Inderes' kaffestue (Del 10)

Jeg har ikke set tallene, men jeg antager, at jeg bliver på sidelinjen?

Der er for meget negativt involveret. Staten forbliver hovedejer, så politisk spil og regionalpolitik vil fortsætte mere, end det ville være rimeligt for et aktieselskab. Staten fortsætter med at regulere branchen og tvinger Posti til også at levere ulønsomme basale tjenester (hvilket er en god ting fra statens og beboernes i fjerntliggende områders synspunkt, men dårlig forretningspraksis). Der er planer om at udstede flere aktier som et medarbejdertilbud, hvilket vil udvande ejerskabet. Hvis staten sælger halvdelen af sit ejerskab, halverer den også sine udbytteindtægter.

Jeg kan ikke se, hvad staten skulle have af grund til at sælge, eller jeg til at købe?

(Jeg forbeholder

3 Synes om

Henri Huovinen og CAPE :backhand_index_pointing_down:

https://x.com/HenriHuovinen2/status/1969381878923682299
image
image

REDIGERING:

Han sendte endnu et tweet som en “fortsættelse” til det:

https://x.com/HenriHuovinen2/status/1969391106396680513*
image
image

8 Synes om

Her er om tweet-indtjening: teori vs virkelighed eller noget i den stil :slight_smile:

https://x.com/BrianFeroldi/status/1969356266288877742
image
image

22 Synes om

Hah :D, den når ikke engang fem hundrede… ingen steder.

Den 3000 hestekræfters BYD Yangwang U9 Xtreme 02 har netop leveret en af de mest chokerende præstationer i elbilernes historie. I sit seneste løb nåede denne EV-superbil svimlende 496,22 km/t og skubbede grænserne for, hvad batteridrevet ydeevne kan opnå.

Med fire højtydende elmotorer og avanceret aerodynamik viser U9 Xtreme 02, hvordan ingeniørmæssig præcision og rå elektrisk kraft kan kombineres for at skabe en sand rekordbrydende maskine. Stabilitet, termisk styring og et omhyggeligt tunet chassis spillede alle en rolle i at give denne superbil mulighed for at opretholde næsten 500 km/t.

Dette løb følger den tidligere rekord på 472,41 km/t af Track Edition, hvilket beviser, hvor hurtigt BYD rykker frem i sin stræben efter at dominere verden af ekstrem ydeevne. Xtreme 02 handler ikke kun om tal – det er en erklæring om, at elektrisk kraft omdefinerer selve hastigheden.

Sørg for at like, kommentere og abonnere, så du aldrig går glip af det seneste inden for banebrydende EV-ydeevne.

5 Synes om

Bogkrogen er kommet videre til at læse om penge.

Rai-stenene, den gamle bitcoin, er virkelig et forbløffende historisk udvekslingsmiddel - bogen virker omfattende og interessant :grin:

Krypto-kejserdømmet forpligter

IMG_1310

8 Synes om

Her er Sijoituskästis gode og kortfattede tweet-tråd om maskinværksteder :slight_smile:

https://x.com/STNXfi/status/1968920846031831264
image
image

2 Synes om

Her er en artikel fra SalkunRakentaja om Howard Marks.

For Howard Marks er det ultimative mål med investering et langsigtet merafkast. Efter hans mening kræver en succesfuld investeringskarriere kun et par meget store vinderinvesteringer. Magien ved et godt afkast er at finde de få højtydende investeringer og – hvad der er endnu vigtigere – at holde fast i dem.

En investor tjener altså ikke penge ved at købe og sælge, men ved at eje. Ifølge Marks defineres investeringssucces af, hvordan beholdningerne udvikler sig over en 5-10 års periode.

11 Synes om

Du kan tænke altruistisk over det, at dine ejede KH-aktier ikke kan ejes af nogen andre. På den måde forhindrer du andre i at begå den samme fejl og frigør deres penge til for eksempel amerikanske teknologiaktier.

De seneste år har børsen utvivlsomt været en smule todelt spilleplads, men der har alligevel været flere vindende sektorer tilgængelige. Nogle få eksempler, som i løbet af ~5 år har budt på stigninger på hundreder af procent.

-Amerikanske store teknologivirksomheder

-Europæiske banker

-Europæiske våbenaktier

-Helsingfors børsens store maskinværksteder

Tilføjelse. Jeg har fra tid til anden fremhævet disse sektorer i Varteissa, men bortset fra et kortvarigt ejerskab af Wärtsilä har jeg naturligvis ikke selv rørt ved disse vindere. :smiley: Og Wärtsilä-aktierne ville det have været værd at beholde i porteføljen, i hvert fald indtil videre. :smiley:

38 Synes om

Ejer jeg direkte :cross_mark: / :white_check_mark: :
-Amerikanske store teknologivirksomheder :cross_mark:
-Europæiske banker :cross_mark:
-Europæiske våbenaktier :cross_mark:
-Store maskinværksteder på Helsinki-børsen :cross_mark:
-Andres penge frigivet til disse med succes: :white_check_mark:

67 Synes om

“KH Group: Usikkerhedens slør lagde sig over historien”

Jeg ser dette som en positiv nyhed. Jeg konkluderer, at den dårlige præstation, som hidtil har været en sikker ting, nu er usikker fremover.

31 Synes om

Hvem er jeg til at kritisere den legendariske investeringsguru, især når jeg selv leder efter de enkelte store vinderinvesteringer, men de tips minder mig altid om de fyre, der postulerer dette billede uironisk:

kuva

Mange investorer følger dette råd bogstaveligt, skaber enorme forventninger om fabelagtige rigdomme til deres yndlingsaktier og holder stædigt fast i dem, så de ikke giver op for tidligt. Når hver dip er en købsmulighed, ender man let med en alt for stor position i en aktie, der burde være solgt for år siden, og som det alligevel er psykisk umuligt at give slip på, når man har brugt så enormt meget tid, kræfter og følelsesmæssige ressourcer på den.

Jo længere du ejer en aktie, desto mindre sandsynligt er det, at den overpræsterer i forhold til markedet. Hvis du ejer en aktie i en dag eller to, er merafkast meget sandsynligt. Med et års eller to års ejerskab falder sandsynligheden, men er stadig inden for et acceptabelt niveau. Med ti års stædigt hold bliver det ekstremt usandsynligt at opnå merafkast og ville kræve fabelagtig aktieudvælgelsesevne at udvælge netop disse megavindere.

Selvfølgelig rammer nogen altid en virksomhed, der år efter år leverer fabelagtig vækst og resultat gennem en cyklus, hvilket giver mulighed for at prale sødt med egne afkast og aktieudvælgelsesevner på internetfora, men det er dog ikke dig, der finder den aktie, men en anden, så det er unødvendigt at drømme om det. Af samme grund kan lotteri generelt ikke betale sig, selvom nogen altid vinder den jackpot.

Jeg vil påstå, at hvis man ikke er en jernhård guru-professionel som Marks, ville det være mere fornuftigt at eje aktier i sin portefølje, hvor der er et positivt momentum i gang, og hvis forretning øjensynligt går godt nu og i den nærmeste fremtid. Sælg så de aktier, når den positive kursudvikling og nyhederne stopper, og sentimentet samt forretningen vender negativt. Folk taler meget om “vibe-kodning” nu, men jeg har selv været vidne til, hvor mange bekendte der har opnået betydeligt større merafkast med “vibe-investering”, end deres tekniske investeringsevner ville berettige.

Dette er rent baseret på min egen mavefornemmelse og erfaring, men jeg tror, at en sådan investeringsstil ville fungere bedre for den gennemsnitlige investor, end at forsøge at finde de 100x megavindere til porteføljen med langsigtet ejerskab, for resultatet er alligevel, at du har en portefølje fuld af noget Kempower, Hyzon eller Voxtur. Selvfølgelig, uanset hvad man gør, ville det bedste resultat nok stadig komme med indeksinvestering :cowboy_hat_face:

52 Synes om

Der går ikke en uge, uden at medierne har en ny, af eksperter bekræftet teori om, hvorfor Finland er ødelagt

51 Synes om

Henri Huovinen har skrevet en interessant artikel om USA’s sundhedssektor. :slight_smile:

En væsentlig årsag til sundhedsvæsenets vanskeligheder har været politisk usikkerhed. I Washington er der blevet forberedt ændringer i lovgivningen vedrørende for eksempel medicinpriser, hvilket har skabt pres på hele sektoren. Desuden har ændringer i driften af myndigheder som FDA, CDC og NIH øget usikkerheden.

Den samlede effekt af disse faktorer har ført til et fald i værdiansættelsesmultipler og har skræmt investorer væk fra sektorens aktier.

Underemner:

1. En lav sektorevaluering er ikke i sig selv tilstrækkelig som investeringstese
  2. Fra underpræstation til gennembrud – hvad afgør sundhedssektorens fremtid?
5 Synes om

Jeg kan tilbyde et par trøsteord til de finske selskabers underpræstation. Den legendariske PYN Elite, der investerer i Vietnam og udgiver publikationer på Inderes’ platform

35 Synes om

Hvad nu hvis folket denne gang lod være med at købe de spande og brugte pengene på Hesburger, man kunne få noget godt billigt :slight_smile:

3 Synes om

Jeg bebrejder skattemyndighederne, som skaber perverse incitamenter til langvarigt ejerskab med 10-års anskaffelsesomkostningsformodningen. Finnen er jo villig til at tabe penge på børsen for muligheden for at betale mindre skat i det usandsynlige scenarie, at man i 10 år havde ejet en vinderaktie.

Heldigvis blev denne psykologiske fejl dog rettet i de seneste år med en aktiesparekonto, hvor enhver finne, der ikke bekender sig til udbyttekulten, kan være sin egen livs momentum-trader.

Med venlig hilsen,
Andres penge frigivet til vinderaktier -partiets tredje medlem

Edit: For klarhedens skyld skal det bemærkes, at indlægget er skrevet med et glimt i øjet :slight_smile:

9 Synes om

Formanden for Tilbagekøbspartiet bør tage et fast standpunkt over for denne og andre lignende kætteri, der for nylig har spredt sig på forummet, og instruere moderatorerne i at gå i gang med arbejdet. Dette ligner en grundløs modkampagne orkestreret af Udbyttepartiet.

3 Synes om

Det svageste led er ikke de finske forbrugere. Det svageste led er statsadministrationen, som kommunikerer elendighed og nedskæringer. Finnerne sparer op til dårlige tider. Vi er kloge.

Når andre udviklede økonomier øger deres gældsætning, bør Finland også gøre det. Og drastisk. Troen på bedre tider er den eneste vej til vækst.

”Man må ikke blive liggende i ilden!”

25 Synes om

På trods af sin effektivitet ses Piper Perri-gambitten ofte som repræsentant for en såkaldt “beskidt” spillestil, og trækket har aldrig rigtig formået at cementere sig som en klassiker.

7 Synes om

Ja, i årevis er der blevet varslet om den kommende dommedag, dysterhed, nedskæringer og besparelser, så det er ikke underligt, at forbrugerne er forsigtige eller holder igen.

21 Synes om