Jeg har længe fulgt professor Aswath Damodarans YouTube-kanal og har især holdt af de beregninger, han af og til offentliggør, som viser, hvilke forudsætninger der er indbygget i den generelle markedsprissætning på et givet tidspunkt. Samtidig har jeg tænkt, at det kunne være rart, hvis nogen lavede en lignende regneøvelse for Helsinki-indekset.
Professor Damodaran udgav i weekenden igen sit nye overblik over markedsprissætningen, og tanken om, at det ville være rart at vide, hvordan situationen ser ud her på hjemmebørsen, vendte tilbage til mig. Så jeg besluttede mig for at lave regneøvelsen selv. Damodaran instruerer sine følgere i sorgløst at “stjæle” alt, hvad han lærer fra sig, til egne formål, men kræver, at “røverne” deler deres viden videre – viden er nemlig en af de få ting, der ikke bliver ringere af at blive delt – så jeg følger denne anvisning og deler resultatet af min proces med jer også – hvis det nu skulle have interesse for nogen.
Som det første bemærkede jeg, at ikke al den information, der kræves til regneøvelserne, er let tilgængelig, så jeg blev nødt til at indsamle den selv. Dataen blev leveret af Refinitiv, og jeg har ikke selv bekræftet den manuelt. Selskabernes kurser og antal aktier er mandagens tal, men indekset er tirsdagens lukkekurs (jeg opdagede ikke i starten, at de automatisk opdaterede tal stadig var med mandagens lukkekurser i går – jeg beklager, det bør ikke medføre de store afvigelser). Da jeg ikke kunne finde de nødvendige nøgletal på indeksniveau nogen steder, aggregerede jeg alle selskabernes samlede pris og samlede resultat for både indeværende år og for analytikerkonsensus for regnskabsåret 2024. Ud fra disse tal indekserede jeg selskabernes resultat som en indeksværdi samt både udlodningsgraden og næste års gennemsnitlige vækstprognose for resultatet. På baggrund af konsensusprognosen lavede jeg en prognose for de næste 5 års vækst ved at bruge den (tyske) 10-årige statsobligation på 2,35 % som terminalværdi, og ved simpelthen at halvere forskellen mellem næste års forventede vækstrate og denne terminalværdi, indtil jeg fra år 5 og frem fastlåste væksten til terminalværdien.
Fra disse brikker kunne jeg opbygge en herlig ligning =

Hvor man ved at løse for r får indeksets interne rente (IRR), som med de indtastede værdier giver ca. 9,52 % p.a. Ved at bruge dette som diskonteringsrente for indekset kan jeg endelig beregne den rimelige værdi for helheden:

I beregningen kommer jeg frem til det resultat, at den rimelige værdi for hele aktiekurven i indekset med disse parametre ville svare til en indeksværdi på 4523. (Dette inkluderer en antagelse om, at sidste års udlodningsgrad er holdbar og forbliver konstant gennem hele perioden. Meget forventet, og sandsynligvis ikke korrekt, men da jeg ikke oprindeligt havde indsamlet balancedata, kunne jeg ikke bekræfte, hvad en holdbar udlodningsgrad ville være med den nuværende lønsomhed og forventede terminalvækst).
(N.B. Jeg beklager de engelske overskrifter i min tabel samt en lille stavefejl; på trods af irritationen retter jeg det ikke længere i det billede).
Til sidst lavede jeg, i tråd med mit eksempel, en følsomhedsanalyse i tilfælde af, at selskaberne i indekset som helhed overgår eller undergår konsensusforventningerne, eller hvis der sker ændringer i diskonteringsrenten (i intervaller på 50 bps op og ned). I tabellen til venstre er indeksværdierne altså diskonteret til i dag, og til højre en præsentation af, hvilken indeksværdi der ville svare til antagelserne ved årets udgang (jeg har altså fratrukket selskabernes fulde udlodning fra de tal og kun efterladt den værdistigning, der svarer til resultatet).

Som slutresultat kommer jeg beklageligvis meget tæt på indeksets nuværende prissætning. Det må vel være det famøse effektive marked
. (Et ret uventet resultat i betragtning af, hvor vilde bagvedliggende antagelser der er gjort i denne regneøvelse).
Forhåbentlig er dette til glæde for i det mindste nogle læsere. Hav en god dag til alle!
P.S. Jeg ville have linket til Damodarans YouTube-video, men softwaren indlejrer den automatisk, og jeg ønskede ikke at optage mere skærmplads med min besked. De interesserede kan sikkert finde videoen alligevel.