Intellego ingick ett ramavtal med den amerikanska startupen HAI solutions under 2022. Enligt det faktiska villkorade leveransavtalet skulle Intellego leverera produkter till ett värde av 1,5–4 miljarder kronor under en 9-årsperiod. Villkoret var ett FDA-godkännande, vilket HAI solutions alltså ännu inte har fått.
I länken finns en video och ytterligare information om HAI solutions lösning. De har alltså utvecklat en UV-ljusbaserad desinfektionsmetod för IV-katetrar där Intellegos färgindikator (chromatic) visar när desinfektionen är utförd. https://hai-solutions.com/products/qikcap-disinfection-device
Enligt Discord hade Intellegos VD sagt på årsstämman att avtalet fortfarande gäller och att HAI Solutions hela tiden arbetar för att få ett FDA-godkännande.
Det senaste pressmeddelandet om samarbetet med HAI Solutions är från juli förra året, då man kom överens om leveranser värda 10 miljoner USD under 2–3 år av Intellegos fotokromatiska bläck. Enligt HAI Solutions skulle de första produkterna vara redo för leverans i slutet av 2024.
Grym tillväxt om målet nås. De hade klantat till det lite med informationsgivningen och åkte på 2,2 miljoner kronor i böter.
Intellego Technologies IINT dömdes till böter på 2,2 miljoner kronor av Nasdaq Stockholms disciplinnämnd för regelöverträdelser.
Strålningsdetekteringsbolaget uppgav i ett pressmeddelande på måndagen att överträdelserna inkluderade det sena offentliggörandet av förvärvet av Daro Group den 23 augusti 2022. Börsen menade att offentliggörandet borde ha skett den 1 juni 2022. Intellegos delårsrapport för det andra kvartalet 2022 underlät också att nämna att endast Daro Groups intäkter var konsoliderade.
Övriga överträdelser inkluderar ett pressmeddelande från Intellego den 26 januari som inte klargjorde vilken typ av global marknadsutvärdering man avsåg att genomföra eller vilken typ av teknik utvärderingen avsåg.
Goda nyheter i sig att målen bibehålls, åtminstone när vi redan är förbi halvårsskiftet, men samtidigt ett lite märkligt pressmeddelande att man meddelar att målen står fast bara en vecka före delårsrapporten, men inte ger några som helst preliminära siffror i samma veva, vilket när det gäller vissa bolag skulle kunna få en att tänka att delårsrapporten kanske inte går riktigt så bra som prognostiserat. Så man bör nog förhålla sig lite avvaktande till det meddelandet.
Bra att dessa kommunikationsmissar blev hanterade. Förhoppningsvis kan vi lämna detta bakom oss nu och förhoppningsvis drar Intellego lärdom av det så att dessa inte upprepas mer.
Offentliggörandet av det uppskattade helårsresultatet är en helt onödig kontring när det inte kom någon ny information, precis som Geologopiskelija också kommenterade.
En intressant höst väntar. Om en vecka kommer Q2, därefter förhoppningsvis Henkel-avtalet och att HAI-leveranserna startar när HAI får FDA-godkännande.
Intellego har även LOI-avtal inom trädgårdsskötsel/växthusbranschen och textilindustrin, som man inte har hört något ifrån på länge.
Intellego upprepade sin guidning för 2024 på 300 mSEK i omsättning och 110 mSEK i EBIT. Då omsättningen för Q1 24 var 79,6 mSEK och EBIT 42,1 mSEK, återstår i jämn takt för Q2, Q3 och Q4 en omsättning på 73,4 mSEK och ett EBIT på 22,6 mSEK.
Det kan alltså bli en tydlig minskning i EBIT och en liten minskning i omsättning under Q2.
Kundfordringarna är också intressanta. Intellego meddelade i början av juli att man inkasserat över 50 mSEK. Om det verkligen innebär 50 mSEK, har kundfordringarna stigit med över 20 mSEK om omsättningen är över 70 mSEK.
HAI solution, som Intellogo har ett stort AI-avtal med, har den kaliforniska riskkapitalgruppen NuFund Venture Group som finansiär. Finansierar startups med cirka 10 miljoner USD årligen. NuFunds framgångsrika exiter inkluderar bland annat Nuance Communications, Synaptics och Qualcomm enligt Google Gemini.
Bilbel Capital är ny ägare i Intellego. Via länken kan man läsa deras halvårsbrev för 2024 (semi annual 2024 letter) som innehåller en bra redogörelse för Intellegos produkt och en jämförelse med andra teknologier. Rapporten kan läsas på webbplatsen genom att scrolla ner i rutan.
En förarglig liten röd flagga. Rapportsläpp på fredag, hmm. Vanligtvis meddelas goda nyheter under veckan och dåliga inför helgen, nåväl, snart är vi klokare. Å andra sidan borde ledningens tankning för en stund sedan tyda på en rimlig kvartalsrapport. Flagga spekulationen om den stör.
Om vi fortsätter spekulationerna skulle den bästa situationen vara om Intellego publicerade en ny 24H1-rapport granskad av den nya revisionsbyrån Deloitte. Det skulle troligen minska misstänksamheten ytterligare. Men vi får se på fredag.
Rapporten släpps kl. 18 svensk tid. Den röda flaggan växte lite till igen. Varför inte på morgonen?
Nåja, positionen är ändå så pass liten att jag inte hänger med i någon panikförsäljning.
Under min investeringskarriär har jag lärt mig att man i ett sådant här fall ger företaget en, och endast en, chans. Resultatet har nu bäst att vara ok. Om man i bolaget verkligen inbillar sig att ett uselt resultat förvandlas till något annat genom att flytta publiceringen till fredag kväll, så är logiken i företagsledningen på en femårings nivå, och åtminstone jag drar mina slutsatser direkt. Som jämförelse kan man ta inhemska BBS, som har överraskat sedan 2018 med att det i renpastan (poropasta) alltid finns en liten grej som fördröjer CE-godkännandet.
Jag vet inte om jag missade något vid en snabb genomläsning, men siffrorna och VD:ns kommentarer visar inget negativt. Ska man verkligen tro att semestrarna drog ut på tiden och “nothing to see here”
Okej rapport. Q2 operativt kassaflöde 22 mSEK och för första halvåret 63 mSEK. Investerat 47 mSEK i utrustning som säljs och hyrs ut. Mål för det operativa kassaflödet för helåret är 100 mSEK.
När man tittar på föregående kvartal så sjönk omsättningen rejält, och likaså resultatet. Det krävs mer tillväxt för att nå målet.
Helt okej ändå enligt min mening. Jag äger gärna aktien även i fortsättningen.
Edit: Kul att se att kassaflödet ändå kommer in och den tidigare lilla oron för kundfordringar verkar ha varit obefogad.