IQM – ett finskt kvantdatorföretag

Låt oss öppna en tråd för det finländska kvantbolaget IQM, som är på väg till New York-börsen via ett SPAC-arrangemang. Det börsnoterade skalbolaget Real Asset Acquisition Corp går samman med IQM, och genom detta får IQM tillträde till den amerikanska börsen. Bolaget planerar även en parallellnotering på Helsingforsbörsen.

IQM höll en kapitalmarknadsdag för en vecka sedan och presentationsbilderna kan ses på deras webbplats här: Investor Relations - IQM Quantum Computers

Här är ett par bilder från presentationen:

Tydligen är avsikten att fusionen med SPAC-bolaget ska ske i juli.

Här är en kort artikel om vad en SPAC överhuvudtaget är: SPAC – vaihtoehtoinen tie pörssiin - Inderes

En SPAC, eller Special Purpose Acquisition Company, är ett sätt för ett företag att bli börsnoterat utanför en traditionell börsintroduktion (IPO). Slutresultatet är detsamma som vid en vanlig IPO. Bolagets aktier blir föremål för offentlig handel, men vägen dit går via en omväg genom ett skalbolag.

38 gillningar

Jag länkar ett inlägg som kan vara till glädje eller inte

9 gillningar

Jussi Halme on skapat en video om IQM :slight_smile:

AI-hypen har fått en utmanare: är kvantberäkning nästa megatrend som förändrar världen? Det finska kvantdatorföretaget IQM planerar en börsnotering på Nasdaq via ett SPAC-arrangemang och siktar samtidigt på den europeiska kvanttronen. Men rättfärdigar en värdering på 1,8 miljarder dollar den nuvarande verksamheten, eller betalar man här enbart för ett framtidslöfte?

Värdering på 1,8 miljarder: Hur går en omsättning på 30 miljoner dollar ihop med denna prislapp, och vad innebär det extra kapitalet på över 450 miljoner dollar för bolagets tillväxt?

On-premise vs. molntjänster: Varför vill IQM bygga kvantdatorer i kundernas egna lokaler, och hur skiljer sig denna strategi från konkurrenternas?

Kvantberäkningens verklighet: Kommer kvantdatorer i framtiden att ticka sida vid sida med dagens datacenter, eller kommer de att ersätta traditionella datorer helt och hållet?

Konkurrens mot jättarna: Hur kan ett företag från Esbo klara sig mot aktörer som IBM, Google och Microsoft på lång sikt?

IQM är ännu inte en färdig vinstmaskin, men det erbjuder en exceptionell möjlighet att ta del av ett tekniskt genombrott i ett tidigt skede via ett finskt bolag. Frågan är: är du redo att vänta på de verkliga resultaten fram till nästa årtionde?

11 gillningar

IQM ansöker om börsnotering på Helsingforsbörsen IQM hakee osakkeidensa listausta Helsingin pörssiin | Kauppalehti

IQM väntar sig att handeln på Helsingforsbörsen inleds fredagen den 3 juli

16 gillningar

En av IQMs medgrundare, Juha Vartiainen, besökte oss för att kommentera IQMs börsnotering.

15 gillningar

Om jag köper RAAQ på Nasse (Nasdaq) nu, hur kommer värderingen att reagera? RAAQ har nu ett värde på 250M$.

Vid en kurs på 10 dollar är RAAQ i själva verket värt 1,8 miljarder dollar. Alla aktier är inte börsnoterade, vilket förvränger marknadsvärdet.

7 gillningar

Tänker du köpa IQM ganska tidigt efter börsnoteringen?

• Ja, i sommar
  • Ja, efter den första rusningen, kanske till hösten
  • Skulle inte röra den ens med tång
  • Inte under de närmaste månaderna, kanske nästa år
0 äänestäjää
1 gillning

Fråga till de som har bättre koll:

Får man som finländare köpa IQM-aktier på den amerikanska börsen efter börsnoteringen? Jag har för mig att jag läst någonstans att man inte får köpa Nokia-aktier som depåbevis (ADR) från USA, utan att man måste köpa dem direkt på Helsingforsbörsen.

Man får inte köpa den USA-noterade aktien om huvudkontoret ligger i Finland/det är ett finländskt bolag. I Sverige finns flera finländska företag noterade som finländare inte kan äga via någon kanal. På motsvarande sätt kan man köpa Sotkamo Silver från Sverige eller Finland eftersom företagets huvudkontor ligger i Stockholm.

4 gillningar

Vad händer om man redan har hunnit köpa RAAQ-aktier, måste man sälja dem efter börsnoteringen och köpa nya från Helsingforsbörsen? :thinking:

EDIT: En Nordnet-kund hade frågat deras kundtjänst om saken:

6 gillningar

Det behövs knappast säljas. Eftersom i princip alla stora nätmäklare i Finland gör det möjligt att köpa ADS:er (American Depositary Shares) som erbjuds i USA, så är min uppfattning att en finländsk investerare vid en sådan här fusion via ett Spac-bolag får de USA-noterade IQM-aktierna i sin portfölj.

Investeraren har i alla fall inte gjort något ”olagligt” genom att köpa aktier i bolaget Real Asset Acquisition, som nu i och med fusionen omvandlas till IQM ADS-aktier. Åtminstone på värdeandelskonton (AO-tili) borde det fungera smidigt. Jag vet däremot inte om det finns några begränsningar för ADS:er på aktiesparkonton.

Jag köpte för en tid sedan en bunt RAAQ till min egen portfölj, så inom kort dyker de upp i portföljen med Nasdaq-tickern IQMX. Senare får jag se om jag gör tilläggsköp i euro på Helsingforsbörsen (Hesuli).

1 gillning

Några tankar inför listningen. Bilder från materialet från kapitalmarknadsdagen.

Jag håller med IQM:s presentation om att IQM:s värdering på ca 1,9 miljarder är prissatt lägre än referensgruppen. Till exempel är amerikanska Rigetti (samma supraledande teknologi som IQM) en bra jämförelsepunkt. De har ungefär samma kassa, men omsättningen är bara 1/3 av IQM:s. Rigettis antal anställda är ca hälften av IQM:s och detsamma gäller den operativa förlusten. Enligt min mening är växande omsättning, stor kassa, stort antal anställda och stor förlust (stor förlust är en bra sak!) centrala nyckeltal för kvantbolag i detta utvecklingsstadium – omsättningen måste vara på en tillväxtkurva och kassan måste vara stor nog att tåla stora årliga förluster. Och det måste finnas många anställda inom R&D (forskning och utveckling). En stor förlust är bara en nödvändig konsekvens av satsningar på produktutveckling.

IQM:s tillväxt och orderstock har en profil som liknar IonQ:s. Det vill säga nästan 100 % årlig tillväxt och en backlog som möjliggör fortsatt kraftig tillväxt. Omsättningen för Rigetti, Quantinuum och Infleqtion syns till höger om FY2025-stapeln. IQM värderas till 1,9 miljarder före börsöppning, Rigettis värde är nu 6 miljarder, Infleqtion 3 miljarder och Quantinuum är idag värt 19 miljarder.

IQM verkar vara ett av de ledande kvanthuset som förlitar sig på supraledande chip. Referenskunderna finns spridda över hela världen på ett bra sätt. Därför tror jag att tillväxten vilar på en stabil grund. Särskilt vill jag lyfta fram Oak Ridge i USA, som bland annat IonQ erbjuder sina tjänster till. Oak Ridge är den federala myndighet som löser världens svåraste problem.

Ovanstående är kanske den allra viktigaste bilden. IQM:s supraledande chip innebär att teknologin har vissa begränsningar i skalbarhet, felfrihet och att chippen kräver betydande kylning. Därför är en traditionell datahall körmiljön för IQM:s kvantdator. Men det är helt OK, åtminstone i detta skede av kvantdatorernas livscykel. Eftersom stater med öppna armar finansierar forskningslabben som är IQM:s huvudsakliga kundgrupp. I en intervju med Inderes nämnde IQM:s grundare att IQM är mycket snabbare, var det 1000x?, än till exempel neutralatom-lösningar. Visst, en supraledande grind (gate) är snabb, men utmaningarna kommer i form av felfrihet. Men min poäng är att stater kommer att anskaffa dessa supraledande lösningar och de är bra plattformar för att utforska hur QPU:er, GPU:er, CPU:er och TPU:er kombineras till en fungerande helhetslösning. Och i samband med detta sker också betydande mjukvaruutveckling. Det innebär att världen under de närmaste åren kommer att använda flera olika tekniker i kvantdatorer (supraledande, jonfälla, neutralatom, och sedan finns det många typer av kvantsimuleringar som utförs med programvara, t.ex. D-wave). Även om jag själv tänker att de så kallade “naturliga teknikerna” (jonfälla och neutralatom) kan komma att väljas som huvudalternativ för kvantchip, så betyder det inte alls slutet för IQM. IQM utvecklar, precis som alla andra kvantbolag, mycket mer än bara själva chippet. Från bilden ovan kan man plocka ut t.ex. kvantoperativsystem och olika mjukvaruplattformar för orkestrering och hantering av just QPU-, GPU-, CPU-, TPU-farmer.

IQM är enligt mig klart mest intressant bland de supraledande bolagen. Det är väldigt lite “hype” kring bolaget på X (Twitter). Bolaget är praktiskt taget okänt för den stora investerarpubliken. Förhoppningsvis rusar bolaget inte 2x - 3x direkt på fredag. Som ett slags absolut golv för marknadsvärdet ser jag 1 miljard, eftersom kassan på 450 miljoner enligt min bedömning håller marknadsvärdet på minst en miljard. Bolaget verkar mycket lovande för börsen just nu. Lycka till IQM – Europas ledande bolag i denna bransch.

47 gillningar

Åtminstone köpet lyckades på aktiesparkontot (OST) i tisdags. Får se hur det går med försäljningen när man väl säljer dem så småningom. Det tar säkert en stund innan tickern ändras osv.

6 gillningar

Alltså varför skulle man inte få köpa IQM listat i USA, utan måste köpa det från den finländska börsen? Var och en får köpa sina aktier var de vill och ingen kan tvinga någon att äga finländska aktier. Jag känner många som äger Nokia i USA istället för på den finländska börsen och det har inte uppstått några som helst problem.

1 gillning

En finländare får inte äga finska företag via förvaltarregistrering (hallintarekisteri). Försök köpa Nokia i USA via till exempel Nordnet, så kommer det inte att gå av just denna anledning.

2 gillningar

Just nu har mina RAAQ-aktier hos Nordnet statusen “onoterad”, vilket innebär att man inte kan göra något med dem…

1 gillning

En liten sista-minuten-bulletin inför morgondagen. När vi äntligen får in ett nytt tungt teknikbolag på marknaden här, kommer “Hesuli” (Helsingforsbörsen) att jubla då?

5 gillningar

Det verkar bara gälla finska mäklare med förvaring i Finland, det fungerar säkert via IBKR. Och förmodligen med Degiro också

1 gillning

IQM hade en förväntat lugn öppning på New York-börsen. Aktieomsättningen är fortfarande låg. IQMX:s omsättning var den näst lägsta på min lista nedan med 665 tusen aktier. I praktiken den klart lägsta omsättningen bland de kvantbolag som genererar intäkter. Själv gissar jag att omsättningen om ett halvår kommer att stiga till miljoner per dag, jag tror på en nivå kring 10 miljoner om dagen; Rigetti har nu 21 miljoner aktier som byter ägare per dag. En ökande omsättning innebär stor volatilitet för aktien. Jag ser med intresse fram emot öppningen i Helsingfors på fredag. New York-börsen är stängd på fredag, så all handel sker i Helsingfors. Omsättningen kan bli mycket låg. Kommer finländarna att hitta bra entry points i aktien nu, eller kommer någon europeisk ETF eller fond att pressa upp kursen med stora köp? Fredagen den 3.7. blir en ganska unik börsdag för IQM. Vi får se vad som händer.

10 gillningar