Inderes Oyj - "Bolaget tillhör alla"

Som utomstående investerare, som har följt företagets börsresa mycket nära, är en tydlig utmaning som jag har observerat att det har varit svårt att få nya nyckelpersoner att engagera sig i Inderes på lång sikt med de verktyg som fanns tillgängliga vid den tiden. Mikael, Juha och Sauli och andra partners är av historiska skäl mycket engagerade.

Hur engagerar man då nya nyckelpersoner? Eller överhuvudtaget nya medarbetare? Aktiesparprogrammet har enligt mig varit en utmärkt lösning, där var och en måste lägga egen hand i fickan, vilket engagerar betydligt bättre än de berömda gratispengarna eller i detta fall aktierna.

Vad gäller en eventuell utspädning kan jag som aktieägare inte gråta mig till sömns över att nyckelpersoner får ersättning för sitt arbete om kursen har mångfaldigats. Inderes har trots allt inte de bästa ekonomiska ersättningarna i branschen, och jag tar hellre emot detta än rena kontantbonusar.

Vad gäller styrelsens sammansättning anser jag att den skulle kunna vara ännu större än den nuvarande utökade styrelsen, om man ser att det skulle kunna skapa mervärde för företagets utveckling, antingen när det gäller tekniskt kunnande eller genom stora nätverk, via vilka en framtida styrelseledamot skulle kunna öppna dörrar, genom vilka exempelvis Videosync skulle kunna säljas helt självständigt.

Om man tänker sig att 8,5 % av nuvarande marknadsvärde (26,5 miljoner) skulle vara 2,25 miljoner euro och företagets marknadsvärde skulle vara cirka 100 miljoner när perioden avslutas, är ersättningen enligt mig mycket förmånlig. Det är troligt att företaget inte når upp till hundra miljoner, och ersättningen blir då betydligt mindre, är det då ägarnas fördel?

En betydligt mer relevant del av den här historien än ersättningarna skulle vara att få topplinjen att växa igen, och om detta kan få nyckelpersoner att jobba långa dagar utan någon säkerhet om bonusens storlek eller om den ens kommer är detta enligt mig en utmärkt morot.

19 gillningar