Horizon Quantum underlättar och påskyndar programmering till kvantdatormiljöer

Till forummedlemmarna, här är ett nytt kvantföretag som ska noteras på Nasdaq våren 2026, vid namn Horizon Quantum:

Horizon Quantum

Företagspresentationen är tvådelad: 1) Jag bad AI att sammanfatta företaget 2) Min egen historia om varför jag tog upp företaget här

1) AI-genererad text - Företagsbakgrund och SWOT-analys

Grundat 2018 i Singapore, av Dr. Joe Fitzsimons, tidigare forskningsprofessor och principal investigator vid Centre for Quantum Technologies.

Serie A-finansiering på totalt cirka 21,3 M USD; med ledande investerare som Tencent, Pappas Capital och SGInnovate. Värdering cirka 500 M USD (2025).

Verksamhet & teknologi

Utvecklar programgenerator- och översättningsverktyg (Triple Alpha IDE) som omvandlar traditionell kod (Python, C, Matlab) till qubit-orienterade program.

Målet är hårdvaruagnostisk mjukvaruutveckling: fungerar bland annat på supraledande och neutrala atomplattformar.

Har publicerat det högabstrakta språket Beryllium, ett objektorienterat kvantprogrammeringskällspråk i Triple Alpha.

Praktiska framsteg

I slutet av 2025 testade de en oberoende byggd supraledande kvantmaskin i Singapore. Installationen kombinerar Maybells kryoplattform, Quantum Machines styrelektronik och Rigettis processor.

Horizon är det första kvantmjukvaruföretaget som har ett eget system för att hantera fysisk hårdvara.

I hårdvarutestmiljön övas stöd för andra hårdvaruarkitekturer – den modulära plattformen möjliggör expansion.

SPAC-fusioner & finansiering

I september 2025 tillkännagavs ett Business Combination Agreement med SPAC-företaget dMY Squared. Efter arrangemanget kommer aktierna att noteras på Nasdaq under symbolen “HQ”, med en värdering på cirka 503 M USD.

I december 2025 samlades 110 M USD i kontantkapital in genom PIPE-teckningar, med investerare som IonQ och ett Fortune 50-teknikföretag. Tillsammans med dMY:s trustmedel skulle cirka 137 M USD vara tillgängliga efter affären.

Strategiska partnerskap

Gick med i QuEra Quantum Alliance i juli 2025, för att integrera mjukvaran med QuEras neutrala atomkvantmaskiner.

Målet är att stödja mjukvaruutveckling för så många olika hårdvaruplattformar som möjligt.

Sammanfattningsvis:

Horizon Quantum är ett Singapore-baserat kvantmjukvaruföretag i Serie A-fasen, som kombinerar mjukvaruutveckling och hårdvarukontroll på sin egen testbädd. De utvecklar högnivåprogrammeringsspråk (bl.a. Beryllium) samt en modulär Triple Alpha-miljö. Strategiska steg inklusive SPAC-noteringen ($HQ), stödjande partnerskap (IonQ, QuEra) samt betydande egen hårdvara gör företaget till en intressant aktör i kvantmjukvaruekosystemet.

image

2) Min egen historia om varför jag tog upp företaget här

Horizon Quantums (Nasdaq-ticker för företaget är $HQ) VD Dr. Joe Fitzsimons är också företagets grundare. Han grundade Horizon Quantum Computing 2018 och är både grundare och VD. Detta anser jag vara en bra utgångspunkt.

Mitt intresse beror också på att HQ introduceras på börsen genom ett liknande SPAC-arrangemang som IonQ och Planet Labs 2021. SPAC-arrangemanget genomförs av SPAC-företaget dMY Squared Technology Group, Inc., vars nyckelpersoner har varit IonQ:s nuvarande VD Niccolo de Masi och dMY Squareds nuvarande VD Harry L. You. IonQ:s och Planet Labs SPAC:er lyckades utmärkt, dvs. företagen fick tillräckligt med startkapital och företagen hade och har en genuin konkret roll och uppgift inom ny teknologi.

När det gäller HQ ser marknaden tydligare ut än IonQ:s tidiga skede 2021, då jag själv försökte förstå vad superposition är och vad entanglement betyder, och IonQ:s omsättning var i början i miljonklassen (nu ca 100X). HQ bygger mjukvarubibliotek som kopplar kvantchipets maskinkod till mjukvarukoder på en högre abstraktionsnivå, med vilka applikationer kodas. Jag anser att detta är ett helt uppenbart behov. Det är också viktigt att HQ bygger sina lösningar kvant-HW-oberoende, dvs. oavsett om kvantchipets lösning (eller modalitet) är ren atom, jonfälla, supraledande etc., så ger HQ:s bibliotek applikationsutvecklare möjlighet att fokusera på applikationskodning (istället för att fundera över kvantportlogik).

Det är också intressant att HQ i december meddelade att de har kopplat sin mjukvara till sin fungerande kvantdator. Det roliga med HQ:s kvantdator är att det är en s.k. standardkomponentkvantdator, inte en märkeslösning, utan HQ monterade maskinen själva ”in-house” från komponenter som finns på marknaden. Processorn är Rigettis supraledande lösning. Enligt vissa innehåller IonQ:s investering i HQ-SPAC i höstas ett villkor att HQ:s mjukvara även kopplas till IonQ:s processor.

Som ni märker är åtminstone jag entusiastisk och intresserad av HQ från många håll. En investerare vill ha avkastning, och på våren noteras företaget på börsen med en värdering på cirka 1 miljard och mycket liten omsättning. Jag försökte hitta HQ:s resultaträkningar, men i USA:s börsmyndighet SEC:s filer stöter jag hela tiden på SPAC-juridik, och jag hittade inga faktiska ekonomiska siffror. Men det gör inget, företaget kommer att noteras på börsen med en fruktansvärd värdering och aktien kommer omedelbart att ha stor volatilitet. Jag kan inte riktigt säga något mer om aktien just nu. Och om jag beskriver mig själv som investerare, så är jag en AI-mjukvaruinvesterare. Och när jag läste följande nyhet den 9 december: “Horizon Quantum to Debut Object-Oriented Language for Programming Quantum Computers - Horizon Quantum today announced the debut of Beryllium, a hardware-agnostic, high-level language for programming quantum computers.” så konstaterade jag att det är fantastiskt, detta företag måste följas. Länk till ovan nämnda nyhet här:

Horizon Quantum to Debut Object-Oriented Language for Programming Quantum Computers

Det är ju ett teknologiskt genombrottsföretag det handlar om, liksom dess kusiner IonQ och Planet Labs.

23 gillningar

Horizon Quantum ($HQ) inledde sin börsresa via ett SPAC-arrangemang i fredags. Det bästa materialet jag hittat hittills om företaget är denna 8-K rapport, som först innehåller “torra texter” men sedan i PDF:en övergår till tydliga “slides”:

Form 425 för DMY Squared Technology Group INC inlämnad 2026-01-12

Min första kommentar: Nåväl, ett litet företag. Såvitt jag förstår är det skuldfri och har över 100 miljoner i kassan efter SPAC-affären. Det som intresserar mig med företaget är att det befinner sig i en hacka-och-spade-position i förhållande till kvant-HW-företag. Detta innebär att kvantdatorföretagen inte kommer att få slut på pengar under de närmaste åren, och de har bråttom att få fram applikationer. Och därför finns det efterfrågan på detta företag, eftersom det bygger programvarubitar/bibliotek mellan kvantprocessorn och applikationerna, vilket underlättar applikationsutvecklarnas arbetsbörda genom att abstrahera maskinkoden som krävs för att hantera kvantchippet.

Detta är ingen investeringsrekommendation, men företaget passar mycket väl in i min investerarprofil. Jag gillar att gå in med en liten summa i ett sådant företag som är okänt för allmänheten, olönsamt, skuldfri, har ett absolut litet marknadsvärde (nu kanske cirka 400-500 miljoner) och där skalbarheten i lösningarna är stor. Risken för nedgång är begränsad, eftersom en aktiekurs på 4-5 $ börjar bilda en botten för marknadsvärdet med de 100 miljonerna i kassan. Men uppsidan är ganska obegränsad. Detta är för övrigt just motiveringen till varför jag inte är entusiastisk över skuldsatta IT-företag – de kan gå ner till noll. Men med dessa skuldfria företag kan man hålla sig kvar i spelet även under dåliga tider. Och som en friskrivning säger jag att företagets resultat och balansräkning har varit svåra att hitta och jag kan inte bekräfta skuldfriheten med 100 % säkerhet. Men saken klarnar när kvartalsrapporter börjar komma.

5 gillningar

Intressant! Jag är dock fortfarande inte helt klar över vad det stora mervärdet är, till exempel i förhållande till Qiskit med öppen källkod eller Qrisp, som för en kvantlektor som jag är som att kommendera grundläggande Python utan större oro för den underliggande beräkningshårdvaran.

Är tanken alltså att detta översätter all kod till kvantmaskinvara (kanske också valet av optimala pivotpunkter för topologin på något intelligent automatiserat sätt)?

Jag kan inte heller låta bli att undra hur detta kommer att klara sig i en värld av AI-assisterad mjukvaruutveckling, där kodmodeller också hanterar kvantmekanik, åtminstone baserat på mina egna små experiment, ganska bra och kan inkludera till exempel routing och de tidigare nämnda pivotpunkterna som en del av en optimal algoritmisk skrivning. Å andra sidan kommer mer krävande saker förmodligen fortfarande att skrivas så nära “hårdvaran” som möjligt, kanske hellre än med en sådan “svart låda” (jämför till exempel DeepSeeks CUDA-optimeringar, även om det finns massor av högre abstraktionsnivåbibliotek och SDK:er som underlättar arbetet ovanpå CUDA).

Även om att hitta algoritmer (åtminstone sammanhängande sådana) inom kvantmekaniken nuförtiden nästan är en mer begränsande faktor för framstegen än själva beräkningsmaskineriet, så är det inte omedelbart uppenbart för mig efter lite forskning hur detta företag skulle kunna tränga undan dessa redan ganska etablerade bibliotek, som faktiskt lyder Python och kan bemästras med ett par dagars arbete.

2 gillningar

Bra funderingar @Roope_K. Jag är också en kvantleekman, men när jag gick igenom den PDF-bilaga jag delade ovan, så finns svaren i de bilderna. Men med mina egna ord handlar det om att det ännu inte finns någon kvantprocessor som slår en superdator. Men när 70 högkvalitativa (very high fidelity) kvantbitar har samlats, då får man se vilka bibliotek/programvara som kan hantera beräkningarna. Och då måste kvantportarnas logik och kvantminneshantering kombinerat med felkorrigering lösas. Min uppfattning är att maskinspråksprogrammeringen för en kvantprocessor som överträffar beräkningskapaciteten hos den hårdaste superdatorn i bittvärlden ännu inte har lösts, eftersom den slutgiltiga lösningen kräver mänskligt hjärnarbete och stark fysik. I det ögonblicket används artificiell intelligens för att snabba på lösningen, men många saker kommer att lösas med mänsklig kreativitet när det gäller att tolka kvantfysik till maskinspråksstyrning av kvantprocessorn. Jag har lyssnat på intervjuer med företagets VD Joe Fitzsimons, där han beskriver hur C-programmeringsspråket ger indikationer på vilka problem som löses nära “hårdvaran”.

I det bildmaterialet har detta ämne behandlats fint från olika vinklar, jag väljer en annan bild som passar bra in i vår diskussion

och denna också

1 gillning

Måste följa upp detta!

Jag är dock lite skeptisk. Om jag förstår det här fallet rätt, så är företagets värdelöfte framför allt att det strävar efter att göra det enkelt att skriva effektiva kvantalgoritmer även för dem som inte förstår det minsta om fysiken, routningen eller pivotvalen bakom beräkningarna. Det är lite som att man i klassisk databehandling inte längre behöver bry sig så mycket om ALU, MMU, CU eller mycket annat i von Neumann-arkitekturens funktion för att skriva ett effektivt program. Ganska smart!

Men jag tror bara inte att det kommer att finnas ett sådant behov på ett tag av flera skäl. För det första tror jag inte att algoritmer för kvantöverlägsenhet kommer att skrivas med hjälp av en sådan svart låda, utan de kommer att optimeras direkt för dessa koherenta qubits. Enbart av den anledningen att t.ex. optimala pivoter kan beräknas med brute force och man kan vara helt säker på att antalet operationer minimeras (dvs. koherensen maximeras). Det är långsamt, och kanske i framtiden kommer en sådan svart låda-kompilator med AI att kunna uppnå nästan samma resultat (det finns redan bra forskning om detta, som jag själv har varit med och främjat), men även små procentuella avvikelser medför helt onödig dekoherens, varför det åtminstone i början av kvantåldern är mer lönsamt att sköta arbetet manuellt.

För det andra tror jag inte att volymen av kvantprogram kommer att växa så snabbt att industriell skala begränsas av mjukvaru- och algoritm-utveckling. De arbetsbelastningar som ska överföras till kvantkretsar måste först identifieras, och det måste först finnas en uppfattning om hur de ska skrivas smart, innan någon automatisk lösning kan börja kompilera dem nästan optimalt så att det gör volymutveckling enkelt. För närvarande är flaskhalsen just i identifieringen och det smarta skrivandet, vilket jag förstår att denna svart låda-lösning inte hanterar – utan optimerar volymen.

För det tredje etableras och utvecklas de ovannämnda öppen källkodslösningarna ständigt. Universiteten levererar kontinuerligt nya experter som har tränats i att använda dessa. Det finns många vallgravar att fylla, och AI-assistans suddar ut behovet av högre abstraktion, när det redan nu är ganska enkelt att skriva relativt optimal kod med naturligt språk.

Detta fall hjälper säkert till att förstås om man leker lite med t.ex. IQM:s kvantmaskiner. De kan styras lika bra genom att bygga en kvantkrets med Qiskit, Cirq eller Qrisp. Man behöver inte veta det minsta om kvantmaskiner, och med lite pythonkunskap kan man t.ex. skriva koden för att knäcka hemligheterna i Bernstein-Vazirani-algoritmen på ett par timmars träning – med AI-assistans på några tiotals minuter, om man inte vill förstå djupare algoritmens och kvantprogrammeringens natur. Därför är jag lite bearish med detta – särskilt på kort sikt.

IQM:s 63 qubit-stjärntopologimaskiner och resonatormaskinen kan nås gratis här: https://resonance.meetiqm.com/

3 gillningar

Jag plockade upp den nyheten från IonQ:s tråd. $HQ är ett företag som ännu inte har någon nämnvärd kommersiell omsättning. Mina följande texter är inte investeringsrekommendationer. Jag vill bara berätta vad som intresserar mig med det här företaget just nu.

På den amerikanska börsen verkar det råda en stämning där företag inte gör sin IPO förrän de är i ett mycket moget skede, till exempel OpenAI eller SpaceX. De som investerar i dessa vid eller efter IPO får vara med först efter en ganska stor värdeökning. Men t.ex. $HQ är ett genuint riskkapitalobjekt – ett företag i fröfasen. Finns det många sådana att tillgå? Knappast. Min poäng är att efter SPAC/IPO har företaget lite drygt 100 miljoner i kassan. Marknadsvärdet för företaget är 260 miljoner. Vad som händer nu är att $HQ köpte en kvantdator från IonQ för kanske 15 miljoner. Och IonQ kommer sedan att börja köpa programvaruplattformar från $HQ. Och på så sätt börjar $HQ sakta visa omsättning. Någonstans måste man börja. Läsaren undrar säkert om det inte är äkta omsättning utan ett trick! Men när man tänker efter är fakta att $HQ får omsättning, och aktiemarknaden gillar det som det är. Samma sak pågår i Nvidia+hypesceilers+neoclouds “gemenskap”. Jag tror inte på ett totalt kollaps av dessa korthus, eftersom världens rikaste kapitalmarknad (USA) smälter “gemenskaperna” så gott det går in i den normala marknaden. Så $HQ är ett nollomsättningsföretag i fröfasen, som ändå är i en bra familj där det i lugn och ro kan växa och utvecklas för att efter 3-4 år stå på egna ben. Det finns en bra podcast om detta ämne:

#270 - Investing in the Quantum Future with dMY Squared Technology Group Chairman Harry You - Absolute Return Podcast | Podcast on Spotify

2 gillningar