Inderes' kaffestue (Del 10)

Jeg havde præcis de samme servicetjek på maskinen og lige så gode oplevelser med dens funktionalitet :grinning_face_with_smiling_eyes: Naboens bedstefar skiftede altid væsker før vinteren, og åh, hvor var der meget besvær om foråret, når han vækkede plæneklipperen fra dens vintersøvn. Jeg husker ikke med sikkerhed, hvilken væske han brugte, men han talte om opbevaringsvæsker.

Mennesket er ikke et rationelt væsen. Jeg forsøgte også tidligere at forklare bestyrelsen i boligforeningen, at ved at indgå en spotelkontrakt ville boligforeningen statistisk set minimere de omkostninger, vi betaler for elektricitet over en lang periode, og at bestyrelsen med garanti ikke har tilstrækkelig kompetence inden for elfutures til at spekulere i elvirksomhedernes fejlagtige prissætning af kontrakter ved at tage en fastpriset position mod professionelle.

Jeg fik som svar, at markedsudsving er mistænkelige, og at fastpriskontrakterne den ene gang vandt over spotel, så hvorfor skulle det ikke kunne ske igen i fremtiden, når verden nu er i en så usikker situation. Som følge heraf er opvarmningstiderne for boligforeningens sauna blevet forkortet, da den fastpriset elektricitet stadig er så pokkers dyr, selvom man kunne få den til næsten nulpris på spotmarkedet.

Jeg er efterhånden begyndt at blive overbevist om, at der er tale om en form for konspiration, og at de samme mennesker tilbringer deres fritid på Inderes’ forum med at fortælle, hvordan Nokia dengang købte egne aktier på det forkerte tidspunkt, og at vi derfor alle bør betale ejer-værdi-ødelæggende udbytteskatter hvert år i stedet for at købe egne aktier.

105 Synes om

Her er et tweet om amerikanske aktietilbagekøb. :slight_smile:

https://x.com/StockMKTNewz/status/1964316225812484261
image
image

Husk porteføljeteori, som det gik mig… først investerede jeg klogt i lavprisindeksfonde i et stykke tid, så kom kryptoer og Hyzoner, i øjeblikket er jeg i mit niende investeringsår, og vi er i minus. :frowning:

33 Synes om

Sådan er den gamle garde, risici minimeres, og besparelser opnås ved at skære ind til benet, altså ved at reducere forbruget. Det er dog efter min mening ret spild af tid at tale om el-futures og lignende uforståeligheder i boligselskabers bestyrelser, da den almindelige aktionær intet forstår af det og heller ikke på grund af sin mistillid er i stand til at internalisere sagen, selv fra en præsentation. En klar beregning i stil med gennemsnitspris dette vs. fast pris dette kunne fungere, men der er selvfølgelig en risiko for, at man lover for meget.

Løsningen på denne egenskab ved et boligselskab er at anskaffe et parcelhus. Samtidig løses en række andre problemer.

17 Synes om

Hvis det bare var de ældre, men jeg har diskuteret med ret mange yngre, om det er værd at tage et billigt 3-måneders euribor eller et dyrt 12-måneders euribor til et boliglån. Ja, det er da rart at kunne budgettere renteudgifterne et år i forvejen, men det er ikke en lille pris, man kommer til at betale for den fornøjelse, når det drejer sig om renteudgifter på et lån på hundredtusindvis af euro over årtier. Mange tager så et 6-måneders euribor som ‘kompromis’ :man_facepalming:

18 Synes om

Nå, det er lidt som at sige, at en ven altid har krydset fodgængerfeltet med lukkede øjne, og der er aldrig sket noget :slightly_smiling_face:

Nogle gange har producenten tilfældigvis sat dele i netop denne model, som kan tåle sprit og heller ikke er så udsatte for forældet brændstof. Jo finere udstyr, jo lettere opstår der problemer med dem. I både med et par år gammel 95E i tanken, og så vil Yamahaen ikke starte længere. Næsten alle bedre plæneklippermodeller har B&S-motorer. Reservedelene varierer også her efter årgang. Med held kan man ramme en karburator, der tåler lidt mere hærdning. Jeg har rodet så meget med motorsave og andre småmaskiner, at jeg personligt ikke gider tage risikoen for et par euro længere. Tilsætningsstoffer kan man få, og man kan roligt hælde det i tanken om efteråret, og det gør praktisk talt det samme som at bruge småmotorbenzin.

3 Synes om

Jeg hørte derimod fra en ven, at de 6 måneder er den dårligste mulighed. At det skal være direkte 3 måneder eller så 12 måneder. I et kompromis får man kun de dårlige sider fra begge. Jeg prøvede at spørge, om de næstbilligste 6 måneder ikke alligevel er de næstbedste, men beslutningen var truffet :smiley:

8 Synes om

Jeg var så tosset, at jeg tog en fast rente, da jeg ville kende renteudgifterne til det sidste. Nu skal jeg lide under en fast rente på 2,5 % i yderligere 10 år.

10 Synes om

Ja. På et tidspunkt kunne motorsavens benzinslanger ikke holde til 95/98 benzin, men gik i stykker, men med småmaskinebenzin var der ingen problemer.

1 Synes om

Netop, ja de yngre kan også have begrænsede opfattelser, måske mere et spørgsmål om kompetence end direkte et spørgsmål om alder.

Her er der mange, der “disser” ældre mennesker, som ikke fatter noget og ikke forstår noget længere… derudover er der den almindelige aktionær, træningsdragt-typen, gennemsnitsmennesket osv., og selvfølgelig tilhører man ikke selv dem, og man tror, man er en eller anden alvidende besserwisser, når man kan skrive skarpt her på forummet, nå ja, jeg overdrev lidt, undskyld.

Hvis alle flytter i parcelhus af de nævnte årsager, kan det blive trangt, og der kan opstå mangel på dem, alle ønsker det ikke engang, kan ikke osv.

Og det er ikke helt gratis og problemfrit at bo i dem, hvis man er ærlig, selvom man har solpaneler :smiling_face_with_sunglasses:, det er nok en optimering i forskellige livssituationer og faser samt endda økonomiske situationer. De sidste ca. 6 år har vi boet i en lejlighed, og de foregående godt 30 år i et parcelhus. Da vi havde 4 børn, var et parcelhus selvfølgelig den gode/bedste løsning for os dengang, og vi behøvede ikke at opfostre dem i bycentrene, vores valg af værdier. Nu er det igen rart at bo i en lejlighed, når man kan lukke døren i 4-5 måneder om vinteren, så man ikke ser sne og føler den forfærdelige kulde.

En velkendt sag, der var en lignende udfordring i vores boligforenings bestyrelse, der var folk, der ikke havde nogen idé om renoveringer, VVS- eller elarbejde osv., i hvert fald ikke fra de seneste årtier, og jeg blev næsten deprimeret på det første generalforsamling. Men så var vi en lidt yngre gruppe, der valgte en ny bestyrelse, og nu er der den ekspertise, der er brug for der (jeg er ikke). Så vær aktive, så de yngre kommer ind og træffer beslutninger, og ikke kun dem, der har tid til det…

Husk, at I alle bliver ældre og bliver lige så dumme, som I måske engang kritiserer dem for, det er ikke rettet mod nogen. Ældre har meget visdom, i hvert fald nogle, altså ikke mig, der oplevede skæbnen at blive dummere. Selvfølgelig er ældres visdom ofte meget anderledes end yngres, og derfor findes den bedste løsning sammen, så længe ydmyghed og stolthed tillader det for personen selv. Jeg har fremragende erfaringer med dette fra arbejdslivet :+1:.

Held og lykke til alle, fra baby til bedstefar!

29 Synes om

https://forum.inderes.com/t/inderesin-sijoitusmeemiketju/33791/7273?u=sijoittaja-alokas

Jeg kan ikke sige noget til dette. :sweat_smile:

Altså, der er jo en vis sandhed i det. :smiley:

image

9 Synes om

Nå, til aftenens film blev det Idiocracy - føles på en eller anden måde aktuelt. Husk ergonomien!

image

10 Synes om

Hvad ser mine gamle øjne dog? Er brugeren @poutapilvia grafiker for palantir der!?

6 Synes om

Perttu - du humane og erfarne mand. Godt udstyr har ikke Briggs&Stratton, men en 4-takts Honda fra Japan. Egoistiske mænd køber ikke larmende maskiner, der forstyrrer hele byen, men smukt spinnende designvidundere.

9 Synes om

image

Øøøøh, hvordan?

image

86 Synes om

Denne sejr er i et helt andet univers end nogen ishockeymedalje, NOGENSINDE.

Wow. Først i bad, så på torvet.

https://x.com/utahjazz/status/1964431712819302800

32 Synes om

Enig! En sejr i ottendedelsfinalerne er på ingen måde medaljeværdig. En fantastisk sejr alligevel og en flot niveauforbedring fra flere spillere :+1:

16 Synes om

Jeg skiftede den tidligere aftale til el med markedspris for et par år siden. I en lille boligforening var det nemt at skifte, da jeg selv er nødt til at sidde i bestyrelsen. Jeg informerede bestyrelsesmedlemmerne og fik det godkendt af formanden. Jeg har fået tildelt økonomiopgaverne, da andre tøver med f.eks. at udarbejde budgetter. Det var en så lavthængende frugt, at jeg var nødt til at plukke den.

4 Synes om

Offtopic, men her er igen en top-niveau overskrift/undersøgelse. Hvor mange (skatte)penge er der mon brugt på den undersøgelse i det pågældende land, heldigvis er den tilsyneladende ikke lavet i Finland denne gang.

Tutkimus: Tästä syystä miehet syövät lihaa ..

Mine konklusioner, lavet på fem sekunder, til undersøgelsens spørgsmål i overskriften: Kød er mad, der giver energi/protein, som mænd i gennemsnit har brug for mere af end kvinder, og som mange synes smager godt.

7 Synes om

Tidligere skrev jeg, at Gardena robotplæneklipperen havde fået udskiftet printkortet i ladestationen, og at den stadig ikke virkede. Jeg brugte timevis på at gruble over det, og da jeg havde en anden ladestation og maskine til rådighed, kunne jeg indsnævre mulighederne til, at fejlen måtte ligge i selve plæneklipperen. Til sidst tog jeg mod til mig og åbnede lågen til ladestationen, hvor kortet var blevet udskiftet. Lettelsen var stor, da jeg forsigtigt undersøgte og opdagede, at en forbindelse enten var blevet glemt at sætte på plads eller var faldet af, da servicemanden samlede stationen – altså var plæneklipperen i sig selv alligevel intakt, og den kører og fungerer igen.

Hvad angår benzindrevne maskiner, har jeg nu næsten alle erstattet dem med batteridrevne modeller, senest en batteridrevet motorsav til forårets brændearbejde. Stihls benzinsav kan roligt blive stående, hvis der er strøm til rådighed. Det samme gælder for græsslåning, hvor robotterne ikke kører hos os – der klares det med en batteridrevet plæneklipper. Jeg savner ikke at rode med benzin, lugten og larmen. Batteridrevne maskiner er i dag overraskende positive bekendtskaber med hensyn til kraft og holdbarhed – ingen tilbagevenden til benzindrevne maskiner. Arbejde for skovhuggere og andre større entreprenøropgaver kræver selvfølgelig benzindrevne maskiner.

12 Synes om