Inderes' kaffestue (Del 10)

Rigtig god førjulstid til alle!

Hvad mon julemanden har i sin sæk? :smiling_face_with_three_hearts:

image

14 Synes om

Almanakka har igen skrevet en fremragende artikel om Charlie Munger. :slight_smile:

Munger råder til, at du aldrig bør være sikker på din holdning, før du kan argumentere for modpartens synspunkt bedre end modparten selv. Udfordr dine egne investeringsbeslutninger og livsvalg regelmæssigt: “Hvad hvis jeg tager fejl?”

I sidste ende handler det om intellektuel ydmyghed. Som Munger har sagt, er visdom ikke at vide alt, men at kunne ødelægge sine egne mest elskede idéer, når fakta kræver det. Konsekvens er kun en dyd, når retningen er rigtig. Når kompasset peger mod en kløft, er det en overlevelsesevne at ændre mening.

13 Synes om

Kom endelig med jeres tanker om, hvorfor eller hvorfor ikke man skal investere i Bittium, Wärtsilä eller SSH? Jeg har fulgt dem hele året uden at købe, og kun SSH føles som en fornuftig mulighed lige nu. Wärtsilä og Bittium var tæt på et køb for mig omkring 15 €, men jeg indså ikke, at kurserne ville stige så hurtigt. Nu er vi på den overkøbte side, men begge ser ud til at have et voldsomt potentiale langt ud i fremtiden. Jeg kan ikke vurdere, om det giver mening at investere på disse værdiansættelsesniveauer. De falder næppe under P/E 30 igen uden en stor krise i verden.

Mon der findes en særskilt tråd herinde, hvor man kan stille begynderspørgsmål? Søgningen gav intet resultat, eller også har jeg overset det.

Flyttet til den rigtige tråd→

4 Synes om

@Pingu Her finder du en passende tråd Kysy & vastaa sijoittamisesta

6 Synes om

En ret lignende statistik…

38C50B7A-A23C-4F21-9B63-A1217A2CB3B6

6 Synes om

Bliver også nødt til at dele mit eget resumé.
Det vigtigste først: de mest likede bidrag er naturligvis i meme-sektionen. Timer er der nok af. Det største peak i forbruget var nok omkring kl. 17-18, når man ligger lidt derhjemme i koma på sofaen efter arbejdsdagen.
Näyttökuva 2025-12-19 100036

Den der relations-ting var lidt af en joker. Men jeg liker vel bare @Pohjolan_Eka’s skarpe bemærkninger så manisk.

Men dette er den sidste kommentar her før jul, så: Rigtig glædelig jul til alle!
(jeg kigger forbi meme-tråden indimellem rengøringen, men mine egne bidrag var det for denne gang)

10 Synes om

Jeg har sendt en besked til Danske Bank for at flytte min aktiesparekonto (OST) fra Nordnet til dem. De spurgte om kontonummeret på aktiesparekontoens tilhørende kontantkonto? Hvad mon det er? APKE er helt klart, men det andet nummer, de efterspørger, er ikke.

Jeg ville være ret bekymret, hvis man kan ”nå” min læsetid og passe et arbejde :wink:.

2 Synes om

En af årets fire dage, det vil sige Happy Triple Witching Friday! I dag kan der være en del bevægelse på børsen, når aktieoptioner, aktieindeksoptioner samt aktieindeksfutures alle udløber på samme dag. Der er altså lagt op til volumen, og måske også volatilitet.

18 Synes om

Screenshot_20251219_155543_Chrome

Flyttede Summa fra Finland til Sverige, da valutaen skiftede til SEK? :sweat_smile:

6 Synes om

Traditionelt har der på disse dage været store volumener og indimellem mærkelige bevægelser i slutauktionerne. Det kan virkelig betale sig at være vågen i dag.

Vi har en bestemt logik for disse dual-noterede / multi-instrumenter, som tydeligvis halter her :see_no_evil_monkey: Vi undersøger sagen!

1 Synes om

Den sjette gaming-podcast er ude! Opkøb af virksomheder i spilindustrien og afnoteringer fra børsen kan ses ved, at podcasten er forkortet til kun et par timer. :rofl:

Jeg går nu også på juleferie. Der kan dog dukke noget indhold op, som jeg har optaget, i løbet af ferien.

Tak til fællesskabet for det forgangne år, diskussionerne og memerne! Som det fremgår af de statistikker, mange har delt, er forummet et vigtigt sted at dele og undersøge investeringsidéer sammen og bare bruge tid.

Glædelig jul! :santa_claus:t3::christmas_tree:

90 Synes om

Julen kom tidligt i år :santa_claus::wrapped_gift:!

4 Synes om

Jeg vinder i det mindste over Ronaldo på procenterne, jeg fører med over 12 point og efter jul endnu mere.:cowboy_hat_face::sweat_smile:

All in på @novo nordisk :face_with_hand_over_mouth:

13 Synes om

Nu hvor årsskiftet nærmer sig, er det strejfet mig efter et så begivenhedsrigt år – jeg savner de kedelige opgangstider som i 2021 :smiling_face_with_tear: – vi har set Intellegoer, trumpisme, Nvidias ‘tenbaggering’ (okay, det her var over 2 år) og Hesulis OMX25’s ~30 % vækst, som dog ikke ses i nogen af Inderes-forummets investorers porteføljer på grund af den evigt herlige aktieudvælgelse, som dog slår indekset senest på dødslejet, og for at denne sætning nogensinde får en ende, må jeg nævne det, jeg havde i tankerne – ikke med Seppo Rädys ord, men…

trommehvirvel…

Kunne @Sijoittaja-alokas lave et lille sammendrag af årets bedste indlæg – enten efter hans egen mening eller forummets mening – og opsummere årets begivenheder for alle Inderes-forumbrugere (også Inderes-folkene, jeg udelukker jer heller ikke, ingen panik), eventuelt med en lille introduktion over linket til indlægget og som lærdom for os alle for det kommende år, og som vi kan diskutere med venner og familiemedlemmer (som, inspireret af eksemplet, selvfølgelig er storforbrugere af Inderes-forummet) nytårsaften med høj hat på hovedet, cigar i munden og bobler i glasset? På et tidspunkt før årsskiftet? :grinning_face_with_smiling_eyes:

ps. Jeg indrømmer, jeg har en personlig interesse i det, for hvad ellers kan man diskutere med familie og venner? :grin:

15 Synes om

Tak for din besked Karibu! :slight_smile:

Jeg er ikke den bedste til at vurdere det, men her er til en start en liste over de mest likede indlæg. :slight_smile:

1. Erkki Vesola, 541 likes

https://forum.inderes.com/t/analyytikkovaihdos/6096/63?u=sijoittaja-alokas

2. Olli Koponen, 275 likes

https://forum.inderes.com/t/analyytikkovaihdos/6096/81?u=sijoittaja-alokas

3. Tomi Valkeajärvi , 238 likes

https://forum.inderes.com/t/inderesin-kahvihuone-osa-9/50229/9371?u=sijoittaja-alokas

4. Mikael Rautanen, 235 likes

https://forum.inderes.com/t/inderesin-kahvihuone-osa-10/59288/7073?u=sijoittaja-alokas

Skal man heraf konkludere, at folk på forummet er glade, når en fra Inderes stopper eller er væk i lang tid :sweat_smile:

Jeg kan måske sammensætte noget andet senere, men her er disse til en start. :slight_smile:

Hav en god lørdag!

63 Synes om

Med dette søgeord kan du undersøge årets mest likede indlæg i trådene: after:2024-12-31.
Derudover skal du sortere efter likes.

after:2024-12-31

10 Synes om