Forumets nivå förväntas hållas hög och stavning är centralt för detta. Denna tråd är inte avsedd att vara en plats för hån eller arrogans, utan en välvillig tråd där man kan fråga eller skriva om korrekt stavning. Om någons text korrigeras eller citeras i denna tråd på grund av ett möjligt fel, ska man inte skämmas, och naturligtvis kan den som citerar påverka trådens goda stämning och positivitet med sitt eget skrivsätt. Och syftet är inte att korrigera varje stavfel, utan enskilda böjningsfrågor eller de vanligaste språkliga blommorna som fastnat från talspråk eller dialekter.
Jag har fortfarande mycket att lära mig om ordföljd och böjningar, och jag skriver ofta “talspråk”, så jag tror att jag kommer att finnas i tråden ofta Så låt oss se det som en möjlighet att lära sig. Peace and love
Här är @JHeiskanen:s bra sammanfattningar, något modifierade:
Tanken slog mig när jag korrigerade ”Indereksen” till ”Inderesin” i mitt eget meddelande. Jag är dock inte helt säker på om jag korrigerade det rätt. Såvitt jag vet är Jules Vernes bok Jules’. Å andra sidan har jag hört om Elvis’ album, men inte Elvis’s… Aargh…
Och ett par tankar som snabbt väcktes i kafferummet om detta…
Man skulle kunna lägga till Orpo, Orpon här. När Petteri Orpo en gång blev ordförande för riksdagsgruppen var det fortfarande oklart i media hur namnet skulle böjas, men när han berättade att han ville att böjningen skulle vara Orpon, respekterades det.
Å andra sidan har jag aldrig sett att Sampo-bolaget skulle ha kommenterat något i samband med denna böjning, så båda böjningarna har förekommit i media.
Edit: Haha @Johnnyboy, ja, Sammon låter bättre i mitt eget öra när det gäller företaget
Bra start! En gång i tiden skrev jag en laudatur i mitt modersmål, men med arbetslivet har min stavningsförmåga börjat erodera. Idag finns det inte tid att finjustera, utan kommunikationen måste vara snabb och effektiv. Jag är rädd att mina texter snart kommer att börja likna de otydliga pladdren på Facebooks/kvällstidningarnas kommentarsfält.
Sampo har förmodligen orsakat huvudvärk även för proffs på andra sätt.
Böjningen av namnet i sig kan förmodligen sökas som ett mytologiskt egennamn, som ett allmänt namn från maskinen som spreds från det, eller som sitt eget företagsnamn (eller till och med från ett förnamn). I slutändan kan språkbyrån (kielitoimisto) och företagets investerarkommunikation (sijoittajaviestintä) vara på olika linjer, men ändå ha rätt.
Jag tänkte @JHeiskanen skulle kommentera samma sak. Jag har nog ofta stört mig på det.
En annan sak som har stört mig här är när låneordet “bisnes” (affärsverksamhet) skrivs i formen “business”. Speciellt genitivformen ser man ofta skrivas som “busineksen” (istället för “bisneksen”), vilket åtminstone får mitt eget hår att tunnas ut och gråna gång på gång.
Såvitt jag förstår är ordet “egen” (omaan) överflödigt och den sista formuleringen skulle vara “platser för köp” (oston paikkoja)? Som ett sammansatt ord syftar inköpsställe (ostopaikka) väl på en fysisk plats, t.ex. ett inköpsställe för bussbiljetter.
Edit. Jag har inte studerat modersmål, jag testar min egen slutledningsförmåga här…
Neles är ett svårt fall även för analytiker, men i genitivböjningen bör man föredra företagets egen användning av Neles, inte Nelesin.
Bra öppning @Wondadog, jag tillhör själv en skola som strävar efter att vara pedantisk med stavningen. Jag måste nästan alltid redigera mina meddelanden minst en gång, delvis för att jag ofta skriver foruminlägg på telefon och prediktiv textinmatning gör sitt eget
Den största svagheten i mitt eget skrivande är tautologi, det vill säga att samma uttryck förekommer onödigt ofta i texten.
Naturligtvis har man rätt att ta vissa friheter i informell text, så länge budskapet går fram till läsarna. Det känns dock konstigt att det till exempel i tråden Köpte/sålde vimlar av siffror som är felaktiga i handelspriserna.
Stavfel kan vara irriterande, roliga och oftast helt oavsiktliga. Jag delar själv in dem i två kategorier:
Irriterande de som ändrar/förvränger meddelandets innehåll. Ett av de oftast använda som man stöter på är “Hälften mer”, där personen nästan alltid menar dubbelt. Enligt matematiken handlar det dock bara om 1,5 gånger mängden. Detta måste man alltid förtydliga när någon använder det.
Namn som slutar på -es i antikens Grekland böjs ofta med en lång vokal (Aristoteles, Aristoteleen) men i finska skulle namn som slutar på -es, som Johannes, böjas med -kse-ändelsen (Johanneksen).