Inderes' kaffestue (Del 10)

Jeg har ikke noget imod det i fremtiden, jeg ser OP’s reformer inden for bonusser som neutrale og nødvendige handlinger. Den beskatning ændrer intet, det drejer sig trods alt kun om cirka hundrede euro årligt i mit tilfælde, som kapitalindkomstskatten æder, og da OP besluttede at øge opsparingen, får jeg stadig lidt mere i hånden end tidligere.

OP har været min eneste bank siden 2003, og koncentrationen holder mig tilfreds som OP-kunde også fremover, da banktjenester og -kort stort set er gratis, og behovet for at skifte bank kommer sandsynligvis aldrig. Hver måned går der flere penge til indeksfonde, end boliglånet afdrages, og da begge genererer bonusser, vil de også vokse årligt fremover. Målet er helt gratis forsikringspræmier en gang i fremtiden og at forblive en tilfreds bankkunde, der fokuserer på andre vigtigere ting.

EDIT: Ja, jeg har også et S-pankki (S-bank) kreditkort, men kun som et reservebetalingskort, som jeg forhåbentlig aldrig behøver at bruge til selve betalingen. De eneste pengetransaktioner via S-pankki er, når jeg overfører realiserede fonde akkumuleret med S-bonusser til OP til yderligere investering. Indtil videre har jeg kun behøvet at gøre dette én gang sidste år, da jeg investerede godt 700 euro tilbage i aktier hos OP. Det er selvfølgelig godt at have et reservekort. :slight_smile:

4 Synes om

Indeksfonde har naturligvis en mindre bonusfaktor end andre fonde:

13 Synes om

Hvorefter f.eks. OP Verdensindeks har omkostninger på 0,145% om året og dækker også emerging markets. Det er vel heller ikke en dårlig aftale? Findes der en billigere indeksfond, der dækker hele verden?

5 Synes om

Dette inkluderer ikke emerging markets og er desuden ESG-screenet. Lignende ETF’er kan findes billigere.

Under alle omstændigheder er denne reform en klar forringelse for mig, og jeg vil undersøge, om jeg kan opsige mine personlige banktjenester hos OP.

3 Synes om

Nå, det er det åbenbart ikke. Jeg mindes at have sat mig ind i det tidligere, og at det skulle have været der. ETF-fonde har selvfølgelig lavere omkostninger, men så kommer der normalt også handelsgebyrer oveni. Hos Nordnet er der vel også et gebyr pr. ETF-fond, selv ved månedlig opsparing? Hvad angår indeksfonde, der investerer i hele verden, har jeg selv brugt Storebrand Global, hvor omkostningerne er 0,31% om året. Jeg har dog ikke sat mig ind i alternativerne i et stykke tid.

For mig blev OP-bonusserne bare styrket igen. Jeg har nu praktisk talt en boliglånsmargin på 0,14%, da jeg også kan hæve bonusserne som penge. Jeg har nu heller ikke andre forsikringer end en ansvarsforsikring, men nu åbner muligheden sig også for at indhente tilbud, da bonusserne også kan bruges andre steder.

1 Synes om

Samme historie for mig. Nu skal jeg bare finde ud af, hvad månedsgebyret for OP Platinum-kortet er i 2026. Lige nu er det 0 euro indtil udgangen af 31.12.2025. Måske et Black Friday-tilbud kunne overraske?

2 Synes om

Dette var kendt, jeg kan dog ikke huske, om det var sådan tidligere, OP-bonusserne er dog vokset i snart 9 år i træk. Mit boliglån afdrages med 234 euro om måneden, samtidig med at 450 €/md. går til indeksfonde, det skulle vel kompensere for situationen fremover også.

2 Synes om

Dette er en ny ændring. På den anden side er det ret forståeligt, at når omkostningerne er 0,39 procent, så er bonussen ikke 0,4 procent, når man tager skat i betragtning.

1 Synes om

Bonuser, selvom beskattet,

9 Synes om

Jeg er selv lidt ‘mellem to stole’ med OP’s bonusser, da jeg hverken har lån eller investeringer der. Dengang jeg stadig havde et boliglån, kom der bonusser, og jeg brugte dem til forsikringer. Nu hvor der ikke længere kommer bonusser, kunne jeg gennemgå forsikringerne, da jeg skal betale dem med mine egne penge.

2 Synes om

Den bonusreform virker ganske fin. Når lånporteføljens gennemsnitlige rente er under 1,2 % frem til midten af 2030’erne, og man begynder at få bonusser som penge, er det ikke en dårlig samlet pakke.

Ærgerligt, at man ikke længere får bonus for kreditkortkøb, når man altid betaler regningen fuldt ud ved månedsskiftet. Endnu i begyndelsen af sidste årti dryssede der bonusser ind fra det.

Jeg kiggede på mine forsikringer, og OP’s udlejerforsikring er et ret elendigt produkt med hensyn til betingelserne, men sådan en er blevet anskaffet på grund af bonus

1 Synes om

Denne Matias Siltanen er et utroligt tilfælde! :slight_smile:

Efter at dobbeltmesterskabsrusen havde lagt sig, skiftede Siltanen fra Kuopion Palloseura til den svenske storklub Djurgården for 1,2 millioner euro.

De fremragende præstationer er fortsat i Allsvenskan, og i Djurgården er den 18-årige Siltanens pris, selv konservativt anslået, tidoblet. Medierne taler om over 200 millioner svenske kroner, altså op til 20 millioner euro.

Den finske transferrekord er i omegnen af 13 millioner euro. Så meget betalte russiske Rubin Kazan til ukrainske Dynamo Kyiv for den finske midtbane-maestro Roman Eremenko i 2011.

16 Synes om

Lad os nu også lægge sådan en god nyhed herind for at muntre mandagen op. :slight_smile:

For Heliövaara – og også for Patten – er turneringssejren en af karrierens største. Duoen har vundet to Grand Slam-turneringer, men på det næsthøjeste niveau, Masters 1000-turneringerne, havde ingen af dem tidligere været i finalen.

– Selvfølgelig er Grand Slams stadig et hak højere, men ATP 1000 har været den manglende brik i samlingen. Nu har vi spillet alle turneringer på ATP-niveau igennem. Herfra kan man kun vinde mere, jublede Heliövaara.

17 Synes om

15 Synes om

Lad os gå tilbage til 2021. På forummet planlægger begyndere (?) investorer at følge modelporteføljer som en investeringsstrategi, inklusive Inderes’. :scream:

Alt ser stadig godt ud, og trackrecordet er langt. Retningen kan kun være mod nordøst. 60€ for en Harvia-aktie er en helt okay pris. Jeg købte selv også alt muligt skrammel på det tidspunkt, i hælene på de store drenge. Nu ville det interessere mig at vide, om du @manimeikeri stadig er i god behold (mentalt og fysisk), eller om du nåede at opgive denne idé i tide? :smiley:

7 Synes om

66 Synes om

Tilsyneladende er Inderes’ ejerliste stadig ikke opdateret, jeg håber på det som mindst en julegave :slight_smile: . Var det nu sådan, @Verneri_Pulkkinen , at det ikke rigtig tilhører én bestemt person og kræ

3 Synes om

Jeg kan ærligt talt slet ikke sige det! :smiley: Og jeg arbejder selv hjemmefra lige nu. :smiley:

Lad os fokusere på operationelle opgaver og værdiskabelse, måske opdaterer nogen listen i løbet af dagen. :smiley:

11 Synes om

Det hører til IR-teamets

8 Synes om

Produktudviklingsafdelingen t

10 Synes om