Inderes' kaffestue (Del 10)

Jeg skammer mig virkelig på Kauppalehtis vegne, når nyhedsformidlingen er så ringe. Journalisten har ikke et øjeblik stoppet op for at tænke kritisk over, at “vent lige, kunne der være tale om en fejl her…” Man kan vel ikke forvente sådan noget af journaliststanden i dag, når man skal have de hurtige klik hjem!

25 Synes om

Du kan @Amatuuri klikke på knappen til højre over trådnavigationen for at slå oversættelser fra, men den knap vises kun, hvis der er indhold på andre sprog i tråden.

Du kan teste det fra for eksempel Magnoras tråd. Det mest logiske ville være, at den samme mulighed var i den globale sprogvælger, forhåbentlig får vi den der eller mere synligt i indstillingerne i fremtiden.

3 Synes om

Martina Abell har interviewet Aki Pyysing. :slight_smile:
Aki Pyysing, der har spillet profitabelt i tredive år, er en af Finlands mest erfarne professionelle pokerspillere og ved, hvordan sandsynligheder, psykologi og selvdisciplin afgør udfaldet i både spil og investering.

“Poker er en fremragende skole for investorer,” opsummerer han.

Pyysing er både en veteran ved pokerbordene og en, der går mod strømmen på markederne – en mand, der forholder sig til risiko som en professionel til sit spil: koldblodigt, analytisk og med et glimt i øjet. Han har set, hvordan markederne stiger og falder, og hvordan de samme menneskelige instinkter gentager sig gang på gang – uanset om indsatsen er penge eller det sidste kort på bordet.

12 Synes om

Aki skrev i går også om Ålandsbanken, som ifølge ham er den største finske virksomhed uden analytikerovervågning.

Hvor mange forummedlemmer kan identificere sig med dette :smiley:

Dårlige aktie

17 Synes om

Vi blev lært i folkeskolens matematik, at når du har fået et svar, så tænk først over, om det overfladisk set giver mening. Hvis ikke, har du lavet en fejl et sted.

Det råd har reddet mig fra mange pinlige fejl i arbejdslivet, når man i en fart bladrer gennem tal og bruger en lommeregner😅

16 Synes om

Også her er der en artikel i Kauppalehti om profitmagikeren, der skrev under pseudonymet jeppez. Jeg har ikke tid til at referere den betalingsmur-artikel lige nu, men ud fra hvad jeg har fulgt, er han en meget spændende person, der har udviklet noget, som andre ikke kan…

Sampsa Tikkala mistede alle sine investeringer på kun et halvt år – Så foretog han en ændring og forvandlede ti tusind til over 7 millioner Sampsa Tikkala menetti kaikki sijoituksensa vain puolessa vuodessa – Sitten hän teki muutoksen ja loihti kymppitonnista yli 7 miljoonaa | Kauppalehti

1 Synes om

Jeg anbefaler at prøve AI-assistenter. Hvis du ikke allerede har en i din browser, så for Chrome-baserede, f.eks. denne udvidelse, gør det livet meget lettere, og opsummeringen ville være klaret med et tryk på en knap.

AI Blaze’s færdige prompter er som standard på engelsk, men disse kan ændres til finsk, hvorefter assistenten også svarer på finsk, og promptudvalget kan tilpasses på andre måder.

Disse kan nogle gange “se” bag betalingsmure, og f.eks. når man beder om et referat, opsummerer assistenten hele artiklen og ikke kun den del, der titter frem bag muren.

4 Synes om

Det har været en lidt travl arbejdsdag, og telefonen har glødet. Folk, der følger ishockey, forstår.

23 Synes om

SM-liiga ødelægges!

14 Synes om

Porteføljen er i dag næsten 2% oppe. Har det føltes sådan for en Helsinki-investor hele året? (Indeks +30%).

14 Synes om

Jeg forstår ikke den nye ishockeyserie. Hvad ændrer sig, når holdene/spillerne er de samme? Produktet bliver ikke bedre, selvom man putter det i forskellige indpakninger. Der findes også et grimmere udtryk.

3 Synes om

Teorien er vel, at de vil fjerne “resthold”, hvis plads måske ikke er på det højeste liganiveau, og måske få ændringer igennem, som det nuværende SM-liiga-system ikke muliggjorde (krav om 2/3 flertalsbeslutning).

Mon ikke det primært handler om penge. De større klubber føler, at de ikke får en stor nok del af kagen og ønsker at fjerne de mindste/svageste klubber fra ligaen.

5 Synes om

Jeg beder om en lignende meddelelse fra finske børsnoterede selskaber om, hvordan de er trætte af Helsinki Børs’ konstante brok og nu agter at etablere en ny type børs, hvor afkastet er bedre end før :folded_hands:

59 Synes om

Jeg kiggede på ligatabellen. De første seks lige nu er: Ässät, JYP, Lukko, Jukurit, Saipa og Kalpa. Det er jo alle små klubber.

5 Synes om

Dette var også inden for fodbold ideen bag den meget udskældte europæiske Superliga. I ligaerne fordeles tv-pengene som regel ret ligeligt, og de mest kendte hold ønsker en større del og føler, at deres brand er mere værd end det, de får i tv-indtægter. Til denne Superliga skulle man altså samle alle verdens Real Madrids og lade de andre stå udenfor.

2 Synes om

Sæsonen er ikke slut endnu. Jeg har ikke mere at sige. Tegn tegn tegn.

1 Synes om

Kauppalehti, Iltalehti… ja ja. Åh, brødre! Der må være kunstig intelligens involveret i de overskrifter. Ingen – vel? – ingen rigtig journalist udgiver en nyhed uden at tjekke dens intelligens? Der har været nok af disse på det seneste. Og jeg vil vove at påstå, at finnernes deprimerede tilgang til livet i høj grad skyldes ‘Putin det, Putin dat’-overskrifterne, som vi har ‘nydt’ i tre år. Fra denne dato lover jeg at stoppe med at følge disse ‘medier’. Lov det også, venner.

3 Synes om

Rådet er glimrende, men det kræver, at man forstår tingene nok til at kunne vurdere, om lommeregnerens svar er seks dekader forkert eller ej.

Jeg har nogle gange grinet af nyheden om, at en venezuelansk trawler blev fundet med en million tons kokain. De har godt nok store trawlere.

3 Synes om

Falsk håb til investorerne.

Fra: En træt ejer…:expressionless_face:

9 Synes om

Får man en form for medalje, hvis man har givet 1000 likes? Jeg så, at jeg kun havde liket 930 gange, og jeg tænkte, at jeg ville begynde at samle likes nu. :grinning_face_with_smiling_eyes:

12 Synes om