Inderes' kaffestue (Del 10)

Terveystalo er i porteføljen.

Olvi ville også være interessant, men forretningen i Hviderusland bekymrer mig :thinking:

1 Synes om

Sådan er det :+1: Fordi jeg på magisk vis er blevet en klogere mand i år, hvad angår investering, har jeg lært, at man får tingene billigere, når der er spørgsmålstegn og tvivl i luften. Og så skal man turde og være ubekymret, så længe virksomheden og produktet grundlæggende fungerer.

Intet garanterer, at tvivlen forsvinder på kort tid, og at kursen snart vender, og det er der, tålmodigheden bliver målt. Det er rarest, hvis man finder en aktie, der nærmest “kravler” og ikke falder yderligere ved spørgsmålstegn.

Min egen vægt tipper mod at tilføje NOHO. Kursen er så stærkt reaktiv over for kvartalerne på trods af god grundlæggende drift, men jeg vil sandsynligvis vente lidt endnu med at overveje, om den falder lidt mere.

1 Synes om

I Nordnet roder afkasttallene igen. Den viser nul, og for nogle virksomheder står der 1 ejer :smiley:

3 Synes om

Hypotetisk spørgsmål om den nuværende markedssituation og hvordan folk ville opføre sig i den

Du modtager uventet en stor sum penge i arv, vinder i et pengespil el.lign. Lad os sige, at din formue vokser med 100%. Det vil sige, hvis værdien af alle dine beholdninger (aktier, fonde og kontantbeholdninger tilsammen) nu er 100k€, har du pludselig yderligere 100k€ i likvide kontanter oveni.

Spørgsmålet er, hvor lang en periode ville du sprede investeringen af denne 100% forøgelse over i den nuværende markedssituation?

Med længere diversificering sidder pengene længere uforrentet på din konto, men muligheden for, at hvis et større fald kommer i den nærmeste fremtid, f.eks. på grund af den Oranges snak, kunne du så gå ind med et større beløb.

Redigering:

Lad os også tage tilfældene 30k€ og 300k€ udover 100k€. Det vil sige, at din formue i alle tilfælde vokser med 100% fra det oprindelige, forskellen ligger i værdien af de oprindelige beholdninger. Dette påvirker også sikkert manges tanker om tidsplanen for diversificering. F.eks. hvis din startkapital er 10k€, er det næppe værd at sprede de kommende 100% over lige så lang tid, som hvis din startkapital var 1m€, selvom den procentvise ændring i formuen er den samme.

1 Synes om

Jeg ville selv sprede det over mindst 3 år i lige store månedlige beløb. I mellemtiden ville jeg have pengene på en rentekonto.

2 Synes om

Et standardspørgsmål, som er blevet besvaret på forummet mindst hundrede gange, f.eks. i ETF- og fondstråden.

8 Synes om

Bare en løs sidebemærkning, er Finland ødelagt på næsten alle områder, eller har jeg bare så dårligt held? Posten leverer ikke længere noget som helst, og selv dyre pakker er gået tabt for mig (jeg foretrækker normalt Matkahuolto), lægerne kan ikke gøre noget, hvis det er en lidt mere speciel lidelse, tandlægekø på 7 måneder. Folk er fattige, og man kan ikke længere stole på nogen, når man handler; 1/3 er svindlere selv på pålidelige hobbyfora nu. På en eller anden måde smager det bare af en nedadgående spiral, og vi er ved at nå Litauens niveau lidt efter lidt. Jeg har ikke rigtig lyst til at betale skat.

23 Synes om

Jeg kan ikke tilslutte mig nogen af dine påstande. Posten har fungeret ganske godt (så længe afsenderen ved, hvordan man lægger de nødvendige oplysninger på pakken), hos lægen, både offentligt og privat, får man helt tilstrækkelig og relativ

43 Synes om

Jeg måtte vente 13 timer på skadestuen på sundhedscentret, sidde der fysisk, da jeg ankom kl. 8 om morgenen, og kl. 14 fik jeg at vide, at dagens tider var fulde, og de bad mig om at gå og komme tilbage næste dag om morgenen for at vente igen, altså starte køen forfra. Så omkring kl. 14 den anden dag kom jeg til lægen, undersøgelserne blev sat i kø i flere måneder. Først skulle jeg selvfølgelig igennem telefonkøen, som man skal ringe til, før man tager til sundhedscentret. Jeg måtte argumentere i 15 minutter og endda overdrive alvorligheden af min lidelse, for at sygeplejersken i den anden ende af røret modvilligt gav mig lov til at komme til sundhedscentret for at vente. Ved lægens konsultation var det indlysende, at lidelsen krævede yderligere undersøgelser og behandling. Jeg mistænker, at mange, der ikke er særlig målbevidste og ikke kan overdrive deres lidelser, ikke engang kommer igennem telefonmuren.

Da brevuddelingen blev ændret til tre gange om ugen, forlængedes den gennemsnitlige transittid for et brev til en uge, hvilket betyder, at halvdelen af brevene er længere undervejs end en uge.

10 Synes om

Jeg deler også mine tanker om Nalles nye bog her til weekendens fornøjelse: Sijoituskirjallisuus - #512 käyttäjältä Sauli_Vilen :bear:

12 Synes om

For os at vide, om der er handlet forkert og urimeligt her, ville det kræve, at du beskrev symptomerne og fundene ved din lidelse samt eventuelle tidligere besøg og undersøgelser.

Som udgangspunkt er det sjældent, at en lidelse, der kræver akut behandling, ikke får akut behandling. For ikke-akutte lidelser kan ventelisterne være frustrerende lange, ja, hvilket skyldes underfinansiering af primær sundhedspleje.

3 Synes om

Samme stærke oplevelse og følelse. Finland er i stykker. Huset mangler tydeligvis en vært.

6 Synes om

Jeg forstår fuldstændig @enovene’s frustration over den lange ventetid, kun for at få at vide, at man ikke kan komme ind i dag. Her skal man også tage højde for, at på skadestuen sker allokering af adgang til behandling kun og udelukkende baseret på hastende karakter. Den første og mest afgørende del af triagen sker ved skadestuens indskrivningsskranke, hvor man nævner den lidelse, man kommer med. Informationen går til sygeplejerskerne, som på baggrund heraf placerer personen i køen baseret på en vurdering af hastende karakter.

Hvis du har pest eller Ebola, kommer du i behandling inden for minutter. En forkølelse ender så bagerst i køen, medmindre patienten får et anfald i venteværelset, hvorved behandling gives inden for sekunder.

Engang var vi på skadestuen med min søn, da vi troede, at hans arm var brækket efter et fald. Vi ventede i omkring tre timer, før vi blev set af en sygeplejerske. I venteværelset kom og gik folk. Heldigvis var den ikke brækket, kun muskler og knogler var forslåede. Men der var ventetid. Heldigvis var drengen rolig. For en gangs skyld var jeg taknemmelig for mobiltelefoner.

10 Synes om

Jeg har også bemærket, at jeg sammen med mine venner og min kone har nået en alder, hvor alt omkring os begynder at gå i forfald.

For eksempel har unge altid været ødelagt, men nu er de helt særligt ødelagt. Skolerne er ødelagt. Hvad de end roder med af åbne kontorlandskaber og dårligt designede matematikopgaver. PISA-resultaterne er ødelagt. I dag blev det rapporteret, at skolefraværet dog har vist stigende tal. Forældreskabet er så ødelagt, at det ikke engang behøver yderligere forklaring. Måske fødes der ikke længere børn som en kombination af disse, og derfor er forsørgerbyrden helt ødelagt.

Arbejdslivet er ødelagt. En gammel bekendt bekræftede dette ved at konstatere, da han gik på pension i 2019, at alt i arbejdslivet allerede var gået galt for mindst tyve år siden, men nu er tingene helt ad helvede til. Efter den pensionering er tingene i arbejdslivet, mod al sandsynlighed, gået endnu mere galt.

Sundhedstjenesterne er også ødelagt. Som barn husker jeg, at jeg engang sad på hospitalets nattevagt i timevis. Det var nok en lungebetændelse. Derefter stod man i kø til skadestuen allerede om dagen, før hospitalsnetværksreformen gik galt, og hospitalerne blev helt nedlagt. Læger er begyndt at behandle papirer i systemer, der allerede er ødelagt i udviklingsfasen, i stedet for patienter.

Politikken er også ødelagt. Ligeledes diskussionskulturen, kønsrollerne, BMI, Helsinki-børsen og bestøverne. Alt er ødelagt.

Det kan være, at noget også er bedre end før, men intet tyder efter min mening på dette. Jeg citerer derfor, som en start på weekenden, vores afdøde præsident Mauno Koivisto:

Hvis vi ikke med sikkerhed ved, hvordan det vil gå, så lad os antage, at alt går ad helvede til.

122 Synes om

Denne altid aktuelle sang faldt mig ind fra din besked. Alt er ødelagt! https://www.youtube.com/watch?v=CnUJUMpq48E

7 Synes om

Til alle “Finland er ødelagt”-personer anbefaler jeg først og fremmest at gøre dette: https://factfulnessquiz.com/

Det er svært at skrive mere uden at spoile, men når I får resultatet, så tænk over, hvad det fortæller, og gå derefter og læs den alt for korte “God stemning”-tråd, som jeg ikke kan linke til her fra mobilen.

Generelt går mange ting i den forkerte retning, men for meget pessimisme hjælper ikke noget, udover mediernes annoncesalg.

24 Synes om

@SijoitusSeppo’s “Bare Torsk”-sang er altid noget relevant for mig :smiley:

15 Synes om

Trump vil gøre hvad som helst, så længe et amerikansk brændstoffirma får Lukoil for en slik til sig selv.

2 Synes om

Dette vidste Mikael Rautanen allerede i sin tid. En klog mand.

Inderes har jo altid været helt galt. I starten var alt virkelig helt galt, da der ikke var en fungerende forretningsmodel og ingen kunder. Men derefter er Inderes for første gang begyndt at være helt galt set udefra, da kontorlokalerne blev flyttet fra startup-Lauttasaari til Ruoholahti.

23 Synes om

Også en pessimist kan finde en fælles vinkel på tankegangen her. Hver morgen kan man tænke, at den kommende dag er den bedste i resten af ens liv - i morgen vil tingene sandsynligvis være lidt værre igen.

12 Synes om