Det er et helvedes aktiemarked for tiden, man tager en rolig skitur hele dagen og kommer tilbage om aftenen og kigger i porteføljen
Heldigvis er vejret da med os, og Harvia varmer stadig op.
Kan markedet beslutte, hvad der er godt nu.. en afkølende økonomi eller en stærk økonomi. Stærkt arbejdsmarked eller et svækkende arbejdsmarked.![]()
Dette mindede mig om, at i stedet for/som supplement til de evige aktietilbagekøb, savner jeg næsten allerede disse evige Blackrock-flagninger i Sampo frem og tilbage, selvom @Mirko_Sampo_IR nok næppe deler det savn. ![]()
Hurtig ekspedition fra ifolor.
Jeg bestilte tirsdag d. 3.4., så snart nyheden om den bekræftede dato kom, og nu har jeg hentet det på posthuset. ![]()
Jeg har ikke helt styr på de her citater, men nu er jeg nødt til at prøve!
@Sijoittaja-alokas det her er vel en joke, ikke også? Det er det vel.
Man har kunnet få Inderes-aktien i tilbudskurven mange gange! Jeg fik ikke så meget i emissionen, men gennemsnitsprisen er helt okay nu.
Hør nu her folkens, det er sådan, at vi ikke længere automatisk tager de vejledende, men når det er nødvendigt, tager vi dem, der tager konsekvent stilling. ![]()
@Sijoittaja-alokas lavet af sne ![]()
Lumi-Alokas - lige så meget i minus som sit forbilledes portefølje.
Slående lighed alligevel. ![]()
Det her Plug er vist også sådan et svindelfirma, når kursen falder sådan der. Nye investorer, husk at holde jer langt væk fra det her firma, og tråden her burde også lukkes, så ingen ved et uheld pisser deres penge væk på det her. Længere er den ikke.
Hvor er den bare flot!
Er det bygherren nederst i billedet?
Jeg leger snart ikke med dig mere.
Jeg sladrer om dig til Miksu og Vepu. ![]()
![]()
Mit YTD ligger på omkring 9-10 procent.
(langsigtede ”afkast”, ingen kommentarer)
Jeg var inde i køb/salg-tråden og konstaterede præcis det samme. De sidder derinde og køber løs af det her Plug, som påstår, at de tryller strøm ud af vand! Man burde virkelig advare de unge og alle newbies, så de forstår at holde sig langt væk. Kursen falder = et totalt lortefirma! Burde administratorerne ikke komme på banen nu og få styr på sagerne!
Jeg tænker lidt på Voxtur og generelt på risikofyldte investeringer og mine egne risikoinvesteringer:
Jeg sad i går og overvejede det, da jeg igen faldt over sætningen “jeg ved, at dette er et risikabelt firma, og jeg ved, at jeg kan miste hele den kapital, der er investeret i selskabet”. Denne sætning har sikkert været i tankerne hos mange, der har investeret i Voxtur, men der findes jo også andre risikofyldte selskaber.
Jeg begyndte bare at spekulere på, hvorfor man egentlig investerer i en virksomhed, hvor man kan miste alt? Har en investor ikke trods alt en tanke om, at formuen skal vokse over tid? Tænker man alligevel, at jeg er sådan en fremragende god investor, og at de andre investorer bare ikke har fundet denne virksomhed endnu? Og at dette bliver en 10-bagger i fremtiden. Altså tanken er, at selvom du siger, det er muligt at miste alt, så har du inderst inde et håb eller en tanke om store gevinster. Og håbet om, at noget bestemt sker, er tilsyneladende en ret dårlig investeringsstrategi.
Hvorfor investerer folk så i den slags virksomheder? Jeg har selv brændt fingrene på et par selskaber: en penny stock (pennystock) fra Canada og et andet, Lohilo. Hvorfor investerede jeg i sin tid selv i disse selskaber? Jeg troede på virksomhedernes gode vækstmuligheder, selvom lønsomheden var svag på investeringstidspunktet. Jeg troede, at dette ville forbedre sig over tid. Men i begge tilfælde skete det, at lønsomheden blev forværret – selvfølgelig har der været krise efter krise. Set i bakspejlet tror jeg realistisk set, at virksomhederne sandsynligvis ikke ville være endt med at få succes, uanset risiciene.
Hvis man tænker på mine egne eventyr og for eksempel Voxtur-casen, så er fællestrækkene den nuværende svage lønsomhed og en ventende gylden fremtid med høje afkast. I bund og grund handler det nok om ens egen investeringsstrategi og udførelsen af den. Er det de famøse lærepenge, måske. Det afhænger naturligvis af, hvordan man som investor forholder sig til fiaskoer. Fortsætter man på den valgte måde, eller ændrer man strategi? I mit tilfælde har disse cases bestemt ændret min tankegang og skærpet min strategi.
Ensse, jeg ved ikke, om du har læst for eksempel et af @sukkana’s seneste indlæg i Voxtur-tråden, men dette indlæg opsummerer ret godt, hvordan det står til med Voxtur lige nu. Bortset fra at tallene på bundlinjen ikke er kommet på papir endnu. Det er selvfølgelig stadig et risikabelt spil, om de ender med at være positive eller ej (endnu), men alt dette opsummeret i ét indlæg er, hvad alle Voxtur-investorer har i tankerne i øjeblikket. Enhver kan overveje for sig selv, om virksomheder ville blive kunder hos Voxtur, hvis der ikke er fremvist nogen resultater. Efter min mening ville de ikke.
Midt i det lange indlæg fandt jeg efter min mening den bedste del. Det blev indrømmet, at det er en story-aktie, og nu skal der tal på bordet.
Hold hovedet koldt på begge sider, både udfordrere og aktiens forsvarere ![]()
Kunne vi ikke holde disse aktiediskussioner i deres egne tråde i stedet for at bringe dem herind i kaffestuen?
Nå, jeg tænkte bare, at jeg kun ville berøre Voxtur i indlægget og i stedet reflektere over, hvorfor man investerer i en risikabel aktie, og hvilke tanker og forventninger investoren og en selv har i den forbindelse. Beskeden kan selvfølgelig godt flyttes til tråden, men jeg kan ikke se, at den bidrager med yderligere information i virksomhedstråden..
Ej, hold nu op, vores porteføljer passer jo rigtig godt sammen! Som man lærer i skolen, giver to minusser et plus. ![]()
Der er blevet røget machorka skødesløst igen. ![]()
Jeg har kigget lidt på små virksomheder til salg, og her er et eksempel. En virksomhed, der har eksisteret i 10 år, omsætning de sidste 5 år 50-80.000. Overskud 10-25k / år. Salgspris 4.900 €. Jeg forstår ikke, hvor prisen kommer fra. Hvis en virksomhed giver et “pænt” overskud, burde prisen så ikke være højere? Dette gælder for mange virksomheder med en omsætning i 100k-klassen. Skyldes det bare, at beløbene er så små?