Jeg aftalte et møde på det traditionelle sted, vi ses under uret.

@Jukka_Lepikko Du kommenterede i Traders’ Club på Mobileyes tekniske udsigter som værende af en karakter, at du under ingen omstændigheder ville købe på baggrund af det.
Det synes jeg ikke var særlig kontroversielt sagt, men selvom jeg ved, at du er meget opmærksom på dit offentlige image, så er dette ikke rigtig det rette format eller sted at tage denne diskussion. Du er Finlands næstmest forgudede investor, og du har en enorm mængde fans, der gerne vil høre dine tanker. Tilsyneladende går dine investeringer også fremragende. Du burde ikke have behov for at reagere på forumposter, som om nogen kom efter dig med en kniv. Jeg er ikke din fjende, misundelig eller ønsker dig noget ondt, men derimod succes ![]()

Du er Finlands næstmest tilbedte investor
Det rejser spørgsmålet; hvem er den første? Og hvordan måles det?
Gad vide om der er tegn nok nu ![]()
Hr. Mikko Mäkinen selvfølgelig (og fuldt fortjent)
Nå ja, selvfølgelig!
Her er jeg endda helt enig! (når man ser alt muligt i medierne…)
Du er Finlands næstmest tilbedte investor
Nu er det flovt at indrømme, at jeg ikke kan komme i tanke om, hvem der er den mest tilbedte ![]()
Daytrader, eller Mikko Mäkinen selvfølgelig (og helt velfortjent)
Der er ikke så mange succesfulde professionelle investorer i Finland, at man behøver at tænke over det i særlig lang tid ![]()
Daytrader, eller Mikko Mäkinen selvfølgelig (og helt fortjent)
Der er ikke så mange succesfulde investeringsprofessionelle i Finland, at man behøver at tænke sig om i ret lang tid

Daytrader alias Mikko Mäkinen naturligvis (og helt velfortjent)
Der findes ikke så mange succesfulde professionelle investorer i Finland, at man behøver at tænke over det ret længe
@Pohjolan_Eka - jeg er en midaldrende mandlig investor, altså verdens største offer og altvidende, så:

Generelt kan man sige, at ingen privat investor bør skyde sine penge i virksomheder, hvor hovedaktionæren behandler de øvrige aktionærer som en lort, en gudsforladt herreløs hund har lagt i et gadehjørne. Al respekt for mine meddebattører, men i selskabstråden diskuteres der helt forgæves kreditvurderinger og ejendomssalg – hvilken betydning har de, når jeres hovedaktionær udvander jer med en rabat på 56 procent i forhold til den indre værdi? Hvis man vil have det udbytte, kan man helt sikkert få det med færre hjerneskader. Det ville være svært at forestille sig f.eks. @Mirko_Sampo_IR eller @Kristian_Tammela komme ind på forummet med klare øjne og fortælle, at Sampo og Huhtamäki nu finansierer deres udbytte direkte med småinvestorers tårer.
Det er også rystende at se, hvordan f.eks. OP’s analytiker ikke har noget reelt at sige til en sådan situation i sin værktøjskasse. Hvor er “undgå for enhver pris”-anbefalingen, når der foretages fuldstændig katastrofale træk for aktionærerne helt uden grund? Ingen tvinger nogen til at udbetale udbytte, hvis man ikke har råd til det. Nedenfor er et uddrag fra den OP-analyse, citeret fra @EskiMaisa’s indlæg, hvor man sørgeligt nok kan se analytikerens vigtigste pointer fra nyhederne. Glemte analytikeren noget væsentligt?
OP sænker anbefalingen til SÆLG og kursmålet til 4,20 på grund af udvandingen fra emissionen.
“De ca. 48,2 mio. euro, der blev rejst ved aktieemissionen, vil blive allokeret til at styrke selskabets balance ved at tilbagebetale rentebærende gæld.”
“Efter vores opfattelse er formålet med den gennemførte emission at forsvare selskabets Investment Grade-kreditvurdering.”
OP bemærker også, at den høje gældsbyrde holder risikoniveauet fortsat højt.
Hvad siger I gutter, hvordan ser det ud med Reka? Der er et topudbytte på vej, men resultatet falder meget, og kursen følger nok efter. Skal man købe Reka nu med henblik på udbytte? Hvornår er x-dagen egentlig ca., da jeg ikke rigtig kan finde nogen info?
Gad vide, hvor meget dette fund vil hæve elprisen.

https://keskustelut.inderes.fi/t/sijoittamisen-psykologia/27734/311?u=jippe
Det ser ud til, at vi er ved at nå bunden på børsen i Helsinki
Interessant åbning på diskussionen i den psykologi-tråd dog, og der er sikkert også noget sandhed i det indlæg, jeg har citeret her.
Vi ser tilsyneladende ud til at være på bunden på Helsinki-børsen
Ligesom om jeg har hørt det her før… ![]()
Gid det var muligt at shorte den finske børs, det ville virkelig være profitabelt
Netop i dag talte jeg med en ven om, at det er en skam, at der ikke findes OMXH-shorts i NN’s udvalg
Alt for nemme penge.
Hvorfor investerer nogen i ejendomsmasser som Citycon i en periferi som Finland tæt på den russiske grænse, når man fra noget som S & P 500-indekset får et kæmpe afkast i forhold til det, med meget lille risiko og uden bekymringer?
Hvorfor føler nogen det nødvendigt at kritisere andres investeringer baseret på bagklogskab?
Baseret på sentiment kan man naturligvis ikke time vendepunkter/bunde/noget som helst perfekt, om overhovedet, men mon ikke man vil læse sådanne beskeder med væsentligt større sandsynlighed netop på et tidspunkt, hvor det er gået godt i USA i lang tid og dårligt her i lang tid.
I det hele taget er der på det seneste begyndt at dukke diverse “gravedansere” (jeg bruger udtrykket meget løst) op på forummet og Twitter i forbindelse med mange andre ting end blot Helsinki-børsen. For eksempel small-cap-selskaber og value-investering.
Det er som om, jeg har hørt det før…
Jep! Det føles som om, at uanset hvad man nævner af lidt mere negative ting, som f.eks. “det har godt nok været en overskyet dag i dag” eller “der har godt nok været meget forkølelse på det seneste”, så er der altid nogen, der kommenterer: “nu er bunden nær i Helsinki”.
Nice try, men til orientering for dem, der fyrer sådan noget af, så så vi de seneste omxhgi-bunde i oktober på under 28.000 point, hvilket betyder, at der har været en stigning på over 10 % siden da. Det er da også noget (over det gennemsnitlige årlige afkast). Ligeledes ville indekset heller ikke have givet overskud ved shorting, selv inden for de seneste 12 måneder, da vi bare har bevæget os sidelæns. Shorting kræver jo, at prisen falder for at give afkast, og det skulle helst give mere end renteomkostningerne. Hvorfor skal alting altid stige? Kan et indeks ikke bare bevæge sig vandret engang imellem?
Jeg synes, det var et godt og sentiment-uafhængigt emne, der blev diskuteret i den psykologi-tråd.
Stemningen begynder at være så mat, at lad os lave en afstemning. OMXH, eller Helsingfors’ Mörnex, satte sin seneste ATH i 9/2021. Hvornår kommer den næste ATH?
Edit: CitizenJ påpegede, om det er GI eller PI. Lad os tage PI, da det er kurserne, vi alle følger, og ikke det samlede afkast ![]()
- 2024
- 2025
- 2026
- Senere end 2026
Kræver præcisering, OMXHGI eller OMXHPI?
aaaaaaaaaaaaaaaaaa