Inderes' kaffestue (del 6)

Det kan også være, at den nuværende ejer er en kritisk ressource for virksomheden og ikke ønsker at fortsætte. Der er ret lidt værdi at købe i en sådan virksomhed.

3 Synes om

Omsætningen er faktisk for lille til selv en enkeltmandsvirksomhed. Prisen fortæller, at der ikke er noget lager. Prisen kommer kun fra omdømmet, som det ofte kan betale sig at betale for, da markedsføring af noget nyt er et stort arbejde. Der er prisen lav, omdømmet er måske ikke det helt store.

Spørgsmål når man skifter fra el til forbrændingsmotor.

14 Synes om

Nikotinfri Finland 2030 skrider frem:

https://www.valvira.fi/-/nikotiinipusseihin-sovelletaan-tupakkalakia

Sorthandlere tjener stadig gode penge med den nye tobakslov. Staten ville have fået de længe ønskede skatteindtægter, hvis den havde valgt en mere liberal retning.

6 Synes om

Fra denne Voxtur-diskussion fik jeg en idé til en ny tråd til @Sijoittaja-alokas i 2023: ”Alokas sviner til”

I tråden stikker Alokas til og sviner til sidst de profilerede investorer på forummet til, som har taget en stor risiko i et selskab, der senere er blevet realiseret (på den dårlige måde).

Ville den flyve?

EDIT: Dette ville også have været en god aprilsnar :thinking:

22 Synes om

I den tråd ville vi altid skiftes til at blive roastet: mig selv, @Pohjolan_Eka og @Verneri_Pulkkinen samt mine gamle Hyzon-brødre, altså os, der aldrig lærer det. :frowning:

10 Synes om

Men tænk på de fede reserver til fradrag i 5 år, når noget rammer plet​:double_exclamation_mark: uheld kan jo ske, også den anden vej​:grin:

4 Synes om

Er det der fra Lompolo?

2 Synes om

Det bliver jo kritiseret (og rost) ret klodset i selskabstråden indimellem. Jeg er delvist enig i det sidste. Det lyder efterhånden tragikomisk med den der “I ved intet om Voxturs forretning, læs tråden”-skrivestil.

For mig har det længe set ud til, at størstedelen af dem, der let bliver triggeret, i virkeligheden heller ikke selv ved ret meget om firmaet. Tanken om, at finner skulle have en form for informationsfordel i et canadisk firma som dette, er helt absurd. Der er tilsyneladende så mange finske ejere procentuelt, at en tvivlsom karakter finder det værd at linke til sine egne tweets i tråden, og Jim og Gary (hvis navnene er rigtige) er nødt til at sidde ved mailen hele tiden for at svare på spørgsmål.

Der er trods alt et par fornuftige skribenter i tråden, men den der fan-dyrkelse er helt utrolig. Set med en udefrakommendes øjne er der jo intet i det, der er værd at være fan af.

12 Synes om

Du har selv indrømmet, at du ikke har kompetencen til at tilføre merværdi til virksomhedstrådene, så med hvilken kompetence foretager du nu denne vurdering, og hvorfor råber du her i kaffestuen såkaldt ”fra sidelinjen”?

39 Synes om

Fuldstændig samme diskussion i Qt-tråden. Ban hele tråden og quutti-kulten ud af forummet. :joy:

5 Synes om

:joy: Analysen er lavet!:+1:

14 Synes om

Godmorgen til Kaffestuen! :slight_smile:

Lad os tage det roligt her i Kaffestuen, hvor mange sikkert kommer for at slappe af. Diskussionen om Voxtur bevæger sig tydeligvis ikke fremad her, og det begynder at ligne småskænderier osv.

Man bør og skal absolut advare om risikofyldte selskaber, men gør det venligst i selskabstråden på en saglig måde. Kritik er altid velkommen i selskabstråden, hvis den fremføres sagligt med både begrundelser og gode argumenter. Det anbefales, at man sætter sig ind i selskabet, før man kommer med kritik.

Man kan sagtens skrive på en bearish måde – for eksempel har dette indlæg fra Homeros fået næsten 300 likes:

Hvis man bliver sur over saglig og velbegrundet “bearishness”, bør modtageren måske kigge sig selv i spejlet, men omvendt er indholdsløse provokerende bemærkninger overflødige og ender med at ramme en selv.

Tak og fortsat god torsdag! :slight_smile:

49 Synes om

Skulle vi ikke bare smække et nyt hashtag “risiko” på her, så vi får givet dem et stempel og gjort folk udefra tilfredse. Mod’erne kan med deres overgud-rettigheder beslutte det risikostempel, og så aftaler vi, at der ikke bliver brokket over det, hvis det rammer ens eget selskab. For det burde jo ikke engang betyde noget, hvis man tror på sin egen case.

Så længe vi taler om aktieinvestering, ville det nok være nemmere at mærke de selskaber, der har lav risiko.

8 Synes om

@Matias_Arola diskuterede bankkrisen med Pörssisäätiös (Børsstiftelsens) administrerende direktør Sari Lounasmeri og Aktias allokeringschef Patrik Moring. Artiklen kan læses på tre minutter, men bag linket finder man også en 27 minutter lang Markkinaraati-episode, hvor de talte sammen. Ingen betalingsmur.

”I USA kan mindre, lettere regulerede lokale banker komme i problemer. I Centraleuropa har investorerne rettet opmærksomheden mod nogle få banker, der generelt opfattes som svagere. Det er alment kendt, at den italienske banksektor stadig er ret sårbar”, opremser Arola.

Derudover vurderer han, at normale risici relateret til konjunkturer og for eksempel udlånstab kan være på dagsordenen.

Denne Voxtur-brokkeri har allerede mindsket min egen interesse for hele forummet, da kværneriet spreder sig til hver eneste tråd som en bolledej og er på niveau med Tesla-trådens (som jeg allerede er holdt op med at læse) “jo-nej”-skænderier.

Skal vi ikke bare lade det ligge og lade dem skrive, der rent faktisk sætter sig grundigt ind i virksomheden, og også lade folk miste deres penge?
Dette er ikke en børnehave, hvor voksne skal holde øje med, at ingen spiser sand eller slår hovedet mod bordhjørnet, men et investeringsforum, hvor alle bærer konsekvenserne af deres egne investeringer.

Tak og god påske!

90 Synes om

Enig, måske er det på tide at lade Voxtur-folket få fred til at øge deres beholdning og fokusere på det væsentlige…

.. for i Nordea-tråden fortsætter manien omkring tidsplanen for udbyttebetaling bare. Hvorfor udbetaler finske børsnoterede selskaber ikke udbytte ugentligt? Lige præcis. Det er de store spørgsmål, vi står overfor.

Mens man tænker over det, ønskes alle en rigtig god påske!

13 Synes om

Jeg tjekkede posten i morges.

Det var da et spændende samarbejde mellem S-gruppen og Posti.

Eller nej …

4 Synes om

“Er det virkelig realistisk, @Petri_Gostowski, at antage, at et selskab, der har brudt sine kovenanter, kan få fremmedkapital til en rente på 5 %?”

Disse rentesatser ville i øvrigt være interessante at kende; for eksempel har Aktias Nordic High Yield sin største vægtning på 2,6 % i Capnor Weasel Bidco (bedre kendt som Iloq), som har en ganske sund lønsomhed og en rimelig gældsætning. Fondens yield to maturity er 9 %, så jeg vil tro, at afkastet på denne heller ikke ligger langt derfra.

Edit. @Pohjolan_Eka citat/svar gik helt galt, da jeg rodede med mobilen.

4 Synes om