Lad os lave en lille afstemning om, hvor stor en andel af folks investeringsporteføljer der består af Investor (A+B-aktieklasser samlet)? I dette tilfælde tæller vi kun børsnoterede aktiver med i investeringsporteføljen (ikke investeringsejendomme, skov osv.).
Jeg overvejer selv at give Investor en stor (større) vægt i porteføljen, da deres track record over tid er så stærk (har slået S&P 500-indekset osv.), og jeg ser ikke engang den samme kontinuitetsrisiko som f.eks. i Berkshire Hathaway, hvor succesen har været centreret omkring Buffett og Munger, som ikke har nogen direkte (jævnbyrdige) efterfølgere. Hos Investor opdrager man generation efter generation til at fortsætte med at skabe aktionærværdi. Måske er friskt blod også med til at holde fingeren på pulsen i forhold til verdens udvikling og allokering af investeringer.
Men når man tænker over det, er det jo en ret koncentreret portefølje i sidste ende, præcis som indeks også har tendens til at være. 20% ABB, 12% Atlas Copco, 8% SAAB, 7% AstraZeneca (=47%).
Jeg har selv Investor med en vægt på 17 % i øjeblikket (og desuden EQT med en vægt på 5 %). Hvis jeg sælger en af de større risikoinvesteringer i år, har jeg overvejet at allokere pengene derfra til Investor, hvilket ville bringe vægten i porteføljen op på omkring 50 %. Selvfølgelig indser jeg det absurde i mine overvejelser, mens jeg skriver dette, da jeg i øjeblikket har 30 % af porteføljen bundet i en enkelt lottokupon, og samtidig er jeg nervøs for, om jeg tør flytte det beløb til Investor, som helt sikkert er 100 gange mindre risikabelt ![]()
Her er selve afstemningen:
- <5%
- 5-15%
- 15-25%
- 25-35%
- 35-50%
- 50%<