Inderes' kaffestue (Del 10)

Min egen mening om begivenhederne i Lahti. Fem bogstaver, der bestemmer, hvad moderne mennesker gør. TRAVLHED. Vi erfarne er nødt til at redde uerfarne fra at komme ud for ulykker flere gange om dagen. Jeg oplever, at reglerne for mange nu kun er anbefalinger. Selv et rødt lys er nu kun en anbefaling om at stoppe. Helt grundlæggende kørefærdigheder synes at være tabt for mange. Jeg er ikke overrasket over begivenhederne i Lahti, og i hovedstadsregionen vil det snart kollidere på samme måde.

5 Synes om

Har kun skimtet det, men var det ikke summen af ret mange uheld?

• Tøvejr ellers, men pludselig spejlglat is…
  • …og endda tyk tåge, der kom ud af det blå…
  • …og en stor mængde biler, lige på det sted
  • og travlt :slight_smile:

Loven tillader heller ikke vinterdæk, medmindre de generelle vejrforhold kræver det.

5 Synes om

Man må da køre med vinterdæk selv hele sommeren, hvis man er dum. Pigdæk er dog forbudt, hvis vejret ikke kræver det. Men det er helt omsonst at henvise til dette, når nætterne indimellem har været med frost allerede siden september i Lahti-området. Så ville man helt sikkert ikke få bøder for brug af pigdæk.

6 Synes om

Udover det er der de gældende sommerhastighedsgrænser, og da man nu også får bøder for at køre for langsomt, så er det bare at køre blindt ind i tågen og håbe på det bedste.

Som en fra Lahti og boende ret tæt på ulykkesstedet, så var tågen virkelig tæt i går. Forholdene for den ulykke var desværre meget gunstige og beviste igen, at det ikke kræver meget fugt, før vejbanen fryser. Jeg gik selv i butikkerne i sommersko midt på dagen, og selvom temperaturen var over frysepunktet, var jeg alligevel ved at falde to gange, da lufttemperaturen jo ikke er den samme som vejtemperaturen.

2 Synes om

Og ret mange piller ved deres telefon, mens de kører bil, hvor opmærksomheden er et helt andet sted end i trafikken. Jeg er selv faldet for det, men det er jo en fuldstændig unødvendig og irrationel vane.

1 Synes om

Midt i oktober er vintervejret på vej. Man forbereder sig. Jeg fik synet min bil for 2 uger siden i hovedstadsregionen med pigdæk. Synsmanden sagde; det er godt at forberede sig, for de kommer jo derfra.

2 Synes om

Man kan syne bilen, selv med pigd

3 Synes om

Så vidt jeg forstår, blev der tilføjet en mulighed for at give bøder for underhastighed til færdselsloven, men straf for dette kræver, at den laveste acceptable hastighed skal angives med et trafikskilt. Så vidt vides var der for mindst et par år siden endnu ikke opsat et eneste sådant trafikskilt nogen steder. Indtil videre har dette været en såkaldt “død bogstav” i loven.

Mange efterår overrasker vinteren traditionelt bilisterne, men denne gang var overraskelsen mere voldsom end gennemsnittet. Man burde måske kunne forudse sort is, hvis kviksølvet har været omkring nul i flere nætter de seneste uger, og hvis en tyk tågesky svæver over vejen. Tankeløshed sker naturligvis for alle, men ved høje hastigheder straffer naturen desværre meget hårdt for det.

Tak Keijo, det vidste jeg ikke. Jeg ser dog ingen grund til at bruge pigdæk om sommeren. Og egentlig slet ikke, når jeg kører rundt i hovedstadsregionen. Min primære bil får friktionsdæk, fordi friktionsdæk på en måde ‘beroliger’.

Efter min mening er problemet for bilister, at de konstant har travlt, dvs. der afsættes ikke tid til skiftende situationer. Når telefonen er blevet scrollet igennem tidligt om morgenen, og man opdager, at mødet presser på, og de bedste kamwienerbrød allerede er på andres tallerkener – så slår det til. At indhente tidsplanen på den vej. I nyere biler mærkes hastigheden ikke, men fysikkens love ophæves ikke. En vis følelsesløshed over for vejen og potentiel glathed forsvinder. Dertil en ringe eller endda ikke-eksisterende erfaring med glathed, resultatet er… ude.

6 Synes om

Juurikki er uenig. De bedste synsmænd er bilistens rådgivere. For nogle år siden fortalte synsmanden, at dækkene stadig var lovlige, men at man senest burde skifte dem ved sommerdækkenes efterårsudsalg. Det skete.

Juurikki sætter i hvert fald pris på eksperters uopfordrede råd. Gæt hvilken synshal Juurikki har opsøgt siden og agter at fortsætte med at besøge.

Ps. Synsmændene har netop fået strammet retningslinjerne, og kørselsforbud gives let, fortalte synsmanden, men lod Juurikki køre til en biltilbehørsforretning, selvom han åbenbart ikke måtte ifølge de nye retningslinjer. Eftersynet en times tid senere gik selvfølgelig igennem.

Ps2. Temmelig sikkert vil der komme en afvisning og et kørselsforbud, hvis man kører til syn midt om sommeren med pigdæk. Det er dog ikke blevet testet.

2 Synes om

Du kan være uenig, men stadig tage fejl. I denne sag.

7 Synes om

Investerer nogen her stadig i guldfokuserede juniorselskaber?

Jeg har lyst til at spørge her i kaffestuen, da jeg ikke fandt en egentlig diskussionstråd om guldjuniorer, og jeg har heller ikke set købere i ‘købte solgte’-tråden eller bemærket indlæg relateret til dette i ‘kursændringsundrings’-tråden.

Et par af de selskaber, jeg ejer, har for nylig haft pæne stigninger, og jeg ved, jeg ved - der er mange risici forbundet med disse:

geologiske risici relateret til vurdering af malmreserver, infrastrukturrelaterede risici, politiske og tilladelsesrelaterede risici, finansielle og markedsrisici, uerfaren ledelse og for eksempel likviditetsproblemer. Og at de fleste af dem alligevel går konkurs før eller senere :grin:.

Jeg har også her på forummet fra tid til anden stødt på fremragende indlæg og advarsler vedrørende risiciene forbundet med disse, tak til blandt andet @Pohjolan_Eka, @pavel og @Seinakadun_Keisari

Men jeg vover alligevel at åbne en diskussion om dette, da risiciene ved kobberrelaterede juniorminer er blevet velkendte for mig gennem flere år :sweat_smile:

6 Synes om

Det er godt nok vildt nu om dage, når præsident

17 Synes om

Mens sveden stadig lugter og blodet flyder, lad os lave en legende afstemning for at føle stemningen:

Er QT?

[poll type=“regular” results=“always” public=“false” chartType=“bar”]

• På vej op efter at motoren er vågnet
  • På et fortjent pelletniveau
  • Lortefaciliteter forts
11 Synes om

Ja, jeg investerer også lidt i guldjuniorer. Mine egne beholdninger af guldjuniorer er dog kun International Tower Hill Mines og Seabridge Gold. Blandt udviklerne finder man Equinox Gold med en ret stor vægt og Alamos Gold. Jeg har overvejet at købe Snowline Gold Corp og Maple Gold, men har endnu ikke gjort noget ved det. Hvad har du?

2 Synes om

Tak for denne information, jeg planlægger selv at købe et ur om

2 Synes om

Det var så lidt, jeg sender mere info, når uret ankommer. Vi må se, om det lykkes, selvom det var tæt på.

4 Synes om

Tak for dit svar :folded_hands:

Ja, her spreder vi også (risikoen).

Min portefølje indeholder i øjeblikket følgende guldselskaber:

Minera Alamos, i udviklingsfasen og allerede i produktion

First Mining, i udviklingsfasen

Revival Gold, i udviklingsfasen

Labrador Gold, stadig i efterforskningsfasen

(Forresten har LVG 8 NN-ejere, så der er andre end mig, der er tidligt inde :smiling_face:

4 Synes om

Jeg har mange tematiske ETF’er. Blandt dem har der netop været de junior mineselskaber, du nævnte. Jeg ved dog ikke præcis, hvilke virksomheder der er på din liste, men jeg havde selv VanEck Junior Gold Miners ETF (GDXJ) som en ETF, som du sikkert kender virksomhederne i?

Jeg har fået et rigtig godt afkast fra disse tematiske fonde, sammenlignet med aktier, som i hvert fald i min egen portefølje er fuldstændig flegmatiske.

4 Synes om

Gode og interessante valg. Don Durrett har lavet YouTube-videoer om små guldproducenter og rangeret dem alle, hvis hans kriterier er opfyldt. Der er mange valgmuligheder, hundredvis af virksomheder. Men jeg ville gerne læse mere om de virksomheder, du ejer! Seabridge Golds kobber-guld-sølv forekomst er helt enorm, den er værd at undersøge. Over 47 millioner ounces guld, 160 millioner ounces sølv og 7 millioner pund kobber. Og tilsyneladende en masse molybdæn oveni.

1 Synes om