Inderes' kaffestue (Del 10)

36 Synes om

Mange nye spændende ting

61 Synes om

Godt kvartal, tak for det. Jeg kunne lide det, selvom en lille fejl havde sneget sig ind. Iren er ikke en hypeaktie, men en balanceaktie. Balancen har nok sikret strøm til én hyperscaler.

Vi venter på hypen.

11 Synes om

For at undgå misforståelser meddeler jeg hermed på forhånd min holdning, at min kommende elbil ikke sigter mod at reducere Finlands købte oliekvote, at værne om isbjørnenes levesteder eller at redde verden.

Det varmer mit hjerte en smule at tænke på at vise langemand til Putins oliemafia, men ellers køber jeg min bil til mig selv.

Mine forventninger er en lidt lavere købspris end en tilsvarende dieselbil, bedre garanti, mindst lige så god lydisolering, lavere køretøjsafgift og en lidt større andel af egenforbrug af produktionen fra det bevidst overdimensionerede solcelleanlæg på husets tag, der er beregnet til husets behov. Hvis disse opfyldes, er det nok for mig.

23 Synes om

Tjek jeres konti, drenge og piger. Så der ikke kommer overraskelser. Jeg har nogle mærkelige små debiteringer. Som om et flyselskab havde opkrævet dem. Betalinger til flyselskaber skete sidste september. Kontaktede banken, og de ringede ret hurtigt tilbage. De var ikke i panik, men det virkede ikke som om, der manglede meget, og det er åbenbart, hvad der sker nu. Kortet blev spærret med det samme. Nå ja, det samme kort har jo været brugt i flere år, og jeg har købt/bestilt alt muligt med det. Jeg vil fortsat tjekke min konto ret ofte.

5 Synes om

Denne forkølelse er godt nok fandens sejlivet. Det føles ikke helt normalt. Jeg har været syg i mere eller mindre to uger nu, denne tilstand bølger. Og hele tiden en følelse i lungerne af, at jeg har lyst til at hoste.

Jeg talte med en ven, og de har det samme i familien, og barnet havde været nødt til at blive taget på skadestuen, da iltmætningen var faldet til 91 (hvad end det betyder).

Har andre haft sådan en mystisk forkølelse? Er det mon en eller anden corona-variant.

13 Synes om

Samme sygdom hos alle. Om morgenen skal man hoste et par timer for at få slim løsnet. Lidt irritation i halsen hele tiden

Det varer nok mindst et par uger

5 Synes om

Jeg vover at være stærkt uenig i dette. Det er unødvendigt at gemme sig bag Finlands lille størrelse. Det er lidt som at dræbe én person og i retten appellere til, at der findes mange flere mordere.

33 Synes om

Jeg skulle tanke. Foran mig var en varevogn. Jeg troede, jeg snart kunne tanke, men Vito’en slubrede diesel i sig, som om det var dens sidste dag. I flere minutter. Måleren stoppede omkring 800 euro og 500

8 Synes om

Sandsynligvis en eller anden DIY-løsning med en ekstratank bygget ind i bagagerummet. Det er næppe den mængde, der hele tiden bruges til at drive bilen selv, når den er læsset. Sandsynligvis overføres lasten i “basen” til en anden tank til opbevaring, og derfra tankes mindre mængder på Vitoen og andre køretøjer. Sådan en tankbil er praktisk, da man kan fylde lagrene op, når prisen er lav. Med de transportkapaciteter taler vi allerede om et ret godt besparelsespotentiale.

4 Synes om

En lidt haltende sammenligning, men op til dig. Faktum er dog, at selv hvis Finlands udledninger blev nul med det samme, ville det praktisk talt ikke kunne ses på de globale samlede udledninger, og derfor er det på en måde mærkeligt, at finnerne til tider endda manisk forsøges at “forbedre deres vaner”. Denne kommentar er selvfølgelig uden at sætte spørgsmålstegn ved klimaets tilstand og fremtid.

3 Synes om

Dette “men Kina og Indien”-argument ser man stadig forbavsende ofte, selvom det på ingen måde holder vand. Lader du også være med at stemme, fordi din stemme næppe har betydning i det store billede?

Inden for økonomi findes der også et

37 Synes om

Nej, men bare gøre vores egen del, og resten så en anden betaler.

I øvrigt er hele greenwashingen noget pjat

6 Synes om

På præcis samme måde kunne jeg undgå at betale skat, for det ville næppe kunne skelnes fra statens indtægter. Ligesom nævnt har det heller ingen betydning at stemme, baseret på dit argument. Det sker ubehageligt, og Finland kommer i krig. Ingen lægger mærke til én mands bidrag, det har ingen betydning, så jeg bliver liggende på sofaen eller flytter til Middelhavet.

37 Synes om

Min bank meddelte mig, at der var foretaget en debitering fra kontoen. Heldigvis havde jeg lige bestilt et nyt kort, så det gamle blev bare spærret. Det er anden gang allerede, et par år siden sidst. Nordea fungerer i hvert fald godt i disse tilfælde, jeg ville ikke engang have lagt mærke til sådanne beløb selv.

1 Synes om

I en ideel verden ville emissionsreduktioner blive foretaget der, hvor de er nemmest at implementere

14 Synes om

Bingo. Så lad os i det mindste gøre vores egen del nu. Vores forbrug og emissioner per indbygger er stadig meget høje.

Og greenwashing er igen en helt anden sag og har intet med dette at gøre. Men det er nok unødvendigt at diskutere dette yderligere, hvis termerne er så forvirrede.

21 Synes om

Jeg deler følelsen af den affaldsdumping, og ikke kun langs vejene, men overalt. Nogle gange kan jeg ikke forstå, hvordan nogle af os kan være så ligeglade.

Øøh. Jeg forstår ikke. Hvem påstår at redde verden med elbiler? Hvor kommer denne påstand fra? Jeg sagde ret tydeligt i min forrige besked, at elbilkørsel i bedste fald kan reducere emissioner på årsbasis med ca. 25-33% f.eks. i vores familie. Resten af emissionerne kommer fra bolig, forbrug og mad. Man behøver ikke at være Sherlock Holmes for at forstå, at verden ikke reddes med kun elbilkørsel. Og det er absurd at påstå det. Trafik er dog et af de fire vigtige områder, og når hele Europas bilpark elektrificeres til 5-10 procent, vil det allerede påvirke de samlede emissioner mere. Der er dog brug for enkeltpersoner og familier, der træffer det valg og støtter denne industri, så den kan udvikle sig. Lige i Teknikens Värld var der en artikel, hvor journalisten gennemgik en ny undersøgelse i USA. Den konkluderede, at elbilers emissioner i USA allerede efter 2-3 år er lavere end benzinbilers, fordi produktionen er blevet mere effektiv og er mindre forurenende. En generalisering til Europa fungerer måske ikke, fordi bilparken er anderledes, men retningen er klar.

10 Synes om

Tak @marcolio @Perttu_Hamalainen @biomit og andre. Vigtigt emne, det gjorde mig glad at se, at der er andre her, der også bekymrer sig om emnet :blush:

16 Synes om

Jeg er enig i, at Finland er et lille land. Norden er allerede større med ca. 28 millioner mennesker. Og i Europa er vi kun 744 millioner. Har vi hver især som europæere råd til at tænke sådan? Ikke mig, men den fyr skal ændre sine vaner og træffe mere bæredygtige valg. Dette narrativ hører man overalt. Jeg synes, det er en umoralsk ansvarsfralæggelse eller ansvarsunddragelse. Fakta er dog, at vestlige lande overforbruger ud over deres behov. Finlands overforbrugsdag var i år den 6. april. Verdens overforbrugsdag har de seneste år været i juli-august. Hvem har i deres grådighed flyttet fabrikker til Asien og især Kina i jagten på billig arbejdskraft og bedre fortjenstmargener?

21 Synes om