[quote=“OsinkoGuru, post:8687, topic:52688”]
jeg forstår stadig ikke dem, der er begejstrede for Huhtamäki
[/quote]
Jeg blev ved med at tænke over dette. Jeg tager det dog med her til kaffestuen, da svaret efter min mening ikke passer til virksomhedstrådens emne, og det må gerne begraves under kaffekopbjergene.
På en måde åbnede jeg allerede tidligere op for min Huhtamäki-logik, men jeg uddyber:
- Virksomhedens enkelhed: forretningsmodellen er forståelig, risikoen er forholdsvis lav: vi er ikke kun bundet til Finlands hostende marked, og driften er ægte og bevist international.
- Kommunikation, der respekterer (små)investoren: det er værd at tjekke virksomhedstråden. Det er ikke en ubetydelig faktor for mig. F.eks. var en vis seriel fiasko-projektmager i sin tid et modsat eksempel, og man burde have genkendt den investor-uvenlighed med dens mærkelige forum-udbrud meget tidligere.
- Jeg kører en gammel Toyota Corolla. Huhtamäki har den samme følelse. Man ved, hvad man får, der kommer ingen ubehagelige overraskelser, eller hvis der gør, er de acceptable i pris. I samme åndedrag skal det siges, at der ikke pludselig dukker en Ferrari op under lakken, men når den sælges rimelig billigt på Hesulis (Helsinkis) online bilmarked i forhold til de seneste års prishistorie, kan man ikke lade være med at købe den.
- Signalering: udbyttet er ikke overdimensioneret i forhold til virksomhedens finansieringsbehov. Niveauet ville i princippet også muliggøre andre midler (læs: tilbagekøb af egne aktier). Alligevel fortæller den fulde forpligtelse til et bestemt niveau mig om langsigtethed.
Men ligesom den rationelle Corolla-mand, skal investoren også kunne give slip, hvis situationen giver anledning til det.