Inderes' kaffestue (Del 8)

Det har været nedadgående i sikkert halvandet år nu. Der stilles ikke længere så strenge krav til at holde sig til emnet. De værste orker man ikke at følge, men desværre ses det også i de tråde, man rent faktisk gerne vil læse. Et eksempel er nu for eksempel Kempower-tråden og hovedaktionærens salg. I gamle dage ville over halvdelen af de beskeder blive slettet, og generel snak og gætterier skulle foregå andre steder for at bevare trådens kvalitet. Selvfølgelig accepterer man også denne linje, selvom det indimellem er noget af en opgave at scrolle igennem, hvis der er meget ulæst i en selskabstråd.

Eller også undrer de store drenge sig efter et fald på 75 % over, at hovedaktionæren godt nok vidste, hvordan man solgte til en god pris, lidt ligesom Onvest i tilfældet med Harvia. :smiley:

8 Synes om

Måske forskønner tiden minderne en smule her.

For 1,5 år siden var det en kæmpe opgave at holde diskussionen på et sagligt spor, da der overalt kun var :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: -hype.

Sammenlignet med det er mange tråde faldet meget til ro, og diskussionen er faktisk rigtig saglig.

Så er der stadig disse få raket-mohikanere, hvor stemningen indimellem minder om atmosfæren fra 2021, som f.eks. Kempower-tråden.

Det er jo også et værdifuldt tidsbillede på sin egen måde. :smiley:

Jeg er dog enig i, at man altid kunne være strengere med modereringen.

44 Synes om

11 Synes om

Helt sikkert! Walken endte efterfølgende med at få et glasagtigt blik fra Saigons gader, da han levede sig så dybt ind i sin rolle i Deer Hunter. Det behøver man ikke at efterligne :grin:

6 Synes om

Det er nemt at være enig i, at det er faldet til ro. Mange tråde er i en tilstand, hvor der næsten ikke kommer nogen beskeder overhovedet. Måske giver folk den først gas, når der kommer nyheder, og den værste strøm af beskeder rettes alligevel altid mod de samme tråde. For eksempel er Harvia-tråden faldet betydeligt til ro siden guldaldertiden (eller var det den værste tid…). Det er selvfølgelig en god ting i den forstand, at hvis der ikke er noget vigtigt eller nyheder, hvorfor så snakke løs uden grund.

4 Synes om

Thomas læser kaffestuen i 2050 på hovedkontoret i New York efter en succesfuld cornering af Inderes.

31 Synes om

Nu hvor der er blevet efterlyst kvalitet i indlæggenes indhold, gik der ikke længe, før der opstod debat på højt niveau i tråden om børsernes retning. Jo ældre man bliver, desto dummere bliver man. Og jeg ved i hvert fald ikke en skid om noget som helst. :face_with_spiral_eyes: Jeg har grublet over undersøgelsens validitet mere bredt for alt for længe siden.

3 Synes om

Hvem husker i øvrigt tiden før corona? Dengang var der i virksomhedstrådene konstant “hvad i alverden får aktie X til at stige/falde i dag?”-undren, selv på dage med stigninger eller fald på blot én procent.

Nu om dage falder alle selskaber på Helsinki-børsen mindst fem procent hver dag, så vi undrer os mest over, hvor alle pengene blev af. :smiley:

49 Synes om

Jeg kiggede for sjov på kursudviklingen for mine mindre positioner for nylig, og det her må være mit absolut bedst timede køb nogensinde :sunglasses:

'Og det er ikke mit eneste tilfælde af lignende købstiming i aktier. Burde min forumtitel “Mester” ændres til “Topmester”? :melting_face:

16 Synes om

Det kan godt være, at Kempower ender med at falde i dag, og at jeg tager fejl, men hvis der blev handlet til 35 euro i aftes og til 30 euro siden i morges, så er der i lyset af den tilgængelige information mere pres opad end nedad. I den handel, hvor der blev handlet til 30 euro, var der en mere eksklusiv køberskare, og er det ikke altid mere købers marked end sælgers i den situation?

Jeg kom til at tænke på min egen fuldstændig idiotiske Martela-manøvre, hvor jeg fulgte i hælene på Inderes for år tilbage. Gud ved, hvad der foregik i hovedet på mig dengang. Jeg husker, at jeg absolut skulle købe i al hast og først læse rapporterne ”på et bedre tidspunkt”. :sweat_smile:

Der findes også andre eksempler, så man kan godt reservere en plads til mig i Topmestrenes Lounge.

39 Synes om

Haha, de her er virkelig gode! :fire:

21 Synes om

Det er år 2045. Sauli ”Sulo” Vilen har solgt hele sin Inderes-position til markedet, købt Sampo og Nordea for hele beløbet og er flyttet til den engelske landside som bogorm på fuldtid. Alle finske børsselskaber har opgivet deres vækstdrømme, da svenskerne opkøber de virksomheder, der stræber efter international vækst, og de tilbageværende “mörnijät” (stagnerende selskaber) har affundet sig med at udlodde al overskydende kapital som generøse udbytter til aktionærerne. Den eneste undtagelse er Talenom, hvis internationale vækstsucces Juha “Jymy” Kinnunen stadig venter på i Sotkamo, begravet i finske mesterskabstrofæer.

Stemningen er ikke meget anderledes ved Inderes’ generalforsamling, som af sparehensyn stadig ikke afholdes fysisk. Da en ung svensk analytiker sætter spørgsmålstegn ved modelporteføljens koncentration omkring Nokia, som udbetaler 100 % i udbytte, brøler bestyrelsesformand og tidligere Nokia-analytiker Mikael ”Miksu” Rautanen: ”Nokia er et papir til tre euro, og udbytte er investorens løn!”. Kommentaren får mange likes og jubelråb i generalforsamlingens chat. Den svenske radikale er blevet bragt til tavshed. Den tidligere Inderes-reklamefigur Verneri ”Udbytte” Pulkkinen ses ikke til generalforsamlingen, da han er fokuseret på at færdiggøre 13. udgave af sin udbyttebibel til udgivelse.

En mystisk limousine stopper ved siden af Thomas ”Prodigy” Westerholm en regnfuld aften på Park Avenue i New York. Limousinen er tom, men chaufføren opfordrer Thomas ved navn til at stige ind. En forbløffet Thomas kan ikke sige nej, men stiger ind i limousinen, som kører ham tilbage til finansdistriktet til en høj skyskraber, hvor han aldrig har været før. Han bliver ført til et fornemt kontor, hvis dør han åbner langsomt.

”Hvad i alverden, der sidder en lyslevende 115-årig George Soros på kontoret!” tænker Thomas næsten højt.

Soros giver Thomas hånden, viser ham hen til en plads og påbegynder sin lange monolog: ”Jeg investerer ikke længere i Østeuropa. Østeuropa er via den frie markedsøkonomi og vellykket bekæmpelse af korruption blevet for udviklet og har allerede overhalet Vesteuropas levestandard. Finland er derimod et interessant investeringsobjekt på grund af dets underudviklede finansielle markeder.”

”Finland!” tænker Thomas. Han har ikke tænkt på sit tidligere hjemland, siden han rejste til USA, efter at den progressive beskatning blev for stram for en finansiel topscorer som ham.

”Baseret på teorien om refleksivitet tror jeg, at den maksimale pessimisme endelig er nået. Kender du en virksomhed, som jeg kunne bruge til at drage fordel af det finske markeds udvikling i en fri og værdiskabende retning?”

”Inderes!” udbryder Thomas. Inden Thomas har nået at uddybe sit synspunkt, har Soros åbnet sin Bloomberg-terminal fra 1980’erne og fundet Inderes’ nøgletal frem.

“Hvad fanden har de der gamle udbytteelskende mænd gjort ved min smukke virksomhed,” snerrer Thomas efter at have kigget på nøgletallene.

”Mitä sanoit?” (Hvad sagde du?) spørger Soros ivrigt.

”Jeg arbejdede i det firma, før ledelsen blev ‘boomere’ og blev for forsigtige,” svarer Thomas. ”Jeg ville kunne ændre virksomhedens retning, hvis jeg bare kunne få fingrene i mindst 10 % af selskabets aktiekapital.”

”That’s the kind of talk I like to hear,” smågriner Soros og foreslår Thomas et partnerskab.

Uden yderligere overvejelser tager Thomas imod tilbuddet, og rejsen mod finansverdenens absolutte tinde kan begynde.

79 Synes om

“Kom så, Immo, og læs @Midnight_Rendezvous’ verbale udfoldelser!” Nu har vi fået en fantastisk visionær til stilfuldt at forklare, hvordan Finland bliver finansmarkedernes Kainalniemi :smiling_face_with_three_hearts:"

25 Synes om

Tak Mauri for at rippe op i disse gamle sår! Her er endnu en Martela-vovehals årg. 2016 :rofl:

48 Synes om

Ja, bingo her. “Kursfald giver en købsmulighed”

Men jeg stødte også på det her i går med Orthex. Jeg undrede mig over, hvad den salgs-prik egentlig var derovre, en fejl el.lign., indtil jeg huskede/indså, at jeg havde tømt Orthex-minipositionen fra sønnens portefølje, fordi jeg ville ligestille porteføljen med brors. Det her gjorde ondt, det kastede en lille mørk sky over en ellers glad dag. Hvorfor skal man også klikke på de “køb/salg”-knapper.

30 Synes om

Jeg synes, forummet holder et rigtig godt niveau. I det mindste er der forholdsvis lidt fyld i de selskabstråde, jeg følger, som er nemt at springe over. Men en “bloker bruger”-funktion ville være en god tilføjelse, medmindre den allerede findes, og jeg bare ikke har fundet den :face_with_monocle:

6 Synes om

Her er vejledningen:

Blokering af skjult profil:

4 Synes om

"Arbejde lønner sig på meget forskellige måder for dem, der udfører det i Finland i 2020’erne. Wolt-stifternes eventyrlige formue er skabt ved målrettet at opbygge et todelt arbejdsmarked i Finland.

Størstedelen af virksomhedens madbude er tilflyttere til Finland, som i forvejen er dårligere stillet i samfundet. De udfører deres arbejde uden den grundlæggende tryghed, der hører til et ansættelsesforhold, såsom lovbestemt løn og arbejdstid, årlig ferie eller løn under sygdom."

“Måske lukker vi som samfund øjnene for uetisk adfærd, fordi dem bag den betaler så meget i skat.”

HS’ korte artikel om skyggesiden af at være topscorer på indkomstlisten.

15 Synes om

Der er ikke anden eksklusivitet end at have penge nok på lommen. Hvis man har pengene, er formueplejen indrettet således, at man kan komme med i den slags.

Når det drejer sig om poster af denne størrelse, er sælgeren altid nødt til at give en lille rabat. Denne gang var den efter min mening ret stor, hvilket tyder lidt på, at sælgeren mente, at gårsdagens kurs stadig var i kategorien for høj.

Markedet giver pænt de private investorer det til samme pris lige bagefter, så det burde ikke være en dårlig ting, hvis man ellers synes om firmaet. Medmindre man spekulerer på, om selv 30 euro er for meget for det her?