Måske ville dette passe bedre til nogle opdateringer, Inderes justerer prisen en smule, dvs. næsten to og en halv gange målkursen. God “justering”, mon ikke en stærkere formulering ville være passende, hvis f.eks. målkursen firedobles ![]()
Joonas er virkelig en journalist af høj kvalitet… hvor kommer de fra, arbejder nok billigt. Det minder mig om Kaara-TV i kvalitet.
Måske var den bedste kommentar, uanset om den er overdrevet eller ej: “Stærkt overdrevet sagt kører der i de lavere klasser af VM-rally kørere, som ikke ville bestå en køreprøve”
Ja, dette er ikke en holdning til Kalles præstation, selvom jeg ikke tror, han vil ligge i bunden, og hvad er præstation egentlig…
Det, der skræmmer mig mest, er
Sandt, man kan vel ikke engang sige, at det er temmelig smagløst ![]()
Det er ikke forkert. Skift du også. Normalt er det koldest på denne årstid, nogle gange mellem kl. 05-08. Jeg kører altid hjem fra nattevagt omkring kl. 7, så lad os spille sikkert ![]()
Det samme venter i morgen, dog ved at køre til et dækhotel og uden at få pulsen op, kun ved at lette pengepungen. Jeg kommer til at køre så meget mod nord i de kommende uger, at det endda er sandsynligt at finde sne, og så skal der være pigdæk på. Denne oldschool-type stoler ikke på friktionsdæk eller andre mellemløsninger, det skal være pigge. Selvfølgelig får støvet fra gaden mig til at hoste, men det bliver ikke mindre af, at jeg ikke har pigdæk på.
Kineserne har trods alt stadig deres egen vilje tilbage, i modsætning til europæerne, der har opgivet deres selvrespekt og som gør præcis, hvad Trump dikterer.
Gode tal fra Kesko i dag. Kesko-toget er holdt godt på sporet. Der udbetales udbytte, og kursen stiger. Wuhuu!
Jeg går til arbejde, og der er intet behov for daglig bilkørsel. Min bil har firehjulstræk, og som sommerdæk bruger jeg dæk, der er beregnet til helårsbrug under centraleuropæiske forhold og er lovlige som vinterdæk i Finland. På trods af alt skifter jeg til indenlandske pigdæk i morgen. Sort is spørger ikke, hvilke mærkninger der er på dækkets side, når den tager fat i bilen.
God pointe. Jeg har undret mig over denne situation, hvor man antager (eller måske snarere ønsker), at verden skal fungere i overensstemmelse med Vestens ønsker. Kina har trumfkort, som det kan bruge efter eget forgodtbefindende, og deres tidshorisont og mål (og spilleregler) er anderledes end Vestens.
Vi kan selvfølgelig ikke acceptere Kinas handlinger, men jeg mener, at vi bør stræbe efter at forstå dem, for at vores situationsbillede kan forblive realistisk.
At anerkende fakta er jo visdommens begyndelse, som Paasikivi engang sagde til os. Derfor er det også godt at kende de ubehagelige fakta.
Jaakko Ohtonen er Messias i filmen The Resurrection of the Christ. ![]()
Oprindeligt mødtes de jo under optagelserne til en helt anden film. Der talte Ohtonen med sin ven om nyhederne fra Helsinki-børsen. Gibson hørte det fra sidelinjen og kom frem til, at i den første Passion of the Christ blev menneskesindet og -kroppen alligevel ikke ødelagt på det niveau, der er det bibelske maksimum, og selvom man ikke umiddelbart ville have gættet det, er en efterfølger et must. Jaakko endte så som metode-skuespiller, da han var kyndig i emnet. Efterfølgerens plot starter om foråret, når prognoserne lover et bedre årsslut, men lad os ikke gå så langt som til spoilere.
Fra @OsakeKeisari fortæller kortfattet om børsens nyeste navne i sit tweet. ![]()
https://x.com/OsakeKeisari/status/1978079805678522477
Den bedste tid at begynde at investere var i går. Den næstbedste tid er i dag
Mine forældre begyndte at indeksinvestere, da de var over 50 år.
Jeg startede selv som 37-årig og fortryder hver dag, at jeg ikke startede tidligere. Jeg ville have haft brug for nogen til roligt at forklare og rådgive mig om, hvad investering er, og hvordan og hvorfor de selv gør det.
Efter min mening var investering især tidligere et tabu, og man talte ikke om det ved frokostbordet, ikke ved middagsbordet og ingen steder. Så er der også det, at hvis der er en investeringsbankmand i familien, så kommer alt relateret til emnet fra sådan en med et kæmpe rødt flag. Det er lidt som om en svigerinde, der er blevet vild med bikinifitness, ville sige, at du da også bare kan begynde at træne lidt her og der, så det er bare at køre crossfit 4 gange om ugen, og mavemusklerne kommer af sig selv ![]()
Så hvis der havde været en helt almindelig blikkenslager eller en kok fra et storkøkken i familien, og de havde fortalt, hvordan de hver måned lægger et par hundrede i Atria, og at de har sådan og sådan en udbytteplan, så ville man have lyttet på en helt anden måde. Altså hvis det havde været tilfældet, og hvis man havde talt om sådan noget dengang. Men nej, i stedet talte man om lotto og skrabelodder, og alle ved jo, at fars bror Jorma fra Pudasjärvi vandt fem tusind på et skrabelod i 97, og siden da har hele familien købt disse forbandede skrabelodder til hinanden, mindst som julegave ![]()
Gaffel i øjet på den, der dvæler ved fortiden. Hovedsagen er, at man startede på et tidspunkt, så er tingene bedre stillet end for de fleste, og det er ret godt.
Hvis man søger noget positivt ved at starte sent, så har man i det mindste haft tid til at observere verden uden “biatched” briller. De erfaringer kan man udnytte, når man visualiserer for sig selv, hvordan de virksomheder, man ejer, i virkeligheden klarer sig.
Dette er sandt. I en mere moden alder har man virkelig allerede en forståelse af, hvordan forskellige brancher fungerer, hvilke aktører der opererer der, og hvilke (formodede) styrker hver enkelt har. Som yngre ville det måske have været mere som at spille lotto at investere i individuelle aktier. På den anden side, som yngre kunne man have investeret i Microsoft, AMD osv…. ![]()
Det er lige præcis sådan!
Jeg er efterhånden blevet træt af at fortælle mine nærmeste om investeringens glædelige budskab, da mine Wololo-agtige investeringsprædikener ikke ser ud til at virke. Selvom der er tydelig interesse fra nogle, og jeg endda har vist mine egne afkasttal til dem, starter de stadig ikke i går, i dag eller i morgen.
Så må jeg fortsætte denne langsomme, men sikre rejse mod velstand alene og opgive at sprede investeringens glædelige budskab. Jeg er så vidt jeg ved den eneste i min nærmeste familie, der investerer seriøst; jeg har kun kunnet tale om aktieinvestering med min kusines kæreste.
Jeg startede som 32-årig, og det føltes dengang for sent, men nu hvor jeg som 41-årig tænker over det, bliver det jo samlet set en investeringshorisont på langt over 30 år, hvilket lyder rigtig godt. Rente-på-rente-effekten kan allerede mærkes, og farten tager kun til.
I mit barndomshjem blev der praktisk talt aldrig talt om investering. Fra min fars side af familien er ikke mange engang nået til studentereksamen