Inderes' kaffestue (Del 10)

[quote=“TervanKypsyttelija, post:8751, topic:59288, full:true”]
Jeg gætter på, at vi bevæger os til små minusser i indekserne, og samtidig sker der større bevægelser nedad inden for indekserne.

Jeg

2 Synes om

Intellego, Wirecard og lignende er fremragende muligheder for at lære, især hvis man mister sine egne småpenge og ikke kun ser til, mens andre mister. De fleste, der har været længe på markedet, har nok enten tabt penge på svindel eller på anden måde lidt store tab på grund af dårlige investeringsbeslutninger.

Det er ubestrideligt, at der på Shareville og i hvert fald i Intellegos tilfælde på Placera er en kultur af “at klappe hinanden på skulderen og navlebeskuen”. Jeg var ikke selv direkte involveret i aktieudvælgelse, da Wirecard-sagen kom frem, selvom der gik penge til indekset, men jeg er helt sikker på, at der i dette tilfælde også var en lignende stemning dengang i 2020, som der er nu med Intellego. Desværre er der i Intellegos tilfælde, både på de førnævnte fora og til dels også her, en uophørlig “hopium” om, at de nu fremsatte anklager er grundløse, og at myndighederne har besluttet at ødelægge aktiekursens raketstigning og dermed småinvestorernes fest, selvom det senest efter Q3-regnskabsmeddelelsen burde være klart som dagen, at selskabets meddelelser og rapportering i mange henseender ikke kan være korrekte.

Intellego-sagen var også en påmindelse om, at børsen ikke er en legeklub for søde drenge og piger, men i værste fald færdes der virkelig skrupelløse mennesker, der er ligeglade med, om en småinvestor i Finlands periferi mister sine pensionsopsparinger. I investorrelationer forsøger man også at maskere ubehagelige ting, så de lyder mindre ubehagelige, så godtroende investorer ikke mister håbet. Ledelsens forklaringer skal dog kunne sættes spørgsmålstegn ved. Hvis man ikke er i stand til det, bør man genoverveje sin egen research og investeringstese.

Min egen erfaring som investor kan på ingen måde sammenlignes med ekspertisen hos dem, der har været længere på dette forum og på markederne. Derfor synes jeg, det er meget velkomment, at alle “bjørne” kommer og kommenterer deres egne synspunkter om selskaber, hvor de ser advarselstegn. Efter at have lært af Intellego-sagen ser jeg nu selv lignende røde flag og risici i den svenske småvirksomhed Verve, hvilket får mig til at afholde mig fra at investere i selskabet.

29 Synes om

Tuomas har nok bare hørt om gamblernes største synd og faldgrube: 95% af gamblerne stopper lige før de vinder stort.

24 Synes om

Man undrer sig altid over, hvordan folk gang på gang glemmer vigtigheden af diversificering. Måske er det bare for kedeligt at samle en geografisk diversificeret, smart portefølje krydret med et lille vækstpræg fra indekser og profitable kvalitetsvirksomheder.

Jeg tror dog, at Tuomas også har en anden portefølje, hvor der er lidt smartere ting i gang.

6 Synes om

Jeg har læst og hørt meget snak om, hvordan mænd ikke taler nok om deres følelser. Jeg besvarede din forespørgsel på et følelsesmæssigt grundlag. Er dette ikke den efterspurgte følelsesmæssige snak?

13 Synes om

[quote=“Kulumarauta, post:9410, topic:59288”]
Jeg tror selvfølgelig, at Tuomas også har en anden portefølje, hvor der er lidt smartere ting at lave.

11 Synes om

Årets investor var Merja Mähkä, og Årets investeringsbedrift var Martta-organisationens økonomiske rådgivning. :slight_smile: Tillykke til dem! :slight_smile:

https://x.com/EloHenri/status/1993712009074901041

19 Synes om

Mange tak!

Jeg har tænkt over dette tema i årevis og har forberedt teksten de sidste par måneder. :smiley:

14 Synes om

Jeg blev begejstret for at genaktivere premium, for dette skulle læses :grinning_face_with_smiling_eyes: Fremragende overvejelser! Jeg erkender også, at jeg har stolet for meget på ledelsens ord (og måske stoler jeg stadig :sweat_smile:). Dette gælder for mit vedkommende især, hvis det drejer sig om en dårligt præsterende eller ung virksomhed, hvor der ikke rigtig er tal til at understøtte historierne. Som du sagde, ingen leder ønsker jo at skabe en taberstemning (allerede af hensyn til egne karrieremuligheder).

Baseret på min egen erfaring er det, hvor ledelsens ord virkelig påvirker mest, skabelsen af en vindende kultur internt i virksomheden (og derigennem også resultaterne), men dette er meget sværere at vurdere udefra som investor. For større virksomheder kan man f.eks. forsøge at udlede noget fra Glassdoor-anmeldelser, men også her er informationsværdien begrænset.

Det, som ledelsens udtalelser dog også er nyttige til, er at vurdere fokus. Spredning fører sjældent til succes. Jo mere præcist ledelsen taler om, hvad de mener er væsentligt (og hvor mange af disse væsentlige ting der overhovedet nævnes), er efter min mening god information. F.eks. hvor mange produktlanceringer der fokuseres på, hvad de mest væsentlige tal er, som man forsøger at forbedre osv.

6 Synes om

Nå ja, i årsafslutnings-/Q1-rapporten står vi igen over for vejledninger for de kommende år til virksomhederne, hvor opmærksomheden i disse rapporter normalt fokuserer mest på i stedet for de faktiske realiserede tal. Baseret på dette år ville jeg dog sige, at vejledningerne givet af finske virksomheder i slutningen af året/begyndelsen af året er stort set lige så holdbare som vinterstøvler med et hul i sålen i sjapvejr (erfaring) :grin:

1 Synes om

Jeg tænkte det samme, da jeg så denne video. Men jeg må tage hatten af for Tuomas’ åbenhed omkring processen. Han sagde ligeud, at dette var hans aktieinvesteringer og begyndte ikke på noget “men jeg har jo den ANDEN portefølje, som selvfølgelig er meget i plus” - snak. Også Lepikös advarsel mod denne form for investering og overvejelserne om, at indeksfonde er gode instrumenter, fik mig til at forholde mig positivt til denne video.

Sammenlign dette med fortidens guru Oksaharju (stadig tilsyneladende “aktiestrateg” hos NN), som stadig regelmæssigt uregelmæssigt bliver kaldt en gurumillionær, men aldrig rigtig åbnede op for sine egne investeringer, sin investeringsgrad eller på anden måde gav indtryk af, hvordan han havde “egen hud i spillet”. Jeg værdsætter personligt denne tilgang meget mere… selvom resultaterne på kort sigt unægtelig er katastrofale. Held og lykke til Tuomas og tak for det gode indhold, hvis du nu skulle browse inderes-foraene.

Edit dette skulle have været i kaffestuen, men sådan en millennial kan jo ikke engang bruge fora på en smartphone…

61 Synes om

Hej!

Nu er din besked her i Kaffestuen. :slight_smile:

4 Synes om

For seerne ville det sandsynligvis være mere ødelæggende, hvis denne strategi var lykkedes - altid ville nogen få den opfattelse, at ‘all in’ på én lotteriseddel og +150% på tavlen på et øjeblik er den bedste måde.

Tuomas ofrer villigt sin portefølje i det fælles godes navn.

Efter sarkasmen konstaterer jeg, at Nordnets betegnelser bestemt også har vakt morskab her.

13 Synes om

Jeg bestod IBKR option derivat warrant-testen på engelsk med det ene øje lukket.

NN’s tilladelsestjek (som jeg ikke mener kan udføres på engelsk) har givet afslag 5-10 gange med hjælp fra ChatGPT og Google. Jeg tvivler på, at

7 Synes om

Åh, hvilket vidunderligt år. Familiens porteføljer er steget pænt, og min egen portefølje blev den største, først på grund af køb og derefter på grund af kursstigninger, med Alphabet. Der er ikke længere noget, der kan forårsage angst..

Og så: https://seekingalpha.com/news/4526187-cathie-wood-scoops-up-over-174k-alphabet-shares-as-valuation-climb

Det meste af købet skete gennem flagskibet ARK Innovation ETF (ARKK), som samlede 113.276 GOOG-aktier op. ARK Autonomous Technology & Robotics ETF (ARKQ) tilføjede 23.000, ARK Next Generation Internet ETF (ARKW) købte 31.422, og ARK Space & Defense Innovation ETF (ARKX) afrundede bevægelsen med 6.595 aktier.

..måske en købsanbefaling fra Cramer i morgen :smiling_face_with_tear:

10 Synes om

Stolthed går forud for Cathie Wood, som man siger i investorkredse.

7 Synes om

Tak til alle forummedlemmer, som jeg stødte på i går på messen! :circus_tent: Det var sjovt at se mange mennesker efter et par år og snakke om aktier :speech_balloon: For mig er en stor grund til beslutningen om kun at fokusere på ekspertarbejde netop denne anderledes interaktion med jer :handshake:

41 Synes om

Jeg kender ikke til disse moderne Fallout-versioner, men hvem kan sige, at de har spillet den originale 1997-version? Ræk hånden op! :waving_hand:

Lad os spørge forummet. :grinning_face_with_smiling_eyes:

• Jeg har spillet det originale Fallout. Selvfølgelig!
  • Fandtes der allerede computerspil i 1990’erne?
0 äänestäjää
5 Synes om

90’er-unger ved intet om rigtig gode spil, dem fra 80’erne… Dengang computere var af træ, og programmører var af jern - da det hele skulle passe ind i et par ti kilobyte.

12 Synes om

Fallout kan ses som en serie på Amazon Prime. Et usædvanligt vellykket og fremragende værk. Historien foregår netop omkring tiden for Fallout et – selvom jeg ikke ved, om der er referencer til nyere serier, da jeg selv kun har spillet F1 og F2.

13 Synes om