Inderes' kaffestue (Del 10)

Lidt sen-aftens-snak, som man ikke skal tage alvorligt.

AMK-reformen fra teknikere til ingeniører er en, der er blevet glemt. Men endnu færre synes at være opmærksomme på de nuværende diplomingeniør-veje. Stadig oftere er en diplomingeniør, der har studeret via AMK-vejen, mere veluddannet end en via bachelor-vejen.

Simpelthen har personen flere studiepoint og har gennemført alle de samme matematikfag.

Jeg er nødt til at hejse flaget for den vej.

1 Synes om

Godt valg! Hvilken model købte du? Måske sagde du det tidligere, men det gik mig forbi.

Jeg købte selv en Seamaster til mig selv som dimissionsgave for omkring 12 år siden. Næsten i daglig brug, med på Thailands strande, i Europa og rundt om i verden, og ser stadig ret frisk ud. Jeg har været glad for den. Den passer til en aften i byen med et jakkesæt og også med shorts og en ærmeløs skjorte på en tropisk strand.

Bare af interesse, var du ude i butikkerne og ‘sparke dæk’? Jeg købte den i sin tid hos en guldsmed i Kuopio centrum. Dengang var listeprisen, så vidt jeg husker, 3800€, men uden de store forhandlinger fik jeg den for, så vidt jeg husker, 2900€.

IMG_1428

22 Synes om

Baby?! :heart_eyes:

image

En fremragende fredag til forummet. Må jeres dag være fyldt med kursstigninger og lortehumor. :clinking_beer_mugs:

3 Synes om

Dette er sandsynligvis en begivenhed, der er mere usandsynlig end en lottogevinst, hvor stjernerne er gunstige, og Verneri dukker op, lige når @Karhu_Hylje kigger ud af vinduet.

tenor-1311406591

26 Synes om

Helt enig. For mindre virksomheder ville jeg se overgangen som kontinuerlig. Hver gang en arbejdsopgave kan erstattes af en maskine, bliver det gjort, og kunstig intelligens er der allerede. Ofte sker det i bølger, og f.eks. er en recession et godt tidspunkt for denne form for effektivisering. Jeg ville se, at i hvert fald for dem, der har mistet deres arbejde inden for de sidste 4 år, kan man også skyde skylden på teknologisk udvikling og ikke kun konjunkturerne.

1 Synes om

Bloomberg: Finland overvejer at børsnotere Posti, markedsværdi på op til 400 millioner euro | Kauppalehti

Posten bringer, Posten bringer, Posten bringer staten til investoren:musical_notes:

8 Synes om

Posti og katten, lige i morgen tidlig, tømmer kassebeholdningen :musical_note:

image

11 Synes om

Vi har vist ret ens smag, nummerserien er nok næsten den samme. Jeg valgte den med gummirem, da jeg personligt ikke bryder mig om metal i brug. Det har været en helt okay investering, da du nemt kan få det samme nu ved salg, og nyanskaffelsesprisen er det dobbelte. Har du fået den serviceret, hvis den har været i daglig brug?

Jeg var ikke ude i butikkerne, modellen er så velkendt, at jeg ser den for mig, selvom jeg var i koma og fuld på samme tid.

2 Synes om

Jeg fatter det ikke. I forrige omgang blev navnet “attraktivt” ændret til Itella. Hvad mon brand-visdommen finder på denne gang.

Bliver der arrangeret en konkurrence om det nye internationale navn? Vinderen får 50 stk. II-klasses frimærker som præmie. Alternativt kan man vælge en nostalgisk orange jakke.

7 Synes om

Jeg foreslår ”Postia” som firmaets nye navn. Det lyder smukt i både udlændinges og finnernes mund, og brandfornyelsen kan udføres meget omkostningseffektivt ved at klistre et ‘a’ på det nuværende materiale :cowboy_hat_face:

21 Synes om

I IS var der denne tekst i de daglige “Pas på denne svindel”-artikler:

IS minder om, at man heller ikke skal stole på mobilcertifikater (mobiilivarmenne). Selvom svindleren ikke kan få adgang til offerets bankkonto med det, muliggør identifikation udført for en kriminel for eksempel optagelse af kviklån. Derfor skal man udvise samme forsigtighed ved indtastning af mobilcertifikatet på en hjemmeside som med bank-id’er.

Da der her på forummet, efter mine observationer, er visdom, viden og færdigheder, hvordan udføres svindlen, altså optagelsen af kviklån, eller hvordan lykkes den. CoPilot sagde i det mindste til sidst, at det ikke ville lykkes.
Altså, ingen bekræfter vel en kviklånsansøgning, der vises på deres skærm, hvor modtagerens bankkonto ikke er deres egen, men betalerens oplysninger er deres egne.

1 Synes om

Åh, jeg kan ikke vente med at se, hvordan Posti med IPO-pengene kan udvide sig til internationale markeder i Tyskland og konkurrere mod DHL om, hvem der kan flyve luftfragt billigere. De resterende overskydende penge vil selvfølgelig blive udbetalt som udbytte.

Undervurder aldrig statsejede selskaber :zany_face:

18 Synes om

Jeg læste Nomad-fondens fremragende investorkorrespondance i sommerferien. Jeg skrev til Inderes’ Premium-medlemmer :gem_stone: om mine vigtigste observationer og indsigter fra brevene. Nomad-fonden tidoblede investorernes penge fra 2001-2013, og de er en sand skattekiste af investeringsviden! :slight_smile:

16 Synes om

Jeg “modudfordrer” dette og hævder, at skærmtid (og selv blot tilstedeværelsen af en smartphone) i sig selv er et problem.

Jeg baserer dette måske primært på, at hvis smartphone-/skærmtid er rigelig, har det en tendens til at fortrænge aktiviteter, der er artspecifikke for mennesker og øger velværet. I @Tomi_Valkeajarvi’s video var det vist kedsomhed (jeg har ikke nået at se den endnu), men de mest kritiske ting, der fortrænges, er sandsynligvis søvn, motion og sociale relationer.

Måske kan nogle voksne beherske sig rimeligt godt og bruge deres smartenheder mest til fornuftige opgaver (jeg er dog selv ved at miste troen på dette), men især hos børn er denne selvregulering stadig så uudviklet, at “forbrug af rigtigt indhold” og “forbrug af forkert indhold” gladeligt blandes sammen. Resultatet er multitasking, 42 halvt sete knallertvideoer og længere brugstid på smartenheden end planlagt. Angst, overvægt, muskel- og skeletsygdomme og hikikomori (jeg indrømmer, måske en lidt dystopisk konklusion om den gennemsnitlige teenagebrugers skæbne).

Hvis jeg ikke husker helt forkert, er brugen af smartenheder forbundet med dårligere søvnkvalitet, længere indsovningstid og kortere søvn – sandsynligvis uanset om det indhold, der blev forbrugt, var rigtigt eller forkert. Allerede telefonens tilstedeværelse forringer koncentrationsevnen og den tilgængelige kognitive kapacitet. Jeg er ikke søvnforsker eller neurovidenskabsmand, men jeg hævder, at hvis telefonen bliver uden for soveværelset, og browsing på telefonen før sengetid udskiftes med at bladre i en bog, vil effekten på søvnen være positiv.

Og forresten, et sted var der vist også en undersøgelse om, at ved at læse en printbog, skrive med en blyant el.lign. er indlærings-/oplevelseshukommelsessporet dybere og mere varigt end det, der opnås med en smartenhed. Det ville ikke lyde særlig ulogisk for mig, hvis det var tilfældet, og denne observation understøttes også af, at de seneste undersøgelser viser, at smartphoneforbud i skoler har haft en positiv indvirkning på læringsresultaterne i hele Europa (ud over andre positive effekter).

Jeg kunne skrive uendeligt meget om dette, et af mine yndlingsemner, men jeg vil hellere give et par bogtips til dem, der er interesserede i emnet:

• Johann Hari: Stolen Focus (Kadonnut keskittymiskyky)
  • Jonathan Haidt: The Anxious Generation (Ahdistunut sukupolvi)
  • Jean Twenge: iGen & Generations

Det er også muligt, at @Pohjolan_Eka og jeg er meget enige, men jeg har blot en mere skeptisk opfattelse af menneskers disciplin, og jeg tror ikke, at sagen kan overlades til den enkeltes ansvar. De seneste ti års empiri synes at vise, at folk “rådner deres hjerner med korte videoer” (i stedet for at forbruge rigtigt indhold), hvis muligheden blot opstår.

Jeg kan også give et praktisk tip fra en ældre mand til at reducere skærmtid. Få fire børn. Intet har reduceret min egen skærmtid så meget som afkom.

54 Synes om

Jeg har haft et ur med automatisk urværk fra en anden producent i brug i ca. 20 år. Dette gælder altså ure, som får deres drivkraft fra håndens bevægelse, dvs. uret skal ikke trækkes op.

Da jeg købte det, var der ingen, der huskede at nævne, at det som en mekanisk enhed har brug for regelmæssig vedligeholdelse. Man bør være opmærksom på, at hvert femte år bør uret tages til en urmager. Dette koster så 500-800 euro pr. gang. Hvis man ikke vedligeholder det, kan olien fordampe fra urværket, og det kan ‘sætte sig fast’. Jeg har også prøvet dette, og jeg anbefaler det ikke.

6 Synes om

Det hører vel til aktiens natur, på en postlignende måde, at man kan sende ordrer hver anden hverdag, og det er dog usikkert, hvornår ordren endelig er fremme. Derudover er ordren, når man lejlighedsvis køber en aktie i den finske post, blevet registreret til f.eks. en forkert adresse, og man opdager, at man ejer en aktie i Poste Italiane.

9 Synes om

De er også mere modtagelige for stødskader end almindelige kvartsur. Dette er godt at huske, hvis man bruger dem i hverdagen. F.eks. brug af hammer eller brændehugning er aktiviteter, man ikke bør udføre med et automatisk ur på hånden, og selvfølgelig kan også visse ketcherspil beskadige urværket.

4 Synes om

Jeg har haft uret med mig til alle aktiviteter, såsom under renovering, på badmintonbanen osv. Én gang har jeg været nødt til at få udskiftet dens drejekrans (Diving bezel?), da den fik en bule fra et hårdt slag. Ellers har jeg ikke bemærket problemer, og uret har holdt tiden, når jeg blot indimellem har husket at få det serviceret.

Jeg har tænkt, at når uret er lovet at kunne holde til en dybde på 1500 meter, så kan det vel også holde til mit fredfyldte liv.

1 Synes om

Store accelerationer (stød) i den rette vinkel er det, der kan beskadige urværket. Vandtæthed er en helt anden sag. I min omgangskreds findes der et tilfælde, hvor et automatisk ur gik i stykker under brændehugst, mens det sad normalt på håndleddet, og flere tilfælde, hvor rystelser har beskadiget uret, kan findes, når man googler urfora.

Fint hvis dit ur har holdt til dit brug, men få ønsker at tage bevidste risici med ure til tusindvis af euro.

5 Synes om

Jeg ville også gerne have sagt noget, men løb tør for skærmtid

18 Synes om