En liten uppdatering inför vår tysta period! Vår Q2-rapport publiceras den 2 augusti och vi kommer att hålla en informationsträff som sänds från vår studio i Sanomatalo. Inbjudan med anmälningsinstruktioner för den som vill delta på plats kommer att publiceras senare.
Att notera för nästa kvartal: ”under normala omständigheter” är våra resultat tyngst i Q3 och Q4 (2021 var Q1 verkligen exceptionellt). Juni är säsongsmässigt normalt en av de tystaste månaderna för Flik, vilket påverkar Q2. I Q3 kommer upplösningen av semesterlönereserveringen återigen att ha en betydande positiv resultateffekt (i juli finns det praktiskt taget inga personalkostnader, men den löpande faktureringen rullar på). Detta är en rent redovisningsteknisk fråga. Semesterlönereffekten förstärks när andelen löpande intäkter och personalkostnader ökar. Q4 är återigen säsongsmässigt aktivt vad gäller omsättning, varför resultatet som helhet, med den nuvarande affärsstrukturen, under normala omständigheter är tyngst under årets andra hälft.
Jämförelsesiffror 2021 Q2
Omsättning: 2,72 M€ (+24 %)
Löpande intäkter 1,45 M€ (+24 %)
Projektintäkter 1,28 M€ (+24 %)
Ebita 0,3 M€
Ebita % 10,7 %
Nya bevakningsavtal (offentliggjorda under Q2 fram till idag): Witted, Lapwall, Tulikivi, Lamor och Nexstim. Uppsagda bevakningsavtal: Loudspring. Här en observation att ett bevakningsavtal ofta börjar 1-2 månader innan den första analysen offentliggörs.
Börsintroduktioner: Aktiviteten har piggat upp (som framgår av det senaste nyhetsflödet), även om marknadsläget fortfarande är osäkert. Witted var en viktig ”helhetspaket”-referens för oss i Q2 (Analys+IR+Roadshow). Generellt främjas många projekt, en del har lagt projektet på hyllan och nya projekt startar trots osäkerheten. Önskan om börsintroduktion verkar finnas hos företag och entreprenörer, så vi följer med intresse hur dessa smakar för investerare. Börsintroduktioner är viktiga för oss ur ett marknadstillväxtperspektiv (varje notering ökar vår marknad och vi vinner nya kunder med god procentandel för flera tjänsteområden från börsintroduktioner).
Generellt sett har den totala marknadsefterfrågan inte förändrats.
Utlandet: HCA-samarbetet i Danmark har startat snabbt och de har ett fantastiskt team. Vi pilottestar redan de första evenemangen. Migrationen av HCA:s innehåll till Inderes-plattformen och implementeringen av vår teknologi hos dem fortskrider enligt plan (hösten). I Sverige har försäljningsmaskinen startats under Q2. Försäljningscyklerna är långa och vad gäller löpande tjänster börjar omsättningen byggas upp steg för steg. Så det är ett långsiktigt spel. Vi genomförde ett par stora evenemang i Stockholm, som också visats på inderesTV (Rovio och Sampo), vilket var ett bra drag av Sverige-teamet och Fliks folk, även om det var finska kunder.
Ja, jag går med gott samvete på sommarsemester idag i fem veckor och återkommer i slutet av juli för att förbereda resultatet. Jag läser inte e-post, Slack eller gör annat arbete under semestern, om det inte är något verkligt akut (vilket är mycket sällan). Jag är minst en vecka helt utan internet. Jag fokuserar på familjen, pizza och stugliv. Jag har gjort så år efter år (jag tar normalt 5+2 veckor semester per år) och har märkt att om jag håller fast vid detta är jag också bättre i mitt arbete. Detta tvingar mig att organisera mitt arbete så att ingen kritisk process är beroende av mig. Med det följer också ett stort ansvar, för om jag inte organiserar och planerar ansvar med teamet lämnar jag troligen mina kollegor på kontoret i knipa. Så detta är 50 % frihet och 60 % ansvar. Hos oss kan man semestra på sitt eget sätt, men detta är min stil och det är något jag uppmuntrar teamen till, för om hela företaget fungerar så här, så förstärker det självstyre och gör ofta semestern trevligare.
Trevlig sommar till alla