Jeg citerede ovenstående beskeder og postede i tråden Inderes.fi-udviklingsidéer til indhold, i håb om at personalet kan løse problemet. ![]()
Apropos noget helt andet, så kan man måske få en Corvette billigt nu. ![]()
Jeg citerede ovenstående beskeder og postede i tråden Inderes.fi-udviklingsidéer til indhold, i håb om at personalet kan løse problemet. ![]()
Apropos noget helt andet, så kan man måske få en Corvette billigt nu. ![]()
[quote=“Gunman, post:381, topic:71919”, full:true]
Jeg oplever indimellem det samme (bærbar + firefox), jeg mener ikke, det skete på det “gamle” forum.
[/quote]
Ah, det samme her (firefox/linux). Det er en lettelse at høre, at andre har det samme problem, jeg har spekuleret på i et stykke tid, om det rablede for mig, eller om jeg trykkede på den forkerte knap!
Hold da op..
Det ligner den type projekt, hvor man skal bygge en bil omkring et dæk. ![]()
Hvad kunne være mere finsk? Landet er fyldt med næsten 25 år gamle Volvoer, hvor man ikke har skullet skifte andet end alt, og de kører stadig fint! ![]()
Det er i øvrigt ret finsk med sådan et vrag af en Polestar-elbil. Allerede 730 stk. på Nettiauto. En kammerat byttede sin ind for et år siden, og den står stadig hos forhandleren ![]()
Dette er nok den næstmest interessante del af suppedasen efter den fantastiske opfindelse. ![]()
Enten fremstår selskabets repræsentanter som yderst tvivlsomme og inkompetente efter deres udtalelser, hvis produktet viser sig at være en fiasko, eller også må de kendte navne og profiler i det finske investeringsmiljø æde deres ord i stor stil. Uanset hvad vil vi helt sikkert se en smuk bølge af “ja men”, “altså”, “jamen altså”-agtige bortforklaringer om, hvordan de i sidste ende faktisk var af en anden mening end den holdning, de skrev på nettet.
Vi er på et debatforum om investering. Her om noget burde man forstå, at det vigtigste ikke er resultatet, men at ens egen tankegang er fornuftig, konsekvent og kan modstå en rationel granskning.
Hvis det nu skulle ske, at det er det ene tilfælde ud af en million, og der i et lille skur er udviklet en genialitet, der trodser al videnskab, så er det faktum, at nogen forholdt sig skeptisk, ikke et tegn på vedkommendes dumhed. I en sådan situation er det, fuldstændig uafhængigt af resultatet, etisk at fortælle privatinvestorerne, at kære folkens, her er alle tegn på svindel til stede.
Det er jo sket, at små – måske endda firmaer i nanostørrelse – har gjort store opfindelser, hvor giganterne ikke er lykkedes, som f.eks. opfindelsen af blå LED’er og derigennem alle andre farver (undtagen rød og grøn).
Hvis man med rimelighed kunne give dette f.eks. en 1:10.000 sandsynlighed for, at det er sandt, og man på grund af sandsynligheden kunne lægge det i ‘svindel-kurven’, så var den sandsynlighed stadig ikke forkert, selvom det her så skulle vise sig at være sandt. Eller hvis der i forvejen var meget data, ville det måske på grund af Bayes’ lov blive præciseret til f.eks. 1:9.997 i fremtiden.
Veritasium kom for et år siden med en god video om den blå LED:
Gad vide om Hyzons seneste brændselscelle ville passe i den
Den var i hvert fald bedre end konkurrenternes ifølge specifikationerne
Og hvilken ingeniør ville indrømme, at de ikke har brug for en udfordring? ![]()
USA-tråden er igen blevet finsksproget. Jeg tænkte allerede tidligere for mig selv, om forummets AI-tolknings-halløj var gået helt i kage, men hvem ved.
Meeeen anyway. Om lidt skal der oksemørbrad på panden og syde, ih altså. Der skal virkelig forkæles.
Men bunden blev ofte fundet? ![]()
Nassu-daq-tegn S&P 0132
Lige præcis, ”’tis but a scratch” ville den Sorte Ridder i Monty Python sige. En nyere populærkulturel reference om drømme og troens kraft - Siskonpeti:
Hustru: …altså hvor er det baaaaare skønt, skat… præcis sådan en romantisk og rustik stemning! Det her har VI altid drømt om… Det kræver bare liiige en lille smule istandsættelse, tilføjelse af en terrasse ogogogog…
Virkeligheden:
Edit: Tiden vil vise, om dette også bliver til et meme om Verge-kontroversen…
Hva’!
Når jeg kigger på alverdens rationelle ting som P/E-tal, gældsætning, salgsudvikling de sidste 5 år, og hvordan verdenspolitikken potentielt påvirker dem, så ender det enten med et solidt tab, eller også ligger det bare og snegler sig afsted år efter år omkring indeksafkastet. Og så med de få penge, jeg tør smide efter alverdens meme-aktier i et øjebliks indskydelse, kommer der 50-100 % profit på få måneder.
Værdsætter markedet fornuftig, konsekvent og rationel granskning? Overhovedet ikke. Gid jeg bare turde gå all-in og vælge afkastet, så behøvede jeg ikke længere at bukke for chefen om et år.
Hej,
Jeg er ny her og ved ikke helt præcis endnu, hvilken sektion man skal poste hvad i, men denne kaffestue virker som et sted, hvor man i det mindste kan stille spørgsmål på et generelt niveau.
Er der nogen, der har udviklet eller brugt kunstig intelligens til at finde aktier og til handel? Hvis ja, hvordan er handlerne gået? Jeg har selv overvejet, om jeg skulle prøve sådan noget, så det er bare derfor, jeg spørger ![]()
Velkommen til forummet, dette er et fantastisk sted at spørge om stort set hvad som helst! ![]()
Til at finde aktier og sparre om dem synes jeg, at kunstig intelligens er en rigtig fin makker! Især når den kunstige intelligens husker den tidligere samtale, så man ikke altid behøver at starte forfra. Jeg leder stadig lidt efter de rette prompts, der rent faktisk kunne give nogle ”nye” selskaber at undersøge; der bliver i høj grad foreslået de selskaber, der diskuteres mest på de sociale medier.
Til selve handlen bruger jeg ikke kunstig intelligens, og som aktieudvælger forstår jeg ikke rigtig, hvilken fordel det ville give. Hvis der altså med dette menes selve transaktionen! ![]()
Tak for dit svar, Timo! ![]()
Og hvad angår dine spørgsmål…
… så hvis jeg kan få fat i nogen fra virksomheden til et interview i tråden Alokas interviewer, så kunne jeg stille dine fremragende spørgsmål til vedkommende.
Hvis jeg kan få det til at lykkes her i den nærmeste fremtid. ![]()
Rigtig god og rolig søndag til alle!
Jeg er selv nået frem til den konklusion, at analyse af enkelte selskaber er helt nytteløst. For dem er det nok at sikre sig, at det ikke er en total fuser eller svindel. Derefter er det langt mere væsentligt at se på makroøkonomiske fænomener. Renter, sektorer, handelspolitik osv…
Når man følger de forskellige sektioner her på forummet, virker det til, at mange bruger kunstig intelligens (sprogmodeller) til investering. Jeg ville måske ikke selv bruge det til at ”finde” aktier, hvis man med det mener et forsøg på at finde ud af, ”hvad der er den bedste aktieidé lige nu”.
Selv bruger jeg kunstig intelligens til at forstå grundlæggende koncepter. Som da jeg for lidt siden lærte, hvordan en stigning i spændingen i bilers elektriske systemer reducerer kablernes tykkelse. Det betyder, at væksten i antallet af elbiler ikke får kobberefterspørgslen til at eksplodere alene af den grund.
Det er vigtigt, at den kunstige intelligens har haft masser af materiale at bygge sin forståelse på. Grænseområder er for modtagelige over for hallucinationer, og selvom den kunstige intelligens villigt spytter tekst ud, der ser klog ud, mangler den måske det bredere perspektiv, der kræves for at forstå en virksomhed.
Til at lave resuméer og hovedpunkter er kunstig intelligens god. Men selv da er kunstig intelligens et hjælpemiddel til min egen læring, ikke et værktøj, som jeg kan udlicitere beslutningstagningen til. Måske kunne en investeringsstrategi ligefrem være ”hvilke virksomheder foretrækker den kunstige intelligens”, da mange uden tvivl forsøger at bruge den som deres egen investeringsrådgiver.
Tilfældigvis stillede jeg lige netop alle AI’erne det samme spørgsmål: hvilke to selskaber de ville sælge ud af min portefølje. Jeg startede med Grok, fordi jeg ville finkæmme X-diskussionerne for reelle indsigter som støtte, og Grok roder godt rundt i den mødding. Denne gang blev der ikke fundet diskussioner, der ville have haft nogen betydning. Svaret på mit spørgsmål var, at alle spekulative og i øjeblikket underskudsgivende virksomheder skal ud. Alle AI’erne kom med deres egne bud (ikke et eneste var ens!), men alle var i samme kategori. Det vil sige, at ved at bruge AI stopper spekulationen brat.