Landss

Som långsiktig investerare förundras jag över hur Nordea sålde, eller mer exakt gav bort sina innehav ”gratis” i sin landsfond, och vilket land som står näst på tur att nollställas…

Bakgrund
Ryssland invaderade Ukraina, varpå börsen stängdes. Nordea meddelade att de skulle realisera sin fond så snart som möjligt, eftersom de företag den innehade inte var noterade. Nu, drygt ett halvår senare, kom försäljningspriset in på kontot. Prislappen var ganska förkrossande, det vill säga Nordea sålde sina innehav med en rabatt på väl över 99 % jämfört med dagen före invasionen. Någon köpte alltså aktier av Nordea med nästan 100 % rabatt.

Framtiden
Nordea har, liksom andra, landsfonder i länder där läget för närvarande är hett. Är det alltså möjligt att Kina ”nollställs” härnäst, och därefter Japan? Varför kan inte Nordea frysa sin portfölj och vänta på till exempel ett bud med 98 % rabatt? Vad är fondförvaltarens ansvar?

Sign. Kina och övriga till försäljning omgående

6 gillningar

Just nu när man ser på världen så orsakar Kina definitivt flest röda flaggor (förutom Ryssland), då det känns som att de har levt på lånad tid i många avseenden. Mänskliga rättighetsfrågor borde ha orsakat en massflykt för länge sedan, men man ville blunda för vad Kina gör internt och till exempel mot uigurerna. Nu har de tagit trakasserierna mot Taiwan till nästa nivå och krig är faktiskt möjligt redan i den nära framtiden. Även i ekonomin finns det stora problem som döljs på ett auktoritärt sätt, så det finns gott om röda flaggor.

Jag skulle inte satsa särskilt stort på Saudiarabien eller Indien just nu heller. Indien verkar vara väldigt intresserat av Rysslands billiga råvaror och inte så mycket av vad västvärlden tycker, och Pakistan finns ju också där och skapar sin egen spänning. De gemensamma militärövningarna med Ryssland lät veeerkligen märkliga. I övrigt vet jag inte tillräckligt om Indien eller Saudiarabien, jag bara spekulerar utifrån magkänslan.

Saudiarabien: återigen lyfts frågor om mänskliga rättigheter. Det vansinnigt rika oljelandet har också visat att de inte idkar välgörenhet med oljepriset och bygger städer och golfbanor och annat mitt i öknen. Ett etiskt val?

Själv försöker jag undvika sådana länder i mina egna aktieval och stödja västerländsk egenproduktion. Det sved till exempel att Saudiarabien köpte ESL (kanske den viktigaste turneringsarrangören inom e-sport) och det bådar illa för framtiden. Saudierna vet att man inte kan leva på olja i all oändlighet, så de sträcker nu ut sina tentakler till andra affärsområden för att få in euro från västvärlden även i fortsättningen. Tron på att handel skulle leda till att rättighetsfrågorna förbättras även i Saudiarabien är borta; den superrika eliten förtrycker bara andra mer och mer.

Eller pratar jag redan om EU, heh. Nåja, vi går inte in på det.

8 gillningar

Indien och Kina; tydligt för dem som vill ha spänning i livet.

Men hur kan det vara möjligt att fondens ca 100 företag skulle betraktas som värdelösa vid en så kallad tvångsförsäljning? Sker det inte bara en omfattande förmögenhetsöverföring där?

1 gillning