Inderes' kaffestue (Del 10)

Sag Omega og købssted Laatukellot.

Uret er altså endelig sendt fra Sverige. Jeg betalte for det den 11.9, så leveringen har nu taget fem uger, og det bliver nok tæt på seks, når uret ankommer til afhentningsstedet.

Uret var til salg med et 24-timers forsendelsesstempel, men det blev ikke opfyldt. Problemet var angiveligt garantikortet, som af en eller anden grund ikke kunne skaffes hurtigere fra grossisten i Tyskland. Forretningen er i øvrigt fremragende: du fylder nettet med billeder, beder om betaling på forhånd og sender så uret, når du har tid. Ingen risiko, og pengene ligger på kontoen i så lang tid, at man kan nå at investere dem, hvis man har lyst.

Jeg kan ikke med god vilje anbefale det. Prisen var tusind euro billigere, men den ubehagelige følelse af, at der sprøjter noget gult væske på dig, ødelægger stemningen.

31 Synes om

Hvis jeg ikke har misforstået helt, så er deres forretningsmodel, at når en ordre kommer ind, begynder de at lede efter et ur på markedet og i deres netværk. Og det kan tage et stykke tid at finde det rigtige ur til den rigtige pris, som kan sendes til kunden.

5 Synes om

Her skal man dog være forsigtig, så vidt jeg husker, var værdien af Kamux’s finske forretningsaktiviteter engang 5,80 € :slight_smile: , nu kunne de fås for to euro (undskyld 1,968 €). Vi er altså lidt fanget af dårlige udenlandske forretningsaktiviteter eller som Lindex er fanget af Stockmann, og værdien kan ikke frigøres :slight_smile: Nå, hvorfor lukker Kamux eller Talenom så ikke ned for de udenlandske aktiviteter? Fordi det ville medføre store engangsomkostninger, og selvfølgelig forhindrer ledelsens faste tro på julemanden dem i at gøre det :slight_smile: Og igen en sarkasmeadvarsel til de seriøse, teksten indeholder muligvis overdrivelser og skarpe meninger.

12 Synes om

Jeg synes, det er lidt sjovt at sammenligne en brugtbilforhandler med en stabil regnskabsforretning :slight_smile:
Selvfølgelig er der altid risici ved investering, og intet er sikkert. Spørgsmålet er i høj grad, hvad forskellen er mellem markedets forventninger og den reelle fremtid.

IMHO føles det som om markedet slet ikke tror på f.eks. succes i Spanien. Jeg synes, det er et godt sted at købe, når der trods alt er en sund forretning i bunden, og efter min mening er der gode muligheder for succes i Spanien. Og hvis Talenom lykkes, så er marketcap noget helt andet. Størrelsen af den spanske regnskabssektor er større end i Norden tilsammen.

2 Synes om

Jeg svarede åbenbart for kort på OldFeks besked, så på “win7” skal der naturligvis installeres en frisk Linux-distro.

1 Synes om

Jeg fik så et Orient Mako 3 kvalitetsur på få dage.

Jeg bestilte fredag aften den 26. september, og det var fremme onsdag den 1. oktober.

2 Synes om

Det er dejligt, at du testede det af, da jeg selv har overvejet det nogle gange :smiley: Forhåbentlig går resten dog bedre, og uret er godt :slight_smile:

1 Synes om

Har fungeret rigtig godt og er et tilstrækkeligt flot ur til min smag.

2 Synes om

Jeg må nok prale med, at jeg har brugt Linux her siden ca. \~1991-1992.

Det er sejt. Jeg startede først med hjemmebrug i 1995, et år tidligere prøvede jeg det i sommerjobbet. Jeg har dog været dobbeltagent hele tiden med en dualboot-maskine.

2 Synes om

Betydningen af uafhængig tænkning og beslutningstagning understreges! Langsomt er størstedelen af forumets hjemlige favoritter fra tidligere år blevet slagtet ret grundigt. Jeg siger ikke, at nogen af dem ikke kunne rejse sig fra asken og være en god investering til nuværende priser.

Rejsen nedad for en højt værdsat og som kvalitetsvirksomhed opfattet aktie er lang og stenet, når markedet kvartal efter kvartal begynder at sætte spørgsmålstegn ved virksomhedens konkurrencefordele. På dette tidspunkt kan det være svært for investoren at løsrive sig, når mantraet om kvalitetsvirksomheden er blevet gentaget blandt investorer hele vejen op, og den oprindelige investeringsbeslutning ikke har været helt uafhængig.

Den barske sandhed er naturligvis også, at for langsigtede afkast har det ingen betydning, om virksomheden på investeringstidspunktet ifølge konsensus er en kvalitetsvirksomhed, en forkastet turnaround-virksomhed, en kedelig maskinfabrik, et skidtsted, en varm vækstraket eller noget andet. På lang sigt er det kun den betalte pris og de fremtidige pengestrømme, der afgør. Fra alle de ovennævnte udgangspunkter er der historisk set blevet foretaget fremragende investeringer. Aktieudvælgelse er ikke let!

14 Synes om

Det er ret frækt, hvis det virkelig er tilfældet. Jeg har selv engang bestilt et ur derfra, som ved bestilling skulle være på lager i et par eksemplarer, men jeg modtog en e-mail, hvor der stod, at den pågældende reference var udsolgt, og de tilbød en lignende type med en lidt anden reference (med en grim kronograftavle) fra samme mærke. Her var der tale om et almindeligt basisur til omkring 300 euro, som det selvfølgelig ikke kan betale sig for nogen at bruge timer på at jage. Men det er meget muligt, at man i kategorien for værdifulde ure opererer på den måde. Jeg ville selv være bekymret for muligheden for at ende med en forfalskning, hvis man bestiller Omegaer eller lignende for tusindvis af euro fra en sådan onlinebutik.

Black Swan

https://grok.com/imagine/post/a7de0b03-2109-4bcf-9427-556cc8b4a2b1?source=copy_link&platform=ios&t=c96a01e2de8a

Sådanne luksusure (som f.eks. Omega) kan kun sælges af godkendte forhandlere, hvilket

1 Synes om

Var de 1000 euro ikke en ganske rimelig “erstatning” for fem ugers ventetid? Jeg ville i hvert fald selv kunne vente på ret mange ting i fem uger, hvis jeg fik 1000 euro ud af det. :smile:

3 Synes om

Modelsporteføljen er blevet diskuteret her, for eksempel:

5 Synes om

@Vanerihands og @NukkeNukuttaja, tak for forslaget, jeg flyttede 10 beskeder til den tråd, I foreslog :slight_smile:

Fremragende beskeder, ja!

:backhand_index_pointing_down:

6 Synes om

Mange tak @Sijoittaja-alokas, det løb lidt løbsk, selvom jeg allerede var klar over problemet. Nå, man skal jo give moderatorerne noget at lave🙂

4 Synes om

Det gjorde det slet ikke, fremragende og god diskussion. :slight_smile:

Jeg lærer selv af både analytikernes og forummedlemmernes indlæg. Jeg sætter pris på, at I har viden, færdigheder og evnen til at skrive og tænke. Jeg har intet af dette. :smiley:

7 Synes om

Jeg synes, du har forbedret dit løb rigtig flot, og i praksis er du ikke længere i underskud. Lejligheden er betalt, og udgangspunktet for værdiskabelse gennem investering er bedre end nogensinde. Min egen aktieudvælgelsesspor ser også ret barsk ud, men det er derfor, jeg for det meste er investeret i indekser.

Du nedgør dig selv nogle gange lidt for meget. Udefra ser det nemlig ud til, at tingene begynder at være i vinkel :slightly_smiling_face:

31 Synes om

Da jeg læste analyserapporten, fortolkede jeg, at analytikeren mente, at en negativ melding var sandsynlig, men at den allerede var stort set indpriset i aktien. Det vil sige, at kursfaldet ville være beskedent. Jeg ved selvfølgelig ikke, om du betragter et kursfald på 19 % som beskedent? Jeg kan selvfølgelig tage fejl…

1 Synes om