Inderes' kaffestue (Del 10)

Tak til alle for lykønskningerne og titlen! :heart: :smiling_face_with_sunglasses:

Kun uofficiel FWB? :upside_down_face:

11 Synes om

Vi er bare mere effektive end de storforbrugere. Jeg havde selv 104t.

2 Synes om

Gad vide, hvor man kan læse det igen, da min Forum Best Friends Forever havde sendt en besked, og det blev til en lidt for kort analyse.

Jeg kunne godt tænke mig at se på det igen.

P.S. Tilsyneladende er venskabet stadig gensidigt. :partying_face:

5 Synes om

Dette er bestemt muligt - når man har nok startkapital - og har styr på sit Excel-ark, for denne formueopbygning ses kun og udelukkende i det Excel-ark i omkring 30 år, hvorefter det begynder at kunne ses andre steder, når de første lejligheder er betalt ud. Herunder kort fortalt. :backhand_index_pointing_down:

Du køber 5 stykker nyere lejligheder til 200.000 €, hvilket betyder, at du har brug for en kapital på en million. Du sælger din egen bolig og halvdelen af din sjæl og får 300.000 € i kontanter, hvoraf du får en udbetaling på 60.000 € pr. lejlighed til banken (30 % af boligens værdi), og de resterende 140.000 € pr. lejlighed tager du som lån til 3,5 % rente “Only for you, my friend”, fordi bankdirektøren kan lide dig. Du får hvert år et julekort fra din bank, hvor direktørens underskrift er trykt på.

Du udlejer hver lejlighed for 1.200 €/md. til en passende part. Af det går 400 €/md. til fællesudgifter, 628,66 € til banken (hvoraf 408,33 € er rentefradragsberettigede renter), og til andre tilfældige udgifter kan du estimere f.eks. 50 €/md./lejlighed (der er altid et køleskab, der går i stykker, eller en lejer, der ikke betaler leje og forsvinder i al stilhed, osv.). Disse kan selvfølgelig også trækkes fra i skat af lejeindtægterne, men da de pågældende udgifter er tilfældige i størrelse og hyppighed, har jeg ikke medtaget dem i denne beregning for overskuelighedens skyld, men holder mig til den såkaldte normalsituation, hvor alt går godt.

Dine udgifter pr. måned er altså 400+628+50 = 1.078 €/md. Af lejen på 1.200 € får du en “indtægt” på 122 €/md., hvilket altså er det såkaldte FCF pr. måned.

Den virkelige pengemaskine er rentefradragene, fordi du hver måned må tjene det beløb, før den skattepligtige indkomst begynder at blive beregnet. Din skattepligtige indkomst er altså 1.200 € - 400 (fællesudgift) - 408,33 (rente) = 391,67 €/md./lejlighed. Af dette betaler du 30 % i skat, så din reelle indtægt fra lejligheden er 274 €/md.

5 * 274 € = ca. 1.370 €/md. i ren indtægt, hvilket lige præcis rækker til at dække lejen for din egen toværelses lejlighed. I 30 år. Derefter er du med lidt held gældfri, din formue er bundet i murstenene, og du kan begynde at bruge dine nu øgede indtægter på et liv på en bredere fod og måske

71 Synes om

Det kan findes under profil-sektionen i menuen:

Screenshot from 2025-12-18 18-07-02

3 Synes om

200.000 € lejligheder, 1200 € i leje? I hvilket rige når man op på sådanne tal?

Mange tak!

Heldigvis har jeg allerede læst dette, så jeg er ikke gået glip af noget.

IMG_7864

5 Synes om

Hvornår må jeg købe den samme aktie tilbage til porteføljen, hvis jeg sælger den nu ved udgangen af året for at reducere den skattepligtige kapitalindkomst for i år?

Skattemyndighederne har ikke en officiel fortolkning af dette, men ChatGPT anbefalede at lade der gå mindst 1-2 uger, så genkøbet ikke bliver tolket som skatteunddragelse.

2 Synes om

Køb for eksempel forskellige mængder, hvis det er sådan en aktie, så trader du den vel primært?

Ret mig, hvis jeg tager fejl.

2 Synes om

Skattemyndigheden har givet os materiale til dette, som ChatGPT og andre gadgets ofte ikke kan finde:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/49027/veronkiertosaannoksen-soveltaminen/#3.3-edestakaiset-arvopaperikaupat

8 Synes om

Her blev der gjort nar for et par måneder siden over, at staten køber en tom fabrik i Uusikaupunki til overpris, men det ser bare ud til, at der skabes nyt arbejde der som følge af ejerskiftet, hvilket ikke ville have været muligt tidligere.

Med hensyn til de afledte effekter vil det helt sikkert hurtigt blive rentabelt for staten, når man tænker på, hvor meget skat sådan en arbejder betaler.

Bravo!

18 Synes om

Giver kunstig intelligens andre end mig grå hår? Nå, håret er jo tyndet ud på panden allerede før ChatGPT, men jeg føler i det mindste, at mit eget ingeniørarbejde kan erstattes af kunstig intelligens med denne udviklingshastighed i løbet af få år. Jeg bruger dagene på Solidworks og anvender en del automatisering i mit arbejde, som genererer ting til Solidworks, som jeg derefter videreforarbejder, kontrollerer og sender videre til produktion. Ville det være en god idé at holde “fjenden” tættere på og lære at bruge kunstig intelligens i mine egne arbejdsopgaver?

Når man begynder at tænke over det fra denne vinkel, hvilke arbejdsopgaver vil kunstig intelligens så ikke påvirke? Er dette kapitalismens ultimative kulmination, hvor de rigeste skovler enorme formuer ind, mens kunstig intelligens forårsager massearbejdsløshed og depression for hele det finske folk? Vil kunstig intelligens forårsage et stort reset, hvor der effektiviseres så længe, indtil man opdager, at forbrugeren ikke har mulighed for at forbruge, og virksomhedernes evne til at skabe overskud forsvinder, fordi forbrugeren ikke forbruger?

Nå, historien løb lidt løbsk, men det føles stadig vildt, hvor arbejdslivet og livet generelt er på vej hen. Selv blev jeg irriteret allerede dengang, selvbetjeningskasserne kom i butikkerne. Man må jo indrømme, at de er smarte, men man skulle tro, at det også allerede har påvirket dem, der arbejder i butiksbranchen.

Bekymrer fremtiden andre fra denne (eller en anden) vinkel? Lad os diskutere det i kaffestuen.

18 Synes om

Interessant… mit verbale bidrag har været – fantastisk….

Screenshot_20251218-185746

Og det, der gør det interessant, er, at jeg ikke engang følger Farons tråd, og så vidt jeg ved, har jeg aldrig engang besøgt den :face_with_raised_eyebrow:

Screenshot_20251218-185835

5 Synes om

Jeg gætter på et lignende spring som det, udbredelsen af internettet bragte – det bruges overalt og er en del af alle virksomheders og individers liv. Det forårsagede dog ikke massearbejdsløshed, men ændrede blot jobbeskrivelserne en del over tid. På samme måde vil kunstig intelligens ændre måderne at arbejde på. Internettet dræbte f.eks. leksikon-branchen og revolutionerede bl.a. banksektoren og andre serviceerhverv, så antallet af kundeservicemedarbejdere faldt drastisk.

Jeg ville derfor ikke være bekymret som helhed, men enkelte jobbeskrivelser kan forsvinde, og en stor del vil ændre sig, når kunstig intelligens som værktøj bliver taget i brug i stor skala. Vi “overlevede” også internettet, så vi skal nok også klare os med kunstig intelligens.

11 Synes om

Som koder og en, der har studeret AI, kan man jo godt være, og bør måske være, bekymret over AI. Jeg har set f.eks. Diary of a CEO på YouTube. Der er interessante gæster, også om AI-emner. Nogle af dem er ret bekymrede. Det kan være, at AI er den nye dampmaskine, samlebåndet el.lign. Den ødelægger en (stor) del af arbejdsopgaverne, men nogle nye arbejdsopgaver opstår. På den anden side kan omvæltningen nu være virkelig hurtig, kun et par år, og en stor del af de nuværende arbejdsopgaver bliver overflødige. Måske bliver der taget hånd om de mindre heldige, der bliver arbejdsløse, på en eller anden måde. Det skader jo ikke at uddanne sig til f.eks. blikkenslager. Det kan være, at der stadig er brug for dem. Med lidt held opnås generel intelligens (general intelligence) ikke.

Hvis vi dog forestiller os en intelligens, der er foran alle de bedste eksperter inden for hvert felt. Let at kopiere, arbejder uden pause, lærer konstant. Ingen arbejdsopgave er i sikkerhed.

9 Synes om

I Nordea-tråden stod der, at Nordea annullerer over 8 millioner aktier. Hvordan, hvem og hvor finder denne annullering sted?

I gamle dage var det sikkert nok at brænde de fysiske aktiebreve. I dag er de sandsynligvis i digital form, og der er sikkert nogen, der trykker på delete-knappen.
Der er dog tale om så store formueværdier, at svindlere og bankansatte med lav moral sikkert overvejer måder at få fat i de annullerede aktier på, selv hvis det kun er for et øjeblik, med henblik på salg.

Kan nogen svare på dette i et letforståeligt sprog, så jeg kan give svaret videre til min bedstemor.

8 Synes om

Godt gået, Frans! Det her er lige, hvad Inderes har brug for! :smiley: (+ den hat giver troværdighed) Og godt gået, Iikka! :slight_smile:

Gode sager og god reklame. :smiling_face_with_sunglasses:

Emner:

00:00 Premium i julesækken
00:12 Hvad er Inderes Premium?
00:58 Premiums indhold
01:53 2026-opdateringer
02:30 Produktdemo

11 Synes om

Hvor meget koster Inderes Premium i øvrigt om året? Jeg har det aktivt, så jeg kan ikke se priserne.

2 Synes om

Normalt 19,90 €/md. eller 200 €/år, for nogle er det så billigere. :slight_smile:

Mit Premium startede på det tidspunkt, hvor jeg havde det bedste gæt på Nokias resultat :smiling_face_with_sunglasses:

7 Synes om

Så det kan ikke betale sig for Nordnet-brugere at tage dette gennem Nordnet, men i stedet købe det direkte fra Inderes.

(Jeg har selv Inderes Premium ”gratis” gennem Nordnet Private, så jeg havde faktisk ikke kendskab til de priser.)

1 Synes om