Indiens aktiemarknad som investeringsobjekt

I dagens morgonrapport diskuterade Marianne Palmu det relativa viktningen av olika marknadsområden på aktiemarknaderna.

“Den centrala frågan är, kommer USA:s globala dominans på aktiemarknaden och i ekonomin att fortsätta? Inte åtminstone på lång sikt, tror man. Till exempel förutspådde Goldman Sachs förra hösten att USA, Europa och andra utvecklade ekonomier kommer att förlora en del av aktiemarknadskakan, medan tillväxtekonomier som Indien i stället kommer att öka sin andel.”

Indien betraktas för närvarande som en potentiell och växande marknad t.ex. i stället för Kina. Jag hittade dock ingen tråd på forumet som behandlade Indiens aktiemarknader. Skulle det finnas intresse för en sådan tråd?

35 gillningar

Ämnet är intressant och det finns ganska lite skrivet om ämnet på finska. Här är ett inslag från Yles Pörssipäivä om Indiens ekonomi Intia matkalla maailman kolmanneksi suurimmaksi taloudeksi | Pörssipäivä | Yle Areena

Jag har funderat på att investera på den indiska marknaden och det vettigaste sättet vore nog någon form av fond. Hos Nordnet verkar det finnas en eller två fonder tillgängliga för månadssparande i ETF:er och några vanliga fonder.

13 gillningar

Många västerländska företag finns redan på den växande indiska marknaden även om företagens aktier är noterade på västerländska börser. Man kan alltså vara med utan att direkt “spela på Mumbaibörsen”.

8 gillningar

Ämnet är intressant i sig, men hur skulle man specifikt investera i Indien – finns det några vettiga Indienfonder/ETF:er? Många Asienfonder/ETF:er är ganska Kina-tunga.

1 gillning

Någon Sensex-ETF kan vara ett enkelt sätt att investera i Indien, men det verkade inte som att de fanns på Nordnet åtminstone. T.ex. denna iShares Core S&P BSE SENSEX India. Förvaltningsavgiften är förvisso 0,4.

1 gillning

Själv har jag investerat i Indien genom iShares MSCI India UCITS ETF (QDV5). Den går att köpa åtminstone via Interactive Brokers. Avgifterna (0,65 % p.a.) skulle kunna vara lägre, men å andra sidan har avkastningen varit ganska tillfredsställande, åtminstone hittills.

1 gillning

Jag har ibland letat på nätet efter aktiediskussionsforum i olika länder som liknar Inderes. I Indien verkar motsvarande plats vara https://forum.valuepickr.com/

5 gillningar

Jag har själv investerat i Franklin FTSE India UCITS ETF via Nordnet. Löpande kostnader 0,19 %.

Varför Indien?

Indien har miljontals högutbildade unga människor som i framtiden kommer att skapa mer BNP för landet. Nu är BNP drygt 2 000 dollar per invånare, medan den i till exempel Kina är cirka 11 500 dollar per invånare. Det investeras mycket i Indien nu (till och med finländska företag, till exempel har Incap en relativt ny fabrik där). Det sägs också att styret i Indien har förbättrats så pass mycket att man vågar investera där.

Jag ser det inte som omöjligt att Indiens BNP skulle kunna mångdubblas under de kommande 10–20 åren. Visst kan det finnas politiska risker även i Indien i framtiden, vilket skulle kunna bromsa den ekonomiska tillväxten.

22 gillningar

Indien är definitivt intressant, men själv har jag hittills bara investerat via MSCI Emerging Asia ETF.
Visst närmar sig Indiens andel redan 20 % även där, och jag tror personligen att den kommer att stiga med tiden.
Och hursomhelst, valet av denna CEBL ETF beror på att jag även vill investera i Kina och andra tillväxtmarknader i Asien.

Kina 30,60 %
Taiwan 20,26 %
Indien 19,97 %
Sydkorea 16,60 %
Indonesien 2,38 %
Thailand 2,22 %
Hongkong 1,86 %
Malaysia 1,70 %
Övrigt 4,41 %
3 gillningar

En finländsk småsparare kan inte särskilt enkelt investera direkt i indiska bolag; Mumbais börs ingår inte i utbudet hos åtminstone Nordea, Nordnet eller ens Mandatum/Saxo eller Degiro, även om de sistnämnda ger tillgång till vissa andra asiatiska börser.

Här finns dock en realtidslista över Indiens största börsnoterade bolag: https://companiesmarketcap.com/india/largest-companies-in-india-by-market-cap/

De flesta verkar främst på hemmamarknaden, men det finns även vissa internationellt verksamma företag eller exportföretag.

Det sammanlagda marknadsvärdet för den indiska börsen är cirka 4 biljoner dollar, vilket är ungefär ~4 % av det sammanlagda värdet av världens alla börser.

https___cms-image-bucket-production-ap-northeast-1-a7d2.s3.ap-northeast-1.amazonaws.com_images__aliases_articleimage_8_3_5_7_47237538-3-eng-GB_value-gap-between-u-s-china-stocks-is-the-widest-ever

7 gillningar

Jag har själv också varit intresserad av den indiska marknaden, men jag förstår inte vad värderingsskillnaden mellan till exempel Vietnam grundar sig på. När man sitter med i PYN Elite är Vietnam en naturlig jämförelsepunkt. Indiens P/E 24,4 och Vietnams 15,75. Vad grundar sig värderingsskillnaden på? Båda är kraftigt växande ekonomier. På grund av bristande förståelse har Indien-investeringarna stannat vid tillväxtmarknadsfonder.

Jag kollade P/E-talen med en snabb googling härifrån https://worldperatio.com/. De verkade ligga i linje med min uppfattning om värderingarna på dessa marknader.

2 gillningar

På lite kortare sikt beror detta, när det gäller multiplarna, såvitt jag förstår till stor del på utvecklingen under de senaste par åren för båda börserna: Indiens börs är på nya ATH-nivåer medan Vietnam inte har återhämtat sig från topparna 2021 och det efterföljande fallet.

Skillnaden beror delvis på att Indiens börs är mognare, enormt mycket större och på sätt och vis stabilare och mer hemmamarknadsdriven, medan Vietnams ekonomi är mycket exportberoende och även sårbar för kommunistregimens nycker, och börsen är en volatil frontmarknad. (Vietnams börs tillhör än så länge inte ens gruppen “emerging economies” som Indien och Kina, utan tillhör klassificeringen “frontier economies” likt till exempel Kazakstan och Nigeria).

E: PYN Elite fokuserar på bolag verksamma på den vietnamesiska hemmamarknaden och undviker exportbolag, men det skyddar bara delvis mot konjunktursvängningar.

7 gillningar

Man strävar efter att undvika Kina-beroende och Kina verkar inte heller i övrigt vara lika lockande som tidigare.

Indien har tagit en större roll i elektronikexporten.

https://twitter.com/chigrl/status/1763896761565749417

2 gillningar

Indiens ekonomi växer så det knakar.

13 gillningar

Detta är en artikel från Nordnet och den gör reklam för den specifika fonden, men den innehåller bra grundläggande information när det kommer till att investera i Indien. Artikeln tar upp frågor som bland annat: Vilka faktorer driver Indiens tillväxt? Har Indien-tåget redan gått?

Indiens långsiktiga tillväxt står på en stabil grund i investerarnas ögon. I jämförelse med andra tillväxtmarknader anses Indien vara en av de mest stabilt växande marknaderna under premiärminister Narendra Modis ledning. Vad ligger bakom uppgången för Sydasiens största ekonomi?

Indien växer och ångar på. :slight_smile:

https://twitter.com/profits_trade/status/1763179385132285954

2 gillningar

Jag har börjat sätta mig in i Indien lite grann, här är en lite överraskande analys om att det pågående valet skulle kunna vara en negativ “ursäkt” för en marknadsnedgång även om Modi skulle få en tillräcklig majoritet. Det låter märkligt, men det är en färsk artikel publicerad av CNBC (de citerar en analytiker från Bernstein). Jag delar den här också om det intresserar.
https://www.cnbc.com/2024/04/25/india-election-markets-face-correction-if-modis-win-disappoints-bernstein.html

2 gillningar

Det var den som jag också fastnade för när jag tittade ytligt på vilka instrument som fanns tillgängliga. Har ni hittat några bättre?

Ja, detta var det bästa av de tillgängliga alternativen.

2 gillningar

Själv vet jag inte vad jag ska tänka om detta, eller om man ens bör tycka något? :slight_smile:

https://twitter.com/MichaelAArouet/status/1786642600755114008

![image|583x119](upload://fRwb86RxHlTWoA5nu

7 gillningar

Det finns flera fonder, åtminstone via Nordnet, bland annat Jupiter India, DNB Fund India och Danske Invest India. Avgifterna i dessa är tyvärr höga, >1,7 %.

Jupiter India verkar vara den populäraste och jag har den själv också. Fondens 12-månadersavkastning är drygt +63 %.

2 gillningar