Inderes' kaffestue (Del 10)

Her er min seneste elregning, hvor man kan se kWh-priserne. Dyrt for de fattige, indrømmer jeg.

redigering: Til sammenligning regningerne fra oktober, november og december 2017: $50.20, $44.03 og $45.21. Jeg følger ikke rigtig med i forbruget.

14 Synes om

Overskrifterne i forskellige aviser i forbindelse med resultatnyhederne får mig til at smile lidt. :smiley: I Hesari står selve sagen i overskriften, Iltalehti overskriver nyheden lidt vildere som en “børsknald” og Kauppalehti kører en minimalistisk linje:

6 Synes om

Vi gik igennem alle offentlige behandlingsrunder og var allerede begyndt at komme videre med livet. Lidt over 4 år efter, at vi stoppede behandlingerne, lykkedes det naturligt. Nu har vi et barn på 1 år og 9 måneder. Født for tidligt (33+4), men alt er heldigvis gået godt.

Masser af styrke og udholdenhed. Jeg ved, at behandlingerne er opslidende, men man skal bare holde fast i troen (selvom min egen tro næsten slap op).

60 Synes om

Dejligt at læse sådanne historier, tak. Fantastisk at det gik godt. :+1: :slightly_smiling_face:

14 Synes om

Ja, det er nok bedst, at jeg ikke spammer med reklamer i et stykke tid. Den der reklame-sag kom lidt som et nyt perspektiv. I alle indlæg, der indeholder affiliate-links, er der en bemærkning om, at det er et reklamelink, men det skal åbenbart tydeliggøres endnu mere.

5 Synes om

Spændingen stiger. Kometen 3i/Atlas viser ikke den forudsagte hale, som ville forklare den ikke-gravitationelle acceleration forårsaget af materiale, der sublimerer fra overfladen. :thinking:

Kometen er tættest på Jorden den 19.12.2025. Dengang vil de bedste billeder blive taget af teleskoper på Jorden og i jordens kredsløb. Vi lever i spændende tider. :sweat_smile:

14 Synes om

Her er et tweet om en zombieapokalypse eller noget i den stil :slight_smile:

The number of zombie companies in the Russell 3000 jumped +83 in October, to 639, the highest since December 2021.

https://x.com/KobeissiLetter/status/1986207297060626650

4 Synes om

Novo kom i det mindste i nyhederne… Forhåbentlig kommer han sig stadig.

image

21 Synes om

Hmm… sådan vender det sig alligevel?

40 Synes om

Noksu ser lidt :flexed_biceps: ud
Tegn kræver den Nokia også nok til at blive setnnnnn

5 Synes om

Det er virkelig grusomt at se, hvordan den marketingmaskine med alle dens algoritmer brøler og gentager budskabet “SLUTTEN ER NU” på markederne. Noget er nok bevidst manipulation, og det meste er mere uskyldig clickbaiting. Har det altid været sådan en ophidselse, eller er det mig, der roder rundt i en mærkelig tilstand?

Får Michael Burry også primært penge, hver gang han proklamerer enden. Med bare en euro i engangsbetaling ville han allerede være ret rig (og er det). :smiley: For ikke at tale om Trump. Trump har dog for mig personligt medført, at der ikke er investeret noget som helst direkte i Amerika.

Mest af irritation skipper jeg de pågældende “artikler”. Jeg gider bare ikke tage det seriøst, når ulven i fåreklæder har pustet uden for huset i flere år om, hvordan den vil vælte huset.

(Selvfølgelig, hvis nogen havde pustet uden for huset i flere år, ville det være relativt bekymrende, især hvis der ikke allerede var gjort noget ved det…)

6 Synes om

Hvis jeres virksomheds personales AI-adoption ikke skrider frem, så kan fejlen ligge i de forkerte smartphone-skærmbeskyttere. Så skynd jer at bestille nye AI-optimerede skærmbeskyttere, som garanterer maksimal kompatibilitet med telefonens kunstige intelligens:

94 Synes om

Igen er en eller anden virksomheds marketingafdeling blevet sluppet ud af buret uden voksenopsyn. En sådan dyrkelse af hypetermer i markedsføringen af fuldstændig irrelevante produkter forårsager primært stedfortrædende skam og en interesse i at se på en anden kiosks produkt, hvis der er alternativer.

Jeg venter spændt på, hvornår vi i stedet for AI-optimerede produkter får Quantum Computing-optimeret udstyr… :upside_down_face:

30 Synes om

Men bemærk, kun for britisk AI, fordi optimised :united_kingdom: og ikke optimized :us_outlying_islands:
Man skal være forsigtig, når man optimerer sine AI-optimeringsindkøb :index_pointing_up:

24 Synes om

Er bilforsikring ikke frivillig der, og derfor bør den kun tegnes af risikotilfælde, altså kun af dem der ofte er involveret i ulykker, og derfor er den dyr.

Lidt ligesom i finske retshjælpsforsikringer, hvor grunddækningen er 10.000€ og koster 20€/år i forbindelse med husforsikringen, og kun en meget lille del af forsikringstagerne benytter sig af den. Men hvis du vil hæve retshjælpsforsikringens dækningsniveau til 50.000€, koster det 300€/år, fordi forhøjelsen kun tages af dem, der med ret stor sandsynlighed forventer at blive genstand for retssager, og det er indregnet i prisen for forhøjelsen.

Den lovpligtige bilforsikring er i Finland for alle, altså også for de sikreste bilister, hvilket sænker gennemsnitsprisen betydeligt. Ulykker er stærkt koncentreret om visse individer og aldersgrupper og køn, for hvem forsikringsprisen burde være mangedoblet, selvom bonussystemet kompenserer for det, men ikke omkostningseffektivt.

1 Synes om

Dog stadig i høj grad egne valg, ikke automatiske, man kan tage en billigere bolig længere væk, sundhedspleje kommer normalt fra arbejdsgiveren. Kan børnepasning være så dyrt, når der alligevel er billig ‘mexicansk bedstemor’-arbejdskraft til rådighed. Selvfølgelig koster alt i centrum af en storby en formue, men det er et valg.

Generelt opstår der i alle lande en slags middelklasse-“norm”, og i USA er den høj, men det betyder ikke, at man lige under den er særligt fattig. I USA er normen en bil i den øvre middelklasse, i Finland en Skoda Octavia eller Corolla i den lavere middelklasse. En Corolla eller Octavia er lige så god eller dårlig der og her, men der klassificeres den som en fattigmandsbil, fordi normen er meget højere. Selv McDonald’s-ansatte har der en bil (Passat, Camry, Rav-4-klassen), som en medarbejder i den øvre mellemledelse her har, hvis han selv betaler for sin bil, ikke leasing.

Som eksempel var min kone blevet opmærksom på en kaffepause, da kolleger havde fortalt, at de havde været i Paris og London, et par udlandsrejser om året er blevet en middelklasse-‘norm’ i Finland. Min kone var tydeligt irriteret over, at vi ikke selv opfylder den norm, da jeg ikke længere har lyst til at rejse, efter at jeg fik nok af det i min karriere. Hun var altså tydeligvis ikke interesseret i destinationerne i sig selv, kun i det faktum, at da andre tager af sted, burde vi også. Sådanne ting hæver omkostningsniveauet kunstigt, “for mange er udgifterne enorme i USA” netop på grund af det tilsvarende fænomen.

9 Synes om

I tweetet nedenfor fremhæver Macro-Alf, at Feds styringsrente er høj (4,33 %), men forventes at falde til omkring 3,1 % i fremtiden, så investorer får ikke et særlig godt merudbytte fra lange statsobligationer. Rentedifferencen mellem disse og korte lån er lille, så det giver ikke rigtig mening at tage risikoen.

Lange renter er altså ikke særlig attraktive nu, men de kan stige, hvis inflationen begynder at frygtes mere, hvilket så vil stejle rentekurven.

https://x.com/MacroAlf/status/1953336391875580368

1 Synes om

På den anden side, når man ser på SP500 E/P, så får man heller ikke rigtig det afkast derfra :face_with_monocle:

3 Synes om

Også i USA kører man i gamle biler, ligesom her i baglandet.

Bilerne er dog nok et par niveauer bedre, men i sidste ende sandsynligvis økonomisk set relativt tilsvarende. Amerikaneren reagerer på inflationen med sin pengepung ligesom finnen, det vil sige, at personbilernes gennemsnitsalder er steget 3 år i løbet af de sidste ti år, og gennemsnitsalderen er nu 14,5 år.

Gennemsnitsalderen for personbiler er nu 14,5 år, næsten 13 år samlet | Repairer Driven News https://share.google/fQNN2LtQt9Ml8EhSv

7 Synes om

Godmorgen alle sammen!

Jeg kiggede tilfældigvis på mine egne tekniske kurver i går, og der var tre beholdninger, der nærmede sig trendlinjen: Noho, Olvi og Terveystalo.

Nu burde jeg nok købe mere. Hvad skal der købes i dag?