Nu er der tale om en bil med den helt rigtige retro-vibe
Det hører til traditionerne på Audis uddannelsescenter i Neckarsulm, at praktikanterne udvikler noget opsigtsvækkende som deres afsluttende projekt. I de foregående år har man set en 177 kilowatt NSU Prinz EV, en elektrisk Audi A2 og Audi RS6 GTO-konceptet, som dannede grundlag for produktionsmodellen RS6 GT.
Jeg har selv i lang tid, helt instinktivt, kaldt Tietoevry for “Tötö-överi” i mit stille sind, men Theodore Avery er godt nok så fornemt et navn, at det bliver svært at overgå
Her er en historie om, hvordan det gik med investeringsguruerne aktievalg i år
Sijoitustieto spurgte i slutningen af 2024 en række kendte investorer om en vinderaktie på børsen i Helsinki for år 2025. Deres vurderinger blev givet af Aki Pyysing, Almanakka, Henri Elo, Jarkko Aho, Jukka Lepikkö, Karo Hämäläinen og Tomi Lahti.
Resultater:
“Guru-porteføljen” for 2025 gav et afkast på 41,64 % og slog det bomstærke Helsinki OMXHGI-indeks (35,69 %). Det bedste aktievalg blev foretaget af Karo Hämäläinen med WithSecure (+136,41 %), som modtog et købstilbud. De øvrige valg gav følgende afkast: Aki Pyysings Tulikivi 31,33 %, Almanakkas Solwers -27,4 %, Henri Elos Atria 46,07 %, Jarkko Ahos Valmet 22,6 %, Jukka Lepikkös Finnair 34,57 % og Tomi Lahtis Neste 47,88 %.
Her er så igen investeringsguruernes valg for næste år
Sijoitustieto spurgte ved udgangen af 2025 kendte investorer om en vinderaktie på Helsingfors-børsen for 2026. Denne gang gav Aki Pyysing, Almanakka, Henri Elo, Jarkko Aho og Tomi Lahti deres bud.
Indimellem pisser det mig ærligt talt af set fra en sælgers perspektiv. Sidste uge var der et godt første møde med kunden, vi diskuterede tingene xyz, og vi aftalte, at jeg skulle vende tilbage i dag. Jeg ringer til kunden, og kunden er endt med at vælge en konkurrents tilbud, fordi det var godt og vel tusind billigere. Forskellen burde virkelig ikke være så stor, hvis specifikationerne i tilbuddene er de samme.
Indimellem tænker man, at man bare altid burde køre på prisen først, for hvem orker egentlig at sammenligne de specifikationer. Jeg sagde til kunden, at vi tager en timeout nu, og at vi ser på et tilsvarende tilbud, før de træffer den endelige beslutning.
Nå, lortesælger. Tid til at se sig selv i spejlet.
Jeg har lige siddet og regnet på, hvor mange kontanter jeg har til rådighed til investering i det kommende år, og jeg var tæt på at falde ned af stolen, da jeg så resultatet. Kontanterne i porteføljen, den månedlige opsparing fra lønnen samt de forventede udbytter giver ca. 18k€ i investerbare penge til næste år. Det er et helt utroligt beløb for en buschauffør som mig, der tjener lidt over 3k€ i bruttoløn. Der kunne selvfølgelig knibes endnu mere ind i porteføljen, men jeg vil også gerne opbygge en kontantbeholdning uden for porteføljen, som nemt kan finansiere de årlige rejser for at besøge familien i Asien og køb af nye hvidevarer, når de gamle står af. Med sådanne årlige beløb buldrer udbyttetoget afsted i et pænt tempo mod det ønskede stop. Da jeg for knap ti år siden åbnede en konto hos Nordnet og startede en månedsopsparing på 200 €, strejfede sådanne årlige beløb ikke engang mine tanker.
Et lille fun fact til kortspillere: hver gang du blander et sæt kort grundigt, er der stor sandsynlighed for, at kortene ligger i en rækkefølge, som aldrig er set før.
Antallet af mulige rækkefølger i et kortspil er 52 fakultet (52!), og det er et tal, som det menneskelige sind næsten har umuligt ved at begribe.
Her er et kort overblik over, hvor enormt det egentlig er:
Hvor stort er tallet 52!?
Når man skriver tallet helt ud, er det cirka:
80 658 175 170 943 878 571 660 636 856 403 766 975 289 505 440 883 277 824 000 000 000 000
Altså afrundet til ca. 8 x 10^{67}. Til sammenligning:
Der er ca. 7 x 10^{18} sandkorn på Jorden.
Der er ca. 10^{11} stjerner i Mælkevejen.
Der er anslået 10^{80} atomer i det synlige univers.
Hvor sandsynligt er det, at rækkefølgen er unik?
Svaret er kort sagt: Det er praktisk talt sikkert.
Selv hvis hvert eneste menneske, der nogensinde har levet (ca. 100 milliarder mennesker), havde blandet et kortspil én gang i sekundet gennem hele deres liv, ville kun en brøkdel af de mulige kombinationer være blevet gennemgået.
Her er en lille beregning:
Lad os antage, at der i historien er foretaget i alt 10^{20} blandinger (dette er et meget højt sat estimat).
Sandsynligheden for, at netop den rækkefølge du fik, er forekommet før, er således:
0,00000000000000000000000000000000000000000000000125
I praksis kan man sige, at hver gang du blander et kortspil grundigt, skaber du en rækkefølge, som aldrig før er set i universets historie. Det er en matematisk sikkerhed.
Huomioitavaa sekoittamisesta
Der er dog et lille “men”: For at dette skal gælde, skal blandingen være helt tilfældig.
Hvis kortspillet er nyt og kun blandes lidt (f.eks. et par enkelte gange), kan kortene forblive tæt på den oprindelige fabriksrækkefølge.
Det er matematisk bevist, at der kræves ca. 7 grundige riffle-shuffles (riffle shuffle), for at kortspillet er tilstrækkeligt tæt på fuldstændig tilfældighed.
Jeg har arvet et beløb på omkring 500.000 €, som jeg nu planlægger at investere med en tidshorisont på ca. 20-30 år. Hvilken taktik ville folk gribe det an med?
Det afhænger helt af, hvilken form for investeringsviden og -erfaring du har. Her kan der ikke gives investeringsrådgivning, men hvis erfaringen er begrænset og beløbet er stort, ville jeg selv gå til Seligson og bede om hjælp der. Jeg husker rigtigt, at de har (eller i det mindste havde) betalt investeringsrådgivning, som man kan komme langt med.
Edit. Dette er ikke en betalt reklame, men et synspunkt fra en tilfreds kunde.
Edit 2. Det ser ud til, at de har lagt det sammen med LähiTapiola, så det er ikke længere helt i Seligsons hænder.
Jeg har efterhånden investeret som hobby i lidt over 7 år, dog slet ikke professionelt. Det er nok det smarteste at få lidt rådgivning fra en professionel i branchen.
Det væsentlige ville være at få fat i en professionel, som i hvert fald ikke har for mange egne interesser i klemme. Det vil sige dyre fonde og/eller sit eget firmas forsikringer. En, der tilbyder reel rådgivning mod betaling. Jeg ved ikke, om den slags findes i Finland.
En tilføjelse endnu: Keep It Simple, enkelhed er effektivt og produktivt. Hvis det begynder at blive for komplekst med mærkelige investeringsobjekter, som du ikke forstår fuldt ud, bør du virkelig skifte formueforvalter.
Eller med en gør-det-selv-tilgang; i princippet kræver det ikke mere end indeksfonde og (billige) obligationsfonde. Afhængigt af dine mål, selvfølgelig.
Her er en artikel fra SalkunRakentaja om vækstmarkeder, der kan læses på få minutter.
MSCI Emerging Markets-indekset er steget med næsten 30 procent i løbet af det seneste år, hvilket er den bedste udvikling i næsten et årti. Statsobligationer udstedt i lokal valuta har også givet et gennemsnitligt afkast på næsten 18 procent.
Væksten er blevet understøttet af de fremvoksende økonomiers styrkede betalingsbalancer, moderat inflation og svækkelsen af den amerikanske dollar.
Tiltrækningskraften ved vækstmarkederne øges også af et lavere rentemiljø, økonomiske reformer og stigende efterspørgsel efter råvarer samt investeringer i teknologiindustrien.
Underoverskrifter:
Reformer og faldende renter understøtter væksten
Politik og konjunkturrisici skygger for udsigterne
Gad vide om man lige skulle gå hen og blive syg her lige op til jul. Søndag var der lidt kradsen i halsen, så man tænkte på, om der var noget på vej, og natten mellem søndag og mandag gik så med at hoste og harke halsen helt tør. Heldigvis kunne jeg få en sygemelding til starten af ugen bare over telefonen, og jeg har allerede hostesaft, næsespray og masser af varme drikke klar på hylden derhjemme.
Heldigvis føles det som om, det værste måske er overstået, men sådan en lille omgang sygdom lige nu… Der var ellers folk på arbejde i starten af ugen, der var “lidt hæse i mælet” og ikke kunne blive hjemme, så det er nok derfra, det stammer
Brug af en betalt tjeneste til rådgivning om en kapital på 500 € kan betyde en omkostning på adskillige titals procenter af den pågældende kapital, hvilket det kan tage mange år eller endda årtier at vinde tilbage, hvis investeringerne ikke rammer plet som følge af rådgivningen.
Hvis jeg selv fik 500 €, ville jeg overveje bl.a. afdrag på eksisterende lån (garanteret afkast over tid, efterhånden som rentebetalingerne falder) samt investeringsobjekter med meget lave startomkostninger, så det ikke spiser en for stor del af kapitalen. Dette kunne f.eks. være en omkostningsfri indeksfond eller måske medlemskab af et andelsselskab, som er kendt for at give årlige afkast, står på et økonomisk stabilt fundament og opererer i en virksomhed med stabile fremtidsudsigter. Det er ikke særlig spændende investeringer, men generelt relativt sikre steder, hvor kapitalen ikke forsvinder, så længe man formår at vælge rigtigt. Altså skal man, som altid, lave sin egen research.