Till forummedlemmarna, här är ett nytt kvantföretag som ska noteras på Nasdaq våren 2026, vid namn Horizon Quantum:
Företagspresentationen är tvådelad: 1) Jag bad AI att sammanfatta företaget 2) Min egen historia om varför jag tog upp företaget här
1) AI-genererad text - Företagsbakgrund och SWOT-analys
Grundat 2018 i Singapore, av Dr. Joe Fitzsimons, tidigare forskningsprofessor och principal investigator vid Centre for Quantum Technologies.
Serie A-finansiering på totalt cirka 21,3 M USD; med ledande investerare som Tencent, Pappas Capital och SGInnovate. Värdering cirka 500 M USD (2025).
Verksamhet & teknologi
Utvecklar programgenerator- och översättningsverktyg (Triple Alpha IDE) som omvandlar traditionell kod (Python, C, Matlab) till qubit-orienterade program.
Målet är hårdvaruagnostisk mjukvaruutveckling: fungerar bland annat på supraledande och neutrala atomplattformar.
Har publicerat det högabstrakta språket Beryllium, ett objektorienterat kvantprogrammeringskällspråk i Triple Alpha.
Praktiska framsteg
I slutet av 2025 testade de en oberoende byggd supraledande kvantmaskin i Singapore. Installationen kombinerar Maybells kryoplattform, Quantum Machines styrelektronik och Rigettis processor.
Horizon är det första kvantmjukvaruföretaget som har ett eget system för att hantera fysisk hårdvara.
I hårdvarutestmiljön övas stöd för andra hårdvaruarkitekturer – den modulära plattformen möjliggör expansion.
SPAC-fusioner & finansiering
I september 2025 tillkännagavs ett Business Combination Agreement med SPAC-företaget dMY Squared. Efter arrangemanget kommer aktierna att noteras på Nasdaq under symbolen “HQ”, med en värdering på cirka 503 M USD.
I december 2025 samlades 110 M USD i kontantkapital in genom PIPE-teckningar, med investerare som IonQ och ett Fortune 50-teknikföretag. Tillsammans med dMY:s trustmedel skulle cirka 137 M USD vara tillgängliga efter affären.
Strategiska partnerskap
Gick med i QuEra Quantum Alliance i juli 2025, för att integrera mjukvaran med QuEras neutrala atomkvantmaskiner.
Målet är att stödja mjukvaruutveckling för så många olika hårdvaruplattformar som möjligt.
Sammanfattningsvis:
Horizon Quantum är ett Singapore-baserat kvantmjukvaruföretag i Serie A-fasen, som kombinerar mjukvaruutveckling och hårdvarukontroll på sin egen testbädd. De utvecklar högnivåprogrammeringsspråk (bl.a. Beryllium) samt en modulär Triple Alpha-miljö. Strategiska steg inklusive SPAC-noteringen ($HQ), stödjande partnerskap (IonQ, QuEra) samt betydande egen hårdvara gör företaget till en intressant aktör i kvantmjukvaruekosystemet.

2) Min egen historia om varför jag tog upp företaget här
Horizon Quantums (Nasdaq-ticker för företaget är $HQ) VD Dr. Joe Fitzsimons är också företagets grundare. Han grundade Horizon Quantum Computing 2018 och är både grundare och VD. Detta anser jag vara en bra utgångspunkt.
Mitt intresse beror också på att HQ introduceras på börsen genom ett liknande SPAC-arrangemang som IonQ och Planet Labs 2021. SPAC-arrangemanget genomförs av SPAC-företaget dMY Squared Technology Group, Inc., vars nyckelpersoner har varit IonQ:s nuvarande VD Niccolo de Masi och dMY Squareds nuvarande VD Harry L. You. IonQ:s och Planet Labs SPAC:er lyckades utmärkt, dvs. företagen fick tillräckligt med startkapital och företagen hade och har en genuin konkret roll och uppgift inom ny teknologi.
När det gäller HQ ser marknaden tydligare ut än IonQ:s tidiga skede 2021, då jag själv försökte förstå vad superposition är och vad entanglement betyder, och IonQ:s omsättning var i början i miljonklassen (nu ca 100X). HQ bygger mjukvarubibliotek som kopplar kvantchipets maskinkod till mjukvarukoder på en högre abstraktionsnivå, med vilka applikationer kodas. Jag anser att detta är ett helt uppenbart behov. Det är också viktigt att HQ bygger sina lösningar kvant-HW-oberoende, dvs. oavsett om kvantchipets lösning (eller modalitet) är ren atom, jonfälla, supraledande etc., så ger HQ:s bibliotek applikationsutvecklare möjlighet att fokusera på applikationskodning (istället för att fundera över kvantportlogik).
Det är också intressant att HQ i december meddelade att de har kopplat sin mjukvara till sin fungerande kvantdator. Det roliga med HQ:s kvantdator är att det är en s.k. standardkomponentkvantdator, inte en märkeslösning, utan HQ monterade maskinen själva ”in-house” från komponenter som finns på marknaden. Processorn är Rigettis supraledande lösning. Enligt vissa innehåller IonQ:s investering i HQ-SPAC i höstas ett villkor att HQ:s mjukvara även kopplas till IonQ:s processor.
Som ni märker är åtminstone jag entusiastisk och intresserad av HQ från många håll. En investerare vill ha avkastning, och på våren noteras företaget på börsen med en värdering på cirka 1 miljard och mycket liten omsättning. Jag försökte hitta HQ:s resultaträkningar, men i USA:s börsmyndighet SEC:s filer stöter jag hela tiden på SPAC-juridik, och jag hittade inga faktiska ekonomiska siffror. Men det gör inget, företaget kommer att noteras på börsen med en fruktansvärd värdering och aktien kommer omedelbart att ha stor volatilitet. Jag kan inte riktigt säga något mer om aktien just nu. Och om jag beskriver mig själv som investerare, så är jag en AI-mjukvaruinvesterare. Och när jag läste följande nyhet den 9 december: “Horizon Quantum to Debut Object-Oriented Language for Programming Quantum Computers - Horizon Quantum today announced the debut of Beryllium, a hardware-agnostic, high-level language for programming quantum computers.” så konstaterade jag att det är fantastiskt, detta företag måste följas. Länk till ovan nämnda nyhet här:
Horizon Quantum to Debut Object-Oriented Language for Programming Quantum Computers
Det är ju ett teknologiskt genombrottsföretag det handlar om, liksom dess kusiner IonQ och Planet Labs.