Inderes' kaffestue (Del 10)

Hvor mange af os blev frustrerede i skolen, fordi det bare var for nemt? Rent oplevelsesmæssigt gjorde det ikke rigtig noget dengang, da alt var nemt og sjovt. Det var selvfølgelig frustrerende indimellem, men de sociale spil kompenserede fint for manglen på udfordringer i undervisningen.

Gid der dengang havde været mulighed for at få mere udfordrende undervisning i bare ét fag. Det er ikke nok, at man kan få universitetspoint gennem et enkelt betalt kursus på en aftenskole allerede i udskolingen. Det var netop det, man måtte nøjes med. Det følgende år var der ikke engang noget tilsvarende tilbud i den lille by. Heldigvis er fjernstudier blevet opfundet siden da.

13 Synes om

Jeg bliver også selv angst, men så er det godt at huske på, at allerede før GenAI var 80-90 % af hvidkrave-arbejdet overflødigt, menneskeskabt arbejde til mennesker. Der skal nok også fremover være rigeligt med overflødighed at dele ud af.

EDIT: ikke sådan at forstå, at titlen eller ansvarsområderne er overflødige, men at der af den gennemsnitlige arbejdstid går mere til gud ved hvilke møder og implementering af forkerte beslutninger, end nogen har lyst til at indrømme.

11 Synes om

Jeg fik selv sværere opgaver blot ved at spørge læreren :slight_smile: Fordele ved små klassestørrelser. I 7.-9. klasse var vi en tæt gruppe på 8 elever.

4 Synes om

Det var unægteligt et pessimistisk perspektiv. Det er jo sådan, at nogle opgaver helt sikkert vil bestå, og der vil komme nye til. I den øverste ledelse er der måske stadig disse folk i tresserne, som ønsker at arbejde med mennesker, og der kommer visse krav fra lovgivningen. Det tager tid, før processer ændrer sig. Forventningerne til AI-udviklingen er måske overoptimistiske, og teknologiens grænser kan blive nået. Menneskelig betjening kan blive en luksus, som man er villig til at betale for.

Men de milliarder, der bliver postet i AI-udvikling, kan også ses fra det synspunkt, at hvis nogen lykkes med generel intelligens (general intelligence), vil de herske over verden.

Juha er tydeligvis min længe forsvundne skaldede bror.

Screenshot_20251218_222724_Chrome

Screenshot_20251218_222705_Chrome

Og 43 nye udbyttevækst-investorer er blevet lokket ind i sekten.

5 Synes om

Har opfindelser, der tidligere i historien har forbedret arbejdsproduktiviteten, såsom dampmaskinen eller samlebåndet, efter din mening øget eller mindsket menneskers velfærd?

Jeg vil hellere leve i en verden, hvor der er maskiner, elektricitet og automatisering, end i en verden, hvor disse ikke findes. Det samme gælder for kunstig intelligens og alle andre opfindelser, der gør livet lettere.

3 Synes om

Alle disse opfindelser og effektiviseringer har ført til, hvor vi er i dag:

Som merværdi til diskussionen indsætter jeg her en tabel over de mest almindelige lønmodtagererhverv i 2021. Man kan overveje for de mest almindelige gruppers vedkommende, hvordan kunstig intelligens vil påvirke dem.

image

3 Synes om

Lange minutter i vente for KuPS, men det ville være finsk fodboldhistorie, hvis de vinder

Edit: det ældedes ikke særlig godt 2-2

55 Synes om

Nå, var det sådan, det skulle tolkes.

Jeg troede, at jeg bare flittigt havde svaret nye forummedlemmer, og at det på en eller anden måde talte som at hjælpe :smiley:

2 Synes om

Tweet om verdens rigeste :slight_smile:

https://x.com/CataPaul2/status/2001567109797531996
image
image

11 Synes om

Skulle vi tage en kollekt op, for det er da pinligt, at en af dem ikke engang har 100 milliarder endnu? Ak ja, man mister jo helt troen på den amerikanske drøm, hvis ikke denne uretfærdighed snart bliver rettet op. Kunne Trump hjælpe?

Du napped mit resumé, stort set det samme på timen og bromance @Sijoittaja-alokas. Det ser ud til, at rekrutten har dates nok til en hel kø.

Timerne på forummet falder for en stund. Iværksætterens sommerferie startede nu, og jeg skriver fra Helsinki-Vantaa. Finnairs tidlige morgenfly til Malaga 6:30.

Glædelig jul til alle, lav nogle gode skattesalg/januar-rally-handler.

32 Synes om

Jeg så det også af en eller anden grund, selvom jeg ikke investerer i Faron, ikke følger den, og aldrig vil være interesseret i at investere i selskabet. Gad vide om der her er tale om en form for informationspåvirkning, som desværre ikke virker; massehysteri bider ikke på mig, mindst af alt i investeringsverdenen.

2 Synes om

Elon Musk er verdens rigeste mand, og Larry Page er verdens næstrigeste mand, men forskellen mellem de to er så stor, at formuemæssigt er Sijoittaja-alokas tættere på Larry Page end Elon Musk :cowboy_hat_face:

41 Synes om

Kære Julemand

Jeg bemærker, at du allerede har bragt masser af billige kaffetilbud til supermarkederne, tak for det.

Mine andre ønsker i år er beskedne og primært uselviske.

For det første, hvis du kunne give Folketingets videnskabsmænd en idé i gave om at vedtage en særlov, så tab ved salg af Tokmanni undtagelsesvis også kunne fratrækkes direkte i skat fra en aktiesparekonto. Dette kunne også være nøglen til den næste valgsejr for politikerne.

For det andet, giv også min ærkefjende Hr. Marked visdom til at forstå genialiteten i mine aktievalg, f.eks. EVO, QT osv., hvilke af disse genistreger der nu end er ophobet i år. Det ville være retfærdigt samtidig at sænke det generelle indeks en smule, så min relative performance afspejler et mere realistisk billede, når jeg tager et screenshot ved årets udgang.

Til sidst et lille ønske til mig selv: hvis du kunne sende mine meme-kryptobags 100-1000x mod månen og give et lille strejf af held til at sælge det hele på det øverste punkt af top-lyset. Så jeg og alle mine arvinger kan tilbringe resten af vores liv i aristokratisk lediggang.

Ps.

Jeg har været sød og brugt gearing helt moderat, helt ærligt, risiciene er fuldstændig under kontrol.

32 Synes om

Jeg vil give mig selv en stor hånd for, at tak er blandt de 5 mest brugte ord. Man burde selv huske det samme.

Og fra det ene til det andet. Spotify Wrapped er noget nyt pjat, men det her minder mig om de gode gamle IRC-dage med deres statistikker :slight_smile:

7 Synes om

De gode gamle dage…?

IRC lever jo og har det stadig godt (nå ja, godt og godt…)

Alligevel er den kanal, jeg oprettede for over 20 år siden, stadig i live med et par brugere, der har hængt på næsten lige så længe, og som man kan dele hverdagens sorger og glæder med :slight_smile:

Jeg har aldrig lært at bruge Discord, og det ser lidt ud til, at jeg aldrig får lyst til at lære det.

2 Synes om

Mine venner og jeg har også vores egen IRC-server. :slightly_smiling_face:

Serveren er også linket til en Minecraft-server, så IRC-beskeder også vises i spillet, og beskeder skrevet i spillets chat vises på IRC.

Jeg anbefaler i øvrigt også The Lounge-softwaren, som gør det muligt at bruge IRC via browseren på forskellige enheder og altid forblive logget ind.

4 Synes om

Der var ingen Nudge i IRC

7 Synes om

Aah, IRC-minder…

For 20 år siden var mIRC i flittig brug i mine år som arbejdsløs på tværs af flere kanaler, gode tider! Jeg endte også i IRCQuotes flere gange, og via mIRC var jeg også i Kiss-chats 24/7. :smiley:

Fra IRC kan man også hoppe lidt over i IRC-Galleria i en bølge af nostalgi, selvom de to ting i sidste ende ikke længere havde noget til fælles. Min IRC-Galleria-konto er stadig min ældste aktive konto, snart 25 år gammel. Jeg var “Dagens billede” (Päivän kuva), så vidt jeg husker, 5 gange, og et billede, jeg havde lavet, var på en anden brugers profil to gange. Jeg var også en af de få, hvis billede var “Dagens billede” to dage i træk – også en slags bedrifter her i livet. Jeg var endda moderator i IRC-Gallerias chats i et stykke tid, indtil jeg fik nok af teenagernes barnlige opførsel, så jeg forlod børnehaverne ret hurtigt…

God fredag til alle!

12 Synes om