Hvem er jeg til at kritisere den legendariske investeringsguru, især når jeg selv leder efter de enkelte store vinderinvesteringer, men de tips minder mig altid om de fyre, der postulerer dette billede uironisk:

Mange investorer følger dette råd bogstaveligt, skaber enorme forventninger om fabelagtige rigdomme til deres yndlingsaktier og holder stædigt fast i dem, så de ikke giver op for tidligt. Når hver dip er en købsmulighed, ender man let med en alt for stor position i en aktie, der burde være solgt for år siden, og som det alligevel er psykisk umuligt at give slip på, når man har brugt så enormt meget tid, kræfter og følelsesmæssige ressourcer på den.
Jo længere du ejer en aktie, desto mindre sandsynligt er det, at den overpræsterer i forhold til markedet. Hvis du ejer en aktie i en dag eller to, er merafkast meget sandsynligt. Med et års eller to års ejerskab falder sandsynligheden, men er stadig inden for et acceptabelt niveau. Med ti års stædigt hold bliver det ekstremt usandsynligt at opnå merafkast og ville kræve fabelagtig aktieudvælgelsesevne at udvælge netop disse megavindere.
Selvfølgelig rammer nogen altid en virksomhed, der år efter år leverer fabelagtig vækst og resultat gennem en cyklus, hvilket giver mulighed for at prale sødt med egne afkast og aktieudvælgelsesevner på internetfora, men det er dog ikke dig, der finder den aktie, men en anden, så det er unødvendigt at drømme om det. Af samme grund kan lotteri generelt ikke betale sig, selvom nogen altid vinder den jackpot.
Jeg vil påstå, at hvis man ikke er en jernhård guru-professionel som Marks, ville det være mere fornuftigt at eje aktier i sin portefølje, hvor der er et positivt momentum i gang, og hvis forretning øjensynligt går godt nu og i den nærmeste fremtid. Sælg så de aktier, når den positive kursudvikling og nyhederne stopper, og sentimentet samt forretningen vender negativt. Folk taler meget om “vibe-kodning” nu, men jeg har selv været vidne til, hvor mange bekendte der har opnået betydeligt større merafkast med “vibe-investering”, end deres tekniske investeringsevner ville berettige.
Dette er rent baseret på min egen mavefornemmelse og erfaring, men jeg tror, at en sådan investeringsstil ville fungere bedre for den gennemsnitlige investor, end at forsøge at finde de 100x megavindere til porteføljen med langsigtet ejerskab, for resultatet er alligevel, at du har en portefølje fuld af noget Kempower, Hyzon eller Voxtur. Selvfølgelig, uanset hvad man gør, ville det bedste resultat nok stadig komme med indeksinvestering