Jeg synes, at denne graf, udarbejdet af Crossborder Capital, som bl.a. viser den globale forretningscyklus via indkøbschefindekserne, tydeligt viser, at der ikke har været en forretningscyklus de seneste år.
Min besked handlede om Qt’s vanskelige miljø, ikke nogen klage over et vanskeligt miljø i investeringsmæssig forstand.
På Helsinki-børsen har der de seneste år været bl.a. alle tiders maskinbygger-rally (f.eks. Konecranes og Wärtsilä), og den har fået sin del af den bedst ydende sektor de seneste 5 år, nemlig de europæiske bankers stigning (Nordea). Derudover har individuelle navne, der er kollapset siden 2021, såsom Harvia eller f.eks. det mindre omtalte Pihlajalinna, set en mangedobling fra bunden. Eller i opsplitninger er der blevet tilbudt særlige situationer, hvor f.eks. Mandatum har tilbudt fremragende afkast med udbytte. Relikviet fra tidligere tiders finske succeshistorie, Nokia, er næsten fordoblet på få måneder.
Og nu nærmer OMXH25-indekset sig 2021-toppene, selv uden udbytte, med en stigning på næsten +50 % fra forårets bund og +30 % fra årets start, hvilket gør det til et af verdens bedst ydende indekser i år.
Det er ikke dystert på Helsinki-børsen, selvom stemningen blandt de mindre virksomheder har været træg. Men der er heller ikke noget mærkeligt ved det, da den økonomiske situation er virkelig vanskelig på hjemmemarkedet, og samtidig er de fleste små virksomheder af tvivlsom kvalitet. Aktieudvælgelsen burde altså praktisk talt have været koncentreret om store virksomheder de seneste år. Eller internationaliseret til store internationale virksomheder. Dette samme tema med store vs. små har også hersket globalt, selvom der på det seneste også er begyndt at vise sig et rally i små virksomheder.
Jeg har også undret mig over, hvor mange der tror, at gode Nokia-nyheder vil løfte den finske nationaløkonomi op af sumpen, og at Nokia vil blive det længe ventede og savnede nye Nokia. Jeg forstår intet af virksomheden, men det er svært at se, at dette skulle have nogen større beskæftigelseseffekter i Finland, hvor det gamle Nokia beskæftigede et enormt antal ingeniører, og lavtuddannede samlede telefoner i Salo med gode lønninger.
Men. Et af Finlands største problemer lige nu er den enorme pessimisme omkring økonomien. Til det har denne Nokia-nyhed tilsyneladende været en fremragende medicin. Tydeligvis har Nokia en større og dybere betydning for finnerne, som jeg måske selv er gået glip af på grund af min alder
Jep. Selvom Nokia ikke har været børsens mest værdifulde selskab i årevis, er aktien stadig bredt ejet, og dens psykologiske effekt er forunderlig.
Det føles, som om et helt glemt folk af investorer er kravlet frem under mosset efter 25 års søvn.
Måske vil Nokia-rallyet give en lille formueeffekt, som så vil vise sig i Puuilos butikker, Nohos restauranter, K-butikkernes hyldegange eller måske Harvias saunaovnsforretninger. Hvem ved.
Selvfølgelig, jeg synes det er sjovt at skrive, og det er udviklende, når der kommer udfordringer! Udfordringer og at sætte spørgsmålstegn ved egne antagelser er forumets salt.
Mere om denne cyklus.
I princippet har dette været et ret klassisk bull-marked globalt. Teknologiaktier skyder først i vejret i efteråret 2022, da renterne forventedes at falde efter 2022. Resten af børsen begynder at følge efter i forventning om et resultatskifte. For eksempel gik dette i SP500-indekset som en manual, som jeg nævnte i flere Varteissa 23-24. Først vendte teknologivirksomhedernes resultater, derefter hele indeksets. Derefter begyndte banker og andre midtcyklus-aktører at skyde i vejret.
Typisk for cyklens modne fase er råvarepriserne igen steget på det seneste, selvom den største, olie, kravler. Små selskaber og meme-aktier, den mest lurvede gruppe, er også skudt i vejret globalt de seneste måneder.
Hvis den økonomiske vækst accelererer, er det ikke nødvendigvis så “bullish” for aktier overalt, da det også kan betyde stigende renter og accelererende inflation.
På indeksniveau er drømmescenariet for aktier disinflation og stimulerende centralbanker, en situation der herskede 2023-25.
Nå, ikke helt. Jeg ville snarere sammenligne min undren med VM- eller EM-slutrunderne i fodbold. I den tid bliver jeg altid overrasket over, hvor mange i min omgangskreds der er interesserede i fodbold. Da jeg selv ikke er det. Undren indeholder ikke tanken om, at ingen må være begejstret for fodbold, eller at begejstring på en eller anden måde er forkert
Jeg gad ikke at lægge det i virksomhedstråden, da det måske er bedre at spørge dumt her. Burde Q3 ikke komme ud fra Kojamo, eller kommer det først efter børsen åbner? Jeg prøvede at se, at de normalt er kommet kl. ni.
Som finlandssvensker prøvede jeg den nye oversættelsesfunktion her på forummet, og når finske tekster oversættes til svensk, så hold da op, hvad man skulle læse. Jeg kunne læse et par indlæg, før jeg måtte stoppe.
Det er svært at se, hvordan en svensk investor ville komme her for at læse noget oversat, medmindre det var absolut nødvendigt. For slet ikke at tale
Jeg er meget, meget ked af det. Man er blevet sendt på et psykiatrisk hospital for mindre. Hele opkastet er dog fordelt på flere porteføljer/mæglere, så man ikke ser det samlede beløb hele tiden.
Det har sikkert også betydning, om man bruger forummet på mobil eller computer. Jeg syntes selv godt om forumets udseende på mobilen, men på computeren måtte jeg gå ind i indstillingerne og skifte tilbage til det gamle, da det var så forfærdeligt.