Karibu
7. November 2025, 13:40
8680
Mauri:
Denne kaffestuesnak mindede mig om, at jeg sammen med mine venner og min kone har nået en alder, hvor alt omkring os begynder at gå galt.
For eksempel har unge altid været helt galt på den, men nu er de helt særligt galt på den. Skolerne er helt galt. Hvad for nogle åbne kontorlandskaber og dårligt designede matematikopgaver kører de der? PISA-resultaterne er helt galt. I dag blev det rapporteret, at skolefraværet dog har vist væksttal. Forældreskabet er så helt galt, at det ikke engang behøver yderligere forklaring. Måske fødes der som en kombination af disse ikke længere børn, og derfor er forsørgerbyrden helt galt.
Arbejdslivet er helt galt. En gammel bekendt bekræftede dette ved at udtale, da han gik på pension i 2019, at alt i arbejdslivet allerede var gået galt for mindst tyve år siden, men nu er tingene helt ad helvede til. Efter den pensionering er tingene i arbejdslivet, mod alle odds, gået endnu mere galt.
Sundhedstjenesterne er også helt galt. Som barn husker jeg, at jeg engang sad på hospitalets akutmodtagelse om natten i timevis. Det var nok en lungebetændelse. Derefter stod man i kø til skadestuen også om dagen, før hospitalsnetværksreformen gik galt, og hospitalerne blev helt lukket. Læger er begyndt at behandle papirer i stedet for patienter i systemer, som allerede er helt galt i udviklingsfasen.
Politikken er også helt galt. Ligeledes diskussionskulturen, kønsrollerne, BMI (body mass index), Helsinki-børsen og bestøvere. Alt er helt galt.
Det kan være, at noget også er bedre end før, men intet tyder efter min mening på dette. Jeg citerer derfor, som en start på weekenden, vores afdøde præsident Mauno Koivisto:
Hvis vi ikke med sikkerhed ved, hvordan det vil gå, så lad os antage, at alt går helt ad helvede til.
Dette vidste Mikael Rautanen allerede i sin tid. En klog mand.
Inderes har jo altid været helt galt. I starten var alt virkelig helt galt, da der ikke var en fungerende forretningsmodel og ingen kunder. Men derefter er Inderes for første gang begyndt at være helt galt set udefra, da kontorlokalerne blev flyttet fra startup-Lauttasaari til Ruoholahti.
Aihe on ajatuksena kiinnostava ja hyvä purkaa palasiksi kurkistamalla laajemminkin Ekan kommentin ulottuvuuksiin. Disclaimerina luvassa on ennennäkemätöntä kahvihuone-tason ajatuksen virtaa, kurkistus toimitusjohtajan ajatuksiin. Kirjoitin näitä ensin vain itselleni muistiin ajatuksinani, koska tykkään kirjoittamisesta ja poikkeuksellisesti heräsin aamuyöllä virkeänä ajatusteni kanssa, mutta mikäpä estää näitä julkaisemasta työpäivän lomassa syntyneiden muutamien stilisointien jälkeen …
23 Synes om