Jeg “modudfordrer” dette og hævder, at skærmtid (og selv blot tilstedeværelsen af en smartphone) i sig selv er et problem.
Jeg baserer dette måske primært på, at hvis smartphone-/skærmtid er rigelig, har det en tendens til at fortrænge aktiviteter, der er artspecifikke for mennesker og øger velværet. I @Tomi_Valkeajarvi’s video var det vist kedsomhed (jeg har ikke nået at se den endnu), men de mest kritiske ting, der fortrænges, er sandsynligvis søvn, motion og sociale relationer.
Måske kan nogle voksne beherske sig rimeligt godt og bruge deres smartenheder mest til fornuftige opgaver (jeg er dog selv ved at miste troen på dette), men især hos børn er denne selvregulering stadig så uudviklet, at “forbrug af rigtigt indhold” og “forbrug af forkert indhold” gladeligt blandes sammen. Resultatet er multitasking, 42 halvt sete knallertvideoer og længere brugstid på smartenheden end planlagt. Angst, overvægt, muskel- og skeletsygdomme og hikikomori (jeg indrømmer, måske en lidt dystopisk konklusion om den gennemsnitlige teenagebrugers skæbne).
Hvis jeg ikke husker helt forkert, er brugen af smartenheder forbundet med dårligere søvnkvalitet, længere indsovningstid og kortere søvn – sandsynligvis uanset om det indhold, der blev forbrugt, var rigtigt eller forkert. Allerede telefonens tilstedeværelse forringer koncentrationsevnen og den tilgængelige kognitive kapacitet. Jeg er ikke søvnforsker eller neurovidenskabsmand, men jeg hævder, at hvis telefonen bliver uden for soveværelset, og browsing på telefonen før sengetid udskiftes med at bladre i en bog, vil effekten på søvnen være positiv.
Og forresten, et sted var der vist også en undersøgelse om, at ved at læse en printbog, skrive med en blyant el.lign. er indlærings-/oplevelseshukommelsessporet dybere og mere varigt end det, der opnås med en smartenhed. Det ville ikke lyde særlig ulogisk for mig, hvis det var tilfældet, og denne observation understøttes også af, at de seneste undersøgelser viser, at smartphoneforbud i skoler har haft en positiv indvirkning på læringsresultaterne i hele Europa (ud over andre positive effekter).
Jeg kunne skrive uendeligt meget om dette, et af mine yndlingsemner, men jeg vil hellere give et par bogtips til dem, der er interesserede i emnet:
- Johann Hari: Stolen Focus (Kadonnut keskittymiskyky)
- Jonathan Haidt: The Anxious Generation (Ahdistunut sukupolvi)
- Jean Twenge: iGen & Generations
Det er også muligt, at @Pohjolan_Eka og jeg er meget enige, men jeg har blot en mere skeptisk opfattelse af menneskers disciplin, og jeg tror ikke, at sagen kan overlades til den enkeltes ansvar. De seneste ti års empiri synes at vise, at folk “rådner deres hjerner med korte videoer” (i stedet for at forbruge rigtigt indhold), hvis muligheden blot opstår.
Jeg kan også give et praktisk tip fra en ældre mand til at reducere skærmtid. Få fire børn. Intet har reduceret min egen skærmtid så meget som afkom.