors.ionq.com/news/news-details/2022/IonQ-Announces-Full-Year-2021-Financial-Results-and-Provides-Business-Update/default.aspx

8 gillningar

Lite synlighet för IonQ i TIME Magazine:
https://investors.ionq.com/news/news-details/2022/IonQ-Named-As-One-Of-TIMEs-100-Most-Influential-Companies/default.aspx

2 gillningar

Bakom den länken finns ett aktieägarbrev, det är ett bra papper att läsa om man överväger aktien. Denna kvant är verkligen en egen gren; när IonQ uppgraderar kvantmaskinen från en 35-qubit maskin (2024) till en 64-qubit (2025), så ökar lösningens prestanda 2 upphöjt till 29 gånger. Eller när man gör en förbättring av felkorrigeringen, så är beräkningsförlusten 13X. Alltså förloras effekten till 1/13. IonQ är alltså en pionjär inom kommersialiseringen av kvantdatorer, någon måste ju bana vägen. Mitt eget förhållande till IonQ är att jag genom företaget kan se världen längre fram. Och företagets personal är ju kompetent, det har jag väl skrivit om någon gång, och de har förresten öppnat eller håller på att öppna ett kontor i Seattle, om jag nu hörde rätt från Q4-konferenssamtalet.
https://investors.ionq.com/financials/annual-reports/default.aspx

6 gillningar

Korta pressar…

4 gillningar

Det här är ett intressant fall. De närmaste dagarna kommer att visa vart det tar vägen. 183 sidor med blankning har publicerats idag. Man kunde anta att en ganska bra spekulativ köpmöjlighet snart skulle öppnas. Om man bara litar på att detta är Scorpions stil utan substans. Jag skummade snabbt igenom det, och rapportens stil var på kvällstidningsnivå. USA-marknaden är effektiv, företag skakas hela tiden åt alla håll. Kvantberäkning har tidigare varit i Scorpions klor, så de har redan haft tid att fördjupa sig i ämnet.

3 gillningar

https://investors.ionq.com/news/news-details/2022/IonQ-Reiterates-Unwavering-Commitment-to-Building-the-Quantum-Future/default.aspx
Så IonQ har väldigt formellt sagt att påståendena är vilseledande. IonQ hänvisar investerare att fördjupa sig i deras officiella material från värdepappersbörsen (SEC filings).

Ikväll får vi se Q1/2022

3 gillningar

Nåväl. IonQ uppnådde den förväntade omsättningen. Det mest intressanta vore att lyssna på konferenssamtalet. Där kommer de förmodligen att diskutera Scorpions Capital-fallet. Jag återkommer när jag har fått tag på och lyssnat på konferenssamtalet.

https://investors.ionq.com/news/news-details/2022/IonQ-Announces-First-Quarter-2022-Financial-Results/default.aspx

3 gillningar

Här hittar du det utan att leta mer ;)\nQuartr - Investor Relations

3 gillningar