Inderes kafferum (Del 5)

Den här tråden är en fortsättning på kommentaren: Inderesin kahvihuone (Osa 4) - #10391 käyttäjältä kvatchero - Sijoittaminen - Inderes forum.

Tidigare trådar:

5 gillningar

Om man bygger gasturbinerna så att de drivs med biogas, då är verksamheten fortfarande ren. Och driftsförhållandet är nog inte riktigt 35/65, med tanke på att alternativen inte bara är vindkraft eller gasturbiner, utan alla andra produktionsformer är också inkluderade.

1 gillning

https://twitter.com/minna_kuu/status/1546920112405594114?t=xiU1qeQCyqfRF7-gpmvRrw&s=19

Jag skäms jättemycket för att försöka mansplaina inflation för Danskes (Danske Bank) chefsanalytiker, men jag tror inte finländarnas köpbeteende har så stor betydelse för den nuvarande inflationen?

Redigering: vilket betyder att om finländarna hade mer pengar kvar efter skatt, skulle den nuvarande inflationen knappast skena av det?

3 gillningar

Oho, nu har redan den femte ”Kaffehus”-tråden öppnats! :open_mouth: Å för administrationens vägnar tackar jag återigen communityn för hur sakligt, roligt och innehållsrikt diskussionerna har varit i dessa kaffehus. Över 20 000 användare på forumet och diskussionen har hållit sig väldigt smart, särskilt med tanke på antalet användare. Ett ödmjukt tack! :pray: :slightly_smiling_face:

@Kaisa_Vanha-Perttula skrev en bra artikel om misstag vid investeringar i investeringsskolan. :slight_smile: Jag har nog gjort alla misstag som nämns i artikeln… överraskning, överraskning. :cowboy_hat_face:

På kort sikt är god avkastning på aktier mer resultatet av slumpmässiga marknadsfluktuationer än av framgångsrik aktieplockning. Man får feedback på sin investeringsframgång först efter lång tid och därför bör framgång mätas som en maratonlöpning över år, inte som snabba spurter.

Nu är det en mycket högkvalitativ artikel om optioner, vilket är en mycket främmande värld för mig. Visst, jag vet något om ämnet, men det kom väldigt mycket ny information i en tydlig form. Artikeln har skrivits av @Miika_Purola. :+1:

Diskussionstråden om optioner har varit väldigt tyst, men baserat på denna artikel är det lättare att fortsätta diskussionen om optioner. Tråden finns här:

21 gillningar

Varför tror du inte att den nuvarande inflationsutvecklingen påverkar finländarnas köpbeteende?

1 gillning

Femte kafferumstråden :face_with_monocle: Min partner kanske har rätt och jag spenderar alldeles för mycket tid här :grinning_face_with_smiling_eyes:

20 gillningar

Var kommer detta ifrån? Om vissa provisioner har avtalats, hur skulle Kamux kunna börja försämra dem ensidigt? Jag tycker att detta inte hör hemma i företagstråden om det bara har hörts någonstans. @Mututuntuma

Jag kunde inte kopiera ditt meddelande från det förra kafferummet hit, jag vet inte heller något om avtal inom bilbranschen. Men som chef inom teleoperatörsbranschen vet jag att provisionerna från abonnemangsförsäljning etc. varierade kvartalsvis. Både i fysiska butiker och på stånd.

Provisionerna är inte så kallade inskrivna i anställningsavtalen och ersättningarna för abonnemang kunde ändras under ett kvartal, t.ex. 15 → 20 euro och 27 → 22 euro.

4 gillningar

Jag menade att köpbeteendet knappast har någon radikal betydelse för den nuvarande inflationstakten? Alla pengar går inte direkt från hand till mun, en del skulle till och med kunna sparas. Naturligtvis har inflationen betydelse för köpbeteendet.

2 gillningar

Japp. I så fall går det rätt till. :slight_smile:

2 gillningar

Utan tvekan skulle en inkomstskattesänkning öka köpkraften. Köpkraften ökar efterfrågan, och efterfrågan driver upp priserna.

Vänsterförbundet kör dock med två hästar i spannet här, eftersom även statligt finansierade inköp och transfereringar ökar efterfrågan och inflationen. En central tes i Vänsterförbundets ekonomiska tänkande är att transfereringar till låginkomsttagare ökar efterfrågan alldeles särskilt, medan höginkomsttagare sparar mer.

Om detta verkligen stämmer, finns det också anledning att anta att transfereringar till låginkomsttagare, såsom arbetslösa (oavsett om de söker arbete eller inte), ökar inflationen alldeles särskilt. Samtidigt försvårar de arbetskraftsbristen, eftersom incitamenten att ansluta sig till arbetskraften minskar. Arbetskraftsbristen driver i sin tur upp löneinflationen.

21 gillningar

Detta låter som ett ideologiskt nollsummespel: du har 100€ mer men allt blir 100€ dyrare, så är det inte bättre att staten behåller dina pengar och gör något trevligt med dem? Finns det data som stöder påståendet att skattehöjningar kan påverka inflationen?

Men de 100€ “försvinner” inte om staten eller kommunen behåller dem, de används till något annat. Medborgaren kan till och med SPARA sina pengar, staten sparar sällan.

Och bland de komponenter som driver inflationen, vad skulle bli dyrare av energi, bränsle eller råvaror om medborgarna hade mer pengar? I princip allt, men konkurrensen hindrar att hela ökningen i köpkraft kompenseras genom prisökningar. Nu överför företagare ökade kostnader till priserna, även om konsumenterna inte har mer pengar.

1 gillning

Staten sparar verkligen inte, och medborgarna vet bättre än staten vad som ökar deras välbefinnande. Här är en ett par år gammal, men fortfarande mycket aktuell kolumn av Kalle Isokallio, som väl illustrerar varför Finlands statsbudget inte kan balanseras genom att höja inkomstskatten (eller en miljonärsskatt).

“Om alla som tjänar över 3 000 euro blir av med alla sina pengar, får staten ytterligare drygt två miljarder i intäkter. Det betyder att staten även efter det skulle skuldsätta sig med cirka fem miljarder per år.”

23 gillningar

Om Konecranes resultatvarning var ganska blek, är Orionbolagets vinstvarning desto bättre. Omsättningen och vinsten kommer enligt prognosen att klart överstiga föregående års motsvarande siffror. Man kan tänka sig att vi inte kommer att återgå till priset under 36 euro runt mitten av juni på ett tag.

Nubeqa-nyheten i februari drev upp kursen för mycket och för snabbt, tyckte jag, så jag bestämde mig för att vänta och se om den uppgången skulle mattas av. Och det gjorde den (visserligen dämpades uppgången av kriget) och aktien kunde köpas till samma pris som före nyheten. Före denna vinstvarning hade vi dock sett en bra 20-procentig uppgång på en månad, och riktningen är nog klar åtminstone för en tid framöver. De bästa köptillfällena missades i slutändan av mig, men det hindrar inte mig från att lyfta på hatten för Orions fina prestation i en svår världssituation.

14 gillningar

”Den enda sak som jag tror skulle kunna vara en oväntad risk… den enda sak marknaden skulle kunna missförstå… är en enorm koldioxidskatt som kommer från ingenstans…. Det är möjligt.” Detta är den viktigaste punkten: han menar att marknaderna ännu inte har övervägt att prissätta externaliteten, troligen eftersom ingen tror att det kommer att hända. Med andra ord, ”risken” för marknaderna, som primärt fokuserar på kort sikt, kommer inte från de långsiktiga fysiska skadorna av klimatförändringar; den kommer från möjligheten att vi faktiskt kommer att lyssna på experterna och göra något åt det idag genom att reglera externaliteten.

Det här har jag väntat på länge.

Det var verkligen en utmärkt artikel i sin helhet.

4 gillningar

Här verkar siffrorna vara lite felaktiga, även om det inte skulle ändra poängen med artikeln så mycket, men jag anser att uppenbara fel måste korrigeras.

Om vi tittar på data från 2020.

De som tjänar över 3000 euro skulle motsvara 35000 euro per år eller högre inkomster i den tabellen. Dessa grupper betalar 76,8% av de insamlade skatterna. Statens inkomstskatteintäkter var cirka 5,6 miljarder euro. Om statens skatteintäkter nästan tredubblades från den grupp som redan betalar tre fjärdedelar, så skulle det definitivt bli över två miljarder.

3 gillningar

Jag medger att jag inte kontrollerade Isokallios siffror. Det är lite oklart vad Isokallio till exempel menar med att inkomstskattesatsen “höjs till hundra”. Marginalskatt? Hundra procent är inte heller möjligt utan att överstiga det intjänade beloppet, eftersom kommunerna också tar ut sin del.

I vilket fall som helst skulle sådana stora höjningar vara praktiskt taget omöjliga och Isokallios poäng att man inte kan täcka statens budgetunderskott genom att höja skatterna (åtminstone inte enbart) är helt giltig, utan nedskärningar är nödvändiga. Det kan mycket väl vara så att man måste göra både och.

2 gillningar

Jag gick med i Stockmanns hype-tåg :face_with_peeking_eye:

When moon? @Wallet_Nahlroos @Sijoittaja-alokas @Pohjolan_Eka

11 gillningar

Vi ses bra bra, vi ses i E-mersu-affärerna :euro_banknote:

8 gillningar

Detta börjar påminna mig om de goda gamla Hyzon-dagarna. :grimacing:

Fick på något sätt gamla déjà vu-känslor. :open_mouth:

25 gillningar

Om inflation. Vi lever inte i en sluten ekonomi här i Finland. Produktpriserna bestäms till stor del globalt och en ökning av den inhemska efterfrågan påverkar dem inte särskilt mycket. Vissa inhemska produkter (hjortron, karelsk pirog) och särskilt tjänster är en annan sak. En ökning av den inhemska köpkraften överförs därför inte huvudsakligen till priser. I ett litet land som Finland accelererar en ökning av köpkraften inte inflationen särskilt mycket. Helikopterpengar och full sysselsättning under corona-tiden i USA accelererade inflationen mer.

12 gillningar