Jeg foreslår (også i år) tråden til undren over kursreaktioner som årets dårligste tråd. Intet er mere meningsløst end den slags “i dag blev det plat i stedet for krone”-bestyrtelse. Det er ligefrem skadeligt, når unge investorer tror, at kursreaktioner over en dag eller endda en uge eller en måned har nogen som helst betydning for noget som helst. Selvfølgelig eksisterer hele tråden kun for at forhindre, at virksomhedstrådene bliver fyldt med den slags vrøvl, men ville det ikke være bedre at forsøge at behandle sygdommen i stedet for symptomerne? Tvangsmæssig overvågning af kursbevægelser er en afhængighed, der kan sammenlignes med hasardspil, og som mange mennesker rent faktisk lider af. Hvis ikke ved at tabe penge, så i det mindste tid, som man i stedet kunne bruge på at fremme sit eget eller familiens velbefindende. Hvor mange hundrede eller tusinde timer jeg selv har spildt af mit liv på den slags formålsløshed, ønsker jeg ikke engang at tælle. I stedet for at muliggøre dette, ville det være bedre, hvis man til hver “kursen er faldet xxx% øv juhu”-besked blot fik en bot til at fortælle, at børskursernes bevægelser på kort sigt i praksis er tilfældige.
Nu hvor de ældre skændes om coronavaccinationer, og andre sygdomme også langsomt spreder sig, faldt tankerne på afrikansk svinepest. Det er nok kun et spørgsmål om tid, før det første tilfælde findes i Finland. Det er et trusselsbillede, der i den grad vil ryste den finske svineproduktion og den tilhørende kødindustri. Jeg kom primært i tanke om det, da nogle venner i sidste uge forsøgte at få ram på et vildsvin, men det slap væk, og jeg har selv et par flotte stødtænder fra et vildsvin på væggen som trofæ. Det har jo allerede spredt sig til Sverige, og der er pres fra tre verdenshjørner for, at det spreder sig til den finske side. Sandsynligvis er det dog et menneske, der bringer det med sig på et tidspunkt. Selvom vildsvinebestanden i Finland er sparsom, undtagen i det sydøstlige Finland nær østgrænsen, hvilket i sig selv hjælper med at forhindre spredning af sygdommen, så vil blot ét tilfælde skabe røre i kødindustrien.
Ifølge Inderes er Sampo tilsyneladende blevet offer for de effektive markeder, da selskabet nu er prissat korrekt. I teorien burde man nok beholde en korrekt prissat aktie, men Inderes’ anbefalinger bøjer sig ikke efter det. Hvis man ønsker et afkast, der er bedre end markedet, så er “reducer” nok passende.
Personligt ser jeg tråden “Spekulationer om aktiekurser” (Kurssien Ihmettely) som en slags pulstråd. Man ser ofte hurtige forklaringer på kursændringer, hvis man f.eks. ikke selv har haft tid til at følge med i kurserne den pågældende dag, og der er også humor og skæbnefæller involveret.
Det er selvfølgelig ikke den mest faktatunge tråd, men det behøver alle tråde heller ikke at være.
På Inderes’ forum kan man i øvrigt ignorere (mute) en tråd, og så er den ude af øje, ude af sind. Jeg anbefaler det som en mere stressfri løsning i stedet for at sidde som en gnavpot og kigge på “årets dårligste tråde”.
Jeg mener, at tråden er helt afgørende. Tråden er ganske vist indholdsløs, men investeringsdebatten kredser konstant om kursudviklingen. Nu kan denne relativt intetsigende diskussion, der er baseret på pris frem for værdi, aktivt ledes over i én tråd. Ellers ville man jo undre sig over kurserne i de andre tråde. Det kan man ikke rigtig fjerne fra investeringsdebatten.
Det generer ikke mig, hvis nogen indimellem jubler over en kursstigning eller undrer sig over et fald. Det gør jeg også selv. At dele succeser og fiaskoer skaber trods alt et fællesskab. Alle overser indimellem ting, der påvirker selskaberne, så det er godt, at man ikke lægger de der “hvorfor er selskabet -5 % i dag?” i selskabstrådene. Generelt vil jeg sige, at det sammen med kaffestuen og politik-tråden er en af de vigtigste tråde i forhold til at holde de andre tråde, og især selskabstrådene, pæne og ryddelige.
Sådan ser administrationen også på det. Det er nemmere at lede den endeløse strøm af undren over kursbevægelser ind i én tråd end at forsøge at rette op på forespørgsler i hundredvis af forskellige selskabstråde. Det samme gælder netop politik osv.
Den tidligere nævnte bot-idé er da sjov. Inderes har jo også en vigtig uddannelsesmæssig oplysningsopgave, når det kommer til finnernes investeringskompetencer. Omvendt er vi heller ikke en komplet velfærdsstat, og man kan ikke i det uendelige forsøge at spænde et sikkerhedsnet ud under enhver investor, hvis vedkommende gentagne gange ender med at undre sig over aktiekursernes bevægelser.
Et par optimisme-fodrende grafer til Kahvihuone her midt i et bjørnemarked, der har varet i over 2 år, og en grå november for at muntre tingene lidt op.
Man skulle ikke nødvendigvis tro det ud fra den finske økonomiske debat, men på verdensplan er BNP per indbygger blevet 24-doblet i løbet af de sidste 60 år. Fra under 500 dollars per person til over 12.000 dollars per person, selvom verdens befolkningstal samtidig er vokset.
Børnedødeligheden, det vil sige dødsfald blandt børn under fem år, er blevet halveret i løbet af de sidste 30 år. Der er stadig meget at gøre, men retningen er den rigtige, og dette vidner om en stigning i levestandarden og udvikling i sundhedsvæsenet.
Mange andre plager, såsom HIV-dødelighed osv., er også begyndt at falde.
Helsinki Børs er, når man ser på de langsigtede (1900-2022) samlede realafkast (inflation medregnet, udbytter geninvesteret), verdens 8. bedste børs. Det seneste års svage performance gør endnu ikke Hesuli til verdens dårligste børs.
Var der stadig en lignende undersøgelse om Finland undervejs, @Verneri_Pulkkinen? Der er vel ikke helt den samme ændring at spore i forhold til Pölhex’ stagnation (mörniminen)?
Det var der ikke brug for her. Hvis de store drenge i går købte for 100 millioner fra Kemp til den pris pr. aktie, ser markedet det pludselig som et stærkt signal om aktiens værdi og efterligner det…
Nu skal der hurtigt hamres løs på købsknappen i kølvandet på de store drenge?
Jeg har tænkt på dette længe, men det er lykkedes mig at holde det for mig selv indtil nu. Efter analytikerskift i et par selskaber ser jeg @Thomas_Westerholm oftere og oftere, så jeg kan ikke længere holde dette spørgsmål tilbage. Får I andre også Christopher Walken-vibes fra ham?