I vilken by är aktieinvesterarna tuffare? Svaret borde väl vara detsamma ![]()
Ibland brister mitt tålamod när jag möter de Bitcoin-fans som tycker att Bitcoin är en bra valuta. Tänk er att en kille (Elon Musk) skulle kunna orsaka en global depression bara som ett skämt på Twitter. Jag håller med om att kryptovalutor har många bra egenskaper, men jag skulle ännu inte vilja leva i en värld där någon på skämt kunde radera 10 % av min köpkraft över en natt
.
Jag tittade just på den senaste traders club, så jag tänkte kommentera snabbt eftersom det var en diskussion här.
Jag tittar åtminstone på traders club för att den ger en mycket bra översikt av vad som händer på marknaderna, vad man ska tänka på och hur indexen ser ut tekniskt. Vad Jukka själv gör intresserar mig egentligen inte alls, och “pojkarnas portföljer” eller vad det nu kallas är den tråkigaste delen av programmet eftersom jag inte har för avsikt att följa någon, utan smälter den här välpaketerade informationen och drar mina egna slutsatser. Traders club är egentligen det enda finskspråkiga programmet med sådant och så bra innehåll.
Vad gäller Jukkas “titankamp”-portfölj så är åtminstone min uppfattning att han fortfarande förra året handlade ganska aktivt med den, men när han redan fick en miljonportfölj att handla med genom det “fönstret” har han sedan dess märkt att intresset helt har svalnat för den lilla portföljen och han kastar mest in några magkänslehandel där, mer baserat på sentiment och anomalier än på faktisk teknisk analys (TA).
Med miljonportföljen ägnar han sig främst åt skalpning, så det är en helt annan sak, men jag håller med om att det vore intressant att höra hur det går med den, av ren nyfikenhet (även om det inte rör mig som investerare).
Efter att ha tittat på Jukkas portfölj har den på sistone verkligen innehållit de värsta hypeaktierna som han tidigare kritiserat. Nu verkar han ha ökat sin Tesla-position i en stark nedgång. Jag ser med intresse fram emot nästa Traders Club och analysen av den affären.
Min egen investeringsstrategi började åtminstone att slå slint gradvis efter att Jukka Lepikkö blev riktigt känd i investeringsvärlden för ungefär två år sedan. Min relativt långsiktiga investeringsstil började försvagas när jag började titta på och läsa Jukkas tankar om investeringsvärlden. Med försvagning menar jag att jag handlade nästan dagligen och varje gång jag hade sett ett avsnitt av Traders Club kände jag att börsen nu skulle kollapsa eller så skulle en enorm uppgångsmarknad börja. Enligt det gjorde jag sedan åtgärder i portföljen. Ibland sålde jag hela portföljen tom och sedan kunde jag köpa någon hype-skräpaktie för att fylla portföljen. Mannen är verkligen övertygande framför kameran och kan lugnt berätta sin egen åsikt om marknadens aktuella situation. På grund av detta började jag anse Jukkas ord som den enda sanningen. Nu ser portföljen verkligen inte bra ut och jag önskar att jag aldrig ens hade hört orden teknisk analys eller trading. Och jag vet att allt detta är helt min egen dumhet, men jag skulle ändå vilja varna andra investerare så att de inte gör samma misstag som jag gjorde. Så håll dig till din investeringsplan.
Här är några av mina egna känslor om Traders Club, Jukka Lepikkö och den generellt framväxande investeringen baserad på teknisk analys.
Teknisk analys fungerar verkligen inte alltid:
De klokare skulle också kunna kommentera den diversifieringen ![]()
Alltså vad fan, halva portföljen i Tesla nu? Jukka följer inte alls sina egna investeringsteser.
https://twitter.com/timontti/status/1392904062547501056?s=21
Därifrån kan man sedan gissa aktieval
det kan uppstå värdefällor (value traps) även i cykliska aktier när utbud och efterfrågan hittar sin balans inom några månader
vilket betyder att cykliska aktiers uppåtgående trend givetvis inte är permanent
Var och en av oss gör investeringsmisstag ibland, och det viktigaste är att lära sig något av dem.
Jag har aldrig rört Tesla och kommer inte att röra det, eftersom jag inte förstår någonting om hur dess värdering bildas, men det är naturligtvis en ganska riskabel strategi att binda hälften av sina tillgångar till ett enda företag.
Är inte de klokare emot diversifiering?
Inom trading har diversifiering förmodligen ingen mening. När man kommer på ett sätt att tjäna pengar, så investerar man en lämplig summa i det. Det handlar mer om riskhantering om man satsar hela sin spelkassa på en enda satsning.
Diversifiering är förmodligen inte nödvändigt när man handlar, eftersom man mycket väl kan ha bara en aktie i portföljen. Däremot är det helt löjligt att över hälften av saldot är i Tesla. Rent spel. Jag har inte tittat på dessa sändningar på länge, men jag tvivlar starkt på att han har rekommenderat någon att ta sådana huvudlösa risker. Kanske är det tufft när det har gått sämre för honom än för de andra killarna i striden på sistone.
Lepikös följarskara har säkert vuxit på vägen. Jag skulle anse att det är något ansvarslöst att visa ett sådant exempel. Tidigare uppskattade jag till och med Lepikös åsikter, men nuförtiden har jag tappat smaken för allt snicksnack. Baserat på Twitter har han också blivit någon slags coronaexpert som gillar att kritisera regeringen för än det ena, än det andra.
De borde sparka ut alla från Titanernas kamp och anställa tre nya kämpar från Inderes-forumet. ![]()
Är inte det Lepikös mindre portfölj, cirka 30k€? Miljonportföljen är separat. Han skulle knappast lägga hälften av sin förmögenhet i Tesla.
De borde sparka ut alla från den där Titans-striden och anställa tre nya krigare från Inderes forum.
Toppenidé!
Vilka skulle dessa forum-“titaner” vara, de borde ha tillräckligt olika investeringsstilar
men ingen indexinvesterare eftersom det är tråkigt att följa.
Hallå på riktigt! Nu har vi tre killar med olika investeringsstilar från Inden-forumet i vår egen Titanernas kamp! Det var en fantastisk idé!
Man kan faktiskt bara jämföra portföljerna med indexen, man behöver inte en separat kämpe för att köpa dem. Timontti och Pohjolan Eka skulle vara två bra val som olika aktievaljare. Ett tredje blir redan svårt…
@Meri skulle vara ett bra tredjeval
Även vad gäller denna diversifiering skulle de klokare kunna kommentera
Nu måste jag som trader ändå blanda mig i så mycket att bara titta på positionens storlek i portföljen och döma den är helt fel (detta gäller alltså traders som använder en stop-loss-nivå i varje trade). Man måste ALLTID beakta för varje trade var tradens stop-loss är? Stop-lossens plats i kombination med positionens storlek bestämmer den enskilda tradens totala risk. Jag fetmarkerar många saker här, eftersom man när man diskuterar dessa saker (utanför professionella traders) ser så många helt felaktiga påståenden.
Jag skulle också kunna formulera det annorlunda: Diversifiering (i ordets traditionella mening) är meningslös om ingen stoppnivå har ställts in för traden. Då är din risk vid en lång position lika med positionens storlek (teoretiskt sett), och vid en kort position teoretiskt oändlig. Det jag försöker säga är att en trader, på ett förenklat sätt, kan ha en position som är 5x hela portföljens egna kapital, om tradens stop-loss är -0,2% (–> riskerar 1% av hela kassan i en trade). Jag skulle inte ägna mig åt sådan hävstång, men det är möjligt att göra så, och riskhanteringsmässigt är det helt okej! Men det betonar bara att stop-loss i slutändan bestämmer risken!
Angående Jukkas TSLA-vikt skulle jag som trader själv bara vara orolig av två anledningar:
- Eftersom detta enligt min förståelse inte är en intradagshandel, utan en swing-trade, tar man en betydande övernattningsrisk i positionen och bär marknadsrisken längre än vid intradagshandel.
- Förmodligen är ingen stop-loss inställd i denna trade (detta är en ren gissning, men jag har förstått det så utifrån tidigare swingar från någonstans i mitt minne), och även om det vore så, fungerar den inte under pre- och post-market.
Så jag betonar igen: Om ni ska kritisera en trader för “diversifiering”, så måste ni även inkludera granskning av stop-loss, eftersom endast och enbart kombinationen av dessa avgör tradens totala risk, och därmed den så kallade kassarisken!
Precis. Och Jukka har tidigare sagt att han bara riskerar 1-2% av portföljen i en enda affär. Nu har Jukkas hela portfölj tagit stryk med cirka 3-4% på grund av den där Tesla-positionen, vilket betyder att han inte har följt sina egna “regler”, eftersom en så stor position skulle ha krävt en väldigt stram stop loss som redan skulle ha utlösts.
Om detta vore mannens enda portfölj, skulle det finnas en poäng med detta.
Vi vet dock att så inte är fallet, och att det förmodligen rör sig om några få procent av de totala tillgångarna.