Det kan jo være både sådan og sådan. Jeg stoler på bureaukratiets magt. Hvis de rigtige, produktive jobs forsvinder, så vokser bureaukratiet i anden potens.
Gik det ikke også sådan i Stanislaw Lems historie, at det store uhyre ikke kunne overvindes med atomvåben eller noget andet traditionelt? Trurl og Klapaucius måtte ty til universets stærkeste kraft. Bureaukratiet.
Jeg tænker meget over dette og deler nogle tanker indtil videre. Kunstig intelligens vil helt sikkert ændre verden, men jeg ville indtil videre dæmpe de mest drastiske visioner.
Fremragende og sjovt svar, som også stemmer meget overens med mine egne tanker.
Så vidt jeg forstår, indeholder forskellige store organisationer, hvad enten de er private eller offentlige, allerede nu meget bureaukrati og arbejde, der bogstaveligt talt er at lave Powerpoints og kedelige e-mails. Hvis denne grundlæggende måde at arbejde på ikke ændrer sig, vil AI så ikke blot forværre situationen, når medarbejdere ved hjælp af agenter kan lave præsentationer og sende e-mails endnu hurtigere? Og AI vil til gengæld opsummere e-mails, som andre har lavet med AI, for dem…
En anden pointe. Jeg vil gerne tale om incitamenter, og hvem der har incitament til at tale om AI på hvilken måde.
Store teknologivirksomheder investerer i øjeblikket omkring 400 milliarder dollars årligt i AI-infrastruktur (datacentre). Hertil kommer en række andre aktører.
Tænk et øjeblik over din egen adfærd. Hvis du har brugt mange penge på en aktie, en bil, en partners smykke osv., hvor let nedtoner du så dette nye køb? Opmuntrer de brugte penge snarere til at argumentere dobbelt så hårdt for, at den nye bil, der allerede keder dig efter en uge, eller aktien, der viste sig at være dårligere end forventet, alligevel er en god investering? Mennesker plages af psykologisk pres for at være konsekvente og holde fast i tidligere udtalelser. Og investeringer på 400 milliarder er en ret stor udtalelse til fordel for AI’s revolutionerende karakter.
Eller Zuckerberg lokkede AI-eksperter med lønpakker på op til 100 millioner dollars til Meta. Hvis du blev betalt 100 millioner dollars, ville du så tale om AI i en særlig nedtonende tone, så længe Zucks fodrende hånd er strakt ud? Jeg vil vædde på, at mange med glæde ville overdrive AI’s evner og udsigter lidt i et stykke tid.
Med andre ord, der hældes i øjeblikket enorme mængder penge i kunstig intelligens. Det vil helt sikkert ændre verden, det ændrer den allerede! Men ret mange aktører har også en egeninteresse på hundreder af milliarder i at overdrive denne forandring, dens hastighed og uundgåelighed. De har investeret så meget i det!
De er nødt til at piske en stemning af forandringspanik op, for ellers vil kunderne ikke betale for AI-bots.
Derudover er det let at pege fingre ad andres arbejde og forestille sig, at det let kan automatiseres. Sikkert er en del igen, men generelt er den virkelige verden meget mere kompleks. I Helsingin Sanomat sagde en ekspert i foråret, at hele staten kunne automatiseres med kunstig intelligens. Jeg ser frem til et udenrigsministerium, diplomater, militær, parlament og andre instanser, der drives af kunstig intelligens. For slet ikke at tale om velfærdsområder osv., automatiserede sygeplejersker og læger osv.
Og i statistikken ses AI’s indvirkning i hvert fald indtil videre ikke med sikkerhed. WSJ havde for nylig en artikel om, at det kan være, at AI allerede påvirker antallet af rekrutteringer af yngre udviklere. Men dette kan også påvirkes af det faktum, at renterne er steget, og den økonomiske situation har været mere kompliceret siden lanceringen af ChatGPT i 2022. Eller for et øjeblik siden konkluderede MIT i en stor gennemgang, at kun få procent af virksomhederne rapporterede, at AI-investeringer havde været rentable! Vi er naturligvis stadig så tidligt i processen, at man ikke skal drage for store konklusioner ud fra det. Men nogle gange føles det, som om megateknologiernes snak og deres kundevirksomheders hverdag lever i forskellige rytmer, når det kommer til AI.
Indtil videre er beviserne for en reel revolution og hurtig massearbejdsløshed altså ret sparsomme.
Tilføjelse. Jeg læser i øjeblikket Lombards AI-oversigt, og den fremhæver forskellige beviser og scenarier for AI’s indvirkning. Et positivt scenarie for beskæftigelsen er også muligt og meget realistisk, nemlig at AI i vid udstrækning hjælper mennesker på forskellige kompetenceniveauer i arbejdet, hvilket øger deres produktivitet og lønninger. Så i stedet for massefyringer eller omplacering af mennesker ser vi, hvordan alle niveauer af udførere forbedrer deres præstationer.
Selvfølgelig, hvis en freelancer som Juurikki efter en lang sommerferie konstaterer, at for pokker, jeg glemte at skaffe opgaver til næste vinter, så er der i det mindste en ny, generel undskyldning for ens egen dovenskab og passivitet: AI-jai tog jobbet.
Læg dertil et åbent kontorlandskab, hvor hver plads, på grund af mangel på mødelokaler, tager sit eget Teams-møde med Jabra-hovedtelefoner på, så er vi tæt på livet som en almindelig akademisk virksomhedskontor-slave. Samtidig med at du opdaterer trafiklys i projektstyringssoftwaren og sidder i et dagligt informationsmøde og læser højt ting, som du tidligere har indtastet i tre forskellige agile værktøjer, kigger du ud af kontorvinduet på arbejdere, der graver gaden op i sludregn for halvdelen af din løn, og tænker, hvem af jer der egentlig har det værste job.
Selvom noget teknisk set var muligt, som for eksempel fjernarbejde længe før corona, tager det let 20 eller 30 år for virksomheder at implementere teknologien. En virksomhed er en samling af mennesker med en bestemt virksomhedskultur i en hierarkisk struktur, og mennesker er langsomme til at ændre sig. I øjeblikket er den hurtigste måde at mangedoble effektiviteten i dit eget kontorarbejde simpelthen at kode dine egne AI-værktøjer direkte uden at fortælle nogen, da ingen udefrakommende alligevel vil bygge dem til din legacy-virksomhedssoftware. Desværre vil kolleger og chefer stadig skabe problemer i fremtiden, især når alle snart bliver tvunget tilbage til kontoret, hvor man ikke kan gemme sig for dem
I år har jeg, efter min førstefødtes fødsel, tænkt mere over min egen skærmtid, især om aftenen og i weekenderne. På en eller anden måde er jeg vågnet op til, at disse øjeblikke kun er en flygtig, kort periode i livet, og vil jeg virkelig bruge en stor del af den fælles tid med blikket klistret til telefonen.
Jeg tænkte også tilbage på øjeblikke i livet, hvor jeg bedst har kunnet være til stede i nuet, uden at tankerne fløj rundt, og hånden søgte efter telefonen hvert andet øjeblik. Det var ret nemt at finde en fællesnævner for disse øjeblikke: vandreture i vildmarken, hvor der slet ikke er dækning.
Så i sommer prøvede jeg at simulere denne situation, da vandreture er sat på pause i familielivet for en stund. I stedet tilbragte jeg to uger i sommer med telefonstrejke, og hvor gjorde det godt! I starten føltes det lidt mærkeligt, da jeg forbød mig selv at bruge andre apps på telefonen end Spotify, Google Maps og traditionelle opkald og sms’er i nødsituationer, men til sidst gik ugerne virkelig nemt og var måske de lykkeligste uger i hele det forgangne år, udover ugerne efter den førstefødtes fødsel.
Efter ferien eksploderede skærmtiden dog igen. Eller eksploderede i den grad, som den nu kan eksplodere i et børnefamilieliv. For mig føles selv 2-3 timer om dagen (jeg tæller ikke arbejdstid med her) som for meget. Det er dog 12-18% af den vågne tid med blikket klistret til telefonen.
I dag på arbejdet lykkedes det så YouTubes algoritmer at placere en video fra InderesTV’s bruger i de anbefalede videoer, hvis titel og miniaturebillede fangede min opmærksomhed. Gemte linket og lovede mig selv at se videoen om aftenen. Og lige før så jeg den. Faktisk tre gange, for så stærkt resonerede den og satte ord på de tanker, jeg har kæmpet med i længere tid. Lad os derfor dele den pågældende video her, hvis også andre har tænkt over deres egen telefonbrug i nutidens digitale tidsalder.
Dette er selvfølgelig ikke godt for forumets statistik, hvis alle nu stopper med at scrolle på telefonen, men jeg lægger det ud alligevel. Og i sidste ende er det vigtigste dog mådehold i alt, og ikke total afholdenhed.
Jeg udfordrer dette, for skærmtid i sig selv er ikke problemet, men derimod forbruget af forkert indhold. Hvis du læser bøger, browser på Wikipedia og ser tekniske undervisningsvideoer på YouTube, hvorfor skulle det så være problematisk at gøre dette effektivt på en elektronisk enhed? Som barn måtte man bladre i fysiske fagbøger, ordbøger, telefonbøger og lignende primitiv teknologi, hvilket spildte en enorm mængde tid, og jeg er stadig lidt bitter over alle de timer, jeg mistede med disse, som jeg aldrig får tilbage.
Nu har vi opfundet verdens fineste apparat, som giver ubegrænset adgang til næsten alt indhold, menneskeheden har produceret, så det er helt op til brugeren, hvordan man udnytter denne voldsomme og historisk usædvanlige mulighed for næsten ubegrænset læring, diskussion og kreativ udfoldelse. Hvis man bruger denne enhed til at se timevis af kortformat hjerne-nedbrydning om dagen, så er den ærlige løsning ikke at beskylde værktøjet for at være dårligt og skille sig af med det, men at anerkende sin egen beslutning og ansvar for, hvordan man bruger værktøjet, og så blot bevidst beslutte at handle anderledes med det.
Selvfølgelig er det at bryde sine rutiner og fjerne de mest skadelige apps effektive veje til at ændre sin egen adfærd, og derfor føles det sikkert så godt at lægge telefonen helt væk i et stykke tid, og det er en ret forfriskende oplevelse. Jeg ville dog tage udgangspunkt i, at i stedet for at reducere skærmtiden, bør man primært fokusere på kvaliteten af skærmtiden. Overraskende hurtigt slipper telefonen hånden, og man begynder at ønske at bruge mere tid på andre gøremål, når enheden ikke længere tilbyder hjernen en øjeblikkelig dopaminindsprøjtning af intellektuel junkfood.
Hvis du bruger 2-3 timer på telefonen i skærmtid, så kan du ved at se videoer på to dage lære, hvordan man bygger DeepSeek V3 AI helt fra bunden. Fortsæt i det tempo i et par måneder, så får vi endelig den AI-analytikeragent til Inderes
Videoen fokuserede ikke egentlig på at bekæmpe dopaminafhængighed forårsaget af vanedannende social medie-hjernevask, men pointen var, at man indimellem skal kede sig og ikke lave noget. På den måde går hjernen i “default mode network”-tilstand, hvilket hjælper os med at reflektere over livets store spørgsmål og finde mening med livet. Dette reducerer igen mentale sundhedsproblemer og øger lykken.
Må jeg fremsætte tre app-ønsker? Giv mig TikTok, Instagram og Temu!
Jeg svarede på teksten, ikke videoen. Kedsomhed og fritid er selvfølgelig godt at have indimellem, men det er en anden diskussion end telefonafhængighed og reduktion af skærmtid. Når man scroller på telefonen, kan og bør man indimellem kede sig, og det fører til, at man ikke altid har lyst til at kigge på telefonen.
Kunne disciplin og orden bedst opnås, hvis man i stedet for sociale medier udviklede soma, altså dopaminpiller, og lod deres distribution være fuldstændig under arbejdsgivernes kontrol?
Hvis du ikke først arbejder 8 timer, får du så ikke en 16-timers dopaminpille til fritiden? Det ville jo være en endnu mere effektiv grund end gældsfængsel til at gå på arbejde og på hvilke som helst betingelser, for det er jo markedsøkonomien.
De planlagde nok allerede dette i en bog i sidste årtusinde. Dopaminpillen blev kaldt “soma”.
Det er forresten en gammeldags tankegang, at en faglært får lavere løn end en højtuddannet.
De får dog typisk betalt for overarbejde, de arbejder måske gennem et firma og har nogle certifikater, der tvinger “håndsvingsmændene” til at ansætte dem til at klare opgaverne.
Den dårlige side er, at når arbejdet mindskes, mindskes det fra den ende, som en pisk-effekt.
Jeg ville personligt godt kunne lide, hvis jobbeskrivelsen indeholdt lidt mere sport og udendørsaktiviteter, men jeg ville hurtigt blive ængstelig, hvis det ikke indeholdt et konstant behov for at løse nye problemer, der opstår.
Du er altså skabt til at være tekniker. Ingeniører bliver jo uddannet til at opfinde systemer, og teknikere til at sørge for, at de faktisk også virker indimellem.
Teknikere er sidst blevet uddannet for omkring 25 år siden, men man støder stadig stædigt på dette udtryk. Der er dog sandsynligvis stadig mange af dem i arbejdslivet.
Et andet, muligvis mere sandsynligt scenarie er, at AMK-reformen er gået fuldstændig forbi de såkaldte diplomingeniører. De rigtige ingeniører findes dog et helt andet sted.
Jeg er helt enig i dette, og min besked kunne tolkes for ensidigt, som om al skærmtid var dårlig. Absolut ikke. Brugt korrekt er telefonen en yderst nyttig og effektiv enhed til mange formål.
Det var præcis det, jeg mente. Ofte føles det, som om dagene er så fyldte med alt fra morgen til aften og dag efter dag, at der ikke altid er tid nok til at reflektere over de store spørgsmål og kede sig.
Jeg starter barselsorlov i begyndelsen af november, så det er et godt tidspunkt at udfordre mig selv. Telefonen væk og fokus på datteren, selvom det at gentage den samme leg eller læse den samme historie for millionte gang på et tidspunkt kan begynde at kede.
Finske Posti har i længere tid haft en begrænsning på ikke at levere brevpost til USA med den begrundelse, at de ikke kan aftale transport på grund af Trumps indførte importtariffer. Jeg undrer mig bare over, hvordan andre europæiske lande kan. Selv Åland er i stand til at levere post til USA via Sverige. Jeg tjekkede situationen for post i europæiske lande i forhold til USA og bemærkede, at udover Finland har kun Bulgarien en lignende begrænsning.