Investeringsforums flaggediskussion og gennemgang af flagninger

Vil du lobbye fællesskabet for at stramme eller løsne retningslinjerne for flagning af diskussioner? Blev du flagget helt uberettiget, og vil du høre fællesskabets mening om sagen? Har du brug for råd til, hvordan du mentalt kommer helskindet igennem flagning, eller måske information om, hvordan du helt kan undgå flagning i fremtiden? Du er kommet til det helt rigtige sted!

Husk at gennemgå Investeringsforumets regler, før du skriver:

Dette er Investeringsforum, hvor investorer hjælper investorer

Velkommen er en velbegrundet og velargumenteret diskussion om investering.

Gruppens regler kort på dansk:

I) Ingen må nedgøres eller angribes personligt
II) Hold diskussionen saglig. Kommenter ikke, hvis du ikke kan tilføre ny værdi til diskussionen. Humor er dog velkomment
III) Ingen investeringsrådgivning, deling af ideer er velkomment!
IV) Diskussionen skal være opmuntrende. Giv alle, også begyndere, gode svar
V) Markedsmanipulation eller forsøg herpå er forbudt på Forummet. (MAR)

Forummet bliver præcis, hvad deltagerne gør det til. Støt en konstruktiv diskussionskultur på forummet. Vi er mange her, og diskussionerne kan let blive rodede. Overvej, før du sender dit svar, om det gør diskussionen mere kvalitativ og meningsfuld for andre at læse.

Et par trådtips til begyndere:

Der er plads til afslappet snak i kaffestuen Inderesin kahvihuone (Osa 2) - Sijoittaminen - Inderes forum

Spørg og svar -tråd Kysy & vastaa sijoittamisesta - Opi sijoittamaan - Inderes forum

Hvis du vil spørge om kursændringer, spørg her Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1) - Sijoittaminen - Inderes forum

12 Synes om

Jeg er nødt til at åbne en diskussion og konstatere, at i dag er flagninger, modkommentarer og efterfølgende stridigheder eskaleret lidt ud af kontrol i stil med vauva.fi forummet :grin: Det har været ret underholdende at følge med :popcorn:, men måske burde der have været lidt mere investeringsrelateret indhold i stedet.

6 Synes om

Ja, det er sundt indimellem at minde sig selv om, at både flaggeren og den, der bliver flagget, begge er ægte mennesker på den anden side af skærmen. Jeg tror også, at de fleste, der bliver flagget, har skrevet på forummet i god tro uden nogen form for ondskab, og også at flaggerne ønsker alle det bedste ved at forsøge at holde diskussionerne rene, af høj kvalitet og fokuserede på emnet. :two_hearts:

5 Synes om

Enig, og det vil vi helt sikkert støde på mange gange igen. Nu er det godt, at de kan ryddes op og centraliseres ét sted. Jeg selv endte også i kaos i dag, selvom jeg i starten prøvede at holde mig i baggrunden. Menneskets sind er svagt. Undskyld.

5 Synes om

Jeg har ikke skrevet meget på forummet selv, men jeg har læst en del. Stor tak til alle, der har bidraget til forummet ved at skrive derinde :pray:. Jeg har kun kendt til Inderes-forummet siden begyndelsen af året, men jeg synes, det er virkelig fantastisk, at der er relativt aktive tråde om selv ret ukendte virksomheder her, som jeg sandsynligvis ikke ville have kendt til uden dette forum!

Jeg må indrømme, at det nager mig lidt, hvor stort et problem disse “off-topic”-indlæg til tider opfattes som, når der er så meget god diskussion og så meget forskellig viden samlet på ét forum. Jeg vil hævde, at når man er motiveret af noget (i dette tilfælde investering og søgen efter information), så gør man en hel del for at finde bare noget, der hjælper med at nå målet, og tanken om “al positivt er positivt” føles ret naturlig :slightly_smiling_face:

Men når jeg læser diskussionerne her, har jeg til tider fået fornemmelsen af, at nogle mennesker tager hele forummet for givet og skriver ret uforskammet i en tone, der siger “fordi jeg kun har 10 minutter om dagen til at læse forummet, er det underligt, at andre ikke kan skrive på den måde, reglerne siger, så det ville være meningsfuldt og let for mig at læse igennem denne tråds indlæg i min frokostpause/mens jeg lægger barnet i seng osv.”

For at sætte det på spidsen, ville jeg anbefale disse personer kun at investere i indeksfonde, hvis det er så svært at finde tid nok til at læse en tråd igennem uden at blive irriteret over et par unødvendige indlæg. Jeg undrer mig over, om disse mennesker overhovedet er i stand til at læse litteratur om investering, når tiden er så knap, og læsningen let kan forstyrres? :no_mouth:

Jeg taler bestemt ikke for “off topic”-beskeder eller manglende overholdelse af reglerne, men jeg vil blot sætte spørgsmålstegn ved, om denne holdning overhovedet er særlig fornuftig og god? Min hensigt er ikke at udfordre nogen til en debat med denne holdning, jeg udtrykker blot min egen overvejelse. :slightly_smiling_face:

I NEL-tråden spurgte nogen for nylig, hvorfor kursen steg. Mere eller mindre alle europæiske brintvirksomheder steg på det tidspunkt, i hvert fald dem i min portefølje, og jeg fandt ikke umiddelbart nogen særlig nyhed om virksomheden, så jeg var tæt på at skrive et svar om, at stigningen nok ikke skyldtes noget særligt i dag osv. Men inden jeg overhovedet var begyndt at skrive, havde nogen allerede linket til en nyhed fra en tysk side, der omhandlede virksomheden, som jeg helt havde overset.

Jeg var glad for, at jeg holdt mund. Det vil jeg også gøre fremover i lignende situationer, for “hvad er det, der driver den op?” kan til tider vise sig at være et ganske godt spørgsmål i sig selv. Dette spørgsmål er nu “naturligvis” blevet flagget, selvom svaret selvfølgelig er blevet liket :smirk:

29 Synes om

Jeg er også af den mening, at nogle off-topic flag er unødvendige, normalt i sådanne situationer diskuterer to forummedlemmer bare indbyrdes, og så føler man, at det ikke er et spørgsmål om argumentation på akademisk niveau.

4 Synes om

Så vil jeg flage, hvis der dukker en helt unødvendig kommentar på et par ord op i tråden, som man lige så godt kunne lade være med at skrive. I virksomhedstråde burde alle indlæg, der kun handler om aktiekursen, flages. Overvejelser om, hvorvidt man skal reducere eller hvad der får kursen til at stige 3%, hører ikke hjemme i virksomhedstråden til alles gennemlæsning. Derudover begynder man nogle gange at chatte-stilistisk mellem to personer om ting, der kunne klares med private beskeder.

Det er også mærkeligt, hvis et indlæg er blevet flaget, og der derefter kommer en klage/undren over flagningen. For mit eget vedkommende overvejer jeg selv, hvorfor indlægget er blevet flaget, og forsøger næste gang at skrive bedre.

Efter min mening er det godt at have ordentlige regler. De bliver dog ikke altid fulgt, især ikke med hensyn til at skabe merværdi. Trådene for visse virksomheder er helt ulæselige, og det tager evigheder at finde de nødvendige ting. Jeg er dog tilfreds med forumets nuværende atmosfære og regler.

12 Synes om

Så vidt jeg forstår, er der enkelte meget flittige flaggere. Hver person har naturligvis deres egne kriterier for flagging, men det er ret ubehageligt at læse trådene på grund af den flittige flagging. For mig forstyrrer den kø af flag mere end meddelelser, der ikke er strengt relateret til emnet.

Jeg ser to alternative måder at dæmpe den flagende iver på. 1) medlemmer har x antal flagmuligheder pr. dag/uge/måned, eller 2) en besked går bag et flag efter f.eks. tre forskellige medlemmers flag. Moderatorer selvfølgelig separat.

10 Synes om

Hvis du handler kortsigtet, kan tekniske spørgsmål nogle gange overskygge fundamentale.
F.eks. blev indlæg i Sampo-tråden flagget, da man kommenterede, at RSI var tæt på 30, hvilket var
et rigtig godt sted at hoppe med på vognen. Jeg forstår ikke sådanne flagninger.

8 Synes om

Man rapporterer vel næppe en teknisk sektion, gør man? Hvis en besked f.eks. lyder:

“Kursen stiger, fordi x y z tekniske indikatorer siger det. Jeg købte selv baseret på disse og har allerede tjent 60%. Håber det stiger mere.”

så tror jeg ikke, nogen ville rapportere det.
Hvis man derimod skriver:

Jeg købte baseret på min analyse og har allerede tjent 60%. Håber det stiger mere."

så vil der med det samme komme en rapport, påstår jeg. Den første besked giver merværdi til diskussionen og læseren, den sidstnævnte besked gør ikke.

4 Synes om

Altså, kræver en skjult besked ikke mindst 2 forskellige brugere, der markerer den? Hvis ikke, burde den måske? Hændelsen i Fuelcell-tråden var et tydeligt tilfælde af, at én person ikke kan markere beskeder som skjulte efter behag.

Var der ikke snak om antallet af markeringer, der fører til, at en besked bliver skjult, i udviklingstråden på et tidspunkt? Hvordan var det nu, kræver en besked flere markeringer for at blive skjult?

1 Synes om

Ja, det kræver helt sikkert noget i den stil, da mine egne flag i hvert fald ikke har nogen umiddelbar effekt. Desuden kan flagging fjernes meget nemt ved at redigere beskeden, så det er i sidste ende en ret mild handling.

5 Synes om

Jeg synes, det ser ud til at høre til i den tekniske analyse-tråd, fordi det er teknisk analyse. Der er sandsynligvis en grund til, at den har sin egen tråd. Gode købs- og salgssteder baseret på teknisk analyse vil der helt sikkert være mange af, især på kort sigt.

3 Synes om

Hvis der var en separat tråd til fundamental analyse (funda-analyse), skulle fundamental analyser så flyttes ud af aktietrådene? I det mindste vil jeg mene, at en sådan linje ville være uholdbar, og hvis jeg var en TA-person, ville jeg udfordre enhver TA-flagning af denne art (ikke ved at oprette 10 indlæg, men ved at fjerne flaget fra indlægget og redigere en hilsen til den, der har flaget).

4 Synes om

Så både fundamental analyse (funda) og teknisk analyse (TA) er til stede på samme tid.
Man skal have styr på virksomhedens fundamenter for at turde tro på TA.
Jeg følger selv fundamenterne og så hvordan kursen følger med fundaforskydningerne ud fra et RSI-perspektiv.
Eksempel fra i går: Kamux var i går og også i forgårs en stærk SÆLG ud fra et TA-perspektiv, men fundamenterne indikerer noget helt andet. På den måde påvirker anbefalingsændringer en lille nationalt ejet virksomhed, som Kamux oplevede i går.

Pointen er altså, at hvis man i én tråd kun kan tale om én side af terningen, så bliver det en stiv affære…

7 Synes om

Dette er kun positivt, hvis man er uenig og hjælper andre investorer med at se det større billede af aktien (stærke fundamentale forhold, svag teknisk analyse, anbefalingsændringer?). Hvis disse begyndte at blive markeret, ville jeg helt sikkert slutte mig til modparten for at klage over urimeligheden i markeringspraksis :smiley:

3 Synes om

Disse links kan i øvrigt være interessante relateret til emnet. Nogle af funktionerne kan tilpasses, så de gælder ikke nødvendigvis 1:1 her.

4 Synes om

En ting der irriterer mig, er de konstante “hvad hæver/sænker dette” beskeder. Jeg ved, at f.eks. @Meri helt sikkert gennemgår alle kilder, før hun spørger, men jeg vil hævde, at størstedelen af de andre spørgere først kommer her for at spørge, når de ser procenterne uden at gøre sig nogen anstrengelser selv.

13 Synes om

Er det ikke en god åbning for en diskussion på et diskussionsforum? Hvis man ønsker, at der kun produceres professionelt indhold, så skal hele forummet bare gøres betalingspligtigt, og indholdsproducenterne skal betales for professionel indholdsproduktion.

6 Synes om

@Seinakadun_Keisari. Lige præcis… jeg råber ikke op uden grund. Alle midler er brugt, før jeg spørger om noget. Og ja, jeg har normalt kanaler nok til at indsamle information. Ligesom i går… jeg havde brug for lidt hjælp, da mine egne maskiner løb tør for kraft, og én mand kan ikke læse lige så meget som f.eks. 8 mænd… samtidigt fra deres egne maskiner. Normalt fører det til noget godt for alle interesserede. Men nu diskuteres her kun korrekt flagging, og hvordan det er rigtigt og i overensstemmelse med reglerne. Nå, hvor kommer så investering og indholdsskabelse til dette forum ind i denne diskussion… Jeg vil påstå, at det overhovedet ikke gør.

17 Synes om