Jag startar en egen tråd här för utvecklingsidéer gällande investerarsidor, pressmeddelandedistribution och webbplatskomponenter, det vill säga våra Inderes B2B IR Software-produkter. Vi erbjuder färdiga, regelverkskompatibla komponenter för börsbolagens investerarsidor, bland annat kursgrafer, ägaruppgifter, ledningens innehav, sentiment- och nyckeltalsgrafer samt pressmeddelandedistribution, pressmeddelandearkiv och pressmeddelandeflöden. Vi erbjuder även hela investerarsidan som en SaaS-tjänst för börsbolag, som till exempel https://investors.finnair.com/fi Nedan visas exempel på enskilda komponenter. Vi har redan en ledande position i Finland när det gäller dessa produkter, men ert stöd och er feedback skulle vara guld värd för vår framtid Äran för framgången med dessa produkter tillhör redan er, eftersom de från början har skapats baserat på er feedback!
Som produktägare har jag funderat på bl.a. om vi borde erbjuda våra börsnoterade B2B-kunder en avkastningskalkylator som en färdig komponent till deras investerarsidor. Nedan finns ett exempel: https://www.sampo.com/fi/sijoittajat/osake/sijoituslaskuri/
Vad tycker ni? Ger detta mervärde för investerare/ägare?
Jag kom att tänka på en liten och enkel idé som skulle kunna underlätta bevakningen av TOP100-ägarlistorna. När ett nytt namn dyker upp på listan, visas en liten ikon ”NEW” eller liknande bredvid namnet. När ett namn försvinner från TOP100-listan, skulle det under tabellen kunna finnas en förteckning över de som lämnat listan under det valda tidsintervallet. På så sätt skulle man få en bättre överblick över förändringarna med en enda blick. För närvarande måste man, i såväl Inderes som våra konkurrenters aktieverktyg, plocka fram informationen manuellt genom att jämföra olika listor på det sätt som Nukke beskrev.
Och gällande ändringar i ägarantal vore det trevligt att till exempel genom att klicka på ägarens namn kunna komma till den aktuella ägarens historik, utan att man alltid behöver backa i tiden för hela listan.
@Yu_Gong ett verktyg som beskriver den historiska utvecklingen av bolagens antal aktier skulle sitta fint.
Makulering av egna aktier minskar antalet aktier och nyemissioner ökar det, men på få bolags investorsidor hittar man en tydlig beskrivning av den historiska förändringen i antalet aktier. Det borde finnas åtminstone:
*Antal aktier vid slutet av varje år (gärna även kvartalsvis)
*Årlig förändring i antal och procent för varje år
*Siffrorna borde vara splitjusterade så att de inte rörs till av splitar
*En grafisk representation därtill, så vore det toppen!
En avkastningskalkylator skulle förstås kunna implementeras lite som ett GI-index, men på aktienivå. I praktiken skulle man utöver aktiepriset även ta hänsyn till utdelningar (plus en uppdelning av hur kursen har förändrats under perioden, hur mycket utdelning som har getts och vad totalavkastningen är). En genomsnittlig årlig avkastning av CAGR-typ skulle också kunna beräknas utifrån detta om man tittar på en period över flera år.
Dessutom skulle det kunna vara intressant att visualisera hur olika ägarkategoriers ranking har förändrats under jämförelseperioden, t.ex. med gröna pilar uppåt och röda nedåt. Om man vill vara mer detaljerad kan man visa den föregående topp 30/50/100-placeringen som man har stigit eller sjunkit ifrån.
Var det här förresten tack vare Inderes tjänster, det vill säga att åtminstone Neste nu har gått över till det efterlängtade förtydligandet i rubriken? Ingen är egentligen intresserad av dessa aktiebelöningar och man sparar ganska många onödiga klick. Jag lade detta i den här tråden eftersom den ändå är aktiv. Enligt min mening har tidigare endast “Paasikivi-bolagen” anammat detta (Kemira, Uponor och Tikkurila): Neste Oyj - Johdon liiketoimet, Sipilä (osakepalkkion vastaanottaminen)