Inderes kafferum (Del 2)

Hoppas Rautanen, Kinnunen och Vilén inte gömmer modellportföljen efter första dåliga minusveckan :thinking:

18 gillningar

Det är svårt att jämföra rakt av eftersom Lepikös modellportföljer fortfarande är synliga. Men Inderes-männen har ofta konstaterat att deras modellportföljer bäst representerar hur de investerar, och för Lepikö motsvarar hans egen portfölj säkert detta bäst. Alla har naturligtvis full frihet att börja och sluta presentera sin egen portfölj när de vill, men om beslutet att sluta kommer just i ett ögonblick när portföljen går som sämst i förhållande till index, är det åtminstone för mig en “major red flag” (förlåt, låter inte riktigt likadant på svenska…). Det säger mig att personen inte vill realistiskt presentera sin långsiktiga prestation i förhållande till index.

Eftersom jag har kritiserat Oksaharju och Lepikkö lite här, låt mig ändå säga att båda har populariserat aktieinvesteringar i Finland. Jag uppskattar särskilt Oksaharjus bidrag i att han i ett decennium har predikat om växande utdelningar och deras återinvestering. Lepikkö representerar inte alls min egen stil, men för de som är intresserade av trading har han erbjudit mycket gratis innehåll. Det vore dock bra om de som ser upp till honom som en förebild och är nya inom trading fick en realistisk bild även av baksidorna med detta råa yrke – där endast en liten del lyckas på lång sikt.

12 gillningar

Lepikös meriter eller bästa egenskaper finns enligt mig just inom fundamental analys. Han baserar sina avsnitt på fundamental analys. Det har varit trevligt att följa berättelserna, och jag litar på hans åsikter. Nu verkar det som att han samtidigt försöker handla baserat på ren teknisk analys, och affärerna har kanske inte gått så bra i år.

12 gillningar

https://twitter.com/DeItaone/status/1392774289779269633?s=20

kreditkort till personer utan kreditvärdighet, vad kan gå fel :grimacing:

11 gillningar

Det finns inga sådana mappväskor.

Amerikanska kreditpoäng är inte riktigt samma sak som att inte ha någon kreditvärdighet, jag läste en bra artikel om detta på jobbet, jag lägger upp den här.

8 gillningar

tack för korrigeringen

Man kan också höja siffran genom att skaffa flera kreditkort och använda dem lite alla.

I praktiken leder detta till en märklig situation där man måste ha fått kredit någonstans tidigare för att få kredit.

intressant system

1 gillning

Vad är det spännande här? Alla banker har en “kreditvärdighet” (credit score) för sina kunder. Om du inte har tagit ett lån tidigare kommer ditt betyg och din ränta att vara högre än för dem som redan har tagit och betalat av några lån.

I USA är det så att ju högre siffra desto bättre kreditvärdighet.

Hela systemet är lite oklart. Till exempel, om person A äger många kreditkort och betalar sina räkningar helt varje månad, så är hans kreditvärdighet lägre (sämre) än för person B, som hela tiden håller sin kreditkortsskuld på 50% av max.

2 gillningar

Det är på sätt och vis logiskt, bankens vinst är inte särskilt stor om man sköter sin ekonomi lite för bra. En bättre kund är den som betalar räntor och serviceavgifter, men som ändå klarar av sina låneåtaganden.

4 gillningar

Visst, det kan man tycka. Men en kreditvärdering borde väl berätta om kundens förmåga att betala tillbaka lån, inte om hur bra kunden är ur bankens synvinkel.

Person C, som har många kreditkort och 100 % skulder på alla, får ett sämre betyg än person B. Även om hen alltså aldrig överskrider sina gränser.

Det är ett eget samhällskunskapsämne i USA att veta hur man bygger upp sin egen kreditvärdighet, och det bygger inte på att undvika skulder…

3 gillningar

Hälsningar forummedlemmar.

Aktieinvesteringar och investeringar i allmänhet kräver förstånd. Låt mig ge er en gåta.

Du kommer till en T-korsning. I vardera änden av denna korsning finns en by. I den ena byn talar man alltid sanning och i den andra ljuger man alltid. I korsningen står en man som har kommit från någon av byarna, men du vet inte vilken. Med vilken enda fråga kan du ta reda på i vilken riktning byn ligger dit du vill åka?

13 gillningar

Ska jag svara här eller ska vi låta andra fundera :wink:

5 gillningar

Skicka svaret privat… Låt andra på forumet fundera på det :slight_smile:

Redigering: Vi får se hur många som kommer på det.

3 gillningar

Kul men kom på vad jag skulle fråga ganska snabbt

3 gillningar

Haa​:grin:kom du från den ena eller andra byn? :face_with_monocle:

2 gillningar

men du vet inte om mannen talar sanning eller inte, och du vet fortfarande inte åt vilket håll byn ligger som du vill nå.

5 gillningar

Är din lejoninvestering i plus?

16 gillningar

Li-on var ett intressant fall och visade återigen hur starkt sociala mediers inflytande är på ett litet lands investeringsscen. If it’s too good to be true… Vart tar Nordnet-investerarnas kapital vägen nu? Jag tycker att en lämplig destination skulle kunna vara en annan tysk småbolagsaktie: Wirecard. :money_bag::smiling_face_with_sunglasses:

2 gillningar

Tips. Frågan måste vara sådan att oavsett om mannen talar sanning eller ljuger, blir resultatet detsamma.

3 gillningar