Inderes' kaffestue (Del 7)

Her er en ret glimrende klumme, hvor forfatteren hjælper med at forstå prisen på gæld og rentens betydning. Ingen betalingsmur.

12 Synes om

På hvilket grundlag er der en god landechef i Tyskland?

Hvis du har en dårlig mandag, så som trøst havde Nick fra McDonald’s kundeservice det nok endnu værre i 2012.

42 Synes om

Kalliokoski roste i hvert fald den tyske landechef for nylig.
Der er gennemført lønsomhedstiltag i Tyskland, og der er nu åbnet en butik i et nyt område, hvilket også hjælper på indkøbseffektiviteten, det vil sige, at de kan få biler ind fra et velstående område…

Tysklands Q2/2023 er stadig belastet af omkostningerne ved at åbne den nye butik, men jeg tror på, at H2/2023 vil være overskudsgivende i Tyskland. Sverige er så en mere udfordrende sag…

1 Synes om

To ting her i verden er sikre: Väyrynen, og det faktum at hvis inflations/økonomiske data blot viser det mindste positive tegn, så afholdes der et møde i de arabiske lande :smiley:

Saudi-Arabien bryder ud ved oliestaternes møde – Olieprisen skød i vejret (msn.com)

“Prisstabilisering og markedsbalance” er godt nok en snu måde at sige “Min tegnebog vil have mere fyld” på.

Som toppen af kransekagen: “Ifølge minister bin Salman kunne næste måneds produktionsnedskæring udvides til mere end en million tønder om dagen, men han bemærkede, at Saudi-Arabien ville holde oliemarkedet i ‘spænding’ om, hvorvidt dette ville ske.” :rofl:

Virkelig en stabilisering og balancering.

7 Synes om

I min portefølje er der mange små selskaber, hvor købs- og salgssiderne ser således ud:

Køberne på sommerferie?

Edit. Øverst Titanium. Nederst Fondia:

5 Synes om

Du har vel også Teleste?

Nej. Ville det passe ind?

@Juha_K1 Det er vel den Kauppalehti-historie, som 10.000 finske børshajer har lugtet blod fra. Foreløbig er det stadig udiagnosticeret, om blodet lugter fra firmaet eller fra ens egne bihuler på forhånd.

Den slags tiltag rykker hele tiden tættere på. Der er kommet beskeder i stigende grad, og i sidste uge definerede TV’et allerede en form for primær konto (jeg husker ikke ordet), og tilsyneladende vil der på et tidspunkt blive krævet betaling for brugere uden for ens eget wifi-netværk. Det er vel også helt på sin plads. Det er jo blevet udnyttet i årevis :slight_smile:

Gad vide, hvordan det der eget netværk defineres, når der nu findes VPN til alle enheder. Man skulle tro, det var ret nemt at omgå. :thinking:

I tråden om russisk aggression blev der kommenteret på Yleisradios russisksprogede nyheder, og det blev konstateret, at de burde stoppes. Jeg støtter det. Altså nedlæggelsen. Og jeg har haft denne holdning længe før krigen i Ukraine.

Min begrundelse: Hvis man er kommet til Finland for at blive, er der grund til at lære det finske sprog. Det gør mange russere sikkert også. Som støtte til indlæringen tilbyder Yle også nyheder på letfinsk.

De hjernevaskede russere, der allerede bor i vores land, ser eller lytter ikke til Yles nyheder. Tanken om russisksprogede nyheder som et redskab til at sprede sandheden til russere er derfor nytteløs. Yle eksisterer for finner og til finnerne. Det er det, jeg også betaler min Yle-skat til.

Hvad mener du?

Yles russisksprogede nyheder bør stoppes.
  • Ja
  • Nej
0 äänestäjää

Edit. Man må også gerne kommentere på, hvorfor Yle bør eller ikke bør tilbyde en nyhedstjeneste til russisktalende. :slight_smile:

Kommer der ikke de samme nyheder som på finsk – sproget er bare et andet? Jeg er nogle gange stødt på nyheder på Yle på både engelsk, somalisk og samisk, udover de russisksprogede nyheder. Så længe nyhedsemnerne og indholdet på de andre sprog er det samme som på finsk, ser jeg ingen grund til at begrænse udbuddet, hvis der er efterspørgsel. Det letter integrationen i samfundet, når man kan få de daglige emner på sit eget modersmål.

Fra Wikipedia:

Ifølge Statistikcentralen (Tilastokeskus) boede der ved udgangen af 2020 84.190 personer i Finland, som talte russisk som modersmål. Ifølge Statistikcentralen udgør ingermanlændere og repræsentanter for finsk-ugriske folk næsten halvdelen af den russisktalende gruppe i Finland.

Jeg teoretiserer, at dette tal er vokset efter krigens start i form af russere, der er flyttet hertil, samt asylansøgere ankommet fra Ukraine. I Ukraine kan omkring 1/3 af befolkningen russisk ifølge Wikipedia. For nogle er det vel også deres modersmål?

Languages of Ukraine - Wikipedia.

5 Synes om

Men ville det at lære finsk ikke være den allerbedste måde i forhold til integration?

12 Synes om

Hvordan tænker du selv, at man bedre kunne bekæmpe russisksproget desinformation?

8 Synes om

Jeg var lige nysgerrig efter at se, om det afspejles i seertallene, og i hvert fald på TV-siden ser der ud til at være ret mange seere: Finnpanel - TV-mittaritutkimus - 7-dages seertallene ligger jævnligt omkring 240.000.

I betragtning af at der er lidt over 80.000 russisktalende, er rækkevidden ret god.

Her er efter min mening argumenter for og imod:

• På den ene side forstår jeg argumentet for at stoppe det, da der er visse omkostninger forbundet med det (selvom produktionsomkostningerne efter min forståelse er forholdsvis lave).

• At man lærer et sprog, er én ting, noget andet er at kunne det rigtig godt. I den forstand kan nyheder på ens eget sprog i høj grad hjælpe med at følge med i samfundet. Jeg tror heller ikke rigtig på, at motivationen til at lære sproget afhænger af sproget i en enkelt nyhedsudsendelse.

• Russisksprogede nyheder er en rigtig god informationskilde for den russisktalende befolkning (de fleste ser sikkert både disse og de finsksprogede). Man overbeviser sikkert ikke de mest ihærdige RT-seere med dem, men jeg tror alligevel, at det er en værdifuld informationskilde for mange, hvis finskkundskaber ikke er super stærke, især når en stor del ser dem ifølge seertallene.

• Dette er sandsynligvis en ret omkostningseffektiv måde at informere folk om mange aktuelle emner, f.eks. skattefrister osv. (en hel del holder sig opdateret via nyhederne alligevel). Hvis disse ikke fandtes, hvor store ville alternativomkostningerne så mon være andre steder, når man ville blive nødt til at vejlede personer med svagere sprogfærdigheder endnu mere. Dette er selvfølgelig ret umuligt at beregne :sweat_smile:

14 Synes om

Jeg mener ikke, at nyhedsdækning på russisk er Yles opgave. Russisktalende følger russiske medier. Det er meget svært at tro på, at Yles tjeneste har en samfundsmæssigt væsentlig begrundelse for sin eksistens. Jeg tror ikke engang, det bremser integrationen, selvom indlæring af det finske sprog burde være den af samfundets ydelser til tilflyttere, som der satses mest på.

Når det gælder internettjenester, er enhver artikel eller hjemmeside i dag nem at oversætte til ens eget sprog med et par klik.

Jeg mister ikke min nattesøvn, selvom hoboctn (novosti) stadig sendes på tv hver hverdag, men efter min mening er det et oplagt sparemål. Selv de engelsksprogede tv-nyheder blev nedlagt – men de russiske skal af en eller anden grund fortsætte.

8 Synes om

Halløj, halløj! Er mikrofonen tændt?

Jeg forhørte mig herinde om den indledende interesse for en uformel sammenkomst for Inderes’ forummedlemmer. Der var fin interesse, og jeg har oprettet en separat tråd til formålet.

Kig forbi tråden, følg med i planerne, del dine idéer og vær med!

15 Synes om

Det har været ret svært i 1,5 måned nu; jeg tjekkede fondenes situation, da det føles som om, intet lykkes i min egen portefølje. For eksempel er OP Small Cap (pienyhtiöt) faldet med -33,2 % fra toppen i efteråret 2021 – for at komme tilbage, skulle den stige med over 50 %! Min egen portefølje har faktisk klaret sig rimeligt, da jeg kun er nede med 10 %.
Men det er frustrerende, når selv rekylerne udebliver helt; vi siver langsomt længere og længere ned, samtidig med at de store indeks sætter ATH.
Det varsler nok et stort krak til efteråret; de små aktier bliver, som de mest risikofyldte, renset ud af de store drenges porteføljer først.

2 Synes om

Jeg finder personligt OldFeks indlæg irriterende. De irriterer den del af mig, der ikke ved eller forstår nok om historie eller nutid i forhold til krigsførelse. Tak for det.

Har købt op i Neste og Fortum i juni. Kontanter 20-30 %. Svært år, noget er med gevinst, og jeg har lyst til at lette lidt i beholdningen frem mod efterårets mørke på et tidspunkt.