Jag har ibland undrat över den här typen av lastsäkring.
Gång på gång ser man semitrailers med öppet flak, lastade med t.ex. stålbalkar (I-balkar).
Dessa laster är alltid säkrade med bara några kedjor tvärs över högen.
Är inte det alltid en dödsdom för föraren av ekipaget om det blir en plötslig inbromsning i marschfart?
Det går åtminstone inte in i mitt huvud att några futtiga kedjor (särskilt i tvärriktningen),
skulle hindra dessa balkar från att sopa bort hytten från kartan..
Den enda anledningen till att lastbilschauffören körde under 90 km/h var en uppförsbacke som tillfälligt sänkte hastigheten till strax under 80 km/h.
Det är sant att bussföraren åtminstone borde ha bromsat lätt, vilket skulle ha gjort att konsekvenserna av kollisionen eventuellt blivit lindrigare.
Bussförarens vakenhet var inte heller den bästa möjliga.
Det var ju ingen olycka. Lastbilschaufförens vårdslösa agerande hade inget att göra med otur.
Visst var förhållandena extremt svåra, men det är förarens skyldighet att anpassa sitt körsätt efter förhållandena.
Jag har haft att göra med dem för länge sedan. Föraren tar naturligtvis mycket ansvar, men viktfördelningen kunde vara lite si och så, och kompromisser var tvungna att göras, särskilt under vinterförhållanden, när det gällde lastningen av lasten.
Men förvånansvärt lite har hänt under årens lopp. Det finns en anledning till varför lastbilar med full last inte bör börja väja för vilket hinder som helst.
Jag märkte någonstans hur mycket @Juha_Salminen handlar när jag bläddrade igenom citatets tråd. Jag undrade om det kunde finnas någon mening med det. Sedan såg jag på X hur duktig en investerare Juha är, och nu förstår jag. Man kan bara beundra och hoppas att ens egen framgång blir lika stor en dag.
På sätt och vis skulle jag sakna att återgå till detta, att modellportföljen skulle innehålla nordiska småbolag även utanför den egna bevakningen…
Sauli betonar mycket god kvalitet och undervärdering. Det skulle ju vara ett annat spel för modellportföljen om man breddade lite. Om man från Helsingfors ensam måste få mycket god kvalitet till underpris, så är urvalet mycket snävt. I det avseendet är den nuvarande portföljen med ca 15 bolag lite väl bred.
Förra årets pitchtävling är åtminstone ett litet bevis på att publikens röstning på kort sikt har fungerat bättre än modellportföljens nuvarande strategi.
Ja. Och det fanns verkligen en version som lämnat fabriken som 3,5-tonnare, som man alltså utan förklaringar kunde registrera som lastbil om man ville det av skatteskäl. Dessa användes av arméer i olika länder. Men de byggdes på den tidigare modellen, så jag blev förvånad eftersom jag inte visste att en sådan fanns. Från den tidigare länkade bilens grundkort hittas följande utrustningskod:
ZD3 G-CLASS PROFESSIONAL
Denna nyare Profi-versions totalvikt verkar inte räcka för att vara en lastbil, så jag är fortfarande intresserad av vilka papper den är registrerad som lastbil med:
XP0 PERMISSIBLE GROSS VEHICLE WEIGHT: 3490 KG
Och den är förresten inte ens från 2018 som det påstås i annonsen, utan
XN7 STEUERCODE MODELLJAHR 7
XZ6 MODIFICATION YEAR 2016 (MODEL YEAR 2017)
Precis så, och det förnekade jag inte heller. Jag ville bara påpeka att defensiv körning, när den är som bäst, kräver förutom ett eget regelrätt körsätt även beredskap för både egna och andras misstag.
Det passar mig nu när fakta har behandlats för oss andra att lära oss av misstagen. Likaså Geländewagens vikt, om inte någon nu verkligen vet med vilket trick en bil som lämnade fabriken som under 3.5 ton besiktigades som en lastbil?
Ett misstag leder vanligtvis till lärande genom att eliminera ett felaktigt alternativ. Livet är för kort för att göra alla misstag själv, så det lönar sig att sträva efter att lära sig även av andras misstag.
Jag har bara följt Jumla sporadiskt, men bakgrunden är mer bekant. Den tyska “serieinkubatorn” Rocket Internets affärsidé har varit att kopiera främst amerikanska nätbaserade affärsidéer och intäktslogiker och implementera dem utanför USA, med sikte på snabb tillväxt. Jumla är en av dessa.
De namn som är mest bekanta för oss är Zalando och HelloFresh, i Centraleuropa finns det flera kända varumärken.
Korta semestrar är mer en illusion, det kan gälla på platser med lägre utbildningsnivå, även där tar man inte semester för att inte förlora lönepengar, inte för att man inte skulle kunna ta semester. Vi hade ett projekt med amerikaner, runt jul var det cirka 10 dagar då ingen kunde nås på kontoret, alla var på semester av en eller annan anledning, sekreteraren var den enda på plats. Alla är skickliga på att trixa, en kollega var på “affärsresa”, av en slump var hela familjen med och han svarade inte på några meddelanden. De var på semester längre än jag i Finland samma jul, då jag bara var ledig ett par-tre arbetsdagar.
Här är Ilkka Sinerväs artikel om Helsingforsbörsens resultat och utdelningar.
”Under innevarande års tredje kvartal fortsätter den svaga resultatutvecklingen för basmetall- och skogsindustriföretagen. Neste och Nokias resultatutveckling har knappast förbättrats nämnvärt sedan början av året. Dessutom har Fortums resultatnedgång fortsatt även under det tredje kvartalet”, upplyser Angervuo om sina prognoser med siffror.
Konginkangas och Estonia är exempel på händelser där saker har gått fruktansvärt fel och konsekvenserna är omvälvande och berör många.
Många har berättat om sina obehagliga upplevelser, där skadorna är hemska vid kollisioner i höga hastigheter och/eller med tunga fordon
Själv är jag tyvärr förvånad över att det händer så få olyckor i trafiken i Finland (eller någon annanstans i världen)! Jag tycker att det skulle behövas en rörlig polis. Nuförtiden verkar det som om trafikövervakningen till 95 procent består av kamerastolpar som övervakar hastigheter, 4 procent av polisen som övervakar hastigheter, och sedan återstår den ~1 procenten där polisen övervakar om bilister kör berusade, drogade, stannar vid rödljus eller bredvid en bil som stannat före ett övergångsställe . När man ger sig ut i trafiken ser man nästan varje gång någon bilist som pillar med sin mobiltelefon samtidigt som de kör. Då behöver det verkligen inte gå många saker fel i rad, tvärtom; en bilist som använder mobilen under körning tar varje gång en enorm risk att orsaka en olycka för sig själv eller andra. När en 19-årig BMW-förare kör över ett par övergångsställen och korsningar varje dag med blicken fäst vid mobilen, och det verkar finnas många sådana förare, så är tyvärr sannolikheten på den sidan att någon gång kommer en förstaklassare att rusa ut på övergångsstället och livet är borta innan föraren hinner säga ett ord.
Annars rör jag mig själv i trafiken ensam och med barn till fots, på cykel och i bil. I närområdet finns det många platser där jag själv kör bil mycket försiktigt, eftersom sikten bakom en häck till exempel är obefintlig och bilisten ska väja för en korsande gång- och cykelväg. Jag vågar inte köra in i en korsning med väjningsplikt, där sikten bakom en häck är 5 meter, inte ens i tjugo kilometer i timmen. Andra kör obekymrat i 50 på mätaren och huvudet vrider sig inte ens, utan blicken är stadigt fäst vid horisonten . Det skadar ju inte bilisten själv att köra över en liten skolpojke i femtio
Jaha, igen har mina kunduppgifter drabbats av en säkerhetsincident:
citerat från morgonens e-postmeddelande:
Bästa kund,
vidaXL fick nyligen kännedom om att en obehörig extern part har fått åtkomst till en av våra kundinformationsservrar. Denna server befann sig i en miljö som underhålls av en extern tjänsteleverantör. För närvarande finns det inga direkta bevis för att dina personuppgifter har komprometterats i denna säkerhetsincident.
Vi vill dock informera dig om att det på grund av händelsens natur är möjligt att en del av dina uppgifter kan ha hamnat i händerna på en obehörig extern part. Potentiellt komprometterade uppgifter kan inkludera namn, kontaktuppgifter samt information om köp gjorda med vidaXL. Dessa uppgifter kan till exempel användas i nätfiskeförsök.
Vi vill dock betona att de läckta uppgifterna inte innehåller lösenord, kreditkortsinformation eller annan betalningsrelaterad information. Det är naturligtvis viktigt att du aldrig delar sådan information med tredje parter om du har tvivel om begärans ursprung.
Vi vidtog omedelbart åtgärder för att begränsa situationen och inledde en grundlig utredning i samarbete med ledande cybersäkerhetsexperter. Vi har också informerat relevanta dataskyddsmyndigheter om händelsen.
Vi är fullt engagerade i att skydda våra kunders integritet och datasäkerhet, och vi beklagar uppriktigt eventuella olägenheter eller oro som denna händelse kan ha orsakat."
Bra att jag aktiverade alla spärrar och tack för det, Excel!
-varje mörkt moln har en silverkant om man vill se det
Jag kom att tänka på finska företags internationaliseringar och framför allt expansioner till Sverige. På papperet vill många företag stärka sin investerarberättelse genom expansion utomlands, och vanligtvis innebär detta i första hand Sverige. Som har setts i många exempel (Kamux, Talenom, Sitowise etc.) har detta dock varit mycket svårt, och i många fall har internationaliseringen snarare förstört ägarvärde. Har forummedlemmar några exempel på utmärkt lyckade expansioner till Sverige?
IREN har för första gången flyttat årsrapporteringen från onsdag till torsdag på grund av Nvidia på onsdag - kanske börjar det redan komma meddelanden på fredag!
Det är verkligen sällan man ser polisen i trafiken. Verkligen, verkligen sällan. Och ännu mer sällan övervaka trafiken eller göra utandningsprov. Särskilt här på landsbygden. Jag har senast blåst i ett sådant prov för 5-10 år sedan.
Om jag inte minns helt fel har polisen 3-4 patruller i trafiken här i Mellersta Finland en vanlig vardag. Och länet är enormt. Hundratals kilometer.
Lyckligtvis är de flesta finländare kloka och laglydiga människor. Annars skulle vi vara i knipa.