I USA-tråden og i købte/solgte lige nu-tråden er der blevet rapporteret en del investeringsbeslutninger, som tilsyneladende i hvert fald til en vis grad har været politisk, etisk eller ideologisk begrundede på grund af situationen og handlingerne fra den nuværende amerikanske administration under Trumps ledelse. Er dette mon almindeligt? Lad os spørge. Afstemningen må gerne være her, men eventuelle videre diskussioner måske så f.eks. i USA-tråden? @Sijoittaja-alokas .
Har du i de seneste uger truffet investeringsbeslutninger, der har andre end rent økonomiske motiver?
Ja, og jeg har netop “stemt” med mine penge
Ja, de har været medvirkende faktorer
Nej, men jeg har overvejet det som en konkret mulighed
Nej, og jeg tror ikke, jeg ville handle så let på det
0äänestäjää
Edit: Og altså på den måde, at genstanden for en mulig “boykot” netop har været USA /Trump/Musk på den ene eller anden måde.
Nu er AI godt nok løbet løbsk.. Men ja, jeg er sikker på, at vi alle stadig foretrækker at lytte til andre mennesker, og det gør jeg også selv. Det handler primært om at føle sig frem, om der er plads til disse i folks hverdag ved siden af den øvrige strøm af indhold.
Ret mange boykotter nok Kina, så dette kunne præciseres lidt, hvis man vil finde ud af, hvordan folk har ageret i forhold til amerikanske investeringer.
Hvor mange har allerede nået at læse i Kauppalehti de seneste kommentarer fra den mangeårige repræsentant for “udbyttepartiet” om Helsingfors’ udbytteforår? Nu kan man gå nynnende en sommersalme for at hente en genopfyldning af kaffekoppen. Foråret er officielt her! Hvordan lyder det gamle ordsprog nu igen: “Et par måneder fra udbytte-høgen til sommer, en halv måned fra bogfinken, lidt fra vipstjerten…”
Et par lækre og opmuntrende højdepunkter:
“De mest ubehagelige udbyttenyheder kommer fra Neste og Nokian Renkaat. Fra Neste forventede man et nulresultat, men at sænke udbyttet til en sjettedel var en bitter overraskelse.”
“På grund af den katastrofe, krigen forårsagede, har Nokian Renkaat over tre år udbetalt et lavere udbytte end normalt på 0,55 euro. Den yderligere udbyttesænkning til 0,25 euro er uforståelig, når selskabet allerede er ved at få en ny start. Enten er selskabets bestyrelse ekstremt pessimistisk af årsager, der ikke er kendt af markedet, eller også forstår selskabet ikke markedspsykologi. Selvfølgelig ville børsen have reageret på et svagt resultat, men et kursfald på 22 procent på to dage ville i det mindste være undgået.”
Heldigvis for Lindström kan både Neste og Nokian Tyres udnytte kursfaldet forårsaget af udbytteskuffelsen og købe deres egne aktier tilbage til annullering billigere end før! Der er også penge tilbage i lommen fra udbyttebesparelserne – hvilken mulighed åbner sig ikke her!
Så er den gal igen. Jeg har holdt mig fint fra porteføljen og ladet den passe sig selv, og nu hvor jeg skulle tjekke op på den, kan jeg ikke komme ind. Det drejer sig altså om Nordnet.
Tilsyneladende er bruger-id + adgangskode-metoden allerede fjernet, selvom der stod et sted, at den stadig ville være gyldig indtil april. QR-koden hjælper heller ikke, da jeg ikke kan identificere mig. Mobil-ID ville nok være rigtig praktisk, men det kan jeg ikke få til denne (firmaets) forbindelse… Jeg fik indtastet loginoplysninger fra en anden bank, men “bad request” eller lignende…
(Ja, jeg kontakter kundeservice, skulle bare lige brokke mig først)
Husker jeg forkert, at et trick var at vælge “opret ny konto”, og ret hurtigt i processen opdager Nordnet, at kontoen eksisterer, og lader dig logge ind.
Da jeg ikke har investeringer i USA, er jeg nok inhabil til at svare på denne forespørgsel. Derimod fik jeg endelig deaktiveret min X-konto i weekenden, jeg kommer egentlig ikke til at savne den særlig meget, bortset fra at jeg gerne læste S-Fennos Juha Varis’ observationer om finske virksomheder. Ofret var altså ikke særlig stort for mig, jeg håber, der kommer en stigning i kontoopsigelser i Finland, for Elon Musk følger vel landespecifikke statistikker og kan så for sig selv overveje, om det kunne have noget at gøre med hans seneste udtalelser.
Når Trumps gangsterbande nu raser, overvejer jeg stadig mine holdninger til amerikanske forbrugerprodukter, heldigvis er jeg ikke en stor ven af Coca-Cola eller Pepsi, og jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været på McDonald’s
Det sidste tegn på visdom blev nok også fjernet, da den eneste tilbageværende visdomstand blev taget ud, så den ikke længere gjorde ondt. Det var en lang weekend at vente på at komme til tandlægen, men lettelsen var endnu større, da smerterne forsvandt. Det er betydeligt lettere at udholde psykisk smerte, når ens egne aktier falder, end den tandpine, det var bare en observation.
Nogen har i sidste uge lavet en fed dronevideo om status på byggeriet af Helsingfors’ Kruunusillat. Varighed 5 min. Området vil gennemgå mange ændringer, når områderne Merihaka og Sörnäisten rantatie fornyes med fortætning, og når de stadig manglende blokke i Nihti bygges. Derudover vil Hanasaari kraftværksområde ændre sig, selvom der endnu ikke er planer for hele området. Selvfølgelig er Kruunuvuorenranta, som ligger i Laajasalo-enden af broerne, også under udvikling, men det ses ikke meget i denne video på grund af kameravinklerne:
På en måde gjorde jeg det samme. Min handling var snarere at sætte den i koma end at slette den fuldstændigt. Jeg slettede primært opslag, gennemgik indstillingerne, slettede billeder og gjorde kontoen farveløs og ansigtsløs. Hvis jeg nogensinde vender tilbage, vil den dog være der og vente. Det kræver dog et ejerskifte eller en fuldstændig vending fra ejeren. Jeg kunne ikke holde ud det nuværende rod længere. Jeg har været ret knyttet til den pågældende sociale medieplatform i 2020’erne, så nu føles det mærkeligt. Det vigtigste for mig at følge der var økonomi og sport. Mine egne kommentarer fokuserede mest på sport. Tabet er middelsvært for mig, men det kan gøre godt at løsrive sig, og derfor er der ingen intention om at fylde det med en ny social medieplatform. Det kan være, at der også siver lidt mere tid hertil, men det kan lige så godt være, at det ikke gør.
Et tilfældigt IT-tip til Windows-brugere.
Præciseret skærmbillede
Metode 1 - tryk på S-tasten, mens du holder Win- og Shift-tasterne nede. Skærmen bliver mørk, og du kan bruge musen til at vælge et rektangulært område, som, når du slipper musens venstre knap, flyttes til udklipsholderen. Fra udklipsholderen kan du kopiere udklip til andre steder med tastekombinationen CTRL+C. Som her:
Metode 2 - Skriv enten ‘snipping tool’ eller ‘klippeværktøj’ i Windows’ søgefelt. Du behøver ikke engang at skrive det helt færdigt, før den rigtige mulighed dukker op til valg, afhængigt af sproget. Når klippeværktøjet er startet, kan du gøre det samme, det førnævnte trick, med funktionen ‘Ny’ (eller ‘New’). Også i dette tilfælde flyttes det valgte område automatisk til udklipsholderen.
Nå, det var det. God aften til alle!
EDIT: Sletningen af en tidligere besked har nu efterladt denne besked uden kontekst, men lad det alligevel stå som et løst tip.
Det var et ideelt blodtryk i morges efter den anden måling, 116/76 og en puls på 53. På anmodning fra arbejdsmedicineren måler jeg det nu i en uge; jeg har aldrig målt det før. Lægen opfordrede mig endda til at købe min egen blodtryksmåler, da “alderen jo er kommet”, og som en evigt ung fyrreårig trak jeg en usynlig halv ært op i det ene næsebor, mens jeg stadig smilede forstående.
Nu bemærker jeg, at mit blodtryk af en eller anden grund stiger i weekenderne og falder på hverdage. Også i går mandag morgen var blodtrykket højere end om aftenen, men begge aflæsninger var stadig rigtig gode. Søndag var blodtrykket tydeligt højere end nu mandag eller tirsdag. Jeg ser med interesse, hvad der sker resten af ugen.
Det ville være mærkeligt, hvis blodtrykket er ideelt på hverdage og lidt forhøjet i weekenderne, er der mon andre skæbnefæller, for hvem hverdagen er mere restituerende end weekenderne, eller hvad er det, jeg ikke forstår her..?
Der er så mange faktorer forbundet med blodtryk, at det er svært at give nogen tommelfingerregel! I weekenderne kan belastningen skyldes alkohol, brud på søvnrytmen eller mest af alt viden om, at man skal besøge svigermor.
Jeg betragter dette som et eksperiment, hvor der ikke er noget at tabe, og hvis dette koncept ikke vækker nogen interesse, kan det også nemt skrottes. På den anden side, hvis der skulle opstå interesse, kunne den nuværende gratis NotebookLM udskiftes med en betalt podcastgenerator, som ville give flere muligheder for at tilpasse podcasten.
Som svar på dit spørgsmål, ja, det er baseret på vores rapporter, og i princippet kunne hvem som helst selv generere lignende podcasts, men jeg tror, at meget få ville gøre det. I hvert fald ikke nogen, der kun læser Inderes’ analyser lejlighedsvis.