Inderes Oyj - "Bolaget tillhör alla"

Vill vi att man söker platsen med användarnamn och CV, eller anonymt med CV så att den “mest kvalificerade” kandidaten väljs, utan att någon får för många poäng på grund av “personliga preferenser”?

Visst, om en av kandidaterna är en “20-årig läkarstudent som sysslar med aktieplockning och trading via sitt aktiebolag”, så kan någon känna igen denna person, även om ansökan är anonym.

Jag själv anser att användarnamnet/namnet också bör vara känt, så att man kan bedöma personens personlighet lite grann.

11 gillningar

Vi är inte nödvändigtvis oense, @Anssi2, men jag reagerade på ett ordval.

Jag hoppas verkligen att den medlem som väljs av gemenskapen inte upplever att de “offrar sin egen tid”, utan ser denna uppgift som en intressant möjlighet att delta i något som är meningsfullt för dem.

Mellan dessa två tankesätt finns det, enligt min erfarenhet, en enorm skillnad som syns både i slutresultatet och hos de omgivande människorna. Detta gäller även om båda skulle få samma kompensation. Jag tror att vår utmärkta gemenskap har många av de senare, för utan dem skulle vi knappast ha en stark gemenskap. Tack till er alla :slight_smile:

Till en annan sak:

Om ni undrar vem som har beslutat om denna ersättning, så är det Inderes årsstämma 2022. På årsstämman fastställdes kommitténs arbetsordning, där det i sin tur angavs att ingen ersättning skulle betalas för uppdraget. Detta är alltså ägarnas beslut, som jag hoppas att många av er också har varit med och fattat.

Som nämnts kan detta ändras om det är en allmänt viktig fråga för gemenskapen. Men i bakgrunden finns årsstämmans mandat, inte till exempel undertecknads soloaktioner. Mina egna soloaktioner skulle kunna ändras i farten om det behövdes, men ägarnas beslut måste, enligt min mening, tas mycket allvarligare.

17 gillningar

Som ägare anser jag att det vore bra att betala en skälig ersättning till den samhällsrepresentant som väljs för uppdraget. Att inkludera en samhällsmedlem är en stor ära för samhället. En liten ersättning visar i sin tur för personen att hans bidrag uppskattas. Kanske kan vi också rösta om detta här, och sedan ändras eller inte ändras saken på bolagsstämman?

Jag håller med @Johnnyboy. Nomineras med eget namn eller användarnamn.

8 gillningar

Jag håller inte med dig, men jag vill påminna alla att anställda/styrelsemedlemmar i Inderes i praktiken har bestämmanderätt genom sitt ägande (länk till ägarlista). I praktiken menar Juha alltså att Inderes ägare (=främst anställda) inte vill betala en medlem i gemenskapen för detta? Det är ganska svårt för en enskild småägare med 20 aktier att ändra ett sådant tema på bolagsstämman när resultatet på sätt och vis är klart.

edit: Mitt meddelande är provocerande, men när diskussionen artigt flyttades till “ägarnas vilja”, ville jag ändå ta upp detta.

Jag håller alltså med om att det är som det är tills bolagsstämman beslutar annorlunda. Och åtminstone tills vidare kommer det beslutet med ägarstrukturen att återspegla de anställdas åsikt mer än andras.

4 gillningar

Det började ganska negativt :smiley:

I praktiken hänvisar jag till att jag inte kan köra över ett bolagsstämmobeslut bara för att jag känner för det.

7 gillningar

Jag fortsätter lite off-topic i ett separat meddelande. Min kritik ovan är alltså inte avsedd/riktad specifikt till dig @Juha_Kinnunen. Och den ska inte övertolkas som att jag skulle vara extremt besviken på Inderes verksamhet. Tvärtom, jag anser er fortfarande vara ett bra företag som verkligen vill lyssna på communityt och agera åtminstone lite annorlunda än andra.

Men på sistone har jag noterat några fall där Inderes representanter har gömt sig bakom klassiska svar som “andra på börsen gör också så här” eller “vi kan inte berätta forumstatistik X på grund av börsregler”. Dessa framstår för mig som lite lata (kan man säga så?) motiveringar och därför hakar jag fast vid dem (och ja, kanske provocerande). Bakgrunden är en ren önskan att se till att ni i börsens vardag inte för mycket börjar agera enligt de berömda rådgivarna, och göra (eller inte göra) saker för att “så här ska det tydligen göras på börsen”.

3 gillningar

Jag satte en riktigt positiv :smiley: där, så jag tog inte åt mig. Det var förresten en ganska träffande kommentar också. Jag har upprepat i denna diskussion att det belöningsbeslutet kan ändras om samhället generellt anser det. Det kan i praktiken uppnås genom att även våra stora ägare förstår vikten av gemenskapen.

Samtidigt är det viktigt att förstå att det finns egna processer för dessa frågor, vilka hör till god förvaltning. Det är ingen ursäkt, utan en del av regleringen och delvis även lagstiftningen. Detta säkerställer lika behandling av aktieägare och även de mindre ägarnas rättigheter. Det är också en del av gott ägande.

Att de mest högljudda kritikerna automatiskt får sin vilja igenom är inte en del av god förvaltning. Därför uppskattar jag stort till exempel @JHeiskanen:s meddelande ovan, som innehåller en egen motiverad åsikt (liten ersättning) och ett lösningsförslag (omröstning) för ärendet :+1: Med dessa konstruktiva förslag får vi information om den “tysta majoritetens” tankar och kan gå framåt.

Detta fick mig att tänka på en administrativ fråga gällande valet:

Sammansättningen av nomineringskommittén måste offentliggöras med ett pressmeddelande, dvs. samhällets representant måste representera med sitt eget namn. (Förvaltningskod: “Sammansättningen ska ange kommitténs medlemmar och vilka som har utsett dem.”)

Så för en officiell uppgift krävs ett officiellt namn. Vänligen beakta detta i förfarandena.

Jag har en mycket hektisk dag framför mig, så jag kommer förmodligen inte att hinna delta i diskussionen. Men jag behövs förhoppningsvis inte här, detta är en fråga för ägarsamhället och det är inte min avsikt att lägga mig i för mycket (även om jag anser mig tillhöra samhället). Nu hoppas jag att alla har en ungefärlig uppfattning om vad detta handlar om, så att detta kan börja byggas upp.

Edit: stavfel

31 gillningar

Javisst, äntligen… efter en lång, lång tid hör vi från communityhjälten @Yu_Gong! :sunglasses: Detta har jag väntat på. Jag ska lyssna på det genast.

EDIT: Jag har lyssnat och rekommenderar att ni lyssnar - i podcasten pratas det om communityutveckling och teknologier på ett mycket lättförståeligt sätt. Ibland skäms jag över att störa Yu, för jag är säkert inte den enda som ofta behöver hans hjälp… och han svarar alltid så snabbt och vänligt. :muscle:

44 gillningar

@Mikael_Rautanen , jag frågar som människa och som medlem av communityt, att du väl verkligen får vara ledig under din sommarsemester? :slight_smile:

Alla behöver vila och det är till allas fördel att ta semester – det är bra för en själv och därmed även för alla andra. Jag har fått intrycket att på Inderes får vem som helst ta semester i lugn och ro om de vill, och detta gäller förhoppningsvis även verkställande direktören. :thinking: Du kan vara ett exempel för andra på hur man tar en avslappnad semester. :sunny:

Trevlig semester Mikael! :sunglasses:

https://twitter.com/mikaelrautanen/status/1537116796964175873

26 gillningar

Hej!

Jag stötte på Inderes Nordic Youtube-kanal och här är några observationer:

• För närvarande har kanalen en blandning av videor på engelska och svenska

• På videorna medverkar våra finska pålitliga analytiker, som talar något av de ovannämnda språken

• Videornas ämne var OMXH-bolag

Avsikten verkar vara att expandera till Norden. Det är dock svårt för mig att föreställa mig att kanalen med sådant innehåll skulle generera samma värde som den ursprungliga finska Inderes-kanalen. Med andra ord är en stor del av svenska investerare kanske inte intresserade av att titta på finska analytiker som pratar om finska bolag med varierande språk och språkkunskaper. Kanalen har samlat 130 prenumeranter på 43 videor/4 månader, vilket inte är en omvälvande prestation.

En Youtube-kanal har inte så stor betydelse för bolagens “face value”, men Inderes framgång har till stor del byggt på det högkvalitativa innehåll de har producerat för oss, och jag tror att samma recept försöker kopieras till andra länder, vilket är anledningen till att jag funderar över detta. Är det meningen att kanalen och bolaget ska anställa lokala analytiker som producerar analyser och innehåll om lokala bolag? Det är svårt att föreställa sig att bolaget skulle försöka expandera till Sverige med detta innehåll, och jag tror inte att det skulle lyckas.

Har andra tankar eller information om vart kanalen är på väg?

19 gillningar

En liten uppdatering inför vår tysta period! Vår Q2-rapport publiceras den 2 augusti och vi kommer att hålla en informationsträff som sänds från vår studio i Sanomatalo. Inbjudan med anmälningsinstruktioner för den som vill delta på plats kommer att publiceras senare.

Att notera för nästa kvartal: ”under normala omständigheter” är våra resultat tyngst i Q3 och Q4 (2021 var Q1 verkligen exceptionellt). Juni är säsongsmässigt normalt en av de tystaste månaderna för Flik, vilket påverkar Q2. I Q3 kommer upplösningen av semesterlönereserveringen återigen att ha en betydande positiv resultateffekt (i juli finns det praktiskt taget inga personalkostnader, men den löpande faktureringen rullar på). Detta är en rent redovisningsteknisk fråga. Semesterlönereffekten förstärks när andelen löpande intäkter och personalkostnader ökar. Q4 är återigen säsongsmässigt aktivt vad gäller omsättning, varför resultatet som helhet, med den nuvarande affärsstrukturen, under normala omständigheter är tyngst under årets andra hälft.

Jämförelsesiffror 2021 Q2

Omsättning: 2,72 M€ (+24 %)

Löpande intäkter 1,45 M€ (+24 %)

Projektintäkter 1,28 M€ (+24 %)

Ebita 0,3 M€

Ebita % 10,7 %

Nya bevakningsavtal (offentliggjorda under Q2 fram till idag): Witted, Lapwall, Tulikivi, Lamor och Nexstim. Uppsagda bevakningsavtal: Loudspring. Här en observation att ett bevakningsavtal ofta börjar 1-2 månader innan den första analysen offentliggörs.

Börsintroduktioner: Aktiviteten har piggat upp (som framgår av det senaste nyhetsflödet), även om marknadsläget fortfarande är osäkert. Witted var en viktig ”helhetspaket”-referens för oss i Q2 (Analys+IR+Roadshow). Generellt främjas många projekt, en del har lagt projektet på hyllan och nya projekt startar trots osäkerheten. Önskan om börsintroduktion verkar finnas hos företag och entreprenörer, så vi följer med intresse hur dessa smakar för investerare. Börsintroduktioner är viktiga för oss ur ett marknadstillväxtperspektiv (varje notering ökar vår marknad och vi vinner nya kunder med god procentandel för flera tjänsteområden från börsintroduktioner).

Generellt sett har den totala marknadsefterfrågan inte förändrats.

Utlandet: HCA-samarbetet i Danmark har startat snabbt och de har ett fantastiskt team. Vi pilottestar redan de första evenemangen. Migrationen av HCA:s innehåll till Inderes-plattformen och implementeringen av vår teknologi hos dem fortskrider enligt plan (hösten). I Sverige har försäljningsmaskinen startats under Q2. Försäljningscyklerna är långa och vad gäller löpande tjänster börjar omsättningen byggas upp steg för steg. Så det är ett långsiktigt spel. Vi genomförde ett par stora evenemang i Stockholm, som också visats på inderesTV (Rovio och Sampo), vilket var ett bra drag av Sverige-teamet och Fliks folk, även om det var finska kunder.

Ja, jag går med gott samvete på sommarsemester idag i fem veckor och återkommer i slutet av juli för att förbereda resultatet. Jag läser inte e-post, Slack eller gör annat arbete under semestern, om det inte är något verkligt akut (vilket är mycket sällan). Jag är minst en vecka helt utan internet. Jag fokuserar på familjen, pizza och stugliv. Jag har gjort så år efter år (jag tar normalt 5+2 veckor semester per år) och har märkt att om jag håller fast vid detta är jag också bättre i mitt arbete. Detta tvingar mig att organisera mitt arbete så att ingen kritisk process är beroende av mig. Med det följer också ett stort ansvar, för om jag inte organiserar och planerar ansvar med teamet lämnar jag troligen mina kollegor på kontoret i knipa. Så detta är 50 % frihet och 60 % ansvar. Hos oss kan man semestra på sitt eget sätt, men detta är min stil och det är något jag uppmuntrar teamen till, för om hela företaget fungerar så här, så förstärker det självstyre och gör ofta semestern trevligare.

Trevlig sommar till alla :sun_with_face:

109 gillningar

Kolla in Inderes videor från 2016, stora kanaler byggs inte på ett ögonblick. :sweat_smile:

Jag håller helt med om att det för oss är svårt att för närvarande tilltala en stor publik i Sverige/Norden med finska analytiker och företag, men å andra sidan är det bra att scouta och prova vad som tilltalar och vad som inte gör det. På sociala medier kan man prova allt möjligt, det är inte farligt.

Jag skulle inte hålla andan angående detta, som tidigare kommenterats.

48 gillningar

Jag antog att själva nomineringen definitivt måste göras under det riktiga namnet, men att omröstningen kanske inte skulle vara så formell att namn eller ens ett användarnamn skulle krävas?

4 gillningar

Japp, den testning som sociala medier möjliggör är bra för företag. Jag funderar mer på Inderes strategi och tankesätt kring den här kanalen, men de kommer nog inte att snabbt rycka in ett stort svenskt team framför kameran :sweat_smile:

Ni har gjort ett bra jobb i Finland och jag litar på att ni kommer att göra detsamma i övriga Norden. :sunglasses:

11 gillningar

Vi har verkligen ingen mall för hur vi ska gå tillväga – det är första gången vi gör detta och vi är öppna med processen. Och såvitt jag vet har ingen annan gjort något liknande tidigare, så det finns förmodligen inga svar i någon handbok. I den meningen är det en utmanande uppgift :slight_smile:

Jag tycker att inofficiella omröstningar kan ordnas här, till exempel om möjliga kandidater som gemenskapen skulle anse lämpliga – om jag nu förstod din avsikt rätt. Så länge vi går ”positivt” fram (ingen blir kränkt), så är det förmodligen inga officiella krav för den inledande ”kartläggningen” :thinking:

Jag ville bara klargöra för säkerhets skull, så att de intresserade säkert vet vad de ger sig in på.

16 gillningar

Jag skulle härmed, på ett inofficiellt sätt, vilja kandidera till nominerings- och ersättningskommittén, om ingen har något emot det :slight_smile:

@JHeiskanen för punkt två har jag ett enkelt svar: jag kommer att utföra uppdraget med den allvar Inderes-gemenskapen kräver, det vill säga, jag kommer att avsätta precis så mycket tid som jag anser vara bäst för gemenskapen och företaget – naturligtvis kommer detta inte att flexa nedåt, utan snarare uppåt i tidsanvändningen. Även om jag inte har tidigare erfarenhet av denna typ av verksamhet, skulle jag ändå hävda att jag är en snabb att lära mig vid behov, och min förmåga att anpassa mig till nya miljöer och situationer är, särskilt när det gäller mina passioner (som bland annat inkluderar Inderes verksamhet i alla dess former), enligt min mening på en bra nivå. Jag har varit medlem i Inderes-gemenskapen sedan 2017, och anser därför att mina förutsättningar för att utföra uppdraget, särskilt ur Inderes kultur och långsiktiga mål, är mycket goda :relieved:

104 gillningar

Jag ställer också upp i den här tråden. Sippola får flytta hela konkarongen till en egen tråd om det blir för mycket :slight_smile:

Erfarenhet relaterad till ämnet:
Efter att precis ha gått HHJ (godkänd styrelseledamot) -kursen vill jag gärna utnyttja mina nya färdigheter i att bygga styrelser. Jag har för närvarande en styrelseplats i ett investmentbolag, och just i våras avslutade jag en styrelseplats (som också gjordes honorärt/av kärlek till branschen) så jag fick tid över på den fronten. I alla styrelser där jag har varit verksam har jag varit en oberoende medlem (jag har inte varit ledning eller ägare). Jag har nu drygt 6 års styrelseerfarenhet.

Något historiskt:
Jag har varit med i gemenskapen i några år nu, någon moderator kanske kan se när jag dök upp här :wink: det var nog någon gång 2018 kanske… Jag har deltagit på aktiemarknaden sedan -99 (Nokia-aktier fullt i portföljen under teknikbubblan, nevö foget). Jag bekantade mig med Inderes när jag läste analyser via Nordnet någon gång för länge sedan, och kvaliteten har hållit mig kvar :smiley: (premium finns naturligtvis).

Vad mer vill jag säga:
En fungerande styrelse av rätt typ, i rätt skede, som chef och assistent till ledningen, är en förutsättning för att skapa och implementera en långsiktig strategi :sunglasses:

ps. IPO-aktier i portföljen (+tillägg), hodl

Edit. Låt oss också säga att även om jag har haft aktier i portföljen sedan -99, så är jag född -86 :smiley:

84 gillningar

Jag slänger också in hatten i ringen, även om de första kandidaterna redan är diamanthårda! :gem_stone:

Jag ser själv rollbeskrivningen som att jag efterfrågar åsikter, farhågor och utvecklingsområden från forumet. Av dessa skulle jag sammanställa ett paket att föra vidare till stamcheferna i Gräshagen (Ruoholahti). Sedan skulle jag från styrelsen föra budskapet tillbaka till samhället. Jag arbetar som sportjournalist i mitt civila liv, så jag har erfarenhet av kommunikation. Så ni får inte en super expert på styrelsearbete i mig, utan ett flitigt språkrör​:megaphone:

Jag är förmodligen inte ett särskilt välkänt ansikte här på forumet. Jag började investera år 2018, när jag hade pengar över från lönen och TV-apparater och datorer redan var köpta. Först var jag en passionerad indexinvesterare, men guidad av Inderes hemliga lära hamnade jag i aktieplockningskroken.

Jag följer forumet flitigt. Jag har också startat en grupp på Shareville för forummedlemmarna, där jag ibland postar data till Kaffehörnan.

P.S. Valskampanjen har redan startat. När jag skrev detta meddelande gick jag och bröt upp en gråtande liten pojkes skåp i simhallen. Nästa steg är att hjälpa en mormor över övergångsstället.

81 gillningar

Det verkar som att urvalsprocessen för en gemenskapsmedlem, med alla dess steg, fortfarande tar form. Om processen dock slutligen utvecklas så att den tar hänsyn till de medlemmar som har ställt upp, anmäler jag mig härmed till kandidatgruppen.

Beslutet krävde ganska mycket tankearbete för mig, huvudsakligen av två skäl:

1. Jag värderar min anonymitet högt. Även om ett par investerarkollegor känner till min identitet, har det varit trevligt att skriva investeringsrelaterade inlägg på forumet och Twitter utan mitt eget ansikte eller namn.

2. Jag är ganska kritisk till min egen kompetens. Jag har funderat mycket på om min kompetens verkligen är på en nivå där jag skulle kunna representera denna fina Gemenskap med tillräckligt hög kvalitet.

Till slut insåg jag att tanken på denna möjlighet kom upp allt oftare, och efter en längre tids funderande kom jag fram till att en så exceptionellt lockande möjlighet kanske inte dyker upp igen. Med detta bestämde jag mig för att kandidera, även om det, om jag skulle bli vald, skulle kräva att jag ger upp min anonymitet och att jag anstränger mig till det yttersta av min förmåga.

Jag läste texterna som @Juha_Kinnunen skrev och länkade till, och funderade på vilka mina egna svagheter och styrkor skulle kunna vara i nominerings- och ersättningskommitténs arbete. Låt oss börja med möjliga styrkor:

• Jag är otroligt intresserad av investeringar och allt som hör därtill, och mitt intresse för investeringar tycks bara bli starkare för varje år. Den inre motivationen och drivkraften är helt fantastisk, och jag ser att denna ”kärlek till sporten” är nyckeln till lärande och goda resultat i nästan varje uppgift. Det skulle inte bero på bristande engagemang. Kanske min lycka är att jag har ett dagligt arbete och en familj, så jag hinner inte läsa analyser och göra bra (?) aktieval alla dagar.

• Jag följer aktivt investerings- och analysmarknaden. Jag konsumerar en mycket mångsidig och riklig mängd investeringsinnehåll, och är därför ganska väl insatt i marknaden för investeringsinnehåll och analyser ur ett konsumentperspektiv.

• I mitt dagliga arbete är jag ständigt i kontakt med olika ekonomisk-tekniska och även juridiska frågor, och deltar i många olika arbetsgrupper. Detta innebär att vissa principer för god förvaltning är relativt stabilt behärskade.

• Jag har varit kund hos Inderes kanske sedan 2015, och forummedlem i flera år. Jag tillbringar mycket tid här dagligen. På samma sätt rör jag mig på Twitter, där det också finns många aktiva medlemmar i Gemenskapen. Jag tror att åtminstone i denna utgångspunkt är min situationsbild av Gemenskapen och dess verksamhet ganska väl uppdaterad, och förutsättningarna för att etablera en kvalitativ interaktion mellan kommittén och Gemenskapen skulle vara utmärkta.

• Inderes värderingar stämmer väl överens med mina egna. Faktum är att jag kan avslöja att jag en gång blev så förtjust i Inderes Playbook att jag ibland har plockat några idéer därifrån till mitt eget arbete och den expertprocess jag leder.

• Jag är något av en generalist när det gäller min kompetens, och detta skulle kunna vara en av mina styrkor i kommittéarbetet. Utbildning, arbetsliv och intressen har inte tränat mig i något enskilt tema som jag behärskar suveränt. Istället för att fokusera på en sak har jag studerat brett och fått utföra arbeten som kräver omfattande kompetens. Jag har många olika intressen och läser väldigt många böcker över ämnesgränserna.

• Jag är helt överlägsen när det gäller wienerbröd, och har fått njuta av dem ganska rikligt i arbetet. Under distansarbetsperioden har jag övergått till att vara en ensam man i mitt hemma-mötesfikabröd, och min egen portföljs vinstfester börjar naturligtvis alltid vid det lokala snabbköpets wienerbrödshylla. Jag ger inga investeringstips, men jag kan ge ett par bulltips; en traditionell kanelbulle & den klassiska Salongswienaren. :slight_smile:

Vad skulle då mina svagheter kunna vara i kommittéarbetet:

• Jag har ingen formell kommersiell eller affärsrelaterad utbildning eller relevant hård arbetslivserfarenhet. Men eftersom det redan finns tre EM-toppanalytiker i kommittén, kanske det inte skulle krävas samma kompetens av mig som redan finns i teamet.

• Jag har ingen styrelsebakgrund eller annan direkt erfarenhet av styrelsearbete. Genom mitt dagliga arbete är “styrelseliknande” arbete visserligen välbekant, men många saker i kommittéarbetet skulle säkert vara helt nya för mig.

• Min expertis när det gäller noteringar och ersättningar i börsnoterade företag ligger förmodligen på genomsnittlig investerarnivå. Jag följer naturligtvis styrelsearbetet och ersättningssystemen i mina egna innehav, men jag tror att förståelsen för dessa alltid blir något tunn när man måste granska dem utifrån företagen. Det skulle alltså säkert finnas mycket att lära sig.

• Jag har ingen specialkompetens relaterad till Inderes eller branschen. Jag är ägare i Inderes och betraktar företaget och branschen med en investerar-ägares ögon. Min kompetens om företaget och branschen skiljer sig förmodligen inte på ett särskilt fördelaktigt sätt jämfört med andra gemenskapsägare. Jag har inga andra branschrelaterade innehav. Å andra sidan kan det väl betraktas som en slags tunn branschspecialkompetens att ägna nästan all sin fritid åt investeringsrelaterade diskussioner, böcker, analyser och liknande.

Om jag är rätt ute, så skulle jag, om jag blir vald, vara knappt den yngste i kommittén, även om jag, liksom Sauli, Mikael och Juha, är född på 80-talet. I mitt dagliga arbete leder jag en ganska traditionell expertprocess i en kunskapsarbetande organisation, där jag har lärt mig otroligt mycket. Även om mitt arbete inte direkt är kopplat till investeringar eller affärsverksamhet, så kanske en liten del av till exempel de metodologiska lärdomarna skulle kunna tillämpas i kommittéarbetet i tillämpliga delar. Jag har en magisterexamen i filosofi från Helsingfors universitet inom ett område som kan beskrivas som samhällsvetenskapligt och som behandlar de stora orsakssambanden kring människors och samhällens agerande på ett mycket brett sätt.

Som investerare har jag varit på marknaden sedan 2009–2010. Först några år som passiv indexinvesterare, från 2014 som aktieplockare och från 2021 även som fastighetsinvesterare.

Det blev en ganska lång ramsa. Men i dessa spännande tider, glad midsommar till er alla! :sun_with_face:

113 gillningar

Redo att hoppa på tåget mot Köpenhamn och HC Andersen Capitals kontor. Här kommer Tue Østergaard och teamet. Låt oss se om Tue redan har tagit av sig slipsen han skämtade om i aprilpresentationen och kanske har fått på sig en HCA + Inderes hoodie.

Till saken. Har de ärade forumbesökarna några frågor till Tue och teamet? :slightly_smiling_face:

67 gillningar