Var de 1000 euro ikke en ganske rimelig “erstatning” for fem ugers ventetid? Jeg ville i hvert fald selv kunne vente på ret mange ting i fem uger, hvis jeg fik 1000 euro ud af det. ![]()
Modelsporteføljen er blevet diskuteret her, for eksempel:
@Vanerihands og @NukkeNukuttaja, tak for forslaget, jeg flyttede 10 beskeder til den tråd, I foreslog ![]()
Fremragende beskeder, ja!
![]()
Mange tak @Sijoittaja-alokas, det løb lidt løbsk, selvom jeg allerede var klar over problemet. Nå, man skal jo give moderatorerne noget at lave🙂
Det gjorde det slet ikke, fremragende og god diskussion. ![]()
Jeg lærer selv af både analytikernes og forummedlemmernes indlæg. Jeg sætter pris på, at I har viden, færdigheder og evnen til at skrive og tænke. Jeg har intet af dette. ![]()
Jeg synes, du har forbedret dit løb rigtig flot, og i praksis er du ikke længere i underskud. Lejligheden er betalt, og udgangspunktet for værdiskabelse gennem investering er bedre end nogensinde. Min egen aktieudvælgelsesspor ser også ret barsk ud, men det er derfor, jeg for det meste er investeret i indekser.
Du nedgør dig selv nogle gange lidt for meget. Udefra ser det nemlig ud til, at tingene begynder at være i vinkel ![]()
Da jeg læste analyserapporten, fortolkede jeg, at analytikeren mente, at en negativ melding var sandsynlig, men at den allerede var stort set indpriset i aktien. Det vil sige, at kursfaldet ville være beskedent. Jeg ved selvfølgelig ikke, om du betragter et kursfald på 19 % som beskedent? Jeg kan selvfølgelig tage fejl…
Mange tak, din besked varmede mig meget! ![]()
Ja, jeg er i en god situation i livet og har formået at opbygge et liv, jeg kan lide. Så jeg kan leve, som jeg vil, på min egen måde, hvilket føles godt for mig. ![]()
Dette går lidt eller meget uden om emnet:
Nogle gange i fitnesscenteret og med investering er det irriterende i visse øjeblikke, når vægtene ikke er løftet godt under træningen, eller når der kommer et kæmpe negativt resultat, eller når man kigger på porteføljen, ser det kedeligt ud, men mellem disse øjeblikke, altså 99 procent af tiden, er det sjovt, for at sige det skarpt. I begge dele giver jeg meget, og jeg “kan godt lide at slå hovedet mod muren” - i årevis i fitnesscenteret har jeg slet ikke brugt en træner, og jeg vil selv udvælge aktierne fuldstændigt, selvom det føles mærkeligt, selvom man selvfølgelig kunne uddelegere bare lidt af tænkningen om styrketræning til en professionel træner og med investering lægge halvdelen i fonde, men jeg kan godt lide at gøre det på denne måde. ![]()
Der er stadig grundlæggende ting at lære, og der sker virkelig store, mærkelige fejl, desuden vil jeg nogle gange med vilje understrege, at jeg ikke kan så meget endnu, fordi jeg indimellem er blevet forvekslet med en god investor, og så er jeg blevet spurgt om tips.
Måske giver jeg nogle gange uforvarende et mere kompetent indtryk af mig selv, så derfor vil jeg nogle gange minde om, hvordan jeg er, og hvordan det virkelig er gået - dog kan det nogle gange også gå lidt over stregen her. ![]()
Jeg prøver nu at lære mere praktisk ved at lave Excel-ark og “øvelsesanalyser”.
God weekend til alle! ![]()
Som det fremgår af overskriften på Inderes’ seneste kommentar, overraskede resultatadvarslens skarphed analytikeren. Kursmålet er et 12-måneders kursmål og vurderer ikke daglige eller ugentlige kursbevægelser. Og i næste uge vil kursmålet sandsynligvis blive opdateret.
Da jeg ikke selv følger QT, kan jeg ikke rigtig udtale mig om analysen.
Ja, og hvad er bedre end at have et kvalitetsur på håndleddet, som man holder af, som holder i årtier, og som bevarer sin værdi. Så betyder en måneds ventetid ingenting. Tillykke med det flotte valg!
Der er løse ligheder mellem denne sag og investering. Skal man købe dyre, sikre selskaber, som er kendt for at skabe overskud år efter år og cyklus efter cyklus med en god voldgrav, eller turnaround-selskaber, hvis eventyrmotor spytter den ene historie ud efter den anden? Mistanken om fup sniger sig ind. Nogle investorer rører ikke disse potentielle raketter af frygt for at miste penge. Nogle lægger alle pengene i dem, og nogle spiller med et lille hjørne af porteføljen. Jeg tilhører selv den sidstnævnte kategori, og måske derfor turde jeg tage risikoen, selvom der hang en lille lugt af urin i luften.
Det ville være rart, hvis der blev skrevet på memes, hvis de er lavet af en anden. Og jeg forstår ikke rigtig, hvorfor du udgiver et meme, som er udgivet på samme forum et døgn tidligere.
-
Jeg kan ikke læse hver eneste besked på forummet og vide, om det pågældende billede allerede er blevet postet her
-
Normalt er det ikke kutyme at sætte markeringer på memes, f.eks. ”memet er ikke lavet af mig selv”, eller er du stødt på den fremgangsmåde, du foreslår, andre steder på internettet?
“Sort is, rimfrost og tæt tåge har forårsaget flere trafikulykker”
Og selvfølgelig havde for høje hastigheder i forhold
Jeg er enig i dette. Vejret skal altid tages i betragtning.
Nu var der meget udfordrende forhold. Vinteren overrasker altid bilisterne, men denne gang var der gode muligheder for det i Lahti-området.
Vejoverfladen var stedvis frosset på meget få steder. Luften var fuldstændig stille, så kulden holdt sig godt på vejoverfladen, selvom temperaturen ellers allerede var +5 grader, og vejene for det meste var helt tørre.
Jeg kom lige fra Kouvola, da jeg skulle hente et nyt dæk til min svoger, hvis dæk var punkteret. Temperaturen ifølge bilens måler var allerede +7 grader, men på grund af den fuldstændig stillestående luft var skyggefulde steder stadig frosne.
Heldigvis kom ingen tilsyneladende alvorligt til skade i den store ulykke. Anderledes gik det i Virrat, hvor to personer omkom.
I den store ulykke i Lahti var det tilsyneladende tågen, der var stedvis meget tæt, der mest påvirkede situationens farlighed. I videoen fra ulykkesstedet undrer man sig over bilisternes adfærd. I den bagerste del af kædekollisionen bruger kun én bil havariblink. I Centraleuropa tænder man dem straks, hvis man blot overvejer muligheden for en kædekollision.
Har andre internationale forum brugere fundet vej herhen? Er det svenske forum ikke lukket nu? Jeg prøvede at kigge på nogle svenske tråde, men de faldt mig ikke i øjnene. Jeg tror, jeg vil brygge eftermiddagskaffe alligevel.
Jeg savner også vestnaboen. Måske ville noget af deres naturlige Fætter Højben-lignende optimisme og held ved et uheld smitte af på mig ![]()
Ville Qt interessere nogen med de tal og historier, hvis det ikke var i Hex? Som en sidebemærkning har jeg selv længe tænkt over, altid når jeg overvejer et nyt investeringsobjekt, om det f.eks. er bedre end Google eller Amazon (vækst, udsigter, værdiansættelse osv.). Det er det ret sjældent.